Gå til innhold

Gymfaget, riktig fokus?


Gjest Månelyset

Anbefalte innlegg

Gjest Månelyset

Ett av de viktigste skillene mellom gym og andre fag, er nettopp viktigheten av å ha et godt forhold til fysisk aktivitet, da dette har såpass stor innvirkning på vår psykiske helse for resten av livet. En kan jo spørre seg hva som er viktigst. Å måle dyktighet i gymfaget, som jeg skjønner kan være noe motiverende for de flinkeste? Eller å hjelpe alle på det nivået man er på, slik at flere kan få økt motivasjon og et generelt godt forhold til fysisk aktivitet?

Sier ikke at alle skoler utøver gymtimene på samme måte. Men tror mange skoler har det som etter min mening er et litt for høyt fokus på prestasjon. Hva mener dere? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg synest det blir tullete om ein ikkje skal måle prestasjon også i gym. Fysisk aktivitet er viktig for folkehelsa. Men det er ikkje nokon motsetnad mellom å hjelpe alle på det nivået dei er på, og å måle prestasjon. Det er jo det ein gjer i alle fag, det, ein møter eleven på den staden hen er, og prøver å hjelpe eleven til å betre kompetansen sin. Eg synest det blir tullete om gym skulle vere det einaste faget der ein ikkje gir kred for kompetanse. Gymfaget har breitt innhald, og dei fleste vil finne noko dei er ganske bra på. Og så skal ein sjølvsagt heller ikkje gløyme at som i norsk, der ein kan bli ein betre lesar av å lese mykje heime, også i gym har høve til å betre seg. Det er sjølvsagt vanskeleg å bli betre i ballspel heime - og eg synest ikkje folk skal kjenne seg pressa til å byrje med ballspel på fritida om dei ikkje sjølv vil - men ein kan få både betre styrke og uthald heime. Faktisk er vel gym eit fag der innsats vil gi ganske føreseieleg betring. Og jo dårlegare ein er, desto kortare er vegen til betring, så om ei utgangspunktet har 2, vil vegen til ein firar vere snøggare enn i dei fleste andre fag, vil eg tru. Då eg gjekk på skulen kjente eg også at det var sjukt urettvist at desse fotballspelarane fekk så mykje gratis (vi spela fotball heile tida, har eg kjensla av). Eg dreiv med kampsport, og fekk lite att for det, med undantak av å tole ganske harde innebandytaklingar. Men den styrken eg hadde, den fekk eg jo mykje att for, det ser eg jo i etterkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har feil fokus, ja. Nettopp fordi aktivitet er viktig for folkehelsen. Fokus burde være på å skape glede ved aktivitet, lære barna ulike måter å være i aktivitet på, gi dem glede ved mestringsfølelse, osv. Det er meningsløst å skulle gi karakter på hvor fort man løper 60-meteren.

 

Anonymkode: cc6e3...589

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå å les kompetansemålene for faget istedet for å synse basert på egen erfaring. De er lett tilgjengelig på Udir. Faget får stor endring i den nye læreplanen med stort fokus på folkehelse og friluftsliv. 

Anonymkode: dfa44...09f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Månelyset
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta nå å les kompetansemålene for faget istedet for å synse basert på egen erfaring. De er lett tilgjengelig på Udir. Faget får stor endring i den nye læreplanen med stort fokus på folkehelse og friluftsliv. 

Anonymkode: dfa44...09f

Jeg snakker litt ut fra erfaring, både min egen og fra andre jeg kjenner, fordi jeg synes at hver enkelts opplevelse av gymfaget er viktig for å bedømme faget som helhet. Men jeg sier ikke at mine erfaringer med gymfaget deles av alle.

Vet om mange som elsket gym, men kjenner også folk som synes det var forferdelig. Og bare det at det kan føles så ille for noen, selv om det for de fleste går fint, kan jo tyde på feil fokus. Gym er et fag som har potensiale for å inspirere og motivere, og det er jo veldig dumt at det for en del mennesker har motsatt effekt. 

Jeg kan sikkert ta å se på noen av disse kompetansemålene. Er dette nye endringer du snakker om? Da får vi i så fall håpe at det vil ha positiv effekt, også for de som sliter med faget. 

Endret av Månelyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på ungdomsskolen og på videregående så gikk det stort sett i fotball, fotball, fotball, fotballfotball, fotball hele forbanna tiden. Inniblant littegrann løping da.                             

Selvfølgelig burde det egentlig være mest mulig "bredde" med så mange forskjellige idretter / opogaver som overhodet mulig. Med lærere som faktisk har peiling på hva de liksom skal lære bort noe om.  

Anonymkode: 27aaa...f99

Hos oss var det volleyball, volleyball, volleyball og litt mer volleyball. Og Cooper-testen høst og vår. Karakteren ble bestemt ut fra antall runder vi klarte.

Anonymkode: c049b...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har kompetansemål i gym på samme måte som man har kompetansemål i andre fag. De "flinkeste" kommer best ut, ja, men det gjør de "flinkeste" i matte og norsk også. Elevene kan øve på å bli bedre i prestasjonstestene i gym på samme måte som man kan lese seg opp til bedre karakterer i andre fag. 

Anonymkode: 38452...3f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hos oss så er det innsats og fremgang man får karekter for. De første timene skriver lærer ned notater om hver person, (hvor fort de løp 200 meter, hvor sterke, hvor stor vilje og innsats etc) så på slutten av semesteret tar de tester på nytt for å regne ut forskjell. Så selv om du er treig så kan du få 6 for innsats og forbedring 🙂

Anonymkode: 242dd...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB lenger opp skriver: Man kan ikke si noe om "gymfaget" kun basert på egne erfaringer. Skal man kunne si noe faget så må man sette seg inn i læreplanen i faget, gjerne sett opp mot generell del i tillegg til forskriften og opplæringsloven. Det er altfor mange som synser om skolen som system uten egentlig noe annet grunnlag enn egen erfaring som elev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har spilt fotball siden 1.klasse og går nå på ungdomsskolen. I gymtimene har de drevet mye med turn og alle andre aktiviteter enn lagspill. Det er helt greit men han har ikke fått noen fordeler. Og sliter man i matte for eksempel, så er det faktisk også vanskelig å bli god i det som å løpe fort. For noen er det svært vanskelig fordi matematikkundervisningen er for dårlig. 

Anonymkode: ee055...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Månelyset
På 12.7.2020 den 18.52, Pierre Gynt skrev:

Som AB lenger opp skriver: Man kan ikke si noe om "gymfaget" kun basert på egne erfaringer. Skal man kunne si noe faget så må man sette seg inn i læreplanen i faget, gjerne sett opp mot generell del i tillegg til forskriften og opplæringsloven. Det er altfor mange som synser om skolen som system uten egentlig noe annet grunnlag enn egen erfaring som elev.

Jo, men det er vel også viktig å se på hvordan faget faktisk oppleves? Det er nyttig å se på læreplanen, men det går jo på sånn faget er i teorien. Jeg skulle gjerne likt å se forskning på hvordan faget faktisk oppleves blant elever, for det er også viktig. Mulig dette finnes? Hver enkelts erfaring sier kanskje ikke veldig mye i seg selv om hele faget, men om man samler opp manges erfaringer så synes jeg det er av betydning! 

Endret av Månelyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 19.40, Månelyset skrev:

Jo, men det er vel også viktig å se på hvordan faget faktisk oppleves? Det er nyttig å se på læreplanen, men det går jo på sånn faget er i teorien. Jeg skulle gjerne likt å se forskning på hvordan faget faktisk oppleves blant elever, for det er også viktig. Mulig dette finnes? Hver enkelts erfaring sier kanskje ikke veldig mye i seg selv om hele faget, men om man samler opp manges erfaringer så synes jeg det er av betydning! 

Faget er i teorien slik det er i læreplanen. Det er generelt av lite verdi at mennesker uten kompetanse om skole skal gå sammen og diskutere skole. Dessuten svarer de fleste med utgangspunkt i måten de opplevde faget på for lenge sida, og det er ikke representativt for faget slik det er i dag. Jeg gjentar, hvis du skal diskutere faget, så skal du se på læreplanen og andre relevante dokumenter som forskrift og opplæringslov. Dette har du ikke innsikt i, og det er tydelig allerede i førsteposten, så hele premisset for tråden er svakt. La meg forklare:

 

På 23.6.2020 den 2.55, Månelyset skrev:

 En kan jo spørre seg hva som er viktigst. Å måle dyktighet i gymfaget, som jeg skjønner kan være noe motiverende for de flinkeste? Eller å hjelpe alle på det nivået man er på, slik at flere kan få økt motivasjon og et generelt godt forhold til fysisk aktivitet?

Du setter det å måle dyktighet opp mot det å hjelpe "alle på det nivået man er på". Slik er det ikke. Formålet med vurdering i skolen er primært nettopp det siste - nemlig å hjelpe elevene med å oppnå en gitt kompetanse. I forskriften står det følgende:

Sitat

Formålet med vurdering i fag er å fremje læring undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven, lærlingen, praksisbrevkandidaten og lærekandidaten undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. Vurderinga skal gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane, lærlingane, praksisbrevkandidatane og lærekandidatane.

Grunnleggende prinsipper for vurdering er at man viser elevene hvor de skal, hvor de er, og hvordan de kommer seg dit de skal. Dette drilles ALLE lærere i, både i lærerutdanninga og gjennom kurs og satsninger som Udir arrangerer opp mot alle skoler. Når ikke lærerne følger dette, er det lærerne som er problemet, ikke faget. Dessuten er det jo morsomt at du mener at gymfaget er det faget der det er størst fokus på måling av kompetanse, når det faktisk er det eneste faget der læreren også tar elevens innsats inn i vurderingsgrunnlaget. Fra forskriften:

Sitat

Føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen, praksisbrevkandidaten eller lærekandidaten skal ikkje trekkjast inn i vurderinga i fag. I faget kroppsøving skal innsatsen til eleven vere ein del av grunnlaget for vurdering.

Igjen, om noen har problemet med kroppsøvning, så er det ikke faget som er problemet, men læreren deres. Og i mange tilfeller er nok problemet egentlig eleven og foreldrene selv, som ikke skjønner hensikten med karakterer og vurderingsarbeidet som lærere prøver å utføre.

 

Endret av Pierre Gynt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...