AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #1 Skrevet 19. juni 2020 Hallo Barnet vårt har vært borte fra bhg siden onsdag, og er nå mer eller mindre symptomfri, hun har litt snørr i nesen, men ellers fin. Jeg føler meg selv litt pjusk, men ingen luftveisymptomer. (hun kan sitte i vogn og unngå å ta på ting.) Uanskett, jeg må til butikken. Er det liksom greit? Eller må jeg få noen til å hente for oss? Anonymkode: 1d282...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #2 Skrevet 19. juni 2020 Helt greit, når hun ikke får ta på ting. Anonymkode: cfdc7...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #3 Skrevet 19. juni 2020 Man skal bare gå på butikken selv hvis ikke det er mulig å få noen andre til å gjøre det mens man er i karantene. Anonymkode: a8616...059 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #4 Skrevet 19. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hallo Barnet vårt har vært borte fra bhg siden onsdag, og er nå mer eller mindre symptomfri, hun har litt snørr i nesen, men ellers fin. Jeg føler meg selv litt pjusk, men ingen luftveisymptomer. (hun kan sitte i vogn og unngå å ta på ting.) Uanskett, jeg må til butikken. Er det liksom greit? Eller må jeg få noen til å hente for oss? Anonymkode: 1d282...7e8 Nei det er ikke greit, og hvis dere har testet positivt for Covid er det absolutt ikke greit. Det handler ikke bare om å ta på ting, det handler om lufta du puster ut. Du er mest smittsom rett før og etter det bryter ut, hvis det kan være mistanke om Covid. Hvis du ikke tror det kan være det, fordi dere bor på et sted med null smitte, og du velger å dra likevel, kan du ta på deg en maske ihvertfall. Og la ungen være hjemme. Du skriver "vårt", så jeg skjønner ikke hvorfor ungen må være med. Anonymkode: 27b4a...e53 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #5 Skrevet 19. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke greit, og hvis dere har testet positivt for Covid er det absolutt ikke greit. Det handler ikke bare om å ta på ting, det handler om lufta du puster ut. Du er mest smittsom rett før og etter det bryter ut, hvis det kan være mistanke om Covid. Hvis du ikke tror det kan være det, fordi dere bor på et sted med null smitte, og du velger å dra likevel, kan du ta på deg en maske ihvertfall. Og la ungen være hjemme. Du skriver "vårt", så jeg skjønner ikke hvorfor ungen må være med. Anonymkode: 27b4a...e53 Nå tror jeg nok du har misforstått reglene som gjelder nå.. En blir bedt om å holde seg hjemme fra jobb og barnehage i et døgn etter at man er symptomfri - om man har luftveissymptomer. For barn, som ofte snørrer til vanlig, gjelder det "snørrer mer enn vanlig". Ts skrev at hun IKKE hadde luftveissymptomer, og at ungen var fin bortsett fra litt snørring (som altså er ganske normalt for småunger) i går. Man blir ikke satt i fjorten dagers karantene for sånt nå lenger.. Her dikter du dine egne regler. Har du hørt om at ene forelderen kan være vekkreist? Selv om man er et par, er ikke nødvendigvis begge hjemme hele tiden... Anonymkode: cfdc7...5c9 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #6 Skrevet 19. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt greit, når hun ikke får ta på ting. Anonymkode: cfdc7...5c9 Men det er ok at andre kommer etterpå og har alle varene sine i en vogn som er dekket av små dråper fra pusten (og antakelig snørr og virus fra fingrene) til ungen som har sittet i den, og mor som har trillet? Resonnementet ditt gir ikke mening. Selv om det bare skulle være vanlig forkjølelse er det ikke noe stas å bli smittet med det heller i disse dager. Det medfører masse pes. Og om ungen har luftveissymptomer og du føler deg pjusk, kan du ikke anta at du ikke vil få luftveissymptomer i nærmeste framtid, dvs at du allerede er smittsom. Jeg snakker ikke om 14 dagers karantene, jeg snakker om å holde seg hjemme selv med milde symptomer, i tråd med hva helsedirektoratet sier. "Mer eller mindre symptomfri" er ikke symptomfri. Det er du som vrir på ting her. Uansett er det mange måter å ordne varer på som ikke medfører risiko for andre, butikken kan sikkert pakke og levere de utenfor hvis du spør. Er lov å anstrenge seg LITT, for å unngå kjipe konsekvenser for andre. Anonymkode: 27b4a...e53 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ok at andre kommer etterpå og har alle varene sine i en vogn som er dekket av små dråper fra pusten (og antakelig snørr og virus fra fingrene) til ungen som har sittet i den, og mor som har trillet? Resonnementet ditt gir ikke mening. Selv om det bare skulle være vanlig forkjølelse er det ikke noe stas å bli smittet med det heller i disse dager. Det medfører masse pes. Og om ungen har luftveissymptomer og du føler deg pjusk, kan du ikke anta at du ikke vil få luftveissymptomer i nærmeste framtid, dvs at du allerede er smittsom. Jeg snakker ikke om 14 dagers karantene, jeg snakker om å holde seg hjemme selv med milde symptomer, i tråd med hva helsedirektoratet sier. "Mer eller mindre symptomfri" er ikke symptomfri. Det er du som vrir på ting her. Uansett er det mange måter å ordne varer på som ikke medfører risiko for andre, butikken kan sikkert pakke og levere de utenfor hvis du spør. Er lov å anstrenge seg LITT, for å unngå kjipe konsekvenser for andre. Anonymkode: 27b4a...e53 Ja, jeg synes det er greit Det er minimal fare for smitte om det er "ta på en ting som har vært borti en ting som kaaaanskje har fått dråper på seg av en som har noe som mest sannsynlig IKKE er korona".. Om man skal følge ditt resonnement med at "det er kjipt å bli forkjølet så alle som er forkjølet bør holde seg hjemme hele tiden", lurer jeg på hvordan du tenker det skal gå opp med antall sykt-barn-dager og egenmeldingsdager, gitt... Anonymkode: cfdc7...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes det er greit Det er minimal fare for smitte om det er "ta på en ting som har vært borti en ting som kaaaanskje har fått dråper på seg av en som har noe som mest sannsynlig IKKE er korona".. Om man skal følge ditt resonnement med at "det er kjipt å bli forkjølet så alle som er forkjølet bør holde seg hjemme hele tiden", lurer jeg på hvordan du tenker det skal gå opp med antall sykt-barn-dager og egenmeldingsdager, gitt... Anonymkode: cfdc7...5c9 Men du skriver "så lenge hun ikke får ta på ting"? Det er jo verre å sitte i en vogn som andre skal bruke etterpå, kanskje noen med barn, enn å ta på ting. Skjønner du ikke at hvis alle er mer nøye og holder seg hjemme med forkjølelse, så slipper vi alle disse sykt barn-dagene, fordi hvis man ikke blir smittet med virus så blir man ikke forkjøla? Det er helt utrolig, denne tankegangen er den samme som folk hadde i starten av mars. Skjønner du ikke at vi må akseptere noen slike konsekvenser så lenge det er en pandemi? Jeg tenker uansett at hvis man må spørre om godkjenning på et forum der ingen faktisk vet eller kan se hvordan ståa er, så er det fordi man egentlig vet det ikke er innafor. Anonymkode: 27b4a...e53 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du skriver "så lenge hun ikke får ta på ting"? Det er jo verre å sitte i en vogn som andre skal bruke etterpå, kanskje noen med barn, enn å ta på ting. Skjønner du ikke at hvis alle er mer nøye og holder seg hjemme med forkjølelse, så slipper vi alle disse sykt barn-dagene, fordi hvis man ikke blir smittet med virus så blir man ikke forkjøla? Det