Gå til innhold

Taushetsplikt barnehage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar. Jeg bare ser ikke helt hvordan eksmepel omgangssyke er sensitive opplysninger? Jeg tolker sensitive opplysninger som eksempel informasjon som kan skade barnet/familien eller fremstille de på en negativ måte for andre. Eksempel dersom ett barn har vansker eller lignende.

Anonymkode: faca7...07e

Sykdom er definert som 'sensitive opplysninger' uavhengig av om det er omgangssyke, snufsenese eller kreft. Så enkelt. 

Anonymkode: 7bc01...f66

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du snakker med foreldrene til Per, har du lov til å si hvem Per leker med eller har lekt med. Men prøv å holde fokuset på hvordan Per har lekt og hva han gjorde. Ikke det andre barnet.

Du kan ikke fortelle hvorfor noen er borte fra barnehagen, samme hva årsaken er. Du kan bare bekrefte at de ikke er der den dagen.

Du kan ikke opplyse om hvilket barn som har slått eller bitt Per. Eller om et annet barn har noen form for utfordringer eller behov for ekstra tilsyn. Generelt skal du helst ikke nevne eller snakke om noen andre barn enn Per.

Unngå: «Vi lekte bare ute en halvtime fordi Per og Anne ville leke inne». Da sier du heller: «Vi lekte bare en halvtime ute, fordi Per og noen andre barn ville leke inne».

Anonymkode: 12721...639

Skrevet

I barnehagen her er de åpne. Jeg fikk f.eks vite hvilket barn på småbarnsavdelingen som ikke var syk når jeg henter storebror. Jeg syns det er greit å vite at mitt barn ikke var den eneste syke, og storebror hadde jo uansett fortalt at Stig var sammen de store barna fordi ingen andre av de små var der.

Skrevet
9 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

I barnehagen her er de åpne. Jeg fikk f.eks vite hvilket barn på småbarnsavdelingen som ikke var syk når jeg henter storebror. Jeg syns det er greit å vite at mitt barn ikke var den eneste syke, og storebror hadde jo uansett fortalt at Stig var sammen de store barna fordi ingen andre av de små var der.

Åpne? Du mener se bryter tausetsplikten? Man skal ikke snakke om at andre barn er syke.

Skrevet
16 minutter siden, Curlyme said:

Åpne? Du mener se bryter tausetsplikten? Man skal ikke snakke om at andre barn er syke.

De sa ikke syke, de sa at barna ikke var der. Underforstått var de syke, men det ble ikke sagt. Men det var sendt ut info til alle at mer enn 1 var syk. Jeg visste om 2 andre fra foreldrene. Men ja de brøyt nok den strengeste tolkningen av taushetsplikt.  Men helt ærlig, det er ofte bedre å få vite hva som er heller at man skal tolke hva en 3/4 åring sier og også evt berolige denne.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar. Jeg bare ser ikke helt hvordan eksmepel omgangssyke er sensitive opplysninger? Jeg tolker sensitive opplysninger som eksempel informasjon som kan skade barnet/familien eller fremstille de på en negativ måte for andre. Eksempel dersom ett barn har vansker eller lignende.

Anonymkode: faca7...07e

Sykdom er sensitiv informasjon, og det er strengt. Man kan ikke selv velge hva som er sensitivt eller ikke, da ville det vært uklart om man bryter taushetsplikten. Den er egentlig veldig enkelt å holde, prat minst mulig om andre barn.

(kun evt det jeg nevnte «Jens lekte sisten med Ole», men generelt er det bedre å si «Jens har lekt sisten med de andre barna») 

Barn skal aldri nevnes med navn utenom jobb. Har du blitt bitt på jobb og fått merke kan du si det skjedde en hendelse på jobb. Men det skal ikke nevnes navn, alder eller kjønn som kan identifisere barnet som bet. Det skal heller ikke prates om barn på en sensitiv måte mellom avdelinger. Jeg kan ikke si til ansatte på småbarnsavdelingen at «Jens, Sara og Lone har omgangssyken», men jeg kan si «vi har flere barn med omgangssyken på storbarnsavdelingen».

Taushetsplikten er veldig stor, og gjelder veldig mye. Men den er også enkel å følge. Sykdom, bosituasjon, etternavn, diagnoser er noe som går under taushetsplikt. 

Men ta det opp på skolen og du vil (forhåpentligvis) få gode svar og eksempler. 

Anonymkode: d4770...e11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...