AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #1 Del Skrevet 20. juni 2020 Har bestilt time på verksted, men håper det er noen her som kan hjelpe meg å gjette hva som kan være feil Bilen har lyst oransje på katalysator av og på en stund. Hadde den inne på verksted som sa at feilkoden viste at det var noe med bensinblandingen men at kunne komme av mye forskjellig så jeg måtte bare kjøre til jeg merket noe Nå høres det for det første ut som noe tar nedi når jeg kjører (bare av og til). Ser ingenting under som er løst hvis jeg bare kikker, men kanskje det kan være noe med bremsene? I tillegg har bilen begynt å «humpe» på tomgang og den har dødt to ganger (en på tomgang og en ved oppstart) med varsellys på batteriet. Startet helt fint igjen etterpå. Tør ikke kjøre den når den er sånn, selvfølgelig. Kan det f.eks være at den ikke tenner på alle sylindre? Og kan den «ta nedi» lyden være relevant eller noe helt annet? Håper noen har litt peiling sånn at jeg vet hva jeg kan forvente, om det er verdt å bruke penger på reparasjon eller om det vil overstige bilens verdi Anonymkode: bf628...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 21. juni 2020 #2 Del Skrevet 21. juni 2020 Høres ut for at èn coil har paja, da får motoren en humpete gange. Motorlampa indikerer vel at det er en slik som har røket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Del Skrevet 21. juni 2020 41 minutter siden, tdm900 skrev: Høres ut for at èn coil har paja, da får motoren en humpete gange. Motorlampa indikerer vel at det er en slik som har røket. Takk for svar, aner du om vi snakker 5000,- eller 20 000,- hvis det er tilfelle? Og det kan være derfor den «dør også»? Lampen har lyst av og på nesten i et år, men har ikke har noen problemer med kjøringen før nå Anonymkode: bf628...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 21. juni 2020 #4 Del Skrevet 21. juni 2020 Er det en coil som er gåen, kan det hende den koster under 5000,-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Del Skrevet 21. juni 2020 8 minutter siden, tdm900 skrev: Er det en coil som er gåen, kan det hende den koster under 5000,-. Takk for svar, håper det er såpass enkelt 🤞 Anonymkode: bf628...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 21. juni 2020 #6 Del Skrevet 21. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, aner du om vi snakker 5000,- eller 20 000,- hvis det er tilfelle? Og det kan være derfor den «dør også»? Lampen har lyst av og på nesten i et år, men har ikke har noen problemer med kjøringen før nå Anonymkode: bf628...5cd Du har jo sannsynligvis gjort vondt værre ved å kjøre med en motorfeil i ett år... Lampa er ikke der for moroskyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Del Skrevet 21. juni 2020 59 minutter siden, Audiot skrev: Du har jo sannsynligvis gjort vondt værre ved å kjøre med en motorfeil i ett år... Lampa er ikke der for moroskyld. Takk for opplysningen, men jeg fulgte bare rådet fra verkstedet (godkjent og anerkjent verksted). De hadde flere prøveturer og kjørte som sagt diagnosetest uten å få noe svar på hva som forårsaket feilen. De sa det ikke var skadelig å kjøre så lenge jeg ikke merket noe f.eks på turteller, temperatur, at den trengte mer gasspådrag eller at den kjørte ujevnt. Hva skulle jeg ha gjort, bedt de skifte en og en del til lyset gikk bort? Håper for min del det er et godt tegn at lyset har kommet og godt og ikke vært konstant. Og at jeg tar affære med en gang jeg merker at det er noe galt. Er bare å vente og se hva utfallet blir Anonymkode: bf628...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantorang1 Skrevet 23. juni 2020 #8 Del Skrevet 23. juni 2020 Du bør kanskje dra til merkeverkstedet så de får avlest OBD kodene for bilen din. Den lagrer alle slike data på funksjonsfeil til de blir slettet, så om du har hatt noen elektriske feil eller signalfeil vil disse kunne avleses. Din bil har coil (tennspole) til hver tennplugg, det er det som er hetten over pluggen og kan skiftes selv om du ikke har tommelen midt i hånden. Koster max 500,- for hver, men med full ODB-avlesing hos Møller (ca 600,-) kan du bytte (og lokalisere) den defekte plugghetten og ikke alle sammen. Greit å bytte tennplugger samtidig, de er forbruk og slites ut etter 40-60.000 km. Koster en knapp hundrelapp for hver. Kjøper du din egen OBD avleser som leser koder (og sletter) for ditt bilmerke får du en rask diagnose om du tenker å beholde bilen lenge, det vil trolig lønne seg i lengden. Koster fra ca 1000 - 2500,- hos fx bildiagnosebutikken.no Tar noe nedi er det vel bare å bøye seg ned å se hva som henger, enten eksosanlegg hvor et feste er røket så det sagger, eller plastdeksel under motor som har fått seg en dult og delvis løsnet. Det er vel det laveste punktet du ser som burde lage skrapelyder. Er bremseskjoldene rustet kan de slå seg å skrape borti skivene, særlig om de har blitt så skadde at de er løse. Disse kan rives av og fjernes, de går gjennom EU uten disse montert, men du risikerer kast i bremseskivene uten skjold - det går ikke like bra på EU kontrollen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå