Gå til innhold

Fuglene kvitrer konstant - hele natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en leilighet hvor vi har første sommer her. Men det er umulig å få sove om natta fordi fuglene, som er omtrent ca ti-tyve meter unna huset, kvitrer konstant. Hele natta. Det er klin umulig å få sovet. Samtidig tror jeg det er reir rett ved, da jeg hører krafsing og fugler på taket (og vi hatt takvinduer) og har vært til lege med utslett som legen mener at det er fuglelopper og da vil vi plages til reirene blir fjernet... 

På visning spurte jeg om det er stille og rolig osv. Ja, intet bråk av noe slag, var svaret... 

Hva gjør vi? Må vi virkelig flytte pga at de ikke fjerner gamle reir fra døgnville fugler? 

Anonymkode: be245...fc3

Skrevet

Flytte pga reirvirksomhet som varer noen uker? Litt tålmodighet er nok best. Selv synes jeg stilllheten blir ennå bedre med fugler som gjør det fugler skal.

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Selv bor jeg midt i skogen og det er virkelig ikke fredelig når 5-6 arter konkurrerer om å synge høyest når sola er oppe, men med lukkede vinduer går det fint. Vi har bare svalereir rett utenfor vinduet, og de bråker ikke ved reiret før ungene gjør det.

Anonymkode: 42029...cef

• Liker 7
Skrevet

Altså, når det er snakk om "stille og rolig" så er det vel ikke akkurat fuglekvitter folk flest tenker på. 

Du kan vel sjekke opp det reiret selv? 

• Liker 23
Skrevet

Er først i et stille og rolig område du vil høre fuglene om natta. 

Jeg er så vant til lyden så det plager meg ikke lengre. Kan være litt intenst en periode, men det går seg til. Skogen er kanskje ti meter unna det åpne soveromsvinduet mitt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da får dere flytte om dere ikke tåler fuglekvitter. 

Anonymkode: a78d6...d58

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fuglekvitter er ikke bråk som regne. Det er naturlig lyd og noe en megler ikke opplyser om eller veit noe om fordi personen selv ikke sover der. 

Mye rart folk henger seg opp i. Her er det måkeskrik fra mai til slutten av juli hele natta. Ikke noe vi får gjort noe med. De er freda. Fugler er ikke døgnville. De er mest aktive på natta/morgenen. 

Fugler har ungene i rede kanskje tre uker. Da forsvinner du. Ikke har du lov til å ødelegge et rede eller skremme deg bort. 

Kjøp deg ørepropper er tipset. 

Anonymkode: 262df...5d9

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, pia mater skrev:

Er først i et stille og rolig område du vil høre fuglene om natta. 

Jeg er så vant til lyden så det plager meg ikke lengre. Kan være litt intenst en periode, men det går seg til. Skogen er kanskje ti meter unna det åpne soveromsvinduet mitt. 

Det er ikke bare litt, det er enormt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke sånn at utleier kan kontrollere om det er fuglekvitter eller ikke, så «stille og rolig» betyr ikke at fuglene ikke synger. 
du får enten smøre deg med tålmodighet, kjøpe ørepropper, eller flytte. Dere får ikke gjort noe med redene før ungene har flyttet ut. 

Anonymkode: b2323...ac8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi har separert oss ganske bra fra naturen når vi begynner å klage over fuglekvitter 😅 Dette er lyder du vil bli vandt til. Hjernen er fantastisk flink til å lære hvilke type lyder den skal være var på når man sover. Det vil gå seg til. Det vil også bli mindre etterhvert som ungene forlater redet

Anonymkode: 76da4...33a

• Liker 22
  • Nyttig 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Da får du flytte midt i sentrum om du ikke tåler fuglesang :)

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier en leilighet hvor vi har første sommer her. Men det er umulig å få sove om natta fordi fuglene, som er omtrent ca ti-tyve meter unna huset, kvitrer konstant. Hele natta. Det er klin umulig å få sovet. Samtidig tror jeg det er reir rett ved, da jeg hører krafsing og fugler på taket (og vi hatt takvinduer) og har vært til lege med utslett som legen mener at det er fuglelopper og da vil vi plages til reirene blir fjernet... 

På visning spurte jeg om det er stille og rolig osv. Ja, intet bråk av noe slag, var svaret... 

Hva gjør vi? Må vi virkelig flytte pga at de ikke fjerner gamle reir fra døgnville fugler? 

Hvordan tenker du at huseier skal kontrollere fuglene rundt huset? Naturen er der, den må du nesten bare forholde deg til.

Endret av K.B.
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Flere fugler bruker samme reiret flere ganger. Hvis det blir fjernet må det lages nytt, og man må ta hensyn til naturen.

Anonymkode: 0b8a1...ae4

• Liker 2
Skrevet

Sett på motlyd, feks en liten vifte, eller bruk ørepropper. Fjern iallefall ikke reiret. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare litt, det er enormt.

Du må være var for lyder om du finner fuglekvitter enormt intenst lydmessig. 

• Liker 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gjeng med skjærer i hagen og skal si støynivået er heftig!

Anonymkode: 8bb29...cd1

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har separert oss ganske bra fra naturen når vi begynner å klage over fuglekvitter 😅 Dette er lyder du vil bli vandt til. Hjernen er fantastisk flink til å lære hvilke type lyder den skal være var på når man sover. Det vil gå seg til. Det vil også bli mindre etterhvert som ungene forlater redet

Anonymkode: 76da4...33a

Normalt kvitring er helt Ok. Men dette er alle sammen samtidig. Forestill deg en skoleklasse i barneskolen som nettopp har kommet tilbake fra sommerferien og har både gjensynsglede og tusen ting å fortelle klassevennene sine. Altså, du kan ikke sammenligne det med en café, men et utested. Det er bråk. Har holdt på i flere måneder nå, så det er ikke snakk om uker heller, og innen nå burde vi nok ha vært godt vante. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere fugler bruker samme reiret flere ganger. Hvis det blir fjernet må det lages nytt, og man må ta hensyn til naturen.

Anonymkode: 0b8a1...ae4

Hurra for fuglelopper og hudproblemer for resten av livet da. 🤡

AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper?

Anonymkode: 39d48...139

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg bor nært skogen og her begynner konserten allerede litt før kl 2 på natten. Men jeg får meg ikke til å klage på småfuglene, de er jo så søte! Fuglene er ikke døgnville, de begynner å synge litt før daggry, det er naturlig for dem. Jeg har blitt vant med lyden etter mange år, selv om jeg er avhengig av stillhet for å sovne, men putter ørepropper i ørene om det blir for intenst. Men stort sett sovner jeg ganske fort igjen selv om jeg ofte våkner eller ikke alltid har sovnet enda når de begynner. 

Endret av jukkapalme
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...