AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Så, min kjæreste og samboer er da 33, straks 34 år gammel. Han er av den litt store typen men han har gått ned i vekt etter mer aktivitet da han har fått seg en ny jobb som da krever at han går mye. MEN han fortalte meg da vi ble sammen at han har en hjertefeil - jeg er ikke sikker på hva slags type - som han fikk kartlagt i tenårene men så mistet Haukeland papirene på det. Og han har etter det ikke fått det kartlagt på nytt igjen fordi i hans øyne så lever han greit uten. Han har denne "hva er vitsen når det ikke er noe galt" holdningen ang. hele saken. Problemet mitt med det her er at han ikke legger merke til at det er noe galt. Han sover HELE TIDEN. Han kan ha sovet i 12 timer, være våken i 2 og så legge seg igjen og sove til neste morgen. Han sier han bare elsker å sove. Ja okei, men ingen jeg har møtt som elsker å sove lar sovingen gå så kraftig ut over alt annet som kroppen hans trenger. Han spiser nesten ikke. Noen ganger så er det 2 måltider om dagen og de fleste gangene så er det snakk om en yoghurt eller noe snacks før han sover igjen. Han føler seg ikke sulten så han ser ikke problemet. Jeg fikk han en periode til å spise frokost før jobben og han kommenterte at han merket mer energi (surprise!) på jobben men den vanen falt veldig fort vekk når jeg snudde ryggen til. Han vil ikke at jeg skal være mammaen hans og det vil jeg ikke, fordi jeg orker det ikke. Men jeg orker heller ikke at den eneste måten han får i seg mat på er at jeg disker opp med stort måltid frokost middag kvelds sånn at han har alternativer. Det har vi heller ikke råd til. Jeg har vært i terapi siden januar og tatt tak i mange ting hos meg selv, blant annet en liten spiseforstyrrelse og det er ekstremt slitsomt da å ha en samboer som ikke kunne brydd seg mindre om hva han putter i kjeften eller når. Han svetter også veldig mye når han sover og ja, han snorker. Jeg gjorde jo som mange gjør og googlet opp hjertefeil og fant ut at folk med hjertefeil sover mer og trenger å spise mer. Og folk med hjertefeil tydeligvis har problemer med å regulere kroppsvarmen når de sover. Noe som for meg gir mening med alt som skjer med han. Hvis innlegget virker overdrevent sarkastisk så er det fordi jeg har irritert meg grønn og klarer ikke lenge å gjemme det for han. Jeg vet ikke om jeg bare skal bite tennene sammen og la han leve som han vil eller om jeg skal ta opp krigen og tvinge han til legen. For kontekst: Jeg har selv overlevd en kreftdiagnose og har følt selv at å gå til legen tidlig istedefor seint er best. Så det har jo veldig mye med å gjøre hvorfor jeg irriterer meg. Anonymkode: b26b9...753 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Har dere samme fastlege, eller vet du hvem som er fastlegen hans? Ta en prat med legen hans. Anonymkode: 8dec9...67a
Elineia Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Ja vi har samme fastlege. Har vurdert å gjøre det men vet ikke om jeg har lov siden vi er kjærester men ikke gift. 1
Candiru Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Si at du forlanger at han går til legen fordi DU bekymrer vettet av deg og at dere ikke kan ha det sånn. At du vil at dere skal ha et langt og godt liv sammen og at dette bare er noe han MÅ gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Kan ikke fatte at haukeland mistet papirene. Kan jo hende det er en kopi hos fastlege han hadde på den tiden. Anonymkode: e6f0b...eed 1
Elineia Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Kan ikke fatte at haukeland mistet papirene. Kan jo hende det er en kopi hos fastlege han hadde på den tiden. Anonymkode: e6f0b...eed Ja det var ganske vanvittig for meg også når han fortalte det. Hvordan kan ett sykehus miste papirene liksom?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Dere har samme fastlege. Kan du bestille time til deg selv, insistere på at han skal bli med, og møte opp der begge to? Så forklarer du saken når dere er der i møtet med fastlegen. Be om dobbelttime da dette kan ta tid Anonymkode: 85e67...03e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 2 minutter siden, Elineia skrev: Ja det var ganske vanvittig for meg også når han fortalte det. Hvordan kan ett sykehus miste papirene liksom? Det høres ikke realistisk ut med mindre han er svært gammel. Anonymkode: 85e67...03e
