Gå til innhold

Hva skjedde med harddisken min?


Gjest Spacegirl

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl

Nå har det skjedd noe rart her, og jeg håper kanskje noen her inne kan hjelpe meg med å skjønne dette.

Jeg har 5 harddisker. I dag da jeg skrudde på maskina og gikk inn på Min Datamaskin, var de to partisjonene som utgjorde den ene harddisken borte. Jeg gikk inn på enhetsbehandling, og der var harddisken tilstede, men det var endel rare tegn i navnebeskrivelsen. Jeg prøvde å bytte plass med en annen harddisk for å sjekke om det kunne være knekk på en kabel, men det fungerte ikke. Da gikk jeg inn i Partition Magic, og der var harddisken tilstedet. Men all informasjon om formatering, partisjoner og lagring var borte. Etter å ha formatert den på ny, virker den. Jeg skjønner ikke hva som skjedde her :klø: . Er det noe galt med harddisken? Irriterer meg grenseløst, for nå har jeg mistet 160 Gb med filmer :evil: . At det går an! :murvegg: Brukte den harddisken som lagringsplass, men hvis det er noe med harddisken som er skyld i dette, er det kanskje bedre å lagre ting andre steder på maskina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ananas

De fleste harddiskprodusenter har diagnostiserings-verktøy du kan laste ned som feilsjekker disker.

Er du glad i dataene dine er det lurt å ha backup. Du kan ikke stole på en harddisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke diagnostiseringsverktøy hvis harddisken din støtter S.M.A.R.T-teknologien. Den kan fortelle deg om noe er feil med den.

Jeg har en annen mistanke. Maskinen gikk ikke veldig tregt i tillegg? Slik at muspekeren hakket veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl
Ja, du kan bruke diagnostiseringsverktøy hvis harddisken din støtter S.M.A.R.T-teknologien. Den kan fortelle deg om noe er feil med den.

Jeg har en annen mistanke. Maskinen gikk ikke veldig tregt i tillegg? Slik at muspekeren hakket veldig?

Jo maskina gikk tregt og musepekeren hakket også. Den aktuelle harddisken var også ganske varm (opp mot 46 grader) i perioden før dette skjedde, mens temperaturen nå ligger på 37-40 grader. Merkelig dette her altså :klø: .

Men jeg skal prøve sånt diagnostiseringsverktøy som dere nevner. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg en mistanke.

Vet du hva LBA er? Hvilken Windows kjører du (ink. servicepakke)? Og har du lastet ned mye i det siste?

Dessuten, hvordan kjører du 5 disker i maskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl
Ja, da har jeg en mistanke.

Vet du hva LBA er? Hvilken Windows kjører du (ink. servicepakke)? Og har du lastet ned mye i det siste?

Dessuten, hvordan kjører du 5 disker i maskinen?

Har aldri hørt om LBA... Hva er det for noe?

Jeg har WinXP Professional med service pack 2, og ja jeg har lastet ned mye i det siste. Kanskje ikke mye mer enn vanlig, men jeg har de siste dagene flyttet store mengder data mellom diskene, hvis det har noe å si.

Ja hvordan kjører jeg egentlig 5 harddisker? Det var egentlig et godt spørsmål. Jeg har et kort innstallert som gir mulighet til å bruke flere disker. Jeg vet ikke hva det heter, men det er endel IDE-kontakter på selve kortet. Hvis det sier deg noe :wink:

Pc'en min er et skikkelig hjemmesnekra lappverk av gamle og nye komponenter, så jeg er egentlig overraska over at det har gått bra så lang :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LBA er støtte for å kjøre større harddisker (enn 127GB) i Windows. Det skal være automatisk inkludert i XP SP2, men det kan uansett være greit å legge det inn manuelt.

(Kan vise deg etterhvert hvis ikke andre løsningsforslag fører frem).

Problemdisken - står den på dette kortet? (Det heter forøvrig kontrollerkort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ananas

Windows inkluderer LBA-støtte.

Hvis det hadde vært problemet, ville aldri harddisken ha vært synlig med en størrelse på 160 gb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Problemharddisken er koblet til via kontrollerkortet ja

(fint å endelig vite hva det kortet kalles :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows inkluderer LBA-støtte.

Hvis det hadde vært problemet, ville aldri harddisken ha vært synlig med en størrelse på 160 gb.

Ikke 48-bits LBA, vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fairy: Du kan jo prøve å koble denne disken til hovedkortet og se om det hjelper. Uansett er jeg redd du må fylle opp disken med ca. 130-150 giga før du får gjenskapt probleme. Og det kan ta litt tid. (Det hadde nemlig vært greit å gjenskape problemet, slik at vi kan være sikrere på hva feilen er)

Vet du forresten hvilket kontrollerkort du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ananas

Hmm ok ser hvor du vil hen, det er ikke sikkert kontrolleren har bios som støtter store harddisker. Det kan være en god ide å sjekke.

http://www.48bitlba.com/winxp.htm

Fairy jeg hører du bruker partitionmagic og da tenker jeg at det er det programmet som kan ha forårsaka problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl

Jeg skal koble harddisken til hovedkortet og se. Jeg har jo forsåvidt vanvittig mange dvd'er liggende her med filmer og ting jeg har lastet ned, så jeg kan jo fylle opp harddisken med disse for å se hva som skjer :wink: .

Jeg vet ikke hvilket kontrollerkort jeg har, men det kan jeg sikkert finne ut. Men jeg får ikke gjort noe mer med dette før seinere i kveld, så da kan jeg komme tilbake med en oppdatering da.

Kjempesnilt av dere å hjelpe meg med dette :)

:blomst_opp: til dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ok ser hvor du vil hen, det er ikke sikkert kontrolleren har bios som støtter store harddisker. Det kan være en god ide å sjekke.

http://www.48bitlba.com/winxp.htm

Fairy jeg hører du bruker partitionmagic og da tenker jeg at det er det programmet som kan ha forårsaka problemer.

Ja, det er nettopp det jeg mistenker.

Men ville bare forsikre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har ikke fått gjort noe mer med harddisken siden sist, men nå har det samme skjedd igjen. Den vises ikke i Min Datamaskin, og partisjoner og formatering er borte. Men nå var harddisken helt tom da det skjedde. Kan det allikevel være den årsaken som du mistenkte, altså kontrollerkortet som ikke støtter så stor disk, eller er det utelukket nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Emmm... egentlig så skal det bare skje idet harddisken overskrider en viss fyllingsgrad. Før det skal den fungere helt normalt. Ville brukt diagnose-verktøyet for den fabrikanten du har, og sett om det var noe feil på den.

Hvis det ikke var det, ville jeg oppdatert BIOS'en på kontrollerkortet (det er ganske enkelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...