Gå til innhold

Nervøs for oppkjøring


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal ha oppkjøring neste uke, og gruer meg veldig mye. Sliter med at jeg blir veldig stresset, og er redd for at stresset vil ta overhånd under oppkjøringen. Så det jeg lurer på er om dere har noen tips for å være mindre stresset, og får kjørelæreren være med under oppkjøringen?

Anonymkode: 3d9ec...224

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte opp forrige uke. Jeg gikk gjennom teoritentamen.no sin oppkjøri gsgjennomgang. Fant den var veldig nyttig for hva jeg skal forvente, hvilke spørsmål som stilles meg og litt sånn.

Egentlig var det mindre spørsmål og mindre forventinger enn hva jeg hadde sett for meg. 

Sensor forklarte meg først hva som kom til å skje. Begynte med et spørsmål om bilen. Her kan de spørre om luft i dekk og h ordan du sjekker det, hvordan setter man på nødlys/parkeringslys/tåkelys eller andre lys, hvor fyller du på spylervæske, hvordan sjekker du olje, hvordan sjekker du slitasje på dekk osv osv. Jeg fikk spørsmål om å sjekke at batteriet i bilen ikke var løst. Tok tak i batteriet og det var ikke løst. Så spurte sensor om hva konsekvensene kan være hvis batteriet er løst, noe jeg IKKE klarte å svare på. Men det var hele spørsmålsrunden, og så satte vi oss i bilen.

Sensor svarer ikke på spørsmål om det du gjør er rett eller galt. Jeg prøvde og han sa at han ikke kunne fortelle meg det, men han kom aldri til å be meg om å kjøre mot trafikkregler så da fikk jeg svaret mitt. 

Sensor var bare som en passasjer som med jevne mellomrom ba meg kjøre mot sånn og sånn by/tettsted/gate. Ruten var lagt opp til å kjøre litt høy hastighet, litt lav hastighet, litt motorvei, litt tettbygde strøk. Ble bedt om å rygge inn på en parkeringsplass ved en butikk én gang (pluss parkering ved trafikkstasjonen da jeg var ferdig).

Det var faktisk mindre skummelt enn hva jeg hadde sett for meg. Jeg så for meg at sensor kom til å spørre meg om hva fartsgrensa var her, eller be meg lukeparkere på en trang plass, eller teste meg på kunnskap om skilt vi kjørte forbi. Men det var ikke noe sånn. Bare en kjøretur med en passasjer som forklarte meg h or jeg skulle kjøre.

Sensor er veldig klar over at du er nervøs. Dette er jobben deres, og alle som kjører opp er nervøse. Etter fem minutter bak rattet kommer du til å fokusere på kjøringa. Fokusere ekstra mye kanskje siden du vet du nå blir bedømt. Men h is kjørelærer mener du er god nok til å ta oppkjøring, så er du egentlig god nok til å bestå. Så lenge du klarer å fokusere på det du skal.

Hvis jeg klarte å bestå etter å ha svart feil på batterispørsmål og begynt å kjøre ut av parkeringsplassen til trafikkstasjonen MED HÅNDBREKKET PÅ, så klarer du dette! 

Sjekk ut teoritentamen.no sin oppkjøringsveileder. Kosta 99,- tror jeg, og det var en del nyttig info der.

Anonymkode: 2be10...e08

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS kjørelærer kan være med hvis du ber om det. 

Anonymkode: 2be10...e08

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 15.6.2020 den 18.52, AnonymBruker skrev:

PS kjørelærer kan være med hvis du ber om det. 

Anonymkode: 2be10...e08

På grunn av korona får vi ikke lov (mulig det ble opphevet), vanskelig å følge med på alle endringene.

AnonymBruker
Skrevet

Min første sensor var "mutt" og sur hele veien. Han leitet febrilsk etter feil, og valgte oppgaver som var meget utfordrende på små plasser. Strøk pga sensor bestemte seg for det.

Andre sensor var blid og morsom. Fortalte meg at jeg kunne ta meg så god tid som mulig, stoppe på bensinstasjon. Han heiet på meg. Det gikk så enkelt at det var nesten ikke til å sammenligne med første gangen.

Skulle tro at de av og til har sensorer som stryker noen, eller går inn for å stryke noen. Vet ikke, men det var gigantisk stor forskjell mellom sensorene.

Anonymkode: 1d33a...c00

  • Liker 2
Skrevet
På 26.6.2020 den 1.45, AnonymBruker skrev:

Min første sensor var "mutt" og sur hele veien. Han leitet febrilsk etter feil, og valgte oppgaver som var meget utfordrende på små plasser. Strøk pga sensor bestemte seg for det.

Andre sensor var blid og morsom. Fortalte meg at jeg kunne ta meg så god tid som mulig, stoppe på bensinstasjon. Han heiet på meg. Det gikk så enkelt at det var nesten ikke til å sammenligne med første gangen.

Skulle tro at de av og til har sensorer som stryker noen, eller går inn for å stryke noen. Vet ikke, men det var gigantisk stor forskjell mellom sensorene.

Anonymkode: 1d33a...c00

Når kjørte du opp? Type hvilket år, hvilken ukedag or når på dagen? Både rute og oppgaver blir i dag valgt av nettbrett.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du legge ut link til hvordan man skal kjøre i rundkjøring? @ajarRun

Anonymkode: 3c733...a35

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du legge ut link til hvordan man skal kjøre i rundkjøring? @ajarRun

Anonymkode: 3c733...a35

Jeg er ikke en søkemotor. Og rundkjøringer er bare vanlige kryss.

Men hvis du lurer på noe spesifikt kan det hende jeg forklarer.

Skrevet
På 14.6.2020 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg skal ha oppkjøring neste uke, og gruer meg veldig mye. Sliter med at jeg blir veldig stresset, og er redd for at stresset vil ta overhånd under oppkjøringen. Så det jeg lurer på er om dere har noen tips for å være mindre stresset, og får kjørelæreren være med under oppkjøringen?

Anonymkode: 3d9ec...224

De fleste sensorer jeg har møtt da jeg har tatt forskjellige førerkort igjennom tidene, har som regel gått etter trynefaktor og at man kjører trygt. Har fått totalt hjerneteppe på sikkerhetsspørsmålene på de 3 forskjellige førerprøvene mine og påfølgende store nerver da dette skjedde. Men jeg satte meg bare bak rattet og sa til meg selv: "Nå skal jeg bare ut og nyte en rolig og koselig kjøretur". Det har funket for meg hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

I en vanlig rundkjøring er regelen at dersom du skal ut første eller andre så legger du deg ytterst. Om du skal lenger legger du deg innerst. 

Anonymkode: 28a4e...e59

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I en vanlig rundkjøring er regelen at dersom du skal ut første eller andre så legger du deg ytterst. Om du skal lenger legger du deg innerst. 

Anonymkode: 28a4e...e59

Det finnes ikke spesifikke regler for rundkjøringer.

Hvis det er flere felt, skal du ligge i høyre felt, med mindre du skal svinge av til venstre.

Hvis du skal gjennom et kryss skal du ligge til høyre, hvis du skal til høyre.

Uansett hva trafikkreglene sier, skal du følge skilt (de er høyere på myndighetspyramiden).

Men jeg vil påpeke at plassering i rundkjøring ofte vil avvike fra hovedregelen, selv uten skilting. Feks for å være bedre plassert for videre kjøring eller for å få bedre trafikkavvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...