Gå til innhold

Økonomiske problemer. Slutter som student, må finne jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student i mamma permisjon frem til oktober. Jeg søkte foreldrestipend, men fikk også beskjed om at jeg har fått utbetalt for mye selvom de gikk binn å hentet opplysninger i januar da søknaden min ble innvilget. 54 000 i gjeld sto det i dag. Blir kvalm. Er alene med en på noen år og en baby. Farbidrag krever jeg ikke utenom halvparten til barnehageregningen men den er kun på 1600 kr. Alt i alt overfører han 800 i mnd. Jeg skal klare meg alene.. Men nå må jeg droppe ut av studie. Både fordi jeg har skjønt at det er for vanskelig og jeg har mistet interessen over lærerstudie. Jeg har tenkt på å jobbe i helse i flere år. Ble uplanlagt gravid med nr 1,og fullførte 3 året. Etter det har jeg vært hjemme, først på sosial og engangsstønad, så kontantstøtte, så lånekassen. 

Lånekassen skal utbetale (runder opp) 10 000 i august, 8000 i september og 3000 i oktober. Det klarer jeg ikke å leve på. Etter oktober er det ingenting før januar igjen, da er det plutselig en sum på 29 000... Ble så forbanna når jeg så vedtaket. Skulle hatt 20 000 i august osv men de har endret det gamle vedtaket. 

 

Såå... Jeg ønsker å jobbe som hjelper pleier, men hvor fort og lett er det å finne sånn jobb? Hvordan finner man den? Finner bare utlyste til fagarbeidere og sykepleiere... 

Jeg lurer også på klokkeslett man pleier å ha skift på? Avhengig av barnevakt så jeg får kun jobbet i helger og natt eventuelt om jeg er hjemme til kl 6, da besteforeldre er i jobb... 

 

Anonymkode: 8b86d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et barn i barnehage og et hjemme da hun ikke får barnehageplass enda.. 

Anonymkode: 8b86d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såå... Jeg ønsker å jobbe som hjelper pleier, men hvor fort og lett er det å finne sånn jobb? Hvordan finner man den? Finner bare utlyste til fagarbeidere og sykepleiere... 

Hjelpepleier er en fagutdanning, du må ha fagbrev. Nå heter det helsefagarbeider. Du må søke på en assistentjobb, eller ringe til sykehjem og melde deg som ringevikar. 

Anonymkode: 6c028...947

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpepleier er en fagutdanning, du må ha fagbrev. Nå heter det helsefagarbeider. Du må søke på en assistentjobb, eller ringe til sykehjem og melde deg som ringevikar. 

Anonymkode: 6c028...947

Kommer jeg til å kunne overlege på assistent/vikar lønn? Har ingen erfaring så håper noen vil ha meg 😟

Anonymkode: 8b86d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kreve mer i barnebidrag, får nav til å hjelpe deg.

Og du kan såklart ikke jobbe som fagarbeoder uten utdanning. Du kan kanskje får en assistentjobb, men de ansetter helst noen mer erfaring, relevant studie eller som er mye tilgjengelig på kort varsel. vanlig assistentlønn er 165kr i timen også er det jo tillegg.

Anonymkode: 52b03...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn hos nav og sjekk hvor me bidrag du skal få. Kan du melde deg som barnepasser/barnevakt?

Anonymkode: 36e0a...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.6.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er student i mamma permisjon frem til oktober. Jeg søkte foreldrestipend, men fikk også beskjed om at jeg har fått utbetalt for mye selvom de gikk binn å hentet opplysninger i januar da søknaden min ble innvilget. 54 000 i gjeld sto det i dag. Blir kvalm. Er alene med en på noen år og en baby. Farbidrag krever jeg ikke utenom halvparten til barnehageregningen men den er kun på 1600 kr. Alt i alt overfører han 800 i mnd. Jeg skal klare meg alene.. Men nå må jeg droppe ut av studie. Både fordi jeg har skjønt at det er for vanskelig og jeg har mistet interessen over lærerstudie. Jeg har tenkt på å jobbe i helse i flere år. Ble uplanlagt gravid med nr 1,og fullførte 3 året. Etter det har jeg vært hjemme, først på sosial og engangsstønad, så kontantstøtte, så lånekassen. 

Lånekassen skal utbetale (runder opp) 10 000 i august, 8000 i september og 3000 i oktober. Det klarer jeg ikke å leve på. Etter oktober er det ingenting før januar igjen, da er det plutselig en sum på 29 000... Ble så forbanna når jeg så vedtaket. Skulle hatt 20 000 i august osv men de har endret det gamle vedtaket. 

 

Såå... Jeg ønsker å jobbe som hjelper pleier, men hvor fort og lett er det å finne sånn jobb? Hvordan finner man den? Finner bare utlyste til fagarbeidere og sykepleiere... 

Jeg lurer også på klokkeslett man pleier å ha skift på? Avhengig av barnevakt så jeg får kun jobbet i helger og natt eventuelt om jeg er hjemme til kl 6, da besteforeldre er i jobb... 

 

Anonymkode: 8b86d...b76

Det er ingen utdanning som heter hjelpepleier lenger. Det heter Helsefagarbeider. Dette er en utdannelse,ikke bare noe du får en jobb som. Du kan jobbe som assistent i helsevesenet. Men nå er sommerturnusen laget og gjerne fullt opp med vikarer.

Arbeidstider i helsevesenet er gjerne 7-15, 07.30-14.30, 08-14.00 eller 14.45-22.00 eller 14.45-21.30 dette varierer fra arbeidssted.

Mange samler timer,jobber og tar utdannelsen som f.eks Helsefagarbeider samtidig.  Det er ikke lett å få jobb i dag uten utdannelse,men viser du interesse,er pliktoppfyllende,sjeldent borte fra jobb er du på god vei hvis du får en fot innenfor.

Man merker fort om du bare jobber for å tjene penger ,eller om du faktisk interesser deg for pasientene,faget. Kanskje en butikk jobb er mer riktig som ufaglært..

Anonymkode: 65c1b...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...