Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med erfaring? 
Er interessert i gårdsdrift og har drømt om et småbruk, men har null erfaring med verken det, traktorkjøring osv osv. Kunne tenke meg å spørre om å jobbe som avløser på en av gårdene rundt der jeg bor. Er det i det hele tatt vits (given min mangel på erfaring etc.). 

Anonymkode: f4356...650

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta et avløserkurs i regi av det lokale bondelaget! Supert at du ønsker å være avløser :)

Anonymkode: 157f9...f83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta traktorlappen og avløserkurs, så er det gull!

Anonymkode: c2f4a...c2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som avløser i mange år, hadde ikke kurs eller noe, men oppvokst på gård, det mangler avløsere så hiv deg gjerne rundt. :)

Anonymkode: f72fe...bf2

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet som avløser i mange år, hadde ikke kurs eller noe, men oppvokst på gård, det mangler avløsere så hiv deg gjerne rundt. :)

Så kjekt da! For min del så er jeg dame på 30, og har en fulltidsjobb fra før. Ønsker allikevel å gjøre det for «hobbyen» sin skyld, og at jeg er glad i dyr. Synest jo det virker givende og gøy(sikkert lett for meg som ikke har plikter innen det å si) 😊 Skal hive meg rundt!

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kjekt da! For min del så er jeg dame på 30, og har en fulltidsjobb fra før. Ønsker allikevel å gjøre det for «hobbyen» sin skyld, og at jeg er glad i dyr. Synest jo det virker givende og gøy(sikkert lett for meg som ikke har plikter innen det å si) 😊 Skal hive meg rundt!

Det er givende og det er gøy, men det er også utkalling på kort varsel, mye jobbing ute i all slags vær, osv, så man må kunne ta i et tak og hive seg rundt på kort varsel, kan du feks dra i fjøs før jobb? :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er givende og det er gøy, men det er også utkalling på kort varsel, mye jobbing ute i all slags vær, osv, så man må kunne ta i et tak og hive seg rundt på kort varsel, kan du feks dra i fjøs før jobb? :)

Ja det regner jeg med, og ser for meg at det går helt fint! Jobber i utgangspunktet 7-15, men har fleksitid så kan begynne alt ettersom så lenge jeg er på jobb til 9😊

AnonymBruker
Skrevet

Avløysarar no trur eg ofte jobbar 8-timersdagar. Iallefall han eg kjenner her som jobbar som avløysar. Når det ikkje er fjøsstell må han arbeide med andre ting på garden. Hogge tre, fikse gjerde, slå i silo osv. Trur det er vanskelig å kombinere med 9-4 jobb..

Anonymkode: eddce...66f

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det for 2 år siden, hadde fulltidsjobb (turnus) og var avløser på deltid, hos melkeprodusent. Jeg har lang erfaring med gårdsdyr, men ikke noe særlig med maskiner, men fikk opplæring. Så lenge du er litt tøff og sikker på deg selv, og villig til å lære, går det nok bra. Og tåler noen surmaga bønder innimellom 😆 (de fleste er greie når man lærer dem å kjenne).

Jeg registrerte meg som avløser hos Norske Landbrukstenester.  

AnonymBruker
Skrevet

Har mye slekt og naboer som driver gård, og har derfor vært avløser siden jeg var svært ung. Jeg er et særdeles viktig råd å gi deg: Jobb kun på gårder der utstyret er i orden! Det er verdens værste jobb, når alt av utstyr er utdatert og nesten ødelagt. Det er et helvete uten like å stå i fjøset 12 timer i strekk å reparere, mens bonden er på ferie. 

Anonymkode: 30bd6...3a7

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ta traktorlappen og avløserkurs, så er det gull!

Anonymkode: c2f4a...c2b

Traktorlappen? Jeg googlet, men ble ikke helt klok. Med førerkort for bil, av den vanlige typen, hva skal da til for å kunne kjøre traktor?

Anonymkode: 12e4c...356

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Jeg jobba som avløser i helgene da jeg gikk på vgs. Det er tungt arbeid, og lar seg vanskelig kombinere med en annen jobb. Da må du nok jobbe i helgene i så fall. 

Å jobbe som avløser har nok ikke nødvendigvis så mye til felles med å drive sitt eget småbruk (litt avhengig av hvilken skala du vil drive i så klart). Har du et småbruk/stor eiendom med plass til dyr ville jeg heller starta helt i det små for meg selv. Vil du drive med f.eks. høner, prøver du å lære deg så mye du kan om dette, og så kjøper du deg et par kyllinger selv. Tror ikke du vil få så mye utav å jobbe på en svær gård med industridrift dersom du bare vil drive i småskala på hobbybasis.

Endret av Anonymus Notarius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...