Gå til innhold

Kvinner ofre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror nok ikke debatten dreide seg om hvorvidt menn blir diskriminert like mye som kvinner, men en poengtering av det faktum at menn også blir diskriminert. Beklager om jeg har formulert meg feil tidligere i debatten, men det er iallefall dette jeg mente. Det blir for dumt å si at det kun er kvinner som diskrimineres.

Og sexysadie etterlyste eksempler? Kvotering er et flott eksempel. Kvalifiserte menn må vike unna for kvinner som kanskje ikke er like kvalifiserte pga kvoteringen.

Hvorfor sier ikke menn ifra om diskriminering? Det kan være mange forskjellige grunner til det. Det kan være kulturelle forskjeller, det kan være at noen legger lista høyere fordi det er "forventet", det kan være ren skjær stolthet og arroganse eller det kan være at menn kanskje forventer av seg selv at de skal tåle det. Tror nok spørsmålet stikker dypere enn "Ja/nei".

Skrevet (endret)
Kvotering er et flott eksempel. Kvalifiserte menn må vike unna for kvinner som kanskje ikke er like kvalifiserte pga kvoteringen.

Tror ikke du helt har forstått hva kvotering i hovedsak betyr. Det betyr at når en mann og kvinne stiller likt, så går kvinnen foran. (Eller mannen, slik det nå er foreslått i yrker med for få menn).

(Forøvrig regnes det ikke som diskriminering å forskjellsbehandle for å rette opp i diskriminering.)

Endret av Melk
Gjest sexysadie
Skrevet (endret)
Og sexysadie etterlyste eksempler? Kvotering er et flott eksempel. Kvalifiserte menn må vike unna for kvinner som kanskje ikke er like kvalifiserte pga kvoteringen.

Mang en kvinne har forblitt arbeidsledig fordi en fyr gikk foran dem i jobber som barnehaveonkler og lignende....

Endret av sexysadie
Skrevet
Mang en kvinne har forblitt arbeidsledig fordi en fyr gikk foran dem i jobber som barnehaveonkler og lignende....

Les resten av innlegget mitt også du, lille venn, så ser du at jeg skrev følgende: Tror nok ikke debatten dreide seg om hvorvidt menn blir diskriminert like mye som kvinner, men en poengtering av det faktum at menn også blir diskriminert.

Gjest TomKrus
Skrevet

Dette var vel ikke akkurat det beste eksempelet.

Skrevet
Dette var vel ikke akkurat det beste eksempelet.

;) nei innså det i ettertid, men gjort er gjort og skrevet er skrevet.

Poenget mitt er fortsatt at både menn og kvinner blir diskriminert. At det å bli diskriminert er forebeholdt kvinner er helt feil. Ordet "diskriminering" blir snart like utvannet som "rasist"...

Viser igjen til følgende: Tror nok ikke debatten dreide seg om hvorvidt menn blir diskriminert like mye som kvinner, men en poengtering av det faktum at menn også blir diskriminert.

Gjest Guest
Skrevet
;) nei innså det i ettertid, men gjort er gjort og skrevet er skrevet.

Poenget mitt er fortsatt at både menn og kvinner blir diskriminert. At det å bli diskriminert er forebeholdt kvinner er helt feil. Ordet "diskriminering" blir snart like utvannet som "rasist"...

Poenget bør være at det er liten grad av kjønnsdiskriminering i Norge i dag. Den er ikke ikke-eksisterende (noe den aldri vil være, da vi på individbasis alltid vil se på det andre kjønn som anderledes), men den er heller ikke et stort samfunnsproblem.

Når det kommer til utvanningen av begrepet, så er det gjerne begge sider i "kampen" som er med på å utvanne den. Jeg anbefaler mennesker der ute å slutte å se på det hele som en kamp, og heller bli med på å rette opp all urett.

Men for å svare på spørsmålet: Nei, kvinner er ingen ofre. Det er heller ikke menn. Det finnes nok mange der ute uavhengig av kjønn som liker å se på seg selv som et offer, men det er nok bare for tryggheten i ansvarsfraskrivelsen.

Gjest Rhoswen
Skrevet

Enig i at det virker veldig bekvemt for mange å befinne seg i offerrollen. Alt som skjer, er utenforgitte endringer og hendelser man ikke har styring på, omtrent som en personlig fornærmelse fra Styrende Makter eller hva man mener det er - og så må man bare sette seg oppgitt tilbake og klynke i stedet for.

Ethvert menneske, uavhengig av kjønn, har ansvar for egne hadnlinger, og hvordan vi reagerer på handlinger begått mot oss. Jeg sier ikke at det IKKE skjer reelle overgrep eller situasjoner der et menneske FAKTISK er prisgitt ytre omstendigheter - men det er mange måter å takle det på; innta offerets rolle og ikke komme videre, eller bestemme seg for å finne en ny vei videre.

Er for øvrig FOR kvotering i barnehager. Små barn har for lite kontakt med menn, for få rollemodeller i oppegående menn (en time fra midag til barne TV og leggetid, samt noen timer i helgene, kan ikke kalles kvalitetstid) - jeg tror vi kan kvotere og debattere langt inn i aftensangen om omsorgsevne og diskriminering og gud vet hva, men det vil ikke endre seg det minste hvis ikke HVERDAGENE til den enkelte i PRAKSIS er mer likeverdig uavhengig av kjønn, helt fra fødselen av.

Gjest Rhoswen
Skrevet

Så flott da. Det er jo bra det blir tatt tak i. Hvordan kan sånt som dette bli likestillingssak? Og er det i så fall derfor ingen arrangerer kurs i barnestell og omsorg spesielt rettet mot menn som føler at de kan trenge det? ;) Var selv på et kjempebra kurs da jeg jobbet i et departement for noen år siden; det var for kvinner, og gikk på bevisstgjøring om egen kompetanse. Lærte MASSE, og ikke minst var det en kjempefin jentetur. Klarer ikke med min beste vilje å få sånt til å bli negativt...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Vet ikke jenter om sin egen kompetanse?

Gjest Rhoswen
Skrevet

He-he, ikke alltid omfanget av den.

Men la meg formulere det annerledes: Poenget var mer å (i tråd med temaet til den avdelingen i det departementet på den tiden) få frem de mulighetene hver enkelt hadde, bevisstgjøring rundt dette med bevisst og ubevisst kompetanse; hvilke roller vi FÅR, og hvilke vi gir oss selv. Dette var i et nokså rigid miljø, så jeg tror kursene som ble holdt var svært nyttige i den sammenheng.

Men hvis vi først skal gå dypere inn i det; hva er det å få en husholdning til å fungere knirkefritt, om ikke nettopp evne til å ta beslutninger, styre økonomi, være omgjengelig og forutseende, ta ansvar, delegere... rollen kvinner har i hjemmet tradisjonelt er faktisk nokså undervurdert. Man er adm. dir. i hjemmet med det det medfører av krav til diplomatisk evne (hvorfor går vi ikke i middagen til svigermor?) og innsikt osv osv. Vet ikke om menn kommer til å kunne se det noen gang, men det spiller jo ingen rolle heller, nå til dags er jo kvinnene på arbeidsarenaen vel så dyktige som mennene i tillegg til å mestre hjemmebane, så det er sikkert en problemstilling vi slipper å løse :sjarmor: Heldigvis finnes det menn som oppdager hjemmebane også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...