Gå til innhold

Intense magesmerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt av-og-på med intense smerter i magen de siste 4 årene. Jeg har vært hos legen, tatt avføringsprøver, blodprøver for allergier, GU med innvendig ultralyd (fikk påvist PCOS). Noen ganger blir det påvirket av matinntak, men noen uker senere kan jeg spise akkurat samme type rett med samme ingredienser uten å merke noe. Dette går veldig i rykk og napp. Jeg har ingen allergier. Er testet for cøliaki, men jeg har ikke dette.

I natt våknet jeg kl 3 av de verste magesmertene jeg har hatt på måneder, tror kanskje det er et år siden sist jeg hadde så vondt. Jeg gikk på do, ble kvalm mens jeg satt der, begynte å skjelve og svette helt ukontrollert. Jeg gråter aldri av smerte, men i natt gjorde jeg det. Jeg hadde diaré (slik jeg ofte har når jeg får slike tak med smerter). Etter én time på do, la jeg meg igjen, men hadde fortsatt smerter og var øm. I dag har jeg også hatt vondt, ikke like ille, men vondt likevel. Forsøkte å få i meg mat, men måtte rett på toalettet og igjen flytende avføring.

Jeg vet det ikke er lov å utgi seg for å være helsepersonell her, men lurer på om noen har ideer på hva det kan være. 

Jeg kan skrive ned litt om det jeg vet:
- Jeg har ikke mye luft i magen
- Såvidt jeg kan se, ser jeg ingen blod i avføring
- Jeg har ikke hatt mens på veldig, veldig lenge (gikk på p-sprøyte fra juni 2019 til januar 2020), ellers bruker jeg ikke prevensjonsmidler
- Løs avføring, i blant vannete, er normalt for meg
- Jeg har følt meg utmattet ca like lenge som jeg har hatt disse smertene, men usikker på om det har sammenheng
- Jeg har lite stress i livet (jobber ikke per nå og har ikke vært i arbeid siden 2017 av ulike årsaker)

Noen som kan gjøre litt idémyldre litt sammen med meg? Jeg er ikke bekymret for kreft eller at det skal være alvorlig sykdom siden jeg ikke har dødd i løpet av disse 4 årene, men problemet er sjenerende og smerter i magen er ikke akkurat godt å gå med i lengre tid... Likevel har det blitt tilnærmet en vane og jeg er mer overrasket de dagene jeg ikke har vondt.

Anonymkode: 0d0d7...a18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legger til her at smertene sitter ved livmor-området. Har tatt HPV-vaksine.

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt utredet med gastro/koloskopi og CT? Det kan være gallesteinsanfall

ellers har jeg hørt at cyster kan sprekke, væske flyter ut i magen og gir smerter. Men det forklarer jo ikke diareen 

Anonymkode: 025fe...9f3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt utredet med gastro/koloskopi og CT? Det kan være gallesteinsanfall

ellers har jeg hørt at cyster kan sprekke, væske flyter ut i magen og gir smerter. Men det forklarer jo ikke diareen 

Anonymkode: 025fe...9f3

Og kanskje ibs, chrons, ulcerøs kolitt... Med andre ord, du må utredes hos spesialist! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert det jeg må gjøre. 

Nå fikk jeg nettopp friskt blod på papiret, men jeg tror det heller kommer av at jeg har tørket meg og vasket meg så mye i dag at det har blitt sår. 

Skrevet

Du skriver du har tatt avføringsprøve. Bare én gang? Og hva var svaret på den? Jeg har Crohns, og kan innimellom få falske svar på prøven. Men så klare symptomer bør du absolutt utredes hos spesialist. Kanskje er det "bare" irritabelt tarm, men det er uansett viktig å få kontroll på diareen og næringsopptaket!

