Gå til innhold

Oppreisning etter misbruk som barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som barn ble jeg flere ganger overfalt og befølt og forsøkt voldtatt av en 3 år eldre nabogutt. Han fikk aldri fullbyrdet voldtektene, men han puttet fingre i skjeden min og i rompa. Den ene gangen kvalte han meg med et tau så jeg besvimte før han forsøkte å ha samleie. Jeg ble "reddet" av min yngre bror og en kamerat som kom til stedet. Dette har skjedd så mange ganger at jeg har mistet tellingen, jeg var alltid redd for å gå ut alene i tilfelle han var i nærheten. Han har også forsøkt å voldta min mor. I tillegg til sexovergrep var det utallige tilfeller med uprovosert vold fra denne gutten, både mot meg og de andre barna i gata.

Greia med denne fyren er at han er lettere utviklingshemmet, og på den tiden fikk ikke han og familien hans noe hjelp med gutten. Sånn sett gikk en farlig overgriper løs i et område med barn som han stadig mishandlet og forgrep seg på. 

Jeg har vært preget av dette hele livet. Foreldrene mine skjønte aldri omfanget av dette, og det ble aldri anmeldt. 

Har jeg nå krav på noen form for oppreisning fra staten? Typ Volds skadeerstatning? Jeg ser på kommunen som delvis ansvarlig siden denne gutten aldri ble tatt tak i og bare kunne gjøre akkurat som han ville. Det er over 30 år siden hendelsene og jeg har slitt med PTSD siden.

Anonymkode: f8b32...de6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som barn ble jeg flere ganger overfalt og befølt og forsøkt voldtatt av en 3 år eldre nabogutt. Han fikk aldri fullbyrdet voldtektene, men han puttet fingre i skjeden min og i rompa. Den ene gangen kvalte han meg med et tau så jeg besvimte før han forsøkte å ha samleie. Jeg ble "reddet" av min yngre bror og en kamerat som kom til stedet. Dette har skjedd så mange ganger at jeg har mistet tellingen, jeg var alltid redd for å gå ut alene i tilfelle han var i nærheten. Han har også forsøkt å voldta min mor. I tillegg til sexovergrep var det utallige tilfeller med uprovosert vold fra denne gutten, både mot meg og de andre barna i gata.

Greia med denne fyren er at han er lettere utviklingshemmet, og på den tiden fikk ikke han og familien hans noe hjelp med gutten. Sånn sett gikk en farlig overgriper løs i et område med barn som han stadig mishandlet og forgrep seg på. 

Jeg har vært preget av dette hele livet. Foreldrene mine skjønte aldri omfanget av dette, og det ble aldri anmeldt. 

Har jeg nå krav på noen form for oppreisning fra staten? Typ Volds skadeerstatning? Jeg ser på kommunen som delvis ansvarlig siden denne gutten aldri ble tatt tak i og bare kunne gjøre akkurat som han ville. Det er over 30 år siden hendelsene og jeg har slitt med PTSD siden.

Har du noe dokumentasjon på dette? Har du gått i behandling? Har du faktisk fått diagnosen PTSD eller har du diagnostisert deg selv? Du kan alltid søke om voldsoffererstatning, men da skal det mer til enn en tåredryppende historie.

Anonymkode: 6202b...ece

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått diagnosen PTSD ja. Gått i behandlling i mange år.  Har hatt lange perioder med svært dårlig funksjon psykisk og har blitt tungt medisinert og bruker fortsatt medisiner, men i mindre grad enn før. Er i en ganske god periode nå mtp arbeidsevne, men har fortsatt dårlig livskvalitet. 

Jeg synes ikke selv at historien er tåredryppende sånn sett, for jeg har klart meg bra tross alt. Jeg var voksen før jeg skjønte alvorlighetsgraden av hva jeg hadde gått igjennom, og jeg fikk et slags sammenbrudd mentalt hvor jeg følte meg sviktet av de som hadde vært voksne rundt meg. Jeg mener at de burde tatt meg til et overgrepsmottak og gitt meg muligheten til å få hjelp til å bearbeide og håndtere dette som liten jente. Det er vitner til flere av overgrepene, blant annet min egen bror som har avverget at det har blitt mer alvorlige utfall og kroppskade. Vi har snakket mye om det i ettertid, og han synes også at dette ble håndtert feil av blant annet foreldrene våre. Moren min har for eksempel hjulpet meg til å vaske meg ren for blod fra skjeden og anus i dusjen, og selv sett mine istykkerrevne truser (som hun sydde sammen, vasket og la pent på plass i truseskuffen min :( )

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For å få voldsoffererstatning, må du ha anmeldt dette. Og siden det er en god del år siden, kan det hende at erstatningen blir lav. Jeg ble selv voldtatt mange ganger av min far, fra jeg var 5 år, misbrukt før den tid. Og kontaktet advokat angående dette for en del år siden. Fant da ut, at jeg ville få maks erstatning på 100 000 kr. Og det er maks, så mest sannsynlig ville jeg fått mindre. Hvis jeg hadde fått noe i det hele tatt. Jeg valgte da å ikke søke. Hadde følt at det å få erstatning på ca 50 000 kr, for det grusomme jeg gikk igjennom, som har ødelagt hele livet mitt. Bare hadde vært et hån. 

Anonymkode: 520ad...829

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få voldsoffererstatning, må du ha anmeldt dette. Og siden det er en god del år siden, kan det hende at erstatningen blir lav. Jeg ble selv voldtatt mange ganger av min far, fra jeg var 5 år, misbrukt før den tid. Og kontaktet advokat angående dette for en del år siden. Fant da ut, at jeg ville få maks erstatning på 100 000 kr. Og det er maks, så mest sannsynlig ville jeg fått mindre. Hvis jeg hadde fått noe i det hele tatt. Jeg valgte da å ikke søke. Hadde følt at det å få erstatning på ca 50 000 kr, for det grusomme jeg gikk igjennom, som har ødelagt hele livet mitt. Bare hadde vært et hån. 

Anonymkode: 520ad...829

Ser den. Har jo aldri anmeldt dette. Så jævlig at du har opplevd dette, håper det går greit med deg i dag ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser den. Har jo aldri anmeldt dette. Så jævlig at du har opplevd dette, håper det går greit med deg i dag ❤️ 

For å søke voldsoffererstatning trenger ikke saken være anmeldt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må det isåfall anmeldes nå? Vil søknaden overhode bli vurdert?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må det isåfall anmeldes nå? Vil søknaden overhode bli vurdert?

Du må ikke anmelde nei, og søknaden vil bli vurdert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke anmelde nei, og søknaden vil bli vurdert.

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hva du kan få i kroner og øre, men antagelig svært lite. Prosessen er også lang og du må vurdere om det er verdt det.

i mitt tilfelle fikk jeg 120 000. Det fikk parallelt med rettssak så jeg måtte gjennom  alt likevel. Misbruk i ti år, så og si daglig. Tre tilfeller så grove at de ble sett på som drapsforsøk. Mannen ble fengselet i tre år også. Saken var «fersk»

pengene er for meg et hån. Som om det skal være et plaster på såret. At nå skal alt være oppgjort og ok igjen. Jeg kunne ikke bruke pengene på noe materielt fordi det alltid ville minnet meg om det som skjedde. Jeg kunne ikke reise på ferie med pengene fordi jeg ikke Ville kost meg på ferien når jeg visse hva som «betalte» den. Jeg ville Ikke betale ned på lånet fordi jeg alltid ville tenkt på alt som skjedde hver hang boliglånet forfalt. 

uansett hva jeg gjorde med pengene ville det vært en traumatisk påminner om alt jeg gikk gjennom. Så jeg donerte pengene til gode formål. 

Anonymkode: c768c...1a3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Det følger av voldsoffererstatningsloven § 3 at den straffbare handlingen må være anmeldt til politiet.

I særlige tilfeller kan det ytes erstatning selv om forholdet ikke anmeldt. Etter praksis fra vår klageinstans gjøres det svært sjeldent unntak i tilfeller hvor forholdet ikke har vært anmeldt. Det gjøres for eksempel ikke unntak fra anmeldelsesvilkåret av helsemessige årsaker eller av frykt for represalier.» 

Kilde: https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar-for-voldsoffererstatning.478949.no.html

Anonymkode: d7922...512

AnonymBruker
Skrevet

Hvis offentlige instanser har visst om at han var voldelig mot deg, men ikke grep inn, kan du søke Statens Sivilrettsforvaltning om rettferdsvederlag. Jeg fikk erstatning på 70 000 for at det offentlige har visst om omsorgssvikt av meg, men ikke grep inn. 70 000 er jo en vits, mtp at jeg ikke evner å være i arbeid og blir minstepensjonist. Jeg hadde en klar og veldokumentert sak hvor det var ganske klart at det offentlige visste om omsorgssvikten, men ikke hadde brukt meldeplikten til barnevernet. Så jeg gikk også til advokat for å saksøke kommunen. Men jeg tjente 10 000 kr over satsen for å få fri rettshjelp (dvs så vidt jeg husker ca hele 246 000 brutto), så jeg hadde ikke råd til å ta advokat! 

Uansett. Forholdet må være foreldet og ha skjedd før 1992 (så vidt jeg husker, dette må du sjekke opp)

Jeg fikk erstatningen på grunnlag av mine egne psykiatriske journaler. Så hvis det fremgår noe der som tilsier at det offentlige visste at han begikk overgrep mot deg, så bør du i prinsippet være berettiget en erstatning.

Anonymkode: a05cf...307

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis offentlige instanser har visst om at han var voldelig mot deg, men ikke grep inn, kan du søke Statens Sivilrettsforvaltning om rettferdsvederlag. Jeg fikk erstatning på 70 000 for at det offentlige har visst om omsorgssvikt av meg, men ikke grep inn. 70 000 er jo en vits, mtp at jeg ikke evner å være i arbeid og blir minstepensjonist. Jeg hadde en klar og veldokumentert sak hvor det var ganske klart at det offentlige visste om omsorgssvikten, men ikke hadde brukt meldeplikten til barnevernet. Så jeg gikk også til advokat for å saksøke kommunen. Men jeg tjente 10 000 kr over satsen for å få fri rettshjelp (dvs så vidt jeg husker ca hele 246 000 brutto), så jeg hadde ikke råd til å ta advokat! 

Uansett. Forholdet må være foreldet og ha skjedd før 1992 (så vidt jeg husker, dette må du sjekke opp)

Jeg fikk erstatningen på grunnlag av mine egne psykiatriske journaler. Så hvis det fremgår noe der som tilsier at det offentlige visste at han begikk overgrep mot deg, så bør du i prinsippet være berettiget en erstatning.

Anonymkode: a05cf...307

Det offentlige visste nok ikke om min rolle i dette, men jeg har vanskelig for å se for meg at det offentlige ikke visste om hans voldelige tendenser. Han gikk på spesialskole og fikk mer hjelp fra slutten av tenårene. Jeg vet at han i dag mottar daglig hjelp fra kommunen, jobber på vernet bedrift og har verge. Forholdet pågikk fra slutten av 70 årene til midten av 80 årene. Denne personen er på mange måter et offer selv, og han vet mest sannsynlig ikke at han har gjort noe galt. Men at han bare fikk holde på som han ville, i en liten, rolig gate hvor alle kjente alle, det er det som er uforståelig for meg. Alle visste hva som foregikk.

AnonymBruker
Skrevet

Har du dokumentasjon på at du sliter som følge av det som skjedde vil jeg tro du kan få oppreisning selv om det er lenge siden

Anonymkode: 03608...ac0

AnonymBruker
Skrevet

Alle visste noe men ingen gjorde noe. Hvordan skal du bevise dette etter 30 år når det ikke foreligger dokumentasjon i det hele tatt. Ønsker du og rippe og i gamle ting? Hvorfor har du ikke fått hjelp til og bearbeide dine traumer sånn at du kan fungere bedre? Hvis man hele tiden sitter og tenker på som skjedde den gang så kommer man aldri videre. Ikke gitt at man glemmer men ved hjelp kan man snu tankegangen, det vil ta tid men vil sikker hjelpe deg. Jeg har og opplevd vonde ting på 70-80 tallet men tok tak i masse dritt som gjør at hverdagen faktisk ikke alltid er så verst. 

Anonymkode: a1f65...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Det får du neppe.. Jeg hadde en venninne der det etterhvert viste seg at hun hadde blitt misbrukt i rundt 12 år under samvær med hennes far. Det dreide seg om flerfoldige voldtekter.  Saken ble ansett som foreldet, selv om de var inne i rettssystemet og det var klart at noe hadde skjedd. Hun ville greid Ikke greid en rettsak og alle undersøkelsene tidligere, da hun var svært psykisk syk i mange år. 
Det hun helst ville oppnå da det kom frem at hun ikke ville få ham fengslet og såvidt jeg vet ingen erstatning var at denne fyren ikke burde få jobbe som lærer, slik at andre ikke ble utsatt for ham.  Jeg vet egentlig ikke hvordan det gikk. 

Dersom det hadde vært opp til meg, ville han måttet betale henne alle årene hun ikke kunne ha inntekt pga ham. En gjennomsnittlig årsinntekt , ganget med feks 40, med fratrekk for uføretrygden  ville vært en passende erstatning! 

Hun er død nå, som følge av bivirkninger av medisinene hun måtte ta, pågrunn av etterfølgene av dette.. Livet er urettferdig. 🥵

Anonymkode: c1781...88e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle visste noe men ingen gjorde noe. Hvordan skal du bevise dette etter 30 år når det ikke foreligger dokumentasjon i det hele tatt. Ønsker du og rippe og i gamle ting? Hvorfor har du ikke fått hjelp til og bearbeide dine traumer sånn at du kan fungere bedre? Hvis man hele tiden sitter og tenker på som skjedde den gang så kommer man aldri videre. Ikke gitt at man glemmer men ved hjelp kan man snu tankegangen, det vil ta tid men vil sikker hjelpe deg. Jeg har og opplevd vonde ting på 70-80 tallet men tok tak i masse dritt som gjør at hverdagen faktisk ikke alltid er så verst. 

Anonymkode: a1f65...7b0

Jeg har gått i traumeterapi og fått bearbeidet det. Faktisk har jeg gått i terapi i 16 år sammenhengende, jeg har blitt såpass bra nå at terapien ble avsluttet for ca et år siden. Hverdagen er stort sett ikke så verst, ihvertfall ikke på overflaten. 

AnonymBruker
Skrevet

Den saken er for lengst foreldet da det per lov anses som «milde» overgrep så du vil aldri komme noe vei med søksmål. Og en sånn prosess er heller ikke gratis 

Anonymkode: 5ad7b...b3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den saken er for lengst foreldet da det per lov anses som «milde» overgrep så du vil aldri komme noe vei med søksmål. Og en sånn prosess er heller ikke gratis 

Anonymkode: 5ad7b...b3d

TS har ikke spurt om hverken foreldelsesfrister eller søksmål. 

Anonymkode: 61097...e04

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre. Jeg skal tenke på det, evt sende inn en søknad bare for å ha gjort det. Blir det masse føss rundt søknaden og selve prosessen så får jeg se det an. Om det er verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...