Elineia Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 Ser nå at det ikke var vits i å poste som anonym da svarene mine ikke kommer opp som anonym XD. Jaja. Om sykehuset mistet eller ikke mistet papirene så har i hvert fall ikke fastlegen hans det nå. Kan jeg ringe inn til fastlegen og stille spørsmål og be om at fastlegen ikke sier noe til han om at jeg ringte? Vil ikke at samboer skal føle jeg går bak ryggen hans.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, Elineia skrev: Ser nå at det ikke var vits i å poste som anonym da svarene mine ikke kommer opp som anonym XD. Jaja. Om sykehuset mistet eller ikke mistet papirene så har i hvert fall ikke fastlegen hans det nå. Kan jeg ringe inn til fastlegen og stille spørsmål og be om at fastlegen ikke sier noe til han om at jeg ringte? Vil ikke at samboer skal føle jeg går bak ryggen hans. Nei, du kan ikke det. Men du kan be fastlegen ringe han. Anonymkode: e6f0b...eed
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #11 Skrevet 18. juni 2020 Altså du kan ringe fastlege og forklare og be legen ringe. Da sier lege at han ringer fordi du har tatt kontakt og at dere er bekymret. Anonymkode: e6f0b...eed
Gjest snødråpe Skrevet 18. juni 2020 #12 Skrevet 18. juni 2020 Si at det er greit nok at han synes livet er bra som det er, men han burde tenke på hvordan det er for deg å ikke vite om han plustelig kan dø i søvne grunnet hjertefeil. At dersom dere skal ha en fremtid sammen og kanskje barn, så kan ikke du gå rundt og ikke vite om han vil leve til han er 40 pga dette eller hva. At dere ikke kan planlegge en fremtid sammen om du ikke har alla fakta på bordet.
boblevann Skrevet 18. juni 2020 #13 Skrevet 18. juni 2020 1 time siden, Elineia skrev: Ja vi har samme fastlege. Har vurdert å gjøre det men vet ikke om jeg har lov siden vi er kjærester men ikke gift. Du kan si hva du vil til hans fastlege, det er ingen lov mot det - men legen kan selvsagt ikke svare deg med medisinsk informasjon om han. Men å gå til fastlegen og ytre en bekymring er helt lov og greit!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #14 Skrevet 18. juni 2020 Haukeland har selvfølgelig ikke mistet papirene, gamle journaler ligger på mikrofilm og er fint gjenfinnbare om de trengs. Men det kan også enkelt finnes ut av med å kontakte fastlegen han hadde den gang, evt om han har hatt samme fastlege i alle år så ligger det nok i journalsystemet der, siden sykehuset sender ut epikriser. Du kan melde bekymring til fastlegen så han kaller inn samboeren din til samtale. Anonymkode: 27f55...8c0
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #15 Skrevet 18. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haukeland har selvfølgelig ikke mistet papirene, gamle journaler ligger på mikrofilm og er fint gjenfinnbare om de trengs. Men det kan også enkelt finnes ut av med å kontakte fastlegen han hadde den gang, evt om han har hatt samme fastlege i alle år så ligger det nok i journalsystemet der, siden sykehuset sender ut epikriser. Du kan melde bekymring til fastlegen så han kaller inn samboeren din til samtale. Anonymkode: 27f55...8c0 Å joda, papirer fra sykehus kan fint forsvinne (eller muligens "forsvinne"). Borte kan de nå i hvertfall bli i den grad at sykehuset nekter for å ha dem når både pasient, andre behandlende leger, helsetilsynet, fylkeslegen og advokat etterlyser dem. Anonymkode: 44620...24b
Gjest snødråpe Skrevet 18. juni 2020 #16 Skrevet 18. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Haukeland har selvfølgelig ikke mistet papirene, gamle journaler ligger på mikrofilm og er fint gjenfinnbare om de trengs. Men det kan også enkelt finnes ut av med å kontakte fastlegen han hadde den gang, evt om han har hatt samme fastlege i alle år så ligger det nok i journalsystemet der, siden sykehuset sender ut epikriser. Du kan melde bekymring til fastlegen så han kaller inn samboeren din til samtale. Anonymkode: 27f55...8c0 Hadde de begynt med mikrofilm for 20 år siden? Han er godt over 30 nå og dette var i tenårene
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #17 Skrevet 18. juni 2020 1 time siden, snødråpe skrev: Hadde de begynt med mikrofilm for 20 år siden? Han er godt over 30 nå og dette var i tenårene Ja, jeg var i praksis på HUS for 20 år siden, og da var alle mien gamle journaler allerede lagt over på mikrofilm. Anonymkode: 27f55...8c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå