Gå til innhold

18 drept på 24 timer i Chicago - hvorfor?


Jaybird

Anbefalte innlegg

Det er noe alvorlig galt der borte. Jeg vet det er en stor by, men likevel, men det er en by med godt under halvparten av Norges befolkning.

En by på litt over 2 millioner innbyggere har over 13,000 ansatt i politiet, og i et land som har flere innsatte enn noe annet vestlig land.

Kjappe og forenklede teorier:

Fungerer det å "pøse på" med mer politi? Samtidig kan det nevnes at i løpet av et år ble det registrert over 100 tortur-hendelser fra politiets side. Er mistilliten til politiet så stor at mange velger å gjøre opp "internt"?

Er antallet kriminelle der borte rett og slett langt høyere enn hva vi er vant med, av grunner som fattigdom eller andre faktorer?

Er det gjengvirksomhet som har tatt helt av?

Jeg må innrømme jeg ikke har satt meg noe særlig inn i saken, men det er jo et svært høyt antall drap sammenlignet med innbyggertallet, og med en å stor politistyrke (over dobbelt av hva vi har her i landet om jeg ser korrekte tall), så skulle man tro at det var en noe større kontroll på kriminaliteten?

Noen tanker å dele blant folket her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Jaybird skrev:

Det er noe alvorlig galt der borte. Jeg vet det er en stor by, men likevel, men det er en by med godt under halvparten av Norges befolkning.

En by på litt over 2 millioner innbyggere har over 13,000 ansatt i politiet, og i et land som har flere innsatte enn noe annet vestlig land.

Kjappe og forenklede teorier:

Fungerer det å "pøse på" med mer politi? Samtidig kan det nevnes at i løpet av et år ble det registrert over 100 tortur-hendelser fra politiets side. Er mistilliten til politiet så stor at mange velger å gjøre opp "internt"?

Er antallet kriminelle der borte rett og slett langt høyere enn hva vi er vant med, av grunner som fattigdom eller andre faktorer?

Er det gjengvirksomhet som har tatt helt av?

Jeg må innrømme jeg ikke har satt meg noe særlig inn i saken, men det er jo et svært høyt antall drap sammenlignet med innbyggertallet, og med en å stor politistyrke (over dobbelt av hva vi har her i landet om jeg ser korrekte tall), så skulle man tro at det var en noe større kontroll på kriminaliteten?

Noen tanker å dele blant folket her?

Hvor har du tallene fra, og er du sikker på at det kun gjelder selve Chicago eller er det heller snakk om storbyen Chicago som med forsteder kommer opp i et sted mellom 9 og 11 millioner menesker?

For når man snakker om storbyer i USA så snakker man i de fleste tilfeller om by med forsteder. I langt større grad enn hva vi er vant med fra Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kjetil E said:

Hvor har du tallene fra, og er du sikker på at det kun gjelder selve Chicago eller er det heller snakk om storbyen Chicago som med forsteder kommer opp i et sted mellom 9 og 11 millioner menesker?

For når man snakker om storbyer i USA så snakker man i de fleste tilfeller om by med forsteder. I langt større grad enn hva vi er vant med fra Europa.

Nei, absolutt ikke sikker på det, var en VG-artikkel som inspirasjon, og innbyggertallene er helt garantert selve Chicago uten forsteder.

Var ikke klar over at forstedene utgjorde såpass mange mennesker der, det gjør det selvfølgelig en vesentlig forskjell. Det er likevel en rimelig enorme tall sammenlignet med hva vi har her til lands, selv om man tar 11 millioner innbyggere som utgangspunkt.

18 drap på 24 timer, hvis man har noen få slike døgn har man likevel oppnådd like mange drap som vi har i Norge i løpet av et helt år, selv justert i forhold til innbyggertall/"per capita".

Det ble bare noe å tenke over, det er rimelig voldsomt! Ingenting av de tyder på å være relatert til demonstrasjoner eller politiet på måten vi har hørt om de siste ukene. Så jeg lurer egentlig litt på om noen har lyst til å synse/mene noe om grunnen til disse enorme skillene fra hvordan vi har det her. Det er tross alt ikke snakk om et u-land (slik de fleste ser det).

Endret av Jaybird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jaybird skrev:

Nei, absolutt ikke sikker på det, var en VG-artikkel som inspirasjon, og innbyggertallene er helt garantert selve Chicago uten forsteder.

Var ikke klar over at forstedene utgjorde såpass mange mennesker der, det gjør det selvfølgelig en vesentlig forskjell. Det er likevel en rimelig enorme tall sammenlignet med hva vi har her til lands, selv om man tar 11 millioner innbyggere som utgangspunkt.

18 drap på 24 timer, hvis man har noen få slike døgn har man likevel oppnådd like mange drap som vi har i Norge i løpet av et helt år, selv justert i forhold til innbyggertall/"per capita".

Det ble bare noe å tenke over, det er rimelig voldsomt! Ingenting av de tyder på å være relatert til demonstrasjoner eller politiet på måten vi har hørt om de siste ukene. Så jeg lurer egentlig litt på om noen har lyst til å synse/mene noe om grunnen til disse enorme skillene fra hvordan vi har det her. Det er tross alt ikke snakk om et u-land (slik de fleste ser det).

Vannskelig å si men Chicago har utvilsom en voldshistorikk. Det høres voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sammenligne dagens Chicago med tilstanden omkring 1950-1960. Den gang var Chicago Outfit langt mer innflytelsesrike enn i dag, men hadde ikke innpass i de svarte områdene av byen. Illegale lotterier gjorde svarte gangstere som Eddie Jones og Teddy Roe styrtrike. Ifølge en bok jeg har lest hadde de svarte i større grad kultur for å rydde opp i konflikter med diskusjoner, mens italienerne lettere tydde til våpen og drap. På et tidspunkt krevde italienerne, med Sam Giancana i spissen, kontroll over lotteri-virksomheten blant de svarte. Gitt et ultimatum, satte Eddie Jones seg på toget og forlot byen heller enn å ty til motstand. Teddy Roe og de andre svarte kriminelle lederne bød heller ikke på de store utfordringene da italienerne satte hardt mot hardt. Omkring samme tid tvang Dutch Schultz seg inn på de svartes territorie i New York. Den gang var de svarte kriminelle mindre voldelige enn de hvite kriminelle. Hvor mye tidene har forandret seg siden da viser hvor mye som kan forklares med kulturen som råder til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi det bor mange svarte der. Den beste indikatoren på om det er höy kriminalitet i et område, er om det bor mange svarte der. F eks er de ti byene i USA med höyest kriminalitet også byer med höy andel av svarte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amit skrev:

Det er fordi det bor mange svarte der. Den beste indikatoren på om det er höy kriminalitet i et område, er om det bor mange svarte der. F eks er de ti byene i USA med höyest kriminalitet også byer med höy andel av svarte.

For to generasjoner siden var det ikke sånn i USA at en høy andel svarte nødvendigvis medførte mer vold og kriminalitet. Man kan jo spørre seg hvorfor det har blitt sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i USA at det er slik. Alle land med en höy innvandring av svarte opplever en sterk ökning av kriminaliteten, også Norge. I Frankrike skriver Guillaume Roquette i Le Figaro om opptöyer i landet, og for en gangs skyld så unnlater man ikke å skrive om den etniske opprinnelsen til voldsmennene. Tidligere har man brukt omskrivninger som «ungdommer fra byene» eller «innbyggere fra sensitive nabolag».

 

https://www.lefigaro.fr/vox/societe/l-editorial-du-figaro-magazine-a-dijon-la-verite-des-faits-20200619

 

Hvorfor höy andel av svarte förer til ökt kriminalitet er det forbudt å skrive noe om i Norge, så det kan jeg ikke skrive her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 15.04, amit skrev:

Det er fordi det bor mange svarte der. Den beste indikatoren på om det er höy kriminalitet i et område, er om det bor mange svarte der. F eks er de ti byene i USA med höyest kriminalitet også byer med höy andel av svarte.

Det høres rasistisk ut å si noe slikt, men....tror du desverre har rett.  Man kan sikkert skylde på mange fakttorer her men særlig gjeng kriminalitet er nok de svarte ung overrepresentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 10.55, Jaybird skrev:

Er antallet kriminelle der borte rett og slett langt høyere enn hva vi er vant med, av grunner som fattigdom eller andre faktorer?

Er det gjengvirksomhet som har tatt helt av?

Det er flere ting som spiller inn men jeg tror det kan komme av at ganske mange har følt seg undertrykte, jeg tror også at det hele tiden ligget en slags ubevisst rasistisk holdning blant folk som har gjort det vanskelig for minoritetsgrupper å føle seg respektert og integrert, noe som igjen kan ha resultert til at de har valgt en enklere løsning for å overleve ved å bli kriminelle.

Vi kan også se det igjen på minoritetsgruppene i Norge hvor vi har bommet fullstendig med innvandring og integreringspolitikken. 

En annen forklaring kan være at USA sliter mer med å få unge kriminelle tilbake til samfunnet fordi de har en  annen ideologi hvor de mener at har man gjort noe galt, så skal man uansett straffes hardt mens i Norge så har vi en kriminalomsorg som jobber mer målrettet med forebygging.

Endret av klondrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stina234 said:

Det høres rasistisk ut å si noe slikt, men....tror du desverre har rett.  Man kan sikkert skylde på mange fakttorer her men særlig gjeng kriminalitet er nok de svarte ung overrepresentert.

Her er de byene i USA som har höyest antall drap pr 100 000 innbyggere:

 

 

  1. St. Louis, MO , Black: 46.92%, White: 46.25% , Asian: 3.24%

  2. Baltimore, MD , Black: 62.46%, White: 30.45%, Asian: 2.59%

  3. Jackson, MS , Black: 79.4%, White 18.4%, Asian: 0.4%

  4. Birmingham, AL, Black: 73.4%, White: 22.3%, Asian: 1.0%

  5. Detroit, MI, Black: 78.64%, White: 14.55%, Asian: 1.57%

 

Chicago kommer på topp når det gjelder antall drap, men på listen over drap pr 100 000 innbyggere kommer Chicago på 11 plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amit skrev:

Her er de byene i USA som har höyest antall drap pr 100 000 innbyggere:

 

 

  1. St. Louis, MO , Black: 46.92%, White: 46.25% , Asian: 3.24%

  2. Baltimore, MD , Black: 62.46%, White: 30.45%, Asian: 2.59%

  3. Jackson, MS , Black: 79.4%, White 18.4%, Asian: 0.4%

  4. Birmingham, AL, Black: 73.4%, White: 22.3%, Asian: 1.0%

  5. Detroit, MI, Black: 78.64%, White: 14.55%, Asian: 1.57%

 

Chicago kommer på topp når det gjelder antall drap, men på listen over drap pr 100 000 innbyggere kommer Chicago på 11 plass.

Tallet på det demografiske forholdet mellom svarte og hvite i Detroit overrasket meg. Sjekket det nøyere og byens demografiske utviklingen framstår ganske dramatisk. Jeg antar at byens demografi sier mye om utviklingen i bilbransjen. I 1950 hadde byen en befolkning på ca 1 850 000, hvorav 83% var hvite. Fra da av har byen opplevd et stadig redusert befolkningstall. Inntil 1990 økte byens svarte befolkning, men har siden da også blitt redusert. Likevel øker de svartes befolkningsandel pga massiv fraflytting av hvite fra byen. Hvert tiår siden 1970 har den hvite befolkningen blitt halvert. Den hvite befolkningen på 1,5 millioner ble redusert til 75 000 i 2010. Den totale befolkningen er mer enn halvert siden 1950. Tallene tyder på at Detroit er en by som virkelig sliter i motbakke. Nå er vel det ganske velkjent, men jeg trodde ikke tallene skulle være så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det har mindre å gjøre med hudfarge og mer å gjøre med fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...