AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Nå er jeg oppgitt. Mener ikke å victimblame, voldtekt er forferdelig, men når man sier ja til sex for « ikke å ødelegge stemningen» for så å lure på om man er blitt voldtatt går dette for langt. Sikter til saken på NRK P3 forleden. Hva skjer, har ikke disse damene lært hjemme at de ikke skal si ja til sex bare for å være snille? Har lært at sex er alvorlige greier, og har selv kastet ut opptil flere innpåslitne menn uten å nøle. Hvis man sier ok til sex kan jo ikke motparten vite at man tenker inni seg at man ikke vil?! Anonymkode: 8175e...0f7 8
Banankaka04 Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 (endret) Enig! Dersom en sier «ja» til sex, bør en faktisk tåle konsekvensene også, og ikke drive å sutre over at en har blitt voldtatt... Da er det mye bedre å bare si «nei»... Endret 21. juni 2020 av Banankaka04 7
Djungelvrål Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 Man roper ikke voldtekt når man frivillig har sex, skal det gå så langt at kvinner som angrer seg skal påberope voldtekt? Så patetisk! 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Fordi mange opplever at det kan være direkte farlig å si nei. Sier kvinner "NEI!" kan følgende scenario skje: De blir sett på som sure kjerringer (ikke farlig men kjipt) Mannen kan bli sint og skade de De kan bli voldtatt uansett Og mange forskjellige gråsoner innimellom der også. Har mange gang opplevd at innpåslitne menn virker truende, og det er bedre å bare "jatte med", eller unnskylde seg og si man skal på do for så så stikke, si at man har kjæreste osv osv osv fordi neiet ikke respekteres eller fordi man er redd for at et direkte nei lager kvalm. Tror folk virkelig at kvinner går rundt og sier "hehe ehhhhhhhhhhhh jeg vet ikke" fordi de syns det er så jævla komisk? De vegrer seg fordi man lærer fra barnsben av at er ei "fittekjerring" om man sier nei osv, og at menn ikke tåler at kvinner sier ifra. Så fint for folk at dere kan skrike nei i tryne på menn helt uhemmet og aldri være redd for at mannfolka kommer og knivstikker dere etterpå, men dette skjer dessverre alt for ofte. Se et par true crime epsioder av noe slag og gjengangere en "forsmådde menn som blir sinte fordi dama sa nei". Noen ganger er det lettere å bare si "javel" og tåle voldtekten fordi å si nei risikerer at de voldtar deg uansett og kanskje gjør ennå mer. Anonymkode: ef8e6...fe5 8
Druid Skrevet 22. juni 2020 #5 Skrevet 22. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De blir sett på som sure kjerringer (ikke farlig men kjipt) Mannen kan bli sint og skade de De kan bli voldtatt uansett 1. Hvis man hele tiden lever for å ikke oppfattes kjip, så ønsker man leve med denne typen overgrep. Det er ett valg man aktivt gjør. Du må velge: enten ønske å tilfredsstille andre på bekostning av deg selv, eller av og til oppleves kjip. 2. I 90% av tilfellene er ikke dette en risiko. Seriøst. Det finnes sånne situasjoner, men da snakker vi ikke om gråsone settinger, vi snakker om settinger der du vet hva innsatsfaktoren er før du er i situasjonen. 3. Det kan skje, men det endrer jo ikke hva som skjer, kun psykologisk sikrer at det er enklere å takle. Det forsvarer ikke å gjentatte ganger skape en situasjon som gir oss ett kulturelt gråområde som er så enormt vidt som det fremstår i denne saken. En del av disse sakene handler om at man angrer på sex basert på hva andre mennesker mener om deg etterpå!!!!!! Det skal aldri være en del av oppfattelsen av sex! 90% av disse gråsone-sakene handler om at jenter faktisk ikke får opplæring i samfunnet om hvordan sex fungerer. vi er i midten av en nyromantisk periode, og det er ingen kobling mellom virkelighet og fantasiverden kvinner (og en god del menn ) abonnerer på. Kansje det viktigste vi kan få nå, er en seksuell revolusjon, og denne gangen må den i større grad læres og ikke komme som en reaksjon. 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #6 Skrevet 22. juni 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Så fint for folk at dere kan skrike nei i tryne på menn helt uhemmet og aldri være redd for at mannfolka kommer og knivstikker dere etterpå, men dette skjer dessverre alt for ofte. Noen ganger er det lettere å bare si "javel" og tåle voldtekten fordi å si nei risikerer at de voldtar deg uansett og kanskje gjør ennå mer. Så det du mener er at om noen har sex så er mannen voldtektsutøver, uansett? Anonymkode: 784d0...e77 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #7 Skrevet 22. juni 2020 2 timer siden, Druid skrev: 1. Hvis man hele tiden lever for å ikke oppfattes kjip, så ønsker man leve med denne typen overgrep. Det er ett valg man aktivt gjør. Du må velge: enten ønske å tilfredsstille andre på bekostning av deg selv, eller av og til oppleves kjip. 2. I 90% av tilfellene er ikke dette en risiko. Seriøst. Det finnes sånne situasjoner, men da snakker vi ikke om gråsone settinger, vi snakker om settinger der du vet hva innsatsfaktoren er før du er i situasjonen. 3. Det kan skje, men det endrer jo ikke hva som skjer, kun psykologisk sikrer at det er enklere å takle. Det forsvarer ikke å gjentatte ganger skape en situasjon som gir oss ett kulturelt gråområde som er så enormt vidt som det fremstår i denne saken. En del av disse sakene handler om at man angrer på sex basert på hva andre mennesker mener om deg etterpå!!!!!! Det skal aldri være en del av oppfattelsen av sex! 90% av disse gråsone-sakene handler om at jenter faktisk ikke får opplæring i samfunnet om hvordan sex fungerer. vi er i midten av en nyromantisk periode, og det er ingen kobling mellom virkelighet og fantasiverden kvinner (og en god del menn ) abonnerer på. Kansje det viktigste vi kan få nå, er en seksuell revolusjon, og denne gangen må den i større grad læres og ikke komme som en reaksjon. Enig. Jeg er så lei av at denne offer-mentaliteten. Man er ikke offer hvis man har sex for ikke å fremstå som kjip. Går virkelig noen kvinner rundt og har sex for å være snille med menn? I 2020?! Hva skjedde med kvinnefrigjøringa? Kan forstå det hvis det dreier seg om kvinner som fra tidlig alder har blitt utsatt for overgrep. Da er det frykt som sitter i kroppen. Men ellers? Nei. Dette kan uansett gutten/mannen vanskelig vite. Jeg lærer mine døtre: Er du i en situasjon der du er ukomfortabel: Gå. Ikke vær høflig, bare stikk. Ring meg gjerne. Viktigst at man ikke går inn i en situasjon der man er sårbar (alene med en gjeng menn på nach, alkohol). Dette er ikke victimblaming, men HMS. Mang jenter har lært dette den tøffe veien. Sier at de bare skal ha samleie hvis de har lyst. Bør kjenne noen litt før de går til sengs. Har en liten sønn også. Tror det er viktig å sette ham i stand til å forstå jenter, tyde signaler. Et nei er et nei uansett! Og å ikke ha sex når han eller partner er dritings. Anonymkode: 8175e...0f7 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #8 Skrevet 22. juni 2020 Dette med å bli voldtatt hvis man sier nei, skjer faktisk oftere enn mange tror. Jeg sier aldri ja hvis jeg ikke vil, men har opplevd voldtekt tre ganger allikevel. Forskjellige voldtektsmenn. Jeg sa nei to ganger det skjedde og ga tydelig uttrykk for at det ikke var noe jeg ønsket. Unntatt den ene gangen, da lot jeg som at jeg sov fordi jeg var redd og ikke var i stand til å røre meg. Anonymkode: ef882...174 3
