Gå til innhold

Hvorfor gråter vi hvis evolusjon?

Fremhevede innlegg

Gjest Plena
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du kilder på at mennesket ikke gråt før da?

Om det er sant, så kan de ha hatt andre måter å vise negative følelser på. Var ganske kjipt å leve for flere tusen år siden. Samtidig som de nok ble lei seg av andre ting enn det vi gjør i dag. 

Anonymkode: eca55...2e5

Nja, når mennesket levde som innfødte, så vokste de jo opp i naturen og slaktet villsvin som mat og de danset og sang i sammen hver dag og badet i elva og sånt, livet var jo godt, tror ikke de gråt noe særlig egentlig

Videoannonse
Annonse
Gjest Plena
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Kan du dokumentere den påstanden din om at menneskearten ikke har felt tårer før for 2000 år siden? Høres jo ut til å være helt på viddene.

PS! Seriøs dokumentasjon, ikke en link til en artikkel i News of the World....

Er bare en magefølelse^^

Skrevet
Akkurat nå, Plena skrev:

Er bare en magefølelse^^

Ok. Da er denne tråden dødfødt. Du slenger jo bare ut av deg ting du TROR. 

Menneskearten begynte ikke å grine først når Jesus daua, hvis det er det du prøver å få frem.

• Liker 3
Gjest Plena
Skrevet

Ok. Da er denne tråden dødfødt. Du slenger jo bare ut av deg ting du TROR. 

Menneskearten begynte ikke å grine først når Jesus daua, hvis det er det du prøver å få frem.

eheh artig poeng

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Plena said:

Bare tror ikke folk var spesielt slemme som de er idag for eksempel

De var nok slemmere mot hverandre før enn vi er i dag. Nå har jeg mest interesse av nordisk bronsealder og oppover, men jeg vet de drev med slaveri, klasseskille, hevn, holmgang, menneskeofringer, unger ble satt ut i skogen av diverse grunner... 
De haddd jo ikke kunnskap om psykologi; relasjoner, vennskap, mobbing, konflikter osv. Det var nok lett å løse en konflikt med vold. 
Les litt historie eller se dokumentarer. Ikke uvanlig at folk ble drept. I vikingesagaene er det alltid noen som dør. Kan da ikke ha vært noe nytt det. 

Vet ikke så mye om folkevandringstiden og tiden før det, men kan se for meg at barn med fysiske vansker, og gamle syke ble satt igjen for å dø. De ville jo ha sinket hele følget. 

• Liker 1
Gjest Plena
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var nok slemmere mot hverandre før enn vi er i dag. Nå har jeg mest interesse av nordisk bronsealder og oppover, men jeg vet de drev med slaveri, klasseskille, hevn, holmgang, menneskeofringer, unger ble satt ut i skogen av diverse grunner... 
De haddd jo ikke kunnskap om psykologi; relasjoner, vennskap, mobbing, konflikter osv. Det var nok lett å løse en konflikt med vold. 
Les litt historie eller se dokumentarer. Ikke uvanlig at folk ble drept. I vikingesagaene er det alltid noen som dør. Kan da ikke ha vært noe nytt det. 

Vet ikke så mye om folkevandringstiden og tiden før det, men kan se for meg at barn med fysiske vansker, og gamle syke ble satt igjen for å dø. De ville jo ha sinket hele følget. 

Tror vikingtiden er prosjektert litt mer voldelig og fælt enn det egentlig var

Skrevet
33 minutter siden, Plena skrev:

Vel, de begynte jo å telle tiden på nytt og sånt, jesus-fortellingen kom også fordi folk var mer desperate etter en løsning

Lykke til.

Gjest Plena
Skrevet
Akkurat nå, nord og ned skrev:

Lykke til.

Takker så mye 😛

Skrevet
3 minutter siden, Plena skrev:

Tror vikingtiden er prosjektert litt mer voldelig og fælt enn det egentlig var

Du tror mye rart du.

• Liker 1
Skrevet

Har forresten skoleferien allerede begynt?

Skrevet
7 minutter siden, Plena skrev:

eheh artig poeng

https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=129329054&t=1592401883543

Her er noen teorier om menneskeartens evolusjon, og hvorfor egenskapen gråt kan ha overlevd i oss gjennom kanskje hundretusener av år. Vi utviklet oss til å føle medfølelse med de som gråter, vi tar vare på de som gråter, ergo de som gråter blir mer beskyttet av flokken sin. De som ikke gråt, fikk kanskje ikke denne beskyttelsen, og var dermed mer utsatt for ulykker og tidlig død. Det står i artikkelen at antagelig utviklet det seg slik at de spedbarna som gråt mest og fikk mest beskyttelse, overlevde. Mens de spedbarna/barna som ikke gråt, gikk man i fra i lengre perioder kanskje, og disse døde da kanskje av ulike grunner. Ble spist eller forulykket på noe vis.

Gråt får oss til å føle empati og medfølelse.

Kort sagt.

• Liker 2
Gjest Plena
Skrevet

https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=129329054&t=1592401883543

Her er noen teorier om menneskeartens evolusjon, og hvorfor egenskapen gråt kan ha overlevd i oss gjennom kanskje hundretusener av år. Vi utviklet oss til å føle medfølelse med de som gråter, vi tar vare på de som gråter, ergo de som gråter blir mer beskyttet av flokken sin. De som ikke gråt, fikk kanskje ikke denne beskyttelsen, og var dermed mer utsatt for ulykker og tidlig død. Det står i artikkelen at antagelig utviklet det seg slik at de spedbarna som gråt mest og fikk mest beskyttelse, overlevde. Mens de spedbarna/barna som ikke gråt, gikk man i fra i lengre perioder kanskje, og disse døde da kanskje av ulike grunner. Ble spist eller forulykket på noe vis.

Gråt får oss til å føle empati og medfølelse.

Kort sagt.

Nei, du ignorer det faktum at livet var godt inntil 2000 år siden 😛

Skrevet
Akkurat nå, Plena skrev:

Jeg tror det er DU som ignorerer temmelig mye, hundretusener av år av menneskelig evolusjon.....

Du er antagelig ikke den skarpeste kniven i skuffen.

• Liker 3
Gjest Plena
Skrevet

Jeg tror det er DU som ignorerer temmelig mye, hundretusener av år av menneskelig evolusjon.....

Du er antagelig ikke den skarpeste kniven i skuffen.

Såpass

Skrevet
6 minutter siden, Plena skrev:

Nei, det er jo bare noe DU har fått for deg det, at livet bare var godt da...

Slutt nå, synsing gjør seg dårlig i diskusjoner.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Plena skrev:

Såpass

Beskriv hvorfor du tror "livet var så godt" til inntil 2000 år siden?  

• Liker 1
Gjest Plena
Skrevet

Fordi folk generelt idag på nettet og sånt oppfører seg litt rart, nådd en slags høyde

Skrevet

Men har du lest det da? Alle var innfødte (!) og de danset og badet i elva - det var ingen som var slemme mot hverandre heller 🤣

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Plena skrev:

Fordi folk generelt idag på nettet og sånt oppfører seg litt rart, nådd en slags høyde

Internett har vært vanlig i 20-25 år. Du snakker om 2000 år.....

Nei, jeg gidder ikke snakke til veggen mer. Legger denne tråden bak meg. Ha det.

• Liker 2
Gjest Plena
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Internett har vært vanlig i 20-25 år. Du snakker om 2000 år.....

Nei, jeg gidder ikke snakke til veggen mer. Legger denne tråden bak meg. Ha det.

Greit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...