er helt utrolig, denne tankegangen er den samme som folk hadde i starten av mars. Skjønner du ikke at vi må akseptere noen slike konsekvenser så lenge det er en pandemi? Jeg tenker uansett at hvis man må spørre om godkjenning på et forum der ingen faktisk vet eller kan se hvordan ståa er, så er det fordi man egentlig vet det ikke er innafor. Anonymkode: 27b4a...e53 Det er verre å ta direkte på eplet en annen skal kjøpe, enn at en annen legger et eple ingen har tatt på i en vogn noen har tatt på Om man ikke skal bruke sykt-barn-dager på forkjølelse, spiller det ikke noen rolle for sykt-barn-dagene om man blir forkjølet.. Så nei, det argumentet henger ikke på greip. Vi har aldri brukt sykt-barn-dager på forkjølelse der barnet er i fin form. Det er helt i tråd med reglene i barnehagen; så lenge barnet er friskt og i fin form, kan det gå i barnehage ved forkjølelse. Du legger strengere regler enn regjeringen nå. Det er heldigvis ikke du som bestemmer. Anonymkode: cfdc7...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 Lokalavisen her gikk i dag ut med en advarsel om at de har registrert flere tilfeller med rhinovirus (forkjølelse) de siste to ukene. Rhinovirus spres på samme måte som sars-cov2, noe som tyder på at folk har begynt å slurve med smittevern og avstand de siste 2-3 ukene. Det er foruroligende med tanke på spredning av koronaviruset https://www.tb.no/mange-er-forkjolet-det-er-urovekkende/s/5-76-1316302. (betalartikkel) Sitat ■ Økt forekomst indikerer at luftveisvirus generelt har fått bedre vilkår for å spre seg i befolkningen de siste to ukene. Dette øker risikoen for utbrudd av covid-19. Sykehuset oppfordrer folk til alltid å følge avstandsregler, praktisere god håndhygiene og holde seg unna andre når de er syke. Så, hold deg hjemme hvis du er syk, selv om du bare føler deg litt pjusk. Anonymkode: bcc75...490 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lokalavisen her gikk i dag ut med en advarsel om at de har registrert flere tilfeller med rhinovirus (forkjølelse) de siste to ukene. Rhinovirus spres på samme måte som sars-cov2, noe som tyder på at folk har begynt å slurve med smittevern og avstand de siste 2-3 ukene. Det er foruroligende med tanke på spredning av koronaviruset https://www.tb.no/mange-er-forkjolet-det-er-urovekkende/s/5-76-1316302. (betalartikkel) Så, hold deg hjemme hvis du er syk, selv om du bare føler deg litt pjusk. Anonymkode: bcc75...490 Så nå skal vi begynne å utrydde all forkjølelse da eller? Hvordan tror du det går med immunforsvaret til folk da? Anonymkode: 8a7cc...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #13 Skrevet 19. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppdatering : Vi dro ikke til butikken. Hadde vi gjort det, hadde vi brukt egen trille Anonymkode: 1d282...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så nå skal vi begynne å utrydde all forkjølelse da eller? Hvordan tror du det går med immunforsvaret til folk da? Anonymkode: 8a7cc...4ea Var det det jeg skrev? Jeg har ikke skrevet at vi skal utrydde all forkjølelse. Jeg skrev at en smittevernslege uttrykte bekymring for den økte forekomsten av forkjølelsesvirus, fordi det viser at folk ikke tar smittevernet på alvor, noe som kan føre til en oppblussing av koronavirus. Anonymkode: bcc75...490 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det det jeg skrev? Jeg har ikke skrevet at vi skal utrydde all forkjølelse. Jeg skrev at en smittevernslege uttrykte bekymring for den økte forekomsten av forkjølelsesvirus, fordi det viser at folk ikke tar smittevernet på alvor, noe som kan føre til en oppblussing av koronavirus. Anonymkode: bcc75...490 Ok. Anonymkode: 8a7cc...4ea
Anbefalte innlegg