Druid Skrevet 22. juni 2020 #9 Skrevet 22. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med å bli voldtatt hvis man sier nei, skjer faktisk oftere enn mange tror. Jeg sier aldri ja hvis jeg ikke vil, men har opplevd voldtekt tre ganger allikevel. Forskjellige voldtektsmenn. Jeg sa nei to ganger det skjedde og ga tydelig uttrykk for at det ikke var noe jeg ønsket. Unntatt den ene gangen, da lot jeg som at jeg sov fordi jeg var redd og ikke var i stand til å røre meg. Anonymkode: ef882...174 Det er en helt annen situasjon enn det som diskuteres i denne tråden. Og gjenkjennes på at du faktisk vet med deg selv at det var voldtekt. Dette er et helt eget problem, der vi først og fremst må få på plass raskere behandling av saker og motivere for anmeldelser. Dette handler om der folk er usikker på om det er voldtekt, fordi de er usikker i beslutningsgrunnlaget sitt. OG dette bunner litt i hvordan jenter argumenterer for seg selv for å ha sex. Hvis dette var jenter som hadde ett aktivt forhold til sexlivet sitt, hadde det ikke vært mye spørsmål. Da ville jenta som opplevde at folk lo av stønningen til typen, kommet ut stolt av seg selv, og hun som ble konfrontert med "han var sykt gammal" ,svarer " Jupp, nå har jeg prøvd det og, erfaringa hans er oppskrytt". Poenget er bevissthet om at jeg går inn i denne situasjonen fordi JEG vil ha kuk, ikke fordi jeg har en crush og føler jeg ikke er god nok hvis jeg ikke byr på meg selv. Og stolthet i at jeg er et seksuelt vesen som står for de valgene jeg gjør , også de som i etterkant fremstår som litt lite gjennomtenkte. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #10 Skrevet 22. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg oppgitt. Mener ikke å victimblame, voldtekt er forferdelig, men når man sier ja til sex for « ikke å ødelegge stemningen» for så å lure på om man er blitt voldtatt går dette for langt. Sikter til saken på NRK P3 forleden. Hva skjer, har ikke disse damene lært hjemme at de ikke skal si ja til sex bare for å være snille? Har lært at sex er alvorlige greier, og har selv kastet ut opptil flere innpåslitne menn uten å nøle. Hvis man sier ok til sex kan jo ikke motparten vite at man tenker inni seg at man ikke vil?! Anonymkode: 8175e...0f7 Er ikke lett å være mann i dag skjønner jeg. Det er da ikke voldtekt dersom man sier "ja" uansett hvor mye man angrer etterpå. Hvordan i alle dager vil kan andre da vite at partneren egentlig ikke vil? Og, ja, det er en grunn til at jeg ikke bruker termene "hun" og "han" her. Tror nemlig at problemet er større en andre veien en det i hovedinnlegget, at gutter ikke tør å si nei siden der er forventet at de alltid vil Anonymkode: cd1da...b4b 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #11 Skrevet 22. juni 2020 8 timer siden, Druid skrev: 1. Hvis man hele tiden lever for å ikke oppfattes kjip, så ønsker man leve med denne typen overgrep. Det er ett valg man aktivt gjør. Du må velge: enten ønske å tilfredsstille andre på bekostning av deg selv, eller av og til oppleves kjip. 2. I 90% av tilfellene er ikke dette en risiko. Seriøst. Det finnes sånne situasjoner, men da snakker vi ikke om gråsone settinger, vi snakker om settinger der du vet hva innsatsfaktoren er før du er i situasjonen. 3. Det kan skje, men det endrer jo ikke hva som skjer, kun psykologisk sikrer at det er enklere å takle. Det forsvarer ikke å gjentatte ganger skape en situasjon som gir oss ett kulturelt gråområde som er så enormt vidt som det fremstår i denne saken. En del av disse sakene handler om at man angrer på sex basert på hva andre mennesker mener om deg etterpå!!!!!! Det skal aldri være en del av oppfattelsen av sex! 90% av disse gråsone-sakene handler om at jenter faktisk ikke får opplæring i samfunnet om hvordan sex fungerer. vi er i midten av en nyromantisk periode, og det er ingen kobling mellom virkelighet og fantasiverden kvinner (og en god del menn ) abonnerer på. Kansje det viktigste vi kan få nå, er en seksuell revolusjon, og denne gangen må den i større grad læres og ikke komme som en reaksjon. Minner meg litt om den der "en av nonstopene i denne posen er dødelig...væresego spis" greiene. Hadde nok heller styrt unna en hel pose nonstop enn å risikere en dødelig nonstop Anonymkode: ef8e6...fe5
Chriistiinee Skrevet 22. juni 2020 #12 Skrevet 22. juni 2020 (endret) Det er en veldig ugrei situasjon for offeret, kanskje til og med verre enn en faktisk voldtekt uten at jeg skal bagatellisere det. For ved slik såkalt gråsonevoldtekt får du varierende grad av sympati, og du har heller ikke anlegg for å faktisk anmelde. Det er ikke rettferdig overfor gjerningspersonen å snakke om det som voldtekt (jeg bruker heller begrepet "motvillig") hvis det ikke kan vises til adferd som ikke viser ufrivillighet. Med slik adferd mener jeg at om den ene parten er ute av stand til å samtykke eller en part truer verbalt eller fysisk er det voldtekt. Hvorvidt jeg vil kalle ""ja" for å bevare den gode stemningen" voldtekt avhenger av forløpet. For hvis et "ja" var langdrøyd burde motparten ha stoppet, og hvis vedkommende bruker hersketeknikker gjelder det samme. Mange kvinner erfarer dessverre at målet med en eventuell samtale er sex, og at sex ikke oppnås for motparten er hun ikke verdt noe. Det trengs kanskje ikke defineres som voldtekt, men det burde definitivt bli bedre kunnskaper rundt sexpresset mange føler på. På samme måte er det nok en del menn som føler et press på å skulle prestere, og vil kanskje ikke gi et signal om at det ikke er sex som ønskes. Da foregår det heller en feilkommunikasjon som til slutt vil såre begge parter (ikke-heterofile forhold også). Endret 22. juni 2020 av Chriistiinee 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #13 Skrevet 22. juni 2020 Kan jo virkelig lure på hva som svirre rundt i hode på en mann som nesten bærer en jente hjem for hun er så full for så å ha sex med henne. Der er det virkelig en kortslutning og vil absolutt karakterisere det som voldtekt. Anonymkode: a2aba...2e9
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 22. juni 2020 #14 Skrevet 22. juni 2020 Enig der. Hvis hun sier ja til sex men egentlig ikke vil så må hun si nei før sexen. Eller underveis. Det er lov å ombestemme seg, men det er viktig å si det med ord. Menn er ikke tankelesere. Sier hun ja og ikke viser tegn til at hun ikke vil så er det ikke voldtekt og da har hun ingen rett til å rope voldtekt. Angre på sexen etterpå er heller ikke voldtekt.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #15 Skrevet 22. juni 2020 Føler man seg truet så gjør man det man må for å slippe unna med livet i behold. Det er samme mekanisme bak som ligger bak rådet om å ikke kjempe imot dersom du blir ranet. Jeg har selv sett butikkansatte som "helt frivillig" gir fra seg pengene i kassa, i stedet for å kjempe i mot og redde verdiene. Det kan i mange tilfeller tolkes som at de hjalp ranerne. Skal du ha ditt på det tørre, må du altså kjempe i mot. Anonymkode: 9d719...77e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå