Gå til innhold

solfaktor ut på dato?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så en overskrift på en VG + artikkel forleden, der det sto noe sånt som: Kan man bruke solkremer fra i fjor?"
Men vet ikke hva som sto om det.

Har aldri tenkt tanken at sånt går ut på dato, og ser ikke dato på de greiene jeg har stående her. Har sikkert hatt de et par-tre år.
Bør jeg kjøpe nytt ?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man bør vel ikke bruke solkrem som er noen år gammel, greia er at solfaktoren reduseres til lenger den oppbevares. Det minsker ikke sånn drastisk, så en et år gammel solkrem er helt ok. 

Anonymkode: 01bd0...e25

• Liker 1
Skrevet

Ja, solkrem går ut på dato, og hvis de har vært åpne så lenge som 2-3 år vil solfilteret trolig fungere mye dårligere. Se på tubene: de har et symbol som forestiller en krukke som er merket med et tall. Tallet indikerer antall måneder kremen er holdbar etter åpning. Ofte er det 6 eller 12 måneder. 

Likevel: man kan bruke litt kritisk sans også. Hvis kremen har normal lukt og konsistens, altså ikke lukter harskt, ikke har skilt seg eller er blitt grynete, kan den likevel ha effekt. Men 2-3 år er lenge! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Var på tv en gang, så var det ei som tok med gamle solkremer til eit laboratorium. Fekk testet solfaktor og bakterier. Solkremene hennes var fremdeles trygge å bruke, både på solfaktor og bakterier. I smma program fekk vi også se hvor mye solkrem man skal bruke, siden veldig mange bruker for lite😊

Edit: er jeg heldig har vi litt solkremrester til påfølgende vinter og vår 😊 men vi kjøper og bruker flere tuber iløpet av en sesong. 

Endret av Sokkar
  • Liker 1
Skrevet

Takk alle for informative svar 🙂

Så krukka der det står 12 m på begge. Får gå og kjøpe noe nytt. Men man vet vel aldri hvoe lenge de har vært lagret heller 

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, se på krukka hvor det står antall måneder :)

Jeg bruker en del ting over dato (bodylotion, pudder, neglelakk osv), men solkrem tuller jeg ikke med. Kjøper kun det jeg absolutt trenger, bruker opp og kjøper nytt :) 

Anonymkode: 76dff...9e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg oppbevarer solkrem i kjøleskapet og har brukt samme flaske to-tre år på rad. Det går HELT fint! Jeg har lest at solfaktor synker LITT, men jeg kjenner alltid når det begynner å bli behov for mer så det går så fint at. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bytter solkremene hvert år. Så stor utgift er det ikke at jeg tar noen sjanser der 

Anonymkode: a2d54...9eb

• Liker 1
Skrevet
På 15.6.2020 den 18.46, Purple_Pixiedust skrev:

Jeg oppbevarer solkrem i kjøleskapet

Kanskje en fordel uansett? Aldri tenkt på det, takk for tipset

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...