Gå til innhold

Far sikrer ikke barnet riktig i bil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få far til å ta bilsikring seriøst? 

I dag da jeg hentet 3 åringen etter han har vært til far så nektet ungen å sette seg i bilstolen sin. Han sitter bakovervendt hos meg. 
Han hylte og skrek at han ville sitte framme og sa at pappa lot han gjøre det. Sa også at stolen han hadde var for babyer. Jeg blir så frustrert til tider hvor ansvarsløs far kan være. 
Vi er ikke sammen lengre og jeg er livredd for at det skal skje noe en dag. 

Fersket faren i fjor når han brukte beltestol på ungen da han knapt var 2 år gammel. Da hadde jeg ordnet med skikkelig sete til han og vist far hvordan det skulle monteres. Vi var enige ang bilsikring av barna. 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal nå fram med han. Har vist han videoer av konsekvenser ved dårlig sikring i bil. 

Vet bare ikke om det er ren latskap eller om han bryr seg om det skal skje noe. 
Jeg lar ikke ungen bestemme hvordan han skal sitte forsvarlig sikret i bilen. Setter han i setet, ferdig diskutert. 

Anonymkode: 332cf...677

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontor

Anonymkode: c1545...2b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan få far til å ta bilsikring seriøst? 

I dag da jeg hentet 3 åringen etter han har vært til far så nektet ungen å sette seg i bilstolen sin. Han sitter bakovervendt hos meg. 
Han hylte og skrek at han ville sitte framme og sa at pappa lot han gjøre det. Sa også at stolen han hadde var for babyer. Jeg blir så frustrert til tider hvor ansvarsløs far kan være. 
Vi er ikke sammen lengre og jeg er livredd for at det skal skje noe en dag. 

Fersket faren i fjor når han brukte beltestol på ungen da han knapt var 2 år gammel. Da hadde jeg ordnet med skikkelig sete til han og vist far hvordan det skulle monteres. Vi var enige ang bilsikring av barna. 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal nå fram med han. Har vist han videoer av konsekvenser ved dårlig sikring i bil. 

Vet bare ikke om det er ren latskap eller om han bryr seg om det skal skje noe. 
Jeg lar ikke ungen bestemme hvordan han skal sitte forsvarlig sikret i bilen. Setter han i setet, ferdig diskutert. 

Tror ikke det er så mye du kan gjøre med barnefar, det er tross alt ikke ulovlig - utrolig nok. Men du gjør det absolutt riktige med barnet!

Jeg kommer ikke til å være redd for å være streng med mitt barn når hun blir eldre og hører andre kalle stolen for babystol. Jeg blir å si at det er ikke en babystol, men en trygg stol, og at stol fremover er veldig, veldig farlig for så små barn. At jeg er alt for glad i henne og at hun derfor ikke får sitte fremover, fordi om jeg mister henne kommer jeg til å bli lei meg for alltid. Og hvis jeg anser henne som moden nok, vil jeg kanskje vise en video med en dukke i kræsjtest. 

Anonymkode: 29c3a...c7a

AnonymBruker
Skrevet

Så ikke send ungen med far om han ikke har riktig stol vendt bakover. Da får han komme tilbake med riktig utstyr, ta buss, bestille taxi med stol eller la være å ha ungen. 

Har far mange stoler eller kun beltestol? Virker litt rart å ofte bytte om på hvor stolen står og type stol men mulig jeg misforstod.

Anonymkode: a68a4...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Så ikke send ungen med far om han ikke har riktig stol vendt bakover. Da får han komme tilbake med riktig utstyr, ta buss, bestille taxi med stol eller la være å ha ungen. 

Har far mange stoler eller kun beltestol? Virker litt rart å ofte bytte om på hvor stolen står og type stol men mulig jeg misforstod.

Mor har ikke noe juridisk grunnlag til å holde barnet tilbake slik, og det er henne det går utover om hun gjør det. Da er det HUN som ikke samarbeider. 

Sånn blir det når man har dårlige lover for bilsikring. 

Anonymkode: 0d94a...80e

• Liker 10
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde sagt at om han ikke sikret ungen ville jeg politianmelde han. Han bryter faktisk loven om sikring av barn i bil. Ville også sagt at jeg ville meldt han til BV. 

Jeg DRITER i hvor sur han hadde blitt. Ungen min kommer foran alt. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Hadde sagt at om han ikke sikret ungen ville jeg politianmelde han. Han bryter faktisk loven om sikring av barn i bil. Ville også sagt at jeg ville meldt han til BV. 

Jeg DRITER i hvor sur han hadde blitt. Ungen min kommer foran alt. 

Du kan ikke politianmelde noen som ikke har gjort noe ulovlig. Bilstolhysteriet her tar jo helt av, helt normalt og helt lovlig å ha forovervendt stol på en 3-åring. Både politiet og barnevernet ville bare himlet med lynene over deg her. Det er bare helt marginalt tryggere med bakovervendt.

Anonymkode: 653b3...2ff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerte mest på var at ungen sa at han ville sitte i framsetet og sa at far lot han sitte der. 
Spurte far om dette og han sa at ungen satt bakovervendt i stolen jeg hadde skaffet. Nå vet jeg ikke hvem som lyver. Far eller 3 åringen.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg reagerte mest på var at ungen sa at han ville sitte i framsetet og sa at far lot han sitte der. 
Spurte far om dette og han sa at ungen satt bakovervendt i stolen jeg hadde skaffet. Nå vet jeg ikke hvem som lyver. Far eller 3 åringen.. 

ts

Jeg visste alltid hvem som løy. Far. Nå som barna er store bekrefter de det. Gjaldt mer enn bilsikring da.

Men hva kan man gjøre? Nekter du samvær blir du anklaget for sabotasje og kan i verste fall miste omsorgen. Jeg måtte nekte samvær etter ordre fra barnevernet, likevel ble det rettssak. «Heldigvis« var det mye alvorligere enn bilsikring så jeg vant.

Anonymkode: 97e2c...b82

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste alltid hvem som løy. Far. Nå som barna er store bekrefter de det. Gjaldt mer enn bilsikring da.

Men hva kan man gjøre? Nekter du samvær blir du anklaget for sabotasje og kan i verste fall miste omsorgen. Jeg måtte nekte samvær etter ordre fra barnevernet, likevel ble det rettssak. «Heldigvis« var det mye alvorligere enn bilsikring så jeg vant.

Anonymkode: 97e2c...b82

Far er kjent med å lyve mye. Tatt han gang etter gang å lyve til meg. Vi går til familievernkontoret på møter for å bygge opp tilliten min. Men virker som han ikke bryr seg om at han lyver. Så begynner ungen å fortelle ting og jeg vet han ikke lyver. 
Blir bare så sliten og lei av det. Et av hovedgrunnene til at det ble slutt var lyvingen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke politianmelde noen som ikke har gjort noe ulovlig. Bilstolhysteriet her tar jo helt av, helt normalt og helt lovlig å ha forovervendt stol på en 3-åring. Både politiet og barnevernet ville bare himlet med lynene over deg her. Det er bare helt marginalt tryggere med bakovervendt.

Familien ler av meg fordi jeg bruker et ordentlig sete til treåringen, og at hun må sitte bak (hun hater bakover, får jo ikke sett noe og tror hun blir bilsyk). 

De lar sin treåring sitte foran i et sete som er ødelagt, med vanlig belte. Det har de gjort siden han var for stor til babysete..idag nekter han å sitte bak😂

Det burde vært ulovlig. 

Anonymkode: d57bf...ebe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk far ansvar for å feste setet til barnet vårt en gang vi skulle på langtur. Bakovervendt bilstol. Stolte jo på at det ble gjort riktig! Viste seg etterpå at setet sto løst, støttet mot fremsetet- han hadde glemt å feste selve setet ordentlig med belte!! Fy f så sint jeg var... 

Anonymkode: 25a33...8fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke helt normalt,  de fleste sikrer barn best mulig. Er ikke hysteri det

Anonymkode: 1b615...08d

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Frontsetet.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Frontsetet.

