Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- Angrer dere på at dere ikke har tatt noen utdanning og bygd opp en karriere? Sier ikke at man  ha en utdanning for å få det, men håper dere skjønner hva jeg mener. Tenker jobb innen barnehage, matbutikk, klesbutikk, servitør eller lignende. Spør fordi jeg er så usikker på om jeg burde takke ja til skoleplass denne høsten, når jeg egentlig tror jeg kunne trives like godt i matbutikk resten av livet. Tjener jo ikke allverden, men det ville vært en relativt enkel jobb å forholde seg til. Så slipper jeg å bruke enda mer penger på en utdanning som jeg kanskje sliter med å få jobb med (har en ubrukelig bachelorgrad fra før av)... Men samtidig føler jeg at jeg må få meg en karriere for å bli fornøyd med meg selv 😫

Anonymkode: 9673c...76e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

en kamerat av meg begynte å jobbe i dagligvarebutikk som 18åring, han tok noen årsstudium og begynte på en bachelor innen et annet fag men han visste ikke helt hva han ville "bli". Det ble til at han avsluttet studiene og fortsatte å jobbe i samme butikk og han trives utmerket. Han vet fortsatt ikke hva han vil bli, trives godt og ser ikke poenget med å studere bare å gjøre det liksom. I tillegg trives han veldig godt med "enkel" jobb. Han har bil, egen leilighet og sparer en del, og er fornøyd med seg selv. han har  dog aldri vært typen til å bry seg så mye om hva alle andre mener

Hvorfor ikke bare søke på en enkel jobb, jobbe der en stund og ta det som det kommer? Du forteller ikke alderen din, men det er jo uansett aldri for sent å studere senere. Hvis instillingen din til skoleplassen nå er at du "tror du kunne trives like godt i mabtuikken resten av livet" så høres det ikke ut som noe du faktisk vil? Hvis du har sterk lyst til å studere senere så kan du jo alltids gjøre det. Hva sier magefølelsen?

Anonymkode: 2ef0b...e5c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer veldig på at jeg aldri fullførte utdannelse. Nå er jeg gravid og så fort jeg er ferdig med mammaperm skal jeg skaffe meg lærlingplass! 

Anonymkode: b1dda...0e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er elektriker, og angrer stort på at han «kastet bort» store deler av tyveårene på fest og dårlig betalt jobb, når han kunne studert istedenfor. Nå studerer han for å bli ingeniør, men skulle klart ønske han gjorde det da han var yngre. 

Anonymkode: 2eb6d...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelorgrad, men den var bortkastet. Jobber som ufaglært sekretær, tjener ikke spesielt bra på det. Har null karrieremål, går og lurer på om jeg noen gang kommer til å ha lyst til å bygge meg en karriere. Jeg er liksom helst greit fornøyd med jobben min nå.

Min bestevenninne har mastergrad, hun jobber på Kiwi som nestsjef. Hun utdannet seg, for så å ikke engang prøve å søke på relaterte jobber. Hun jobbet tilfeldigvis på Kiwi mens hun studerte, og har fortsatt med det. Hun mener utdanningen var totalt bortkastet, dessverre.

Så har jeg min mann, som tok tre år med ingeniørfag på universitetet. Har god jobb, tjener bra. Han er kollega med sin bror, som "kun" er elektriker. Tjener bra han også. Siden ingeniør ikke er en beskytter tittel, kan man jobbe som det uten å være utdannet som det. Og det er i slike saker jeg begynner å tenke at utdannelse kanskje ikke alltid er SÅ riktig. 

Ellers har jeg to venninner som begge studerte jus i fem år, som nå sitter og flytter papirer på et kontor. Målet var menneskerettsadvokat, men til syvende og sist er det vel svært få som ender opp med en slik jobb...

K35

Anonymkode: 42bc8...094

• Liker 6
Skrevet

Jeg angrer ikke, men hvis du angrer en dag blir det vanskeligere å gjøre noe med det. Sats på utdanning mens du kan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg angret. 

Jeg har sluttet i jobben, og tar opp utdannelse nå. Lei av å ha så få valgmuligheter. 

Anonymkode: add4c...793

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er elektriker, og angrer stort på at han «kastet bort» store deler av tyveårene på fest og dårlig betalt jobb, når han kunne studert istedenfor. Nå studerer han for å bli ingeniør, men skulle klart ønske han gjorde det da han var yngre. 

Hvor gammel er han når han blir ferdig?

Anonymkode: fd05f...f1c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er han når han blir ferdig?

Anonymkode: fd05f...f1c

38. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

38. 

Ganske gammel med andre ord.

