Gå til innhold

Dagmamma som er fratatt eget barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/dagmammaer-i-oslo-blir-ikke-kontrollert-1.15032583?fbclid=IwAR01_nx0iVgnO78Z-LjayuByyLJ5komZIv_epyD62y7L2CoRNaYt6JxrC0Y

Hvorfor offentliggjøres ikke navnene på disse kvinnene? De er jo direkte farlige for barna. Er det ikke på tide å offentliggjøre register av ALLE som skal jobbe med barnepass? At mødrene som leverer barna sine til dagmammaer faktisk sjekker på forhånd HVEM de leverer barnet sitt til? 

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det sånn at de som er fratatt barna sine også kan være like gode omsorgspersoner. Mennesker forandrer seg. Bare ikke i dette tilfellet desverre. Burde være et offentlig register for dagmammaer syns jeg.

Anonymkode: 4e7d2...68e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/dagmammaer-i-oslo-blir-ikke-kontrollert-1.15032583?fbclid=IwAR01_nx0iVgnO78Z-LjayuByyLJ5komZIv_epyD62y7L2CoRNaYt6JxrC0Y

Hvorfor offentliggjøres ikke navnene på disse kvinnene? De er jo direkte farlige for barna. Er det ikke på tide å offentliggjøre register av ALLE som skal jobbe med barnepass? At mødrene som leverer barna sine til dagmammaer faktisk sjekker på forhånd HVEM de leverer barnet sitt til? 

På samme måte som man undersøker barnehager, må en gjøre det med dagmammaer. Hente inn vandelsattest, ringe referanser, bruke tid på å bli kjent... 

å offentliggjøre lister vil jo bidra til stigmatisering. Skal alle i verden få tilgang til sensitiv informasjon om deg? Du ser at det ikke går, av hensyn til barnet og personvern ?

Anonymkode: 4fde5...d46

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at de som er fratatt barna sine også kan være like gode omsorgspersoner. Mennesker forandrer seg. Bare ikke i dette tilfellet desverre. Burde være et offentlig register for dagmammaer syns jeg.

Dette må være en spøk.

Anonymkode: 267ab...d04

• Liker 42
Gjest Chroma
Skrevet

Nå er det sånn at de som er fratatt barna sine også kan være like gode omsorgspersoner. 

Da hadde de vel neppe mistet barna sine? 

Jeg hadde aldri brukt en dagmamma som hadde mistet omsorgen for sine egne barn, uavhengig om det var for 1 eller 10 år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

De kan det, hvis de for eksempel har hatt et rusproblem som de har kommet seg ut av. Jeg må innrømme at jeg likevel hadde syntes at risikoen var for høy for en dagmamma som skal ha ansvaret helt alene. Det blir noe annet i en barnehage der det er andre ansatte som vil oppdage det hvis ting ikke er helt i orden lenger.

Anonymkode: dce5c...4bb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Chroma skrev:

Da hadde de vel neppe mistet barna sine? 

Jeg hadde aldri brukt en dagmamma som hadde mistet omsorgen for sine egne barn, uavhengig om det var for 1 eller 10 år siden. 

Nja. Jeg har ei venninne som mistet barnet sitt pga barnefar. Han er ikke helt god, og hun har ikke klart å holde ham unna dem. Hun er ikke en dårlig mor i seg selv, hadde hun klart å komme seg unna far så ville hun ha fått beholdt barnet. 

Når dette er sagt så ville jeg ikke benyttet meg av en slik dagmamma jeg heller, siden jeg ikke vet hva som ligger bak det at de mistet barna. Det kan være en hel haug av grunner. 

Anonymkode: 3cb01...990

• Liker 4
Skrevet

Nei... Så mye forandring skjer ikke. Uansett vi kan late som de har forandret seg... Fortjener de å jobbe med barn? Føler du deg virkelig helt komfortabel med de i sånne jobber? De bør ikke være på en offentlig liste, men du må jo ha godkjenning for å bli dagmamma, og den listen ser alle som ansetter dem. Som et rulleblad. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker en sak for 10-15 år siden hvor det var en jente som hadde blitt mishandlet så fælt hos dagmammaen at hun døde.

Anonymkode: b31c8...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Emet skrev:

De bør ikke være på en offentlig liste, men du må jo ha godkjenning for å bli dagmamma, og den listen ser alle som ansetter dem. Som et rulleblad. 

Vilkår for å vere pliktige å søke godkjenning står nedst i artikkelen. Det står også at det er ingen registrerte dagmammaer i Oslo. Så folk flest benyttar seg av dagmamma som ikkje er registrert. 

Anonymkode: 1273b...48c

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som man undersøker barnehager, må en gjøre det med dagmammaer. Hente inn vandelsattest, ringe referanser, bruke tid på å bli kjent... 

å offentliggjøre lister vil jo bidra til stigmatisering. Skal alle i verden få tilgang til sensitiv informasjon om deg? Du ser at det ikke går, av hensyn til barnet og personvern ?

Vandelattest var jo hentet inn, det sto ingenting der om et hun vsr fratatt barn og ikke egnet til å ta vare på andres. 

Anonymkode: fd4b6...1a6

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vilkår for å vere pliktige å søke godkjenning står nedst i artikkelen. Det står også at det er ingen registrerte dagmammaer i Oslo. Så folk flest benyttar seg av dagmamma som ikkje er registrert. 

Er dette lov? Jeg kjenner en dagmamma og hun sa det var mye papirarbeid. Hva hun nå la i det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Emet skrev:

Er dette lov? Jeg kjenner en dagmamma og hun sa det var mye papirarbeid. Hva hun nå la i det. 

