Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Depositumet som ligger til grunn for rentene, er IKKE de rentene man skulle ha hatt utbetalt.

Man får tilbakebetalt depositumet ved en dato 20 000.-
Så viser det seg at man ikke har fått rentene 1 090.-
Da må man legge inn et krav på å få de rentene og hvis det går lang tid fra da depositumet ble utbetalt og til man får rentene, så må man kreve renter på den tiden fra du fikk depositumet og til den dagen du får rentene. Denne perioden er det som ligger til grunn for beregning av forsinkelsesrenter.
Forsinkelsesrenten er på over 10% og fastsatt av regjeringen.
Det er en grunn til at den er så høy.
Rentene på depositumet er alt fra 0.1% til 1.75% alt ettersom hvilken bank som ble brukt til å opprette en depositums konto. 

Anonymkode: 250d2...9ef

Du misforstår. Her er det snakk om et irregulært depositum. Derfor blir det regnet forsinkelsesrenter på dette beløpet (20 000) fra den dagen det ble satt inn på utleiers konto.

I tillegg så vil det tilkomme renter som skal utbetales til leieboer slik som du beskriver. 

Anonymkode: 36914...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 22.57):

er man dum nok til å gå med på depositum til noe annet enn til en ordentlig depositum-konto, så får man ta dette som en nyttig lærepenge for  fremtiden. 

0g være takknemlig hvis man i det hele tatt får de 20 000 kronene fra depositumet tilbake igjen, en eller annen gang. 

Anonymkode: f65b7...c0d

Eller så kan man gjøre det så enkelt at man lar være å betale de siste måneders husleie tilsvarende beløpet det ulovlige depositumet er på. Dette er fullt lovlig, og da er det huseier som står med  "skjegget i postkassa".

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du misforstår. Her er det snakk om et irregulært depositum. Derfor blir det regnet forsinkelsesrenter på dette beløpet (20 000) fra den dagen det ble satt inn på utleiers konto.

I tillegg så vil det tilkomme renter som skal utbetales til leieboer slik som du beskriver. 

Nei. Det blir regnet renter på det fra den dagen det blir satt inn på konto og til den dagen det tas ut.
Om det går fryktelig lang tid fra man får utbetalt depositumet UTEN renter og man krever å få disse rentene utbetalt. DEN tiden er det man kan krever forsinkelsesrenter for. Vanlige renter kan man ikke kreve forsinkelsesrenter for.

Sakset fra linken.

Sitat

Ved forsinket betaling påløper en forsinkelsesrente. Forsinkelsesrenten fastsettes for hvert halvår, med virkning fra henholdsvis 1. januar og 1. juli. Forsinkelsesrenten skal være Norges Banks styringsrente tillagt minst åtte prosentpoeng (les om dette her).

Gjeldende rentesats er 10,75%. Forskrift med fastsettelse av rentesats finnes også på Lovdata. Velg ”forskrifter” og søk på ”forsinket betaling”.

Lykke til med å kreve 10.75% rente på depositumet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei. Det blir regnet renter på det fra den dagen det blir satt inn på konto og til den dagen det tas ut.
Om det går fryktelig lang tid fra man får utbetalt depositumet UTEN renter og man krever å få disse rentene utbetalt. DEN tiden er det man kan krever forsinkelsesrenter for. Vanlige renter kan man ikke kreve forsinkelsesrenter for.

Sakset fra linken.

Lykke til med å kreve 10.75% rente på depositumet.

Altså,  vet du i det hele tatt hva et irregulært depositum er, og hvilke regler som gjelder for dette? Det virker virkelig ikke sånn.

Legger ved en link hvor du kan sette deg inn i hva som gjelder.

Et irregulært depositum kan man også få tilbake ved å "bo det opp", altså å la være å betale de siste måneders husleie, inkludert forsinkelsesrentene  som man kan legge til fra datoen huseier mottok det irregulære depositumet.

https://www.htu.no/artikler/ulovlig-depositum-hva-gjor-man

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Altså,  vet du i det hele tatt hva et irregulært depositum er, og hvilke regler som gjelder for dette? Det virker virkelig ikke sånn.

Legger ved en link hvor du kan sette deg inn i hva som gjelder.

Et irregulært depositum kan man også få tilbake ved å "bo det opp", altså å la være å betale de siste måneders husleie, inkludert forsinkelsesrentene  som man kan legge til fra datoen huseier mottok det irregulære depositumet.

https://www.htu.no/artikler/ulovlig-depositum-hva-gjor-man

nå legger du føringer for ulovlig depositum og finner svaret ditt på en tvilsom side. Da gjenstår det bare at du finner en side til av mer fornuftig art og ikke noen blogg. Men jeg kommer ikke til å følge mer med deg, da du ikke vet forskjell på rente og forsinkelses rente. LYKKE TIL MED Å FÅ 10.75% RENTE PÅ`DEPOSITUMMET.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nå legger du føringer for ulovlig depositum og finner svaret ditt på en tvilsom side. Da gjenstår det bare at du finner en side til av mer fornuftig art og ikke noen blogg. Men jeg kommer ikke til å følge mer med deg, da du ikke vet forskjell på rente og forsinkelses rente. LYKKE TIL MED Å FÅ 10.75% RENTE PÅ`DEPOSITUMMET.

Samme hvilken side jeg finner dette på så er reglene de samme.

Jeg vet forskjell på forsinkelsesrente og vanlig rente jo. Men det vet ikke du.

Lykke til med å forstå norske lover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme hvilken side jeg finner dette på så er reglene de samme.

Jeg vet forskjell på forsinkelsesrente og vanlig rente jo. Men det vet ikke du.

Lykke til med å forstå norske lover.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husleietvistutvalget er en "tvilsom side"? Jaja, det burde du fortelle dem om. 🤣🤣🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her så ser du en sak hvor utleier måtte betale forsinkelsesrenter til leieboer (og samtidig kan du tenke over hvor på villspor du er om dette tema).

https://huseierforening.no/irregulaert-depositum-eksempel-fra-htu/

Skrevet

Depositumspenger skal aldri inn på utleiers konto. Renten er ikke noe å skryte av..tror det har blitt 7kr i renter for meg på 2 år.

Anonymkode: 417c2...acf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Depositumspenger skal aldri inn på utleiers konto. Renten er ikke noe å skryte av..tror det har blitt 7kr i renter for meg på 2 år.

Anonymkode: 417c2...acf

Riktig. Men veldig mange utleiere er glad i å ha dette inn på egen konto så de har all makta. Det er fullstendig ulovlig,  og dessverre så er det mange leieboere som ikke vet om sine egne rettigheter angående dette.

Som jeg har skrevet så har man krav på forsinkelsesrenter fra dagen utleier mottok beløpet. Man må bare passe på at ikke kravet blir foreldet, noe det gjør etter 3 år, og da er pengene tapt. 

Som nevnt så kan man velge å "bo opp beløpet" de siste måneder før man flytter ut, tilsvarende det depositumsbeløpet pluss forsinkelsesrenter var på for å ikke tape disse pengene.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får ikke mer rett selv om du skriver med de største bokstavene... Om utleier ikke ordner egen depositumskonto (og plasserer dem på sin egen private konto) er det et ulovlig forhold, og leietaker kan kreve forsinkelsesrenter på det ulovlige innskuddet fra dagen de ble overført til de tas ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...