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Teyla skrev:

Du skriver du har tatt avføringsprøve. Bare én gang? Og hva var svaret på den? Jeg har Crohns, og kan innimellom få falske svar på prøven. Men så klare symptomer bør du absolutt utredes hos spesialist. Kanskje er det "bare" irritabelt tarm, men det er uansett viktig å få kontroll på diareen og næringsopptaket!

Jeg tok flere prøver i en periode på 2 uker. Alt var normalt ut fra prøven.

I dag har det vært helt forferdelig. Har vært på do 10 ganger siden kl 12 med diaré og vannaktig avføring. Jeg har prøvd å spise 2 ganger i dag. I løpet av en halvtime var det på’n igjen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok flere prøver i en periode på 2 uker. Alt var normalt ut fra prøven.

I dag har det vært helt forferdelig. Har vært på do 10 ganger siden kl 12 med diaré og vannaktig avføring. Jeg har prøvd å spise 2 ganger i dag. I løpet av en halvtime var det på’n igjen. 

Vet du spesifikt hva slags prøver som er tatt? Føler fastleger kan la litt for lett på magesmerter... Da det er så mye som kan være årsak, også psykisk. Jeg ble beskyldt for å ha anoreksi før jeg ble utredet, fordi jeg ikke ville spiser grunnet smertene 😟 

Så jeg råder deg igjen, oppsøk fastlegen. Helst på mandag, og krev henvisning til gastro. Dette er ikke normalt ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Teyla skrev:

Vet du spesifikt hva slags prøver som er tatt? Føler fastleger kan la litt for lett på magesmerter... Da det er så mye som kan være årsak, også psykisk. Jeg ble beskyldt for å ha anoreksi før jeg ble utredet, fordi jeg ikke ville spiser grunnet smertene 😟 

Så jeg råder deg igjen, oppsøk fastlegen. Helst på mandag, og krev henvisning til gastro. Dette er ikke normalt ❤️

Dessverre husker jeg ikke. Det er rundt to år siden forrige prøve, og det har gått greit til nå, da jeg synes smertene har vært overkommelig til nå. Selvfølgelig ikke optimalt med smerter jevnlig, men det har ikke vært så vondt som nå på veldig lenge. Leit å høre at du ikke ble tatt på alvor! Min lege tar meg på alvor, men det sitter så langt inne å be om hjelp når det gjelder tarm, avføring og lignende. Det er pinlig 😕 jeg er bekymret for beskjeden om jeg må leve med dette resten av livet uten noe som hjelper.

Jeg skal prøve å ta kontakt med legen på mandag. Heldigvis er barnet sammen med far de neste to dagene, så jeg får tid til å omtrent ligge i ro hele helgen. Har du gode tips til hva jeg bør spise når alt likevel kommer ut kort tid etter? Prøvde meg på grovbrød (for fiber) med egg (næringsstoffer) for å få i meg noe, men alt rant gjennom tarmene i rekordfart. Beklager ekkel tilleggsinformasjon 😅

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre husker jeg ikke. Det er rundt to år siden forrige prøve, og det har gått greit til nå, da jeg synes smertene har vært overkommelig til nå. Selvfølgelig ikke optimalt med smerter jevnlig, men det har ikke vært så vondt som nå på veldig lenge. Leit å høre at du ikke ble tatt på alvor! Min lege tar meg på alvor, men det sitter så langt inne å be om hjelp når det gjelder tarm, avføring og lignende. Det er pinlig 😕 jeg er bekymret for beskjeden om jeg må leve med dette resten av livet uten noe som hjelper.

