Gå til innhold

Taushetsplikt barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan man fortelle og ikke fortelle som ansatt i barnehage? Altså hvor går grensen? 

Anonymkode: faca7...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener det går på sykdommer og ting som er sensitiv informasjon. 

Skrevet

Hvorfor fortelle noe fra jobben i det hele tatt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo ikke fortelle noe som kan identifisere hvilket barn det er snakk om. Smått og stort. 

Anonymkode: c6af2...5db

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, glemte å spesifisere men mener taushetsplikt ut til de andre foreldrene. Mener også det er ting som er sensitive opplysninger men er usikker? Kan man eksempel si «Ja Mina hadde også omgangssyken denne uken så er sikkert noe som går» eller har man ikke lov å snakke om andre barn i det hele tatt? 

Skrevet (endret)

Det er unødvendig å nevne navn på andre barn hvis det ikke er strengt nødvendig (og det er det sjelden) eller hvis det inneholder noen som helst form for sensitiv informasjon, og sykdom går innefor dette. Er det viktig at det er akkurat Mina som har hatt omgangssyken? Kan du ikke bare si "ja, andre barn har også hatt ....."? 

Endret av Arkana
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, glemte å spesifisere men mener taushetsplikt ut til de andre foreldrene. Mener også det er ting som er sensitive opplysninger men er usikker? Kan man eksempel si «Ja Mina hadde også omgangssyken denne uken så er sikkert noe som går» eller har man ikke lov å snakke om andre barn i det hele tatt? 

Du skal ikke snakke om andre barn. Hvertfall ikke sykdommer. De har ikke en gang lov til å si hvilket barn som slår.

Jeg reagerte litt med oj da jeg en dag hentet sønnen min og spurte hvorfor han og 2 andre var inne mens resten var ute. Hun sa rett ut fordi .... ikke har klær,barnet det er snakk om hadde veldig spessielle klær,manglet mye og gikk i shorts og sandaler når det var sept/okt.. synes uansett hun ikke holdt sin tausetsplikt der.

Anonymkode: eeff9...640

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke lest om taushetsplikten når du skrev kontrakt? Du kan ikke nevne andre barn ved navn til andre foreldre nei... sier seg selv🙄

Anonymkode: b0fa1...81d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke snakke om andre barn. Hvertfall ikke sykdommer. De har ikke en gang lov til å si hvilket barn som slår.

Jeg reagerte litt med oj da jeg en dag hentet sønnen min og spurte hvorfor han og 2 andre var inne mens resten var ute. Hun sa rett ut fordi .... ikke har klær,barnet det er snakk om hadde veldig spessielle klær,manglet mye og gikk i shorts og sandaler når det var sept/okt.. synes uansett hun ikke holdt sin tausetsplikt der.

Anonymkode: eeff9...640

Hadde meldt ifra til styrer. Brudd på taushetsplikt skal ikke forekomme - overhodet! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bare at siden vi sier til barn idag om de spør eksmepel «hvorfor er Mina hjemme» så kan vi si «Mina har kastet opp» og barna igjen forteller til foreldrene sine. Sier selvfølgelig ikke om det