byh1 Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Jeg vil vite mer hvis noen av dere har erfaringer. 1.Hvordan finer man beste megler? Hvordan vet vi at megleren er best? 2.Hva betaler selger hvis boligen ikke solgt etter tre visninger til megleren? 3. Hva koster for en visning? Takk for derers svar!!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 1. Vanskelig å si på forhånd, veldig individuelt hva folk regner som "den beste" megleren. Megleren som solgte oss huset blir rost opp i skyene av de fleste som har vært borti henne i forbindelse med kjøp og/eller salg, men vi syntes hun var en ordentlig uprofesjonell og ubehagelig megler. I følge en familievenn som er megler, er det ofte lurt å ikke gå for de eldre meglerene med lang erfaring og stor kundebase. De har en tendens til å lene seg for mye på gode tilbakemeldinger gjennom mange år og være slappe, mens de unge, ferske meglerne er nødt til å gi det lille ekstra for å bygge opp ryktet sitt. 2. I vår avtale hadde vi tre visninger med megler til stede inkludert, så det eneste vi eventuelt måtte betale ekstra (annet enn det som allerede var fastsatt på forhånd) var for visninger med megler til stede utover disse tre visningene som var inkludert. Ingenting i avtalen om å betale verken mer eller mindre dersom boligen ikke ble solgt etter tre visninger. 3. Brukte DNB, og en visning med megler til stede (utover de tre inkluderte) kostet 3 000 kr. Å holde visninger selv var naturligvis gratis. Anonymkode: dba91...b52
newman01 Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Dersom man ikke får solgt boligen kan man alltids trekke den fra markedet. Da må man som regel betale de påløpte kostnadene som takst, foto, tilrettelegging og de smågebyrene for urådighetserklæring. Mulig megler også vil ha noe betalt for sin innsats. DNB fjernet "Alltid solgt" nettopp, så ingenting er gratis. Litt avhengig av meglerfirma og hvilken prisavtale du gjør med selskapet kan det koste 2000-3000 pr ekstra visning.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 1. Du må selv definere hva du forventer at megler, og dermed hva som er en god megler for deg. Men som kjøper (og det er jo de du skal ta hensyn til), så synes jeg en megler som er veldig pratsom og som kommer med mange selvfølgeligheter, er slitsom og får meg til å snu i døren. En megler som har tatt seg tid til å bli godt informert, oppleves avslappet og fokusert, føler jeg tillit til. 2. Du må lese betingelsene til de ulike meglerforetakene. Dette varierer veldig. Men det er som hovedregel aldri helt gratis. Oftest må man uansett betale for f eks innhenting av offentlige opplysninger, takstmann og fotograf. 3. Varierer også. Les betingelser og prislister. Anonymkode: a7b44...044 1
Akay Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Styr unna typ eiendomsmegler1. Det er slakke meglere som knapt gidder å løfte en finger. Sliter med en av dem selv nå. Meglerene prøver å knalle til med at du skal betale for hver visning. Det må du si ikke er aktuelt. Du SKAL ha med ubegrenset med visninger gratis. Når du skal selge så må du betale selv for foto og takstrapport. Få ordnet deg en avtale med at dersom det ikke er solgt så kan du kostnadsfritt velge å kansellere kontrakten etter 6 mnd. Du sitter uansett igjen med foto og takst som du kan benytte til evt neste megler. Og prut masse på prisen. Jeg selger en bolig til i overkant 5 mill og betaler ca 100000.- ved salg for alt inkl eierskifteforsikring etc.
newman01 Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 2 hours ago, Akay said: Jeg selger en bolig til i overkant 5 mill og betaler ca 100000.- Hvorfor skal egentlig salgspris være relevant for kostnadene ved salget? Det er ikke nødvendigvis mer arbeid med å selge noe til 6mill enn 2mill..kassadama på Kiwi får ikke høyere lønn om du kjøper Gilde kjøttdeig enn firstprice kjøttdeig... 2
jabx Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 5 timer siden, byh1 skrev: Jeg vil vite mer hvis noen av dere har erfaringer. 1.Hvordan finer man beste megler? Hvordan vet vi at megleren er best? 2.Hva betaler selger hvis boligen ikke solgt etter tre visninger til megleren? 3. Hva koster for en visning? Takk for derers svar!! Man vet ikke hvilken megler som er best. Det er ren "gambling". Det står gjerne i kontrakten hvor lenge du er bundet til megler hvis boligen ikke blir solgt. Det er vel gjerne seks måneder eller noe slikt. Visning er innebygget i prisen fra megler.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 Vær obs på «garantert» solgt. Vi hadde det gjennom notar, måtte alikevel punge ut litt. Stod seff med liten skrift i kontrakt, så fikk faktura på innhenting av opplysninger fra kommune etc. Anonymkode: d99d9...9f4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 22 timer siden, newman01 skrev: Hvorfor skal egentlig salgspris være relevant for kostnadene ved salget? Det er ikke nødvendigvis mer arbeid med å selge noe til 6mill enn 2mill..kassadama på Kiwi får ikke høyere lønn om du kjøper Gilde kjøttdeig enn firstprice kjøttdeig... Ikke «nødvendigvis», men ofte. Anonymkode: edaa8...b11 1
