Gå til innhold

Barn i bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare begynte å gruble på en lite sak. Jeg så naboen og hennes lille datter på 3 år skyndte seg til bussen da jeg kom kjørende. Tenkte et øyeblikk på at de kunne jo sitte på med meg, men så kom jeg på at jeg har jo ikke bilsete til datteren og valgte derfor å kjøre videre. For det er vel ikke lovlig å ha et barn i bilen uten bilsete ikke sant? Selv om det bare er snakk om kort biltur. Spør sikkert veldig dumt nå 🙈

Anonymkode: b00f8...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei det er ikke lov, så det var riktig avgjørelse :) 

Anonymkode: c940c...dbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke lov, så det var riktig avgjørelse :) 

Anonymkode: c940c...dbc

Regnet med de. Takk. 😊

Vet det var et dumt spørsmål, men begynte bare å tenke tanker som hvis de ikke hadde rukket bussen så måtte de gått hjem osv. På bussen er det ikke barneseter. Hva gjør de i taxier med småbarn..? Så begynte å gruble på om det kanskje kunne være lov likevel hvis barnet satt på fanget eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnet med de. Takk. 😊

Vet det var et dumt spørsmål, men begynte bare å tenke tanker som hvis de ikke hadde rukket bussen så måtte de gått hjem osv. På bussen er det ikke barneseter. Hva gjør de i taxier med småbarn..? Så begynte å gruble på om det kanskje kunne være lov likevel hvis barnet satt på fanget eller noe. 

Både i bil og i taxi skal de ha godkjent barnesete tilpasset barnets størrelse/alder. Å sitte på fanget er ikke lov. Taxiselskapene har seter, man må bare si ifra når man bestiller. Om du kjører med et usikret barn er det straffbart. 

På buss er reglene annerledes og jeg synes det er ganske rart at på bybusser kan barn sitte helt usikret. Men sånn er det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Både i bil og i taxi skal de ha godkjent barnesete tilpasset barnets størrelse/alder. Å sitte på fanget er ikke lov. Taxiselskapene har seter, man må bare si ifra når man bestiller. Om du kjører med et usikret barn er det straffbart. 

På buss er reglene annerledes og jeg synes det er ganske rart at på bybusser kan barn sitte helt usikret. Men sånn er det. 

Taxi har også unntak. Litt usikker på formuleringen, men tanken er at i nødsituasjoner (akutt helse) så skal du slippe å lete etter taxi med barnesete.

Anonymkode: 1531d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Taxi har også unntak. Litt usikker på formuleringen, men tanken er at i nødsituasjoner (akutt helse) så skal du slippe å lete etter taxi med barnesete.

Anonymkode: 1531d...a40

Det er godt mulig. Men på vanlige turer må man ihvertfall bruke barnesete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det finnes fine sekker til barn som blir til en bilpute til å ha med på buss osv :) Men du gjorde en riktig vurdering ts.  Er jo flere foreldre som nesten ikke bryr seg om bilsikring en gang..

Anonymkode: beae2...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Korrekt. Du mister førerkortet om du blir stoppet med usikret barn i bil. Det fikk en her i bygden smertelig erfare, da han skulle være så snill og tilby en eldre nabo som passet barnebarnet skyss fra butikken. 

Anonymkode: 03c37...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt. Du mister førerkortet om du blir stoppet med usikret barn i bil. Det fikk en her i bygden smertelig erfare, da han skulle være så snill og tilby en eldre nabo som passet barnebarnet skyss fra butikken. 

Anonymkode: 03c37...4cd

Man mister ikke nødvendigvis førerkortet nei(dessverre). Man får en bot på ca 2000 kr og to prikker. Men har man flere prikker fra før kan det hende det resulterer i at man mister førerkortet ja

Anonymkode: ae97d...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/16/2020 at 11:45 AM, solmåneogstjerner said:

"Skal". I praksis driter de ofte i det. Sist jeg tok taxi med barn måtte vi vente en time fordi det tok lang tid for dem å montere det, og når de endelig kom frem var det med en stol som treåringen var altfor stor for. På vei hjem kom de med bilpute, som han er altfor liten for. 

Poenget er, det er faktisk veldig vanskelig å ta taxi med små barn hvis du ikke stiller med egen stol. 

Anonymkode: 840eb...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Skal". I praksis driter de ofte i det. Sist jeg tok taxi med barn måtte vi vente en time fordi det tok lang tid for dem å montere det, og når de endelig kom frem var det med en stol som treåringen var altfor stor for. På vei hjem kom de med bilpute, som han er altfor liten for. 

Poenget er, det er faktisk veldig vanskelig å ta taxi med små barn hvis du ikke stiller med egen stol. 

Anonymkode: 840eb...dd4

Ja det kan godt være. Jeg har vært heldig de få gangene jeg har hatt behovet for taxi med barn. Men var obs på det og spurte dem flere ganger om setene og ga dem beskjed om hvilket jeg skulle ha. 

Uansett så er det straffbart for sjåføren om sete mangler eller ikke passer. Noen tusen i bot og prikk i førerkortet. Og verre om det skjer en ulykke. Men ja, man må kreve og følge med. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxier pleier å ha barnesete, her har og bussene seter man kan bruke, men sjeldent jeg ser at folk gidder. Har tatt taxi i ny og ne når guttungen var liten og de har alltid hatt sete i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
På 17.6.2020 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Man mister ikke nødvendigvis førerkortet nei(dessverre). Man får en bot på ca 2000 kr og to prikker. Men har man flere prikker fra før kan det hende det resulterer i at man mister førerkortet ja

Anonymkode: ae97d...b6f

Fokus må være alltid å sikre barn i bil, fordi konsekvensene kan bli fatale hvis ikke, og da mener jeg ikke at det å miste lappen eller få prikker betyr mest. En storfamilie i nabolaget er observert med både to, tre og fire barn i bagasjerommet, usikret, mens bilen ellers blir fylt "til randen" av flere barn og voksne. 

Anonymkode: 999e1...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...