Har ikkje erfaring med temaet. Har ikkje brukt dagmamma. Men vil tru mange arbeider svart, så det blir ikkje oppdaga at dei eigentlig skulle ha søkt om godkjenning. 

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Jeg har ei venninne som mistet barnet sitt pga barnefar. Han er ikke helt god, og hun har ikke klart å holde ham unna dem. Hun er ikke en dårlig mor i seg selv, hadde hun klart å komme seg unna far så ville hun ha fått beholdt barnet. 

Når dette er sagt så ville jeg ikke benyttet meg av en slik dagmamma jeg heller, siden jeg ikke vet hva som ligger bak det at de mistet barna. Det kan være en hel haug av grunner. 

Anonymkode: 3cb01...990

Men da har hun jo faktisk sviktet, i og med at hun ikke holdt han unna barna når han ikke er «helt god». Han må ha vært rimelig ille siden det førte til omsorgsovertakelse. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Chroma skrev:

Men da har hun jo faktisk sviktet, i og med at hun ikke holdt han unna barna når han ikke er «helt god». Han må ha vært rimelig ille siden det førte til omsorgsovertakelse. 

Du skjønner at det ikke alltid er mulig å holde noen på avstand, sant? 

Anonymkode: abfb3...ac6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De kvinnene jeg kjenner som har mista barna sine har både vært svært voldelig psykisk og fysisk mot dem, samt visst om seksuell misbruk mot barna, gjort av som oftest av barnas far. Ikke faen om noen som har mistet barna sine får passe mine. Jeg gambler ikke med livene deres på den måten, og det er til tross for at desse kvinnfolka har vært svært hyggelige utad. 

Anonymkode: b7ccf...c6e

• Liker 4
Skrevet (endret)
13 timer siden, Drizzt skrev:

Det er selvsagt kriminelle, mishandlere, overgripere, osv. som skal ha alle rettigheter. Ofre og potensielle ofre skal ikke ha rettigheter.

De som skader andre må beskyttes og skjermes. Man skal ikke kunne varsle andre så de passer seg.

For eksempel så sier det seg selv at en person som har vært voldelig i flere forhold på rad må ha rett til å mishandle flere i fremtiden, ved at vedkommende for eksempel ikke idømmes forbud fra å ha kjæreste eller lignende (med fengselsstraff som konsekvens). En som konsekvent mishandler alle kjærestene sine grovt må ha rett til å få nye kjærester også i fremtiden og mishandle dem også. Rettigheter er viktig. At ofrene får livene sine ødelagt er helt greit. De må ofres for at gjerningspersonen skal få beholde alle sine rettigheter. Det sier seg selv.

Samme i denne saken.

Endret av jabx
  • Liker 4
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Det er helt galt å stigmatisere gjerningspersoner. De har rett til å bli beskyttet fra offentlighetens lys slik at de kan begå ugjerninger mot flere ofre i fremtiden. Gjerningspersoners rettigheter er viktigere enn alt annet, så det at vedkommende kan ødelegge flere liv uten at det får konsekvenser må vi bare godta.

Endret av jabx
  • Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Drizzt skrev:

Fra artikkelen: "Hun ønsker å være anonym. Hun er redd for at dagmammaen vil oppsøke henne og familien hvis de står frem med navn og bilde."

Igjen, ekstremt viktig at denne "dagmammaen" blir beskyttet og får alle sine rettigheter ivaretatt. Folk skal skremmes fra å så frem i media, og det skal ikke være noen beskyttelse som hindrer "dagmammaen" fra å ta hevn. Det bør ikke være mulig å ilegge denne "dagmammaen" forebyggende forbud mot å på noen som helst måte oppsøke, kontakte, osv. disse som var redde for å stå frem i media. Man må vente til denne "dagmammaen" for eksempel har mishandlet eller drept noen før man kanskje vurderer å gjøre noe. Vurderer. For selv om noen mishandler og dreper noen andre så skal de ha alle rettigheter, mens ofrene må ofre alle sine rettigheter.

• Liker 1
Gjest Deltapiken
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Fra artikkelen: "Hun ønsker å være anonym. Hun er redd for at dagmammaen vil oppsøke henne og familien hvis de står frem med navn og bilde."

Igjen, ekstremt viktig at denne "dagmammaen" blir beskyttet og får alle sine rettigheter ivaretatt. Folk skal skremmes fra å så frem i media, og det skal ikke være noen beskyttelse som hindrer "dagmammaen" fra å ta hevn. Det bør ikke være mulig å ilegge denne "dagmammaen" forebyggende forbud mot å på noen som helst måte oppsøke, kontakte, osv. disse som var redde for å stå frem i media. Man må vente til denne "dagmammaen" for eksempel har mishandlet eller drept noen før man kanskje vurderer å gjøre noe. Vurderer. For selv om noen mishandler og dreper noen andre så skal de ha alle rettigheter, mens ofrene må ofre alle sine rettigheter.

Det er jo denne moren som ikke vil stå frem med navn siden hun tydeligvis er redd for å få besøk av dagmammaen.

når det gjelder at en som har blitt fratatt barnet sitt må vi ikke glemme at det fra tid til annen gjøres feil i systemet. Søsteren min ble fratatt sønnen sin da hun var 17 år.  Hun likte det ikke men hadde sine problemer med psyken etter en voldtekt.

Nå 10 år etterpå er hun lege som er under videreutdannelse til barnelege. Hun har fått et nytt barn og hun har jo enormt god kontakt med sønnen sin som hun mistet. Betyr det at hun ikke skal få jobbe med barn? 

i dette tilfelle med denne dagmammaen så er det bra at slike ting kommer frem i lyset men ikke alle  er slik selv om man har mistet barnet sitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...