AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Sist jeg hadde noe som helst med nav å gjøre var i 2018. Men hva skal de med skattekortet mitt nå? Har ikke vært sykemeldt eller noe. Har de får vane å bare hente ut uten noen som helst grunn? Mottar absolutt ingen ytelser fra Nav. Er ikke permittert, har heller ikke vært det. Er i vanlig jobb. Anonymkode: ff65e...9b7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Fant ut nå at jeg var innvilget lønnskompensasjon. Jeg var permittert fra ekstrajobben min i ca. en måned. Men jeg søkte ikke om dagpenger fordi jeg er student. Dessuten så er jeg bare ekstrahjelp. + At jeg har fått tilleggslån fra lånekassen allerede. Så hvorfor får jeg lønnskompensasjon, og det står at jeg skal få utbetalt 13000 kr før skatt. Men dette kan da umulig være riktig? Det er svært sjeldent at jeg jobber så mye at jeg tjener 13000 på en måned når jeg er student. Normalt tjener jeg kanskje 8000 på en måned. Jeg bør kanskje ta kontakt med Nav? Jeg vil helst ikke bli tatt for svindel? Anonymkode: ff65e...9b7
Million Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Høres ut som du bør kontakte NAV, ja, for de har øyensynlig gått litt i surr i informasjonen de har om deg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Ser at det står i vedtaket at arbeidsgiver har rapportert inn hva man normalt tjener inn per dag. Men ser ut som om Nav automatisk tenker at jeg normalt jobber hver dag? Altså 100 % stilling - noe jeg absolutt ikke gjør. For ser at jeg har fått betaling for hver dag jeg var permittert, bort sett fra helg. Jeg jobbet en dag i permitteringsperioden min, men har likevel fått innvilget kompensasjon på 253 kr den dagen - de andre dagene har jeg fått 767 kr. Så jeg har fått kompensasjon for 18 dager - selv om jeg normalt sett bare kanskje ville ha jobbet 9 av de dagene og da ikke fulle dager en gang. Jobben har kanskje glemt å opplyse at jeg vanligvis ikke jobber 100 %, i permitteringsvarselet mitt står det at jeg jobber 30 % i gjennomsnitt - så det er vel det jeg skulle hatt kompensasjon for? Anonymkode: ff65e...9b7
Teyla Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 Du bør kontakte NAV nå, før de betaler ut noe! For siden det er feil, og du må tilbakebetale kan de kreve at du også skal betale skatten de har trekt. Altså kan du risikere å måtte betale mer enn du har fått 😩 Det retter seg til neste år når du får igjen på skatten, men det kan være tøft for en student...
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 54 minutter siden, Teyla said: Du bør kontakte NAV nå, før de betaler ut noe! For siden det er feil, og du må tilbakebetale kan de kreve at du også skal betale skatten de har trekt. Altså kan du risikere å måtte betale mer enn du har fått 😩 Det retter seg til neste år når du får igjen på skatten, men det kan være tøft for en student... Ja, der sier du noe. Det sto at det vil bli utbetalt innen tre virkedager, så har ikke så god tid på meg. Kanskje betalingen allrede er sendt? Håper jeg ikke må tilbakebetale alt. Jeg har jo rett på NOE lønnskompensasjon, men ikke så mye regner jeg med. Hvordan gjør de det når man ikke har en fast stillingsprosent? Tar de gjennomsnitt av det man har jobbet før? Jeg visste ikke hvordan jeg skulle jobbe da koronasituasjonen oppsto, da vaktplanen ikke var laget før plutselig landet stengte ned. Men normalt ville jeg jobbet. ca. 50 - 60 timer. Anonymkode: ff65e...9b7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Stemmer det at de beregner gjennomsnitt av de tre siste månedene om man ikke har fast stilling? Jeg tjente ca 20 000 i desember, 10 000 i januar og 6000 i februar før skatt. Men jeg har vel fremdeles fått for mye penger? Pengene ble utbetalt i morges. 10500 kr utbetalt etter skatt. 13500 før. Anonymkode: ff65e...9b7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 Beregningsgrunnlaget er som hovedregel et gjennomsnitt av de siste 3 mnd. Har man fast stilling er det naturlig å bruke fastlønn. Om man er ekstravakt uten avtalte vakter skal man ikke ha noe. Har du fått vedtak kommer pengene på konto. Det er i utgangspunktet ikke vits å ringe nav, ring arbeidsgiver. Det er de som har meldt inn feil og må sende inn endring. Nav har sluttet å kreve tilbake med skatt, så du skal ikke betale tilbake med renter. Men det kan brått ta 6-7 mnd eller mer før det kravet kommer, så bare å sette pengene på den kontoen du har med høyest rente 😉 Anonymkode: f590c...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 Har man fast stilling uten variable tillegg er det naturlig å bruke fastlønn, mente jeg 😉 Anonymkode: f590c...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Beregningsgrunnlaget er som hovedregel et gjennomsnitt av de siste 3 mnd. Har man fast stilling er det naturlig å bruke fastlønn. Om man er ekstravakt uten avtalte vakter skal man ikke ha noe. Har du fått vedtak kommer pengene på konto. Det er i utgangspunktet ikke vits å ringe nav, ring arbeidsgiver. Det er de som har meldt inn feil og må sende inn endring. Nav har sluttet å kreve tilbake med skatt, så du skal ikke betale tilbake med renter. Men det kan brått ta 6-7 mnd eller mer før det kravet kommer, så bare å sette pengene på den kontoen du har med høyest rente 😉 Anonymkode: f590c...f57 Hva skjer hvis jeg ikke melder inn til arbeidsgiver? Skal sette pengene på en egen konto, men tror dere nav kommer til å kreve dem inn? Jeg var jo permittert 100 %, er egentlig ekstrahjelp, men blir alltid satt opp til å jobbe avtalte vakter, det er bare varierende hvor mye. Har lest at ekstrahjelp også har rett på kompensasjon hvis man kan dokumentere at man jobber mye, og jeg har jobbet ca. 30 %. Det var den stillingsprosenten som også sto i permitteringen. Anonymkode: ff65e...9b7
applestories Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nav har sluttet å kreve tilbake med skatt, så du skal ikke betale tilbake med renter. Men det kan brått ta 6-7 mnd eller mer før det kravet kommer, så bare å sette pengene på den kontoen du har med høyest rente 😉 Vet du når de sluttet å kreve tilbake med skatt?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Stemmer det at de beregner gjennomsnitt av de tre siste månedene om man ikke har fast stilling? Jeg tjente ca 20 000 i desember, 10 000 i januar og 6000 i februar før skatt. Men jeg har vel fremdeles fått for mye penger? Pengene ble utbetalt i morges. 10500 kr utbetalt etter skatt. 13500 før. Anonymkode: ff65e...9b7 ca 20.000 (?) Siden jeg ikke vet nøyaktige summen, så forholder jeg meg til 20 k. Men gjennomsnittet av de 3 summene er 12000. Så det er 1500 kr over gjennomsnittet, men nå vet ikke jeg hvordan nav gjør disse utregningene sine. Anonymkode: a603f...11b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå