Gå til innhold

Spiseforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg starter, så vil jeg bare si at jeg har vært i kontakt med fastlege, men blir ikke tatt alvorlig.

Det startet for litt over 1 år siden - mye stress, depresjon, angst osv - og jeg gikk ned 20 kg på 3 mnd. Matlysten forsvant helt og jeg ble kvalm av tanken på mat. Dette har bare fortsatt, og den dag i dag spiser jeg alt fra 0-2(sjeldent 3) ganger til dagen. Har fortsatt somregel ikke sultfølelse, er vel så vandt med å spise lite. Får dårlig samvittighet om jeg spiser mer en 2 ganger til dagen, og jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen. Jeg er nå normalvektig, men ligger under gjennomsnittet ved tanke på høyden min. I perioder reagerer kroppen skikkelig dårlig på mat, uansett type mat, og jeg får vonde magesmerter. Ikke løs avføring eller noe, kun smerter. Blir nesten dårlig bare av tanken på mat. Kan det være jeg lider av en slags spiseforstyrrelse...? Er ganske rådvill når jeg ikke får hjelp fra fastlege.

Anonymkode: 6b9a3...dfb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan være i ferd med å utvikle anoreksi. Kroppen trenger mat hver dag og det at du får dårlig samvittighet av å spise er ikke noe godt tegn.

Hvis vekten fortsetter å gå nedover, vil du etterhvert få forandringer i hjernen og da er det virkelig fare på ferde. Jeg synes det er ille at legen ikke tar deg på alvor. Ned 20 kg på tre måneder er ekstremt. 

Anonymkode: 65895...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Ble heller ikke tatt på alvor hos fastlege, og har over tiden utviklet anoreksi, er nå innlagt etter eget ønske om å bli frisk. Anbefaler deg å bytte fastlege, og å spise mer og helst næringsrik mat. Er du allerede underernært er det veldig vanskelig å komme seg ut av en spiseforstyrrelse fordi underernæring i seg selv bidrar til disse forstyrrede tankene dine rundt mat og kropp/vekt. 

Hvordan er det med virkelighetsoppfatningen din? Ser du deg selv som tynn eller stor? Da jeg var på mitt sykeste så jeg meg som en svært overvektig dame i speilet, selv om sannheten var at alt av bein og blodårer stakk ut. Daglig sjekking av vekt og kroppssjekking i speil var rutine samt ekstrem frykt for å legge på meg. Drev og med overtrening og kaloritelling pga de sterke tvangstankene, hadde mange regler på hva jeg kunne spise og når. Sammenliknet meg med alt og alle jeg møtte på. 

Jeg tror ikke du har rett i at matlysten din bare «forsvant», du har med tiden lært deg å undertrykke sultsignaler så kroppen slutter å sende signaler fordi du lytter ikke uansett. Mageproblemer er typisk når man underspiser over lang tid fordi det er mindre mat å fordøye, du fratar tarmene dine den viktige jobben de skal gjøre, de blir mao underarbeidet.  

Ta tak i problemet NÅ, ikke vent. Livet er mer enn å være tynn, du kan faktisk dø av denne forferdelige sykdommen. Det finnes bedre måter å slanke seg på/holde vekta.  Selv var jeg så underernært at det tok flere uker med 4000 kalorier om dagen før jeg la på meg én(!) kilo. 

Hilsen anorektisk kvinne, 25 år. 

Anonymkode: 8eded...ebc

AnonymBruker
Skrevet
På 23.6.2020 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Før jeg starter, så vil jeg bare si at jeg har vært i kontakt med fastlege, men blir ikke tatt alvorlig.

Det startet for litt over 1 år siden - mye stress, depresjon, angst osv - og jeg gikk ned 20 kg på 3 mnd. Matlysten forsvant helt og jeg ble kvalm av tanken på mat. Dette har bare fortsatt, og den dag i dag spiser jeg alt fra 0-2(sjeldent 3) ganger til dagen. Har fortsatt somregel ikke sultfølelse, er vel så vandt med å spise lite. Får dårlig samvittighet om jeg spiser mer en 2 ganger til dagen, og jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen. Jeg er nå normalvektig, men ligger under gjennomsnittet ved tanke på høyden min. I perioder reagerer kroppen skikkelig dårlig på mat, uansett type mat, og jeg får vonde magesmerter. Ikke løs avføring eller noe, kun smerter. Blir nesten dårlig bare av tanken på mat. Kan det være jeg lider av en slags spiseforstyrrelse...? Er ganske rådvill når jeg ikke får hjelp fra fastlege.

Anonymkode: 6b9a3...dfb

Hei. Det samme skjedde med meg etter en lang depresjon. Gikk ned 18kg på 2mndr, men sultfølelsen kom tilbake da jeg begyte på medisiner.10 av de 18 har jeg fått på igjen :( men ligger dermed ganske nærme ideal bmi på 22. Føler meg allikevel utrolig tjukk og blir skikkelig nedbrutt av å se i speilet.. Har lignende problem som deg nå, bortsett fra at jeg faktisk er sulten. Kaster opp om jeg føler jeg har inntatt for mange kalorier og føler meg bare stødig om jeg ligger på max 700kcal dagen. Da det ikke fungerer så godt om dagen føler jeg meg elendig. 

Har hørt at sultfølelsen kan være det siste som kommer på plass etter en depresjon, så det kan jo gå seg til for deg, men synes det er rart at du ikke blur tatt på alvor. Hva sa legen til deg? 

Jeg sier ikke noenting som helst til min lege, ikke fordi helsevesenet ikke har tatt meg seriøst tidligere, men fordi jeg ikke tar meg selv seriøst 😄

Anonymkode: a5111...bef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...