Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen som er konisert fortelle meg om fødselen? 

For dere som har flere fødsler bak dere, var det stor forskjell på fødslene før og etter konisering? 

Gjorde de noe underveis med arrvevet? Har hørt at det kan skape litt trøbbel? 

Anonymkode: 21128...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er konisert for ca 1,5 år siden, og er gravid nå. Nå fjernes det så liten del av livmortappen at det er ingen kjent risiko med svangerskap og fødsel etterpå. Hvor har du hørt dette?

Anonymkode: eae5d...c63

Skrevet

Jeg ble konisert et par mnd før jeg ble gravid. Det hadde ingen ting å si for fødsel 🙂

Var før i tiden det kunne bli problemer. Fastlegen min fortalte at det hendte de måtte stabilisere livmorhalsen med en slags ståltråd! Godt verden har gått videre

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Har hørt det samme ang. arrvev. Kan bli som et stramt "gummistrikk" som ikke vi gi etter ved fødsel, og må derfor "røskes opp" manuelt av en lege for å få framgang (med epidural). Dette har ingenting med hvor mye som tas eller ikke, men at det dannes arrvev etter konisering. Er selv konisert, og spent på dette når/om jeg blir gravid snart.

Anonymkode: d1b3f...6ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er konisert for ca 1,5 år siden, og er gravid nå. Nå fjernes det så liten del av livmortappen at det er ingen kjent risiko med svangerskap og fødsel etterpå. Hvor har du hørt dette?

Fra leger og ei anna gravid som hadde en lang fødsel etter konisering 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Har hørt det samme ang. arrvev. Kan bli som et stramt "gummistrikk" som ikke vi gi etter ved fødsel, og må derfor "røskes opp" manuelt av en lege for å få framgang (med epidural). Dette har ingenting med hvor mye som tas eller ikke, men at det dannes arrvev etter konisering. Er selv konisert, og spent på dette når/om jeg blir gravid snart.

Med første prøvde jordmoren å tøye litt, uten at jeg hadde arrvev. Syntes det var verre enn riene. Blir liksom redd det gjør ekstra vondt nå, med arrvev. Når jeg skulle ta ut spiralen måtte legen oppi livmoren for å leite. Syntes det var dritvondt 😬😬

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med første prøvde jordmoren å tøye litt, uten at jeg hadde arrvev. Syntes det var verre enn riene. Blir liksom redd det gjør ekstra vondt nå, med arrvev. Når jeg skulle ta ut spiralen måtte legen oppi livmoren for å leite. Syntes det var dritvondt 😬😬

Uff. Høres ikke behagelig ut! Er selv redd for dette med smerter hvis de må "røske opp" arrvev etc. (har dog aldri født). 😶 Men vil tro man får epidural/bedøvelse først. 😊 Vil også tro at det varierer hvor mye arvvev man har. Kan sikkert få sjekket dette før fødsel, så man vet litt hvordan man "ligger an".😅

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette har jeg lest. Jordmoren min er hele tiden tydelig på at jeg skal kontakte sykehuset dersom kynnerene mine blir vonde, langvarige osv osv. Men er øyeblikkelig i uke 36, så selv om alt før uke 37 er prematurt anser jeg ikke det som en risiko lenger. 

Men jeg har elsket å føde fordi kroppen har gjort alt for meg, og alt jeg har trengt å gjøre er å kontrollere det mentale. Derfor har jeg ikke lyst på en langvarig, forferdelig fødsel der kroppen ikke spiller på lag. Men jeg ønsker likevel å være mentalt forberedt, fordi slik er jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ingenting å si for min første fødsel. Nå er jeg på overtid med nummer to, så har ikke ført til prematur fødsel hos meg hvert fall. Jordmor virket veldig avslappet da jeg nevnte koniseringen for henne. 

Anonymkode: 87145...020

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hadde ingenting å si for min første fødsel. Nå er jeg på overtid med nummer to, så har ikke ført til prematur fødsel hos meg hvert fall. Jordmor virket veldig avslappet da jeg nevnte koniseringen for henne. 

Så du hadde ikke unormalt lang fødsel/åpningsfase? :)

AnonymBruker
Skrevet

Skrev om min fødselen nettopp i annen tråd. Jeg ble konisert veldig lenge siden da, 9 år før første fødsel. Men, hadde to kjappe fødsler, den andre styrte fødsel. :) 

Anonymkode: e5344...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Så du hadde ikke unormalt lang fødsel/åpningsfase? :)

Jeg ble satt i gang av helt andre årsaker, og selve modningen tok noen dager, men gikk fra 4 cm til 10 cm på to timer når fødselen først kom i gang :) 

• Liker 1
Skrevet

Alle jordmødre og gynekologer jeg har snakket med har sagt det er helt uproblematisk, og det har det også vært. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Daisy_B skrev:

Alle jordmødre og gynekologer jeg har snakket med har sagt det er helt uproblematisk, og det har det også vært. 

Å? For min lege, han som hadde samtale og kontroll på meg før konisering, hun som koniserte meg og jordmoren min har fortalt alt fra hva jeg skal være obs på ang tidlig fødsel.. Og jordmoren har i tillegg fortalt at en konisert livmorhals kan være strammere og derfor vanskeligere under åpningsfasen 🤔

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? For min lege, han som hadde samtale og kontroll på meg før konisering, hun som koniserte meg og jordmoren min har fortalt alt fra hva jeg skal være obs på ang tidlig fødsel.. Og jordmoren har i tillegg fortalt at en konisert livmorhals kan være strammere og derfor vanskeligere under åpningsfasen 🤔

Kanskje du måtte fjerne mye da? Vanligvis er det snakk om så lite at det visstnok ikke har noen betydning. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du ha fjernet ganske mye. 

Anonymkode: 9a0fb...fa4

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du ha fjernet ganske mye. 

Anonymkode: 9a0fb...fa4

22 minutter siden, Daisy_B skrev:

Kanskje du måtte fjerne mye da? Vanligvis er det snakk om så lite at det visstnok ikke har noen betydning. 

Mye fortalte de jo allerede før konisering. Samtale om jeg hadde barn, på grunn av faren for fortidlig fødsel. 

Jordmoren min har ikke peiling på hvor mye jeg har fjernet, hun prater vel basert på erfaring fra jobben? 

Men håper jo det skal gå fint, men hsr behov for å være mentalt forberedt. I linken som ei postet over her står det jo at det er en sammenheng med KS og fødsler som stopper opp på grunn av arrvev. Men om det kan rives eller røskes opp, sånn om det skulle skje, så kan jeg jo trolig føde normalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var inne til sjekk pga blødninger i svangerskapet på St. Olavs Hospital nå nettopp. De er blant de beste på premature i landet. Jeg ble som sagt konsiert for 1,5 år siden, og de sa at det ikke er en bekymring. De la lite vekt på det når de sjekket meg, men poengterte at livmorhalsen var veldig lang, og på ingen måte påvirket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...