Gå til innhold

Kindle paperwhite eller all-new kindle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har mistet min gamle kindle og må kjøpe ny og ser det er to modeller ute, Kindle paperwhite fra 2018 og en Kindle fra 2019. Noen som har prøvd begge og kan anbefale den ene eller den andre? Er det stor forskjell på leseopplevelse eller er det stort sett bare at en er vanntett som er hovedforskjell? Den jeg hadde fra før var vel av den første generasjonen paperwhite. 

Anonymkode: 3e32f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paperwhite er vanntett og har høyere skjermoppløsning. Såvidt jeg kan se er nåværende "vanlig" Kindle mer eller mindre lik en "gammel" Paperwhite.

Anonymkode: 50904...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Paperwhite er vanntett og har høyere skjermoppløsning. Såvidt jeg kan se er nåværende "vanlig" Kindle mer eller mindre lik en "gammel" Paperwhite.

Anonymkode: 50904...6c6

Takk, har du prøvd begge? Jeg har sjekket spesifikasjonene og ser Kindle har lavere oppløsning enn Paperwhite, men lurer på om det er noe man tenker over ved vanlig lesing. Trenger ikke noe mer fancy enn den gamle paperwhiten, viktigst er jo batterilevetid og at den er lett å lese av. Jeg har også den aller første kindlen uten lys og touch og der er jo kvaliteten betydelig verre igjen. Men om ny Kindle er lik gammel Paperwhite så er jo det mer enn bra nok det. 

Anonymkode: 3e32f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har en Paperwhite fra 2015, som jeg antar jeg beholder til den dør. Tror jeg ville kjøpt den vanntette om jeg skulle hatt en ny nå, siden det virker kjekt til turbruk, men det spørs vel litt på prisforskjellen.

Anonymkode: 50904...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle overlevde utallige turer på stranden og i regnvær så jeg ser ikke noe stort behov for å være vanntett egentlig. 🤔 pris for Kindle er 1190kr og Paperwhite 1490kr. I utgangspunktet tenkte jeg kjøpe Paperwhite, men så er den nye Kindlen en nyere modell, så er derfor jeg er usikker. 

Anonymkode: 3e32f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ingen tvil, det aller viktigste slik jeg ser det er skjermen, og da er det soleklart å velge skjermen som har 300 PPI over den som bare har 167. Det gir skarpere og klarere bilde, og er mer behagelig å se på. Alle andre forskjeller er uvesentlige (når de er så små som de er), utover dette viktige aspektet.

Hvis penger ikke er en faktor, så synes jeg paperwhite gir en bedre følelse i hånden, men ikke nok til at det er verdt å betale noe særlig ekstra for. Jeg får følelsen av at kvaliteten er noe høyere, men det er nok individuelt.

For meg er ikke diskplass problem, og i forhold til vann/fuktighet så har jeg en kindle her fra 2015 som har vært igjennom så mye at jeg tror i grunn ikke det er verdt å gå for en som er helt vanntett, med mindre du har planer om å lese liggende i badekaret, med fare for å sovne.

Her er for øvrig en grei sammenligning av de forskjellige aspektene for de to.

https://blog.the-ebook-reader.com/2019/04/18/2019-kindle-vs-kindle-paperwhite-4-comparison-review-video/

Anonymkode: 1ae66...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt rotete det forrige innlegget mitt her, men kort sagt; velg best skjerm, og få en litt bedre "feel" i tillegg når du holder den i hånden. Jeg liker materialet som er brukt på den best.

Anonymkode: 1ae66...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntett ville jeg regnet som en forsikring. Viktigst er oppløsning og lagring. Jeg synes paperwhiten klart er verdt prisforskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, jeg går for Paperwhite! Jeg har jo hatt den forrige i 7 år uten at det har vært noe problemer og den hadde sikkert vart lenge om jeg ikke hadde mista den. Så det er jo god value ihvertfall!

 

Anonymkode: 3e32f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...