Anonymkode: db88e...199

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg angrer på at jeg ikke tok en grad, det stopper meg når jeg nå har lyst til å bytte beite. Jeg har sittet i samme jobb i 12 år, uten utsikt for avansement (det er en liten avdeling). Jeg krysser fingrene for at jobberfaring skal kompensere, en ev. bachelor jeg kunne hatt ville vært ganske utdatert nå etter 20+ år uansett. Jeg er ikke kresen, og begynner gjerne «på gulvet» igjen for å komme inn i en bedrift med litt flere utviklingsmuligheter, men jeg er jo ikke akkurat alene på jobbmarked om dagen 😄

Anonymkode: 0e1d2...f56

AnonymBruker
Skrevet

Av egen erfaring er det vanskelig å få høyere jobbprosent i butikk, i så fall må man "slikke ræv" for å si det mildt. Det å jobbe evighet som ekstrahjelp er ikke lukurativt. Var bedre etter jeg tok utdannelse. 

Anonymkode: b4d73...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 07199...910

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja, men fortsatt 30 år igjen av arbeidslivet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 og har ingen utdannelse. Jobber nå som regnskapsansvarlig i et lite firma, og tjener helt greit, så jeg angrer ikke på at jeg ikke gikk videre skoler.

Grunnen til at jeg ikke gjorde det, var at jeg ikke visste hva jeg ville bli. Jeg har aldri vært opptatt av å ha en karriere, og jeg tenker som så at ikke alle kan være kjempeambisiøse heller. Vi er avhengige av de som er fornøyd med å være en av dem "på gulvet", og jeg syns det bør bli mer anerkjent å være en vanlig arbeider.

Men det er andre tider i dag enn da jeg begynte å jobbe, tror jeg. Det var nok litt enklere å jobbe seg opp til en OK lønn uten utdanning for 20-30 år siden enn det er nå.

Anonymkode: 9e734...3ae

• Liker 9
Skrevet

Samboer har aldri fullført videregående, men jobber i skole/omsorgsyrke. Det er som det er, ingen vits i å gå rundt og angre. Så lenge han trives i jobben er det i grunn det viktigste. For han har aldri karriere (som i å studere) vært viktig, han er kunstner og det er det han prioriterer på fritiden etter jobb (og det han ønsker å gjøre det stort innen). Det er jo vanskelig, men det er ikke noe du kan nødvendigvis utdanne deg til sånn sett, man må bare stå på og satse så mye man har mulighet til. ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

- Angrer dere på at dere ikke har tatt noen utdanning og bygd opp en karriere? Sier ikke at man  ha en utdanning for å få det, men håper dere skjønner hva jeg mener. Tenker jobb innen barnehage, matbutikk, klesbutikk, servitør eller lignende. Spør fordi jeg er så usikker på om jeg burde takke ja til skoleplass denne høsten, når jeg egentlig tror jeg kunne trives like godt i matbutikk resten av livet. Tjener jo ikke allverden, men det ville vært en relativt enkel jobb å forholde seg til. Så slipper jeg å bruke enda mer penger på en utdanning som jeg kanskje sliter med å få jobb med (har en ubrukelig bachelorgrad fra før av)... Men samtidig føler jeg at jeg må få meg en karriere for å bli fornøyd med meg selv 😫

Anonymkode: 9673c...76e

Åh, jeg er i akkurat samme situasjon som deg! Ubrukelig bachelorgrad og sitter nå på et veiskille mellom å ta en butikkjobb eller ta en ny utdanning for "bedre" jobber senere. Etter alt styret med å ha studert en bachelor og ikke få jobb etterpå virker det bare så fint å ha en "enkel" jobb i butikk.

Jeg kommer til å gjøre det en stund, altså ta en jobb i butikk/café/restaurant for en stund, også heller se hva jeg føler for når det har gått et år eller to. Kanskje det hjelper å ha fått alt på avstand (håper i hvertfall det). Da vet jeg både hva det vil si å ta utdanning, og hva det vil si å jobbe i butikk på fulltid. Så kanskje jeg er fornøyd med å sitte i butikk, eller kanskje jeg plutselig innser hvilken utdanning som er rett for meg. Blir spennende.

Anonymkode: bca6f...70b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen utd, rævva karakterer fra 9-årig skole. Dette var ikke noe for meg.

Er selvstendig næringsdrivende, jobber 4 mnd i året og tjener 1.7 mill.

Takker høyere makter hver dag for at jeg ikke gikk i utanningsfella.

Anonymkode: 5f1d8...3f6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ingen utd, rævva karakterer fra 9-årig skole. Dette var ikke noe for meg.

Er selvstendig næringsdrivende, jobber 4 mnd i året og tjener 1.7 mill.

Takker høyere makter hver dag for at jeg ikke gikk i utanningsfella.

Anonymkode: 5f1d8...3f6

hva jobber du med?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et sidespor, men jeg angrer litt på at jeg ikke tok en annen utdannelse (tok høyere utdannelse, men innser stadig mer at jeg ikke er så keen på å jobbe i bransjen til jeg blir pensjonist). 

Når lån er nesten nedbetalt, så blir det annen utdannelse på meg. 

Anonymkode: be543...c59

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...