Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan ein ikkje senda kortnummeret sitt via email? til trygge mottakarar? kan nokon sjekka innholdet i emailar, meinar då hotmailadresser...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Som hovedregel nei. Så sant du ikke bruker SSL når du sender og du vet at mottaker bruker SSL til å laste ned e-post , bør man nok ikke gjøre det. Uten bruk av SSL kan hvem som helst lese e-posten i klartekst.

Skrevet

ånei, eg har gjort dette...bør eg vera litt engsteleg no? eller går det som regel bra?

Skrevet

kva er SSL? er det noko ein må ordna eller er det automatisk?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Engstelig? Nei..sjansen for at noen leser den er jo ikke så stor, men du bør ikke gjøre det.

At man bruker SSL(Secure Socket Layer) vil si at man krypterer e-posten. Noen epost-servere støtter ssl, noen ikke. Om hotmail gjør det, er jeg ikke sikker på.

Gjest Ananas
Skrevet

Jeg tror ssl-krypteringa bare gjelder til/fra epost-tjeneren der du kobler klienten, overføringa av eposten verden rundt vil fremdeles gå i klartekst.

Hvis du skal gjøre dette, ikke inkluder ord som visa, mastercard, credit card o.l. i eposten, og skriv nummeret for eksempel med bostaver.

Gjest Violetta
Skrevet

Er det utrygt å sende sånt på sms også?

Skrevet

Det krever mye mer for å avlytte GSM-nettverket, så det kan regnes som omtrent trygt.

Å sende kortnummer over mail er jo en risiko, men i praksis hadde jeg ikke vært så bekymret. Tror det går greit.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jeg tror ssl-krypteringa bare gjelder til/fra epost-tjeneren der du kobler klienten' date=' overføringa av eposten verden rundt vil fremdeles gå i klartekst..[/quote']

Ja, jeg tror du har rett i det når jeg tenker meg om. Krypteringen blir bare til/fra din egen e-post-server.

Gjest Kortern
Skrevet

Hvorfor ikke ringe og oppgi det? Det er det tryggeste - om du allikevel har nummeret.

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Heiser denne opp igjen. Jeg har bestilt et hotellrom i Norge via e-post, og for å garantere bestillingen må jeg oppgi et kortnummer. Dette bør jeg vel ikke gjøre via e-post? Er det tryggere å ringe til hotellet med kortnummeret?

Anonym poster: 8783f01631e1efbb74848c0bb42bd63e

Skrevet

Heiser denne opp igjen. Jeg har bestilt et hotellrom i Norge via e-post, og for å garantere bestillingen må jeg oppgi et kortnummer. Dette bør jeg vel ikke gjøre via e-post? Er det tryggere å ringe til hotellet med kortnummeret?

Epost er som hovedregel ikke en trygg kommunikasjonsmåte med mindre eposten er kryptert (noe som ikke har noe med SSL å gjøre, les heller om PGP). En god analogi for å sende ukryptert epost, er å sende et postkort via postsystemet på gamlemåten.

Finnes det mulighet til å ringe hotellet og gi fra deg disse opplysningene, så ville jeg gjort det hvis jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Modulo!

Dessverre viste det seg at hotellets regler gjør at de ikke kan motta slik informasjon på telefon. Reglene deres sier at de må ha kortnummeret via e-post. :sur:

Anonym poster: d17e6e15c3f87192c0ed0b9c7f55349c

Gjest navnelapp
Skrevet

Takk for svar, Modulo!

Dessverre viste det seg at hotellets regler gjør at de ikke kan motta slik informasjon på telefon. Reglene deres sier at de må ha kortnummeret via e-post. :sur:

Kva slags hotell er dette? Det høyrest useriøst ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke et hotel som gjør dette - som er verdt å stole på.

Anonym poster: 1c9d94203c69fda20912ceda59f2a514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et nytt hotell i Norge som er en del av Choicekjeden. Jeg har bestilt rommet via e-post, og må garantere for bestillingen med et kredittkort for å være sikret et rom når vi kommer. Akkurat det forstår jeg jo. Men synes bare det er så merkelig og useriøst at de ikke har andre løsninger enn at man må sende det på e-post.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om hotell som godtar epost med kortnummer. Høres veldig useriøst ut.

Anonym poster: a845a248f376ee8490a55521f107459a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller aldri opplevd å måtte sende kortnummer i e-post for å garantere en bestilling, men i følge svaret til resepsjonisten er visst dette vanlig på mange hoteller. Javel?!

AnonymBruker
Skrevet

Dette er rett og slett utrolig uprofesjonelt. Send en epost om det til f.eks. Digi.no. Det ville nesten forundre meg om ikke de lager en sak om det, og da kommer hotellet til å beklage og si at det skal "gå gjennom rutinene".

Anonym poster: d922b9bd6af5498765c3265e063c8c55

Skrevet

Dette er rett og slett utrolig uprofesjonelt. Send en epost om det til f.eks. Digi.no. Det ville nesten forundre meg om ikke de lager en sak om det, og da kommer hotellet til å beklage og si at det skal "gå gjennom rutinene".

En mer naturlig instans å henvende seg til er faktisk Datatilsynet. Der er det mange hyggelige og profesjonelle folk som tar slike ting med det alvoret det bør ha. De har også myndighet til å komme med reaksjoner og pålegg ovenfor hotellet det gjelder.

Nå skal det sies at sjansen for at eposten din snappes opp og for at du blir svindlet muligens ikke er så høy, for det er nemlig et par hvis og men som ligger til grunn her. Det å sende sensitiv informasjon via epost er imidlertid ikke det man kan kalle en "best practice" i forbindelse med handel og informasjonsbehandling i næringslivet, og som privatperson og kunde bør du derfor være veldig skeptisk til det. Uansett har du også et ansvar ovenfor utstederen av kredittkortet ditt når det gjelder aktsomhet ved bruk, slik at dersom du skulle bli svindlet, så kan kredittkortselskapet nekte deg hjelp i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...