Det er heller ikke ulovlig, man må bare slå av airbagen.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke helt normalt,  de fleste sikrer barn best mulig. Er ikke hysteri det

Anonymkode: 1b615...08d

Det er hysteri når man snakker om å melde til politi, barnevern og nekte samvær fordi en far har en 3-åring i (skikkelig) forovervendt sete og i forsetet (jeg går ut i fra det er med avslått airbag).

Jeg snudde min da hun var 3, fordi hun ble bilsyk. Men da i et skikkelig forovervendt sete. Hadde henne også ofte i forsetet da hun var baby, bakovervendt og uten aktiv airbag. Fordi da kunne jeg bare legge en hånd på henne for å roe ned, putte inn ifjen smokken etc. I baksetet skrek hun seg blå og stresset meg enormt, så sjangsen for å faktisk kræsje var jo mangedoblet når hun satt bak. 

Jeg har sett virkelig horribel bilsikring også, det synes jeg selvsagt ikke noe om. Typ det østeuropeiske foreldreparet i barnehagen som hver dag kom kjørende i pick upen med begge barna festet i samme sikkerhetsbelte, uten noe stol eller pute...

Gjest WhisperingWind
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke ulovlig, man må bare slå av airbagen.

Det er hysteri når man snakker om å melde til politi, barnevern og nekte samvær fordi en far har en 3-åring i (skikkelig) forovervendt sete og i forsetet (jeg går ut i fra det er med avslått airbag).

Jeg snudde min da hun var 3, fordi hun ble bilsyk. Men da i et skikkelig forovervendt sete. Hadde henne også ofte i forsetet da hun var baby, bakovervendt og uten aktiv airbag. Fordi da kunne jeg bare legge en hånd på henne for å roe ned, putte inn ifjen smokken etc. I baksetet skrek hun seg blå og stresset meg enormt, så sjangsen for å faktisk kræsje var jo mangedoblet når hun satt bak. 

Jeg har sett virkelig horribel bilsikring også, det synes jeg selvsagt ikke noe om. Typ det østeuropeiske foreldreparet i barnehagen som hver dag kom kjørende i pick upen med begge barna festet i samme sikkerhetsbelte, uten noe stol eller pute...

Joda og i Thailand så sitter de 5 på en moped. 

Men ikke faen om jeg hadde akseptert at ungen min ikke var skikkelig sikret. I en frontkollisjon eller at noen kjører inn i siden på bilen vil være fatalt for en 3 åring i frontsetet. 

Det er utilgivelig å gamle med et uskyldig barns sikkerhet pga latskap. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at det er marginalt tryggere? På Trygg Trafikk står det at utfra studier hadde de barna (2 år gamle riktignok) som satt sikret bakovervendt

"..75 prosent lavere sannsynlighet for å dø eller bli hardt skadet, enn de som var sikret forovervendt. Dette gjaldt både i frontkollisjoner og sidekollisjoner."

Anonymkode: 6b1d5...a83

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mor har ikke noe juridisk grunnlag til å holde barnet tilbake slik, og det er henne det går utover om hun gjør det. Da er det HUN som ikke samarbeider. 

Tull, hun nekter bare å la far gjøre noe ulovlig - blir noe helt annet enn å ikke samarbeide. Hun nekter heller ikke samvær.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sagt noe om å nekte samvær, det er uaktuelt for ungen har godt av å være sammen med pappaen sin. 

Ønsket egentlig råd for hvordan jeg skal nå gjennom med han. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, WhisperingWind said:

Joda og i Thailand så sitter de 5 på en moped. 

Men ikke faen om jeg hadde akseptert at ungen min ikke var skikkelig sikret. I en frontkollisjon eller at noen kjører inn i siden på bilen vil være fatalt for en 3 åring i frontsetet. 

Det er utilgivelig å gamle med et uskyldig barns sikkerhet pga latskap. 

På moderne biler er det ikke noe problem at barnet sitter i frontsetet. 

Og du har absolutt null makt hvis du er uenig i den andre forelderens måte å bilsikre på, så lenge de holder seg innenfor loven. Hva skulle du gjort? Nektet far å hente barnet/nekte å levere? Hvordan tror du rettsvesenet ser på den slags sabotasje? Det teller ikke til din fordel. 

Anonymkode: 0d94a...80e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...