Gå til innhold

Hvor mye sparer du til barna dine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får snart vårt første barn, og er usikre på hva som er normalt. Vi har relativt romslig økonomi nå, men dette kan jo forandre seg om noen år og da blir det naturligvis mindre sparing. 

Men av nysgjerrighet - sparer du penger til barna i løpet av et år? Har du fast sparing, eller setter du inn nå og da? Ca hvor mye penger klarer dere å spare i løpet av et år? Hva skal pengene gå til?

Anonymkode: cc0db...3a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

0,-

Anonymkode: 607ba...1e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

0,-

Fordi du ikke har råd, eller fordi du ikke tenker det er nødvendig?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mitt første barn i mars. Setter av barnetrygd i fond til baby, far setter inn samme beløp. Det skal gå som egenkapital til bolig til barnet. Har også 200 000 kr på annen konto som er satt av til barnet. 

Anonymkode: be77d...84c

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter av halve barnetrygden til barnet. Vi har også romslig økonomi, så vi kunne jo fint spart mer. Men vi tenker at vi hjelper heller barnet økonomisk, f.eks. inn på boligmarkedet, når den tid kommer. 

Anonymkode: 452fa...420

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen fast sparing pga anstrengt økonomi. Men, de er ikke låst fast slik at dersom det blir krise kan disse benyttes. Har snart 10k der,  noe mange sikkert synes er lite med tanke på barnets alder. Men litt er bedre enn ingenting tenker jeg. 
Betaler større sum på nedbetaling av lån, da dette også er en form for sparing. Satser på at jeg da blir friere økonomisk stilt når barnet blir voksent og dermed kan hjelpe mer når den tid kommer. 

Mange sparer barnetrygden til barnet. Det er 1k i måneden. 12k i året. 

Anonymkode: ffedf...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer barnetrygden hver måned i fond, som skal gå til egenkapital til barnet når det skal flytte hjemmefra. Vi sparer dog ikke i barnets navn, slik den ikke får mulighet for å bruke det på tull, som russetiden. 

Anonymkode: 4f7a9...397

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ca. 1000kr i mnd til hvert av barna (2 stk). Svigerfar setter også inn 500kr tiø hvert av dem i mnd. Alt av penger de får til bursdager og sånn får de lov å bruke, mens pengene i banken blir ikke rørt.

Anonymkode: 006d1...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du ikke har råd, eller fordi du ikke tenker det er nødvendig?

Fordi barna har best av å tjene sine egne penger.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes umiddelbart at 1000kr i måneden høres mye ut, selv om vi fint ville klart å sette av dette. Tror kanskje vi lander på 500kr eller noe, pluss eventuelle pengegaver før barnet er stort nok til å kunne bruke penger selv.

Og så får vi heller jobbe med å betale ned boliglån i en større jafs nå. 

Noen som planlegger å bruke pengene på evt. bunad til konfirmasjon?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men en liten startkapital gjør man da ikke bortskjemt. 

• Liker 8
Skrevet

0.- 

Men vi sparer selv og vil hjelpe til hvis de blir ansvarlige og arbeidsomme ungdommer etter hvert

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå, det var ikke noe sparing til meg og søstersen. Og jeg ser pr i dag hvilket forsprang de av våre jevnaldrende fikk bare pga foreldrene var åndsnærværende nok til å spare av en 10000NOK i året. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter også første barn, så har tenkt endel på dette. Bor ikke i Norge, så det er også litt ekstra regler ifht arveavgift som må tas i betraktning. Så blir litt mer komplisert dessverre.

I første omgang setter jeg pengene jeg sparte på å handle brukt baby utstyr inn i indeks fond (ca 30.000). 

Deretter årlig sparing på ca 70.000 (Max skattefritt beløp for gaver, og det kan ikke være en fast årlig sum. Men det problemet har ikke du i Norge:)).

Etter et par år bruker jeg de oppsparte midlene som egenkapital til en liten leilighet som eies av barnet, som leies ut (og finansierer månedlige kostnader). Denne får barnet når det blir 18. Jeg betaler ned på lånet underveis, så boligen vil være nedbetalt. Så kan barnet selge den og komme seg inn på boligmarkedet når det blir ønskelig.

Selv om det ikke var arveavgift ville jeg gjort det på samme måte, men nok hatt en fastere struktur på overføringene. 

Anonymkode: c0e0e...df8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer barnetrygden hver måned i fond. Tanken er at dette skal gå til egenkapital til bolig.

I tillegg sparer jeg 250 kroner i måneden (pluss litt nå og da) i et eget fond, som jeg tenker skal gå til en flott ferie mini får til 18-årsdagen. Tanken er at han da får velge hvor vi skal dra, og selv får ansvar for å bestille, sette opp feriebudsjett, etc. Det forutsetter naturligvis at han er moden nok, og at familieferie fortsatt er "kult". Hvis ikke venter vi noen år. Tenker å gjøre det samme til hun i magen.

Har også et par fond med mindre beløp, som jeg tenker kan brukes til konfirmasjon, ev. andre uforutsette utgifter som måtte dukke opp relatert til barna. 

Anonymkode: 57878...fc2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sikkert at de blir i stand til det. De kan jo bli alvorlig syke og ute av stand til å stå i arbeidslivet. 
Håper dere kanskje har forsikring på de?

Jeg fikk ikke noe hjemmefra selv, det ga meg ikke noe fortrinn akkurat. Men jeg har jobba og stått på, hatt en god dose flaks. Men også uflaks, for nå er jeg utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: ffedf...ff2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at foreldrene sparer penger til barna?
Er dette penger barna får når de fyller 18 år eller blir det gitt senere?

Tenk så mye kjekkere det hadde vært om jeg også hadde fått en større sum penger da jeg ble 18

Anonymkode: ec183...863

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene våre sparte pengene vi fikk av familie til jul og bursdag, for de ble satt direkte inn på våre egne sparekontoer. Synest det er fint med de som kan spare barnetrygden, men hadde ikke forventet at noe er spart ut over hva barnet får i penger fra andre. 

Anonymkode: d09dc...7de

• Liker 1
Skrevet

Så lenge vi har høyt boliglån og billån er det mer fornuftig å betale ned på det. Når tiden kommer og barna skal inn på boligmarkedet kan vi fint refinansiere eller stille som kausjonist. 

Så langt har vi satt alle pengegaver inn på egen konto, de kan brukes til større ting barna ønsker seg. 

Felles buffer/sparekonto vil brukt til ting som førerkort og bunad når den tid kommer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her sparte besteforeldrene til barnet vårt. Barnet hadde 100.000 på konto ved fylte 18. Da fikk hen tilgang på pengene og de var svidd av på tull i løpet av noen mnd :(

Anonymkode: c6294...86a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...