Jeg skal prøve å ta kontakt med legen på mandag. Heldigvis er barnet sammen med far de neste to dagene, så jeg får tid til å omtrent ligge i ro hele helgen. Har du gode tips til hva jeg bør spise når alt likevel kommer ut kort tid etter? Prøvde meg på grovbrød (for fiber) med egg (næringsstoffer) for å få i meg noe, men alt rant gjennom tarmene i rekordfart. Beklager ekkel tilleggsinformasjon 😅

Du, jeg har hatt tarmsykdom i over 10 år, har nok flere ekle detaljer enn det 😉

Problemet med sinna tarm er at det kan være veldig individuelt hva man tåler og ikke... Men jeg, tåler absolutt ikke fiber! Selv når jeg er i remisjon, altså uten inflammasjon, blir tarmen sinna av fiber fra brød og grønnsaker. Alt som er sunt 😂 

Banan og blåbær virker bindende på magen. Du kan også røre ut litt potetmel i vann og drikke. Pasta, ris, og salt potetgull. Unngå mat som er tungt å fordøye, lange karbohydrater og tungt kjøtt. Du kan også sjekke ut lav FODMAP, det er omfattende diett, men har hjulpet mange.

Og Cola er også lov når magen hjerter, det sa legen på sykehuset 😉 

Godt du får avlastning, det er utmattende å ikke få i seg næring og generelt en kropp som sliter. Det er naturlig å bekymre seg for hva det kan være, men for min del hjalp diagnosen for at det da var mulig å behandle. Har for det meste vært uten inflammasjon, kun to oppbluss grunnet antibiotika. Men, som nevnt kan det være mange årsaker til sinna mage. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du utredet for endometriose?

Anonymkode: a4075...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kommer akutt, kan det fort være cyster som sprekker. Fikk selv påvist PCOS, men så fikk jeg svært intense magesmerter som kom som lyn fra klar himmel. Klarte ikke bevege meg. Skjedde 2-3 ganger, og gyn så en stor cyste inni ene eggstokken. Måtte operere den vekk med kikkhull, og fikk samtidig påvist endometriose.

Er det cyster så gjør det sinnsykt vondt i noen timer, og så er man gjerne svært øm i et par dager etterpå (er min erfaring). Jeg har brukket flere bein i kroppen og hatt store operasjoner, men ingenting er verre enn cyste som sprekker. Jeg har bare lyst til å dø når det skjer. Etter operasjon har det ikke skjedd igjen.

Gå til lege eller gyn og si du lurer på om det kan være det, og forklar hvor vondt det er når det står på.  

Anonymkode: 0dbd8...163

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det kommer akutt, kan det fort være cyster som sprekker. Fikk selv påvist PCOS, men så fikk jeg svært intense magesmerter som kom som lyn fra klar himmel. Klarte ikke bevege meg. Skjedde 2-3 ganger, og gyn så en stor cyste inni ene eggstokken. Måtte operere den vekk med kikkhull, og fikk samtidig påvist endometriose.

Er det cyster så gjør det sinnsykt vondt i noen timer, og så er man gjerne svært øm i et par dager etterpå (er min erfaring). Jeg har brukket flere bein i kroppen og hatt store operasjoner, men ingenting er verre enn cyste som sprekker. Jeg har bare lyst til å dø når det skjer. Etter operasjon har det ikke skjedd igjen.

Gå til lege eller gyn og si du lurer på om det kan være det, og forklar hvor vondt det er når det står på.  

Når fikk du påvist PCOS og når begynte disse cystene å sprekke? Har ikke skjedd med meg, håper ikke det er vanlig..

Anonymkode: 83406...576

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg, har pcos, og ibs. Er et absolutt smertehel*ete noen ganger. 

Anonymkode: 46004...970

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når fikk du påvist PCOS og når begynte disse cystene å sprekke? Har ikke skjedd med meg, håper ikke det er vanlig..

Anonymkode: 83406...576

Fikk det påvist kanskje ett år før jeg fikk cyster som sprakk. Men det trenger ikke ha sammenheng. Cysten jeg opererte bort var en endometriosecyste ("sjokoladecyste"). 

Jeg sluttet på p-piller i et års tid før jeg begynte å få plager med cystene som sprakk, og verre endometriosesmerter for hver måned som gikk etter at jeg slutta på pilla. Går nå kontinuerlig på p-piller med bare et par pauser i året etter anbefaling fra lege, men det er pga endometriosen, ikke pcos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...