Gå til innhold

Hvordan er gangen i kommunale ansettelser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar en kommunal ansettelse, og hvordan er gangen? 

Utlysning,søknad, intervju selvsagt, også....? Blir man innstilt som nr x på en liste, og må vente så og så lenge.

Gjelder stilling i kommunen som saksbehandler. Var på intervju i går. Var snakk om evt 2. Intervju...

Anonymkode: 8e968...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså først gjelder det å finne den største rævslikkeren av søkerene, så må de se om kandidaten er tafatt nok til å passe inn( det skal godt gjøres) og så tilbys såpass lav lønn att de fleste takker nei og vipps så har du rette kandidat😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt jobb i kommune (ikke samme kommune) to ganger. Begge gangene tok det ca 3 uker fra intervju til jeg fikk tilbud (inkl 2.gangsintervju).

Anonymkode: 53f28...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor stor en kommune er. Når jeg sist søkte på jobb i kommunen, så var det noe som følgende: 

1. Stilling ble lyst ut, med 1 mnd. frist. Jeg søkte mot slutten, nå jeg oppdaget den. 

2. Ble kalt inn på intervju etter 2 uker 

3. Hørte ikke noe fra kommunen. Fikk standardisert avslag 2 mnd. senere. Jeg var mest kvalifisert av alle søkere, og vi var bare 5 søkere. I den perioden søkte jeg på 10 andre stillinger, og kom inn på intervju til de 9 andre. Fikk jobbtilbud av nesten samtlige, der et faktisk hadde vært flere søkere. Jeg kan bare anta at den kommunale stillingen jeg søkte på var ment for noen andre, og de regelrett ga seg faen i andre søkere enn den kandidaten de hadde planlagt.

Men det er åpen søkerliste, med veldig utfyllende informasjon skulle du ønske det. Du kan faktisk be om å få se søknadene til de andre søkerne - så strengt er det. 

Noen kommuner er fryktelig useriøse, og ansetter stort sett bare venner / familie / bekjente, mens ande har ting på stell. 

Anonymkode: 41266...16b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er det utlysing, så innkalling til intervju. Eventuelt 2. gangs intervju på enkelte stillinger. Så skal de som var med på intervjuet møtes en gang eller to for å sette opp en innstilling. Innstillingen inneholder som oftest rangering på 1, 2 og 3 men det varierer litt mellom ulike stillinger. I spesielle tilfeller er det et eget innstillingsutvalg som lager innstillingen og de kan ha flere møter. Når innstillingen er klar skal den opp i ansettelsesutvalget der det blant annet er tillitsvalgte fra organisasjonene som er med på møtet.

Om innstillingen blir godkjent blir det sendt ut tilbud til den som er innstilt som nr 1. Tilbudet har en ukes svarfrist. Noen ganger kan prosess med forhandlinger fram og tilbake ta lenger tid. Om nr 1 takker nei får nr 2 tilbud osv. 

Så det er en lang prosess. Prosessen kan variere litt med ulike typer stillinger men dette er sånn det som oftest er.

Anonymkode: a7837...1dc

AnonymBruker
Skrevet

Vennskap og kjennskap er en sikker vinner. Kompetansen er det ikke så nøye med.

Anonymkode: ff6fc...5ca

• 2 år senere...
Skrevet
Loff77 skrev (På 20.6.2020 den 15.41):

Altså først gjelder det å finne den største rævslikkeren av søkerene, så må de se om kandidaten er tafatt nok til å passe inn( det skal godt gjøres) og så tilbys såpass lav lønn att de fleste takker nei og vipps så har du rette kandidat😀

Sant så sant 😁

Anonymkode: 85d78...194

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2020 den 15.48):

Kommer an på hvor stor en kommune er. Når jeg sist søkte på jobb i kommunen, så var det noe som følgende: 

1. Stilling ble lyst ut, med 1 mnd. frist. Jeg søkte mot slutten, nå jeg oppdaget den. 

2. Ble kalt inn på intervju etter 2 uker 

3. Hørte ikke noe fra kommunen. Fikk standardisert avslag 2 mnd. senere. Jeg var mest kvalifisert av alle søkere, og vi var bare 5 søkere. I den perioden søkte jeg på 10 andre stillinger, og kom inn på intervju til de 9 andre. Fikk jobbtilbud av nesten samtlige, der et faktisk hadde vært flere søkere. Jeg kan bare anta at den kommunale stillingen jeg søkte på var ment for noen andre, og de regelrett ga seg faen i andre søkere enn den kandidaten de hadde planlagt.

Men det er åpen søkerliste, med veldig utfyllende informasjon skulle du ønske det. Du kan faktisk be om å få se søknadene til de andre søkerne - så strengt er det. 

Noen kommuner er fryktelig useriøse, og ansetter stort sett bare venner / familie / bekjente, mens ande har ting på stell. 

Anonymkode: 41266...16b

Hvis du var den mest kvalifiserte, kunne du jo klage 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2020 den 23.55):

Vennskap og kjennskap er en sikker vinner. Kompetansen er det ikke så nøye med.

Anonymkode: ff6fc...5ca

Kjennskap? Du mener interne? Men de kjenner dem jo både på godt og vondt, så ikke sikkert det er en fordel å være intern. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...