Sommernatt Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 På 18.6.2020 den 16.32, newman01 skrev: Dersom man ikke får solgt boligen kan man alltids trekke den fra markedet. Da må man som regel betale de påløpte kostnadene som takst, foto, tilrettelegging og de smågebyrene for urådighetserklæring. Mulig megler også vil ha noe betalt for sin innsats. DNB fjernet "Alltid solgt" nettopp, så ingenting er gratis. Litt avhengig av meglerfirma og hvilken prisavtale du gjør med selskapet kan det koste 2000-3000 pr ekstra visning. Dette stemmer ikke, Garantert Solgt er på alle oppdrag fra DNB https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/tips-til-selgere/salgsgaranti-boligsalg2?fbclid=IwAR1rK2dcRRIj14g73UDlRbBR_mBv1s9aU46-0LgNsQXGcp5OF7BASVWOllw
newman01 Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 De fjernet den ordningen ved første mulighet etter at korona slo til. Men da er den tilbake igjen da
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 Hør med venner og bekjente du stoler på om de anbefaler noen meklere. Selv hadde jeg gått på mange visninger i området før jeg skulle selge, så jeg kontaktet noen av dem jeg hadde likt best på visningene og ba dem om et tilbud (la ikke skjul på at jeg spurte flere, så de skulle «skjerpe seg»). Så valgte jeg den som i følge meg hadde det beste tilbudet. Anonymkode: 347b2...8da
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 På 19.6.2020 den 9.42, AnonymBruker skrev: Vær obs på «garantert» solgt. Vi hadde det gjennom notar, måtte alikevel punge ut litt. Stod seff med liten skrift i kontrakt, så fikk faktura på innhenting av opplysninger fra kommune etc. Anonymkode: d99d9...9f4 Så du mener at meglerfirmaet skal betale gebyret til staten for å hente inn kommunal info, lønna til ekstern fotograf osv? Anonymkode: 8b26c...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 På 18.6.2020 den 17.27, Akay skrev:Når du skal selge så må du betale selv for foto og takstrapport. Få ordnet deg en avtale med at dersom det ikke er solgt så kan du kostnadsfritt velge å kansellere kontrakten etter 6 mnd. Du sitter uansett igjen med foto og takst som du kan benytte til evt neste megler. Og prut masse på prisen. Jeg selger en bolig til i overkant 5 mill og betaler ca 100000.- ved salg for alt inkl eierskifteforsikring etc. Håper ingen meglere vil hjelpe deg. ingen ting er gratis her i verden, men du mener altså at en megler skal gjøre alt for deg, og har de uflaks og faktorer som dårlig marked etc, jobbe 6mnd uten lønn for arbeidet, og i tillegg betale alle utleggene på flere tusen for info som brukes til salget? Regner med du også forventer at megler er tilgjengelig på telefon til alle døgnets tider alle dager i uka, og visninger på søndager. Med tanke på alt arbeidet som ligger bak et boligsalg, er under 1% provisjon rett og slett ran. Anonymkode: 8b26c...2c5 1
newman01 Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Med tanke på alt arbeidet som ligger bak et boligsalg, er under 1% provisjon rett og slett ran. Burde ikke kostnaden ved salg gjenspeile arbeidet som ligger bak, ikke salgsprisen? Hadde du satt pris på om drivstoff til bilen var avhengig av verdien på bilen? Full tank var la oss si 3 promille av nybilverdien? Og angående "alt det arbeidet" som ligger bak en meglers hverdag: https://www.ba.no/bolig/einar-solgte-20-boliger-pa-n-maned/s/1-41-6947722
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 På 26.6.2020 den 11.53, newman01 skrev: Burde ikke kostnaden ved salg gjenspeile arbeidet som ligger bak, ikke salgsprisen? Hadde du satt pris på om drivstoff til bilen var avhengig av verdien på bilen? Full tank var la oss si 3 promille av nybilverdien? Og angående "alt det arbeidet" som ligger bak en meglers hverdag: https://www.ba.no/bolig/einar-solgte-20-boliger-pa-n-maned/s/1-41-6947722 Jo, absolutt. Men hvis meglere skulle hatt timesbetaling, så ville det vært langt dyrere for kundene. Hvem skal betale overtid de 8t utover 9t arbeidsdag? Anonymkode: 8b26c...2c5 1
newman01 Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Skulle det blitt særlig mye dyrere å betale for faktisk tidsbruk? Litt overtidsbetaling burde vært del av timeprisen på 1950-2700kr pr time man betaler megleren
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #20 Skrevet 29. juni 2020 Vi brukte himla. Billig og godt samarbeid. Brukte sikkert halvparten av vanlig megler. 2500 for ekstra visning. Trengte ikke det, men hadde hatt råd for mange visninger ekstra for å nå opp til dyrere megleres priser. De var proff, svarte raskt og satt seg godt inn i boligen til tross for at det kun er takstmann og fotograf før selve visningen. Anonymkode: 8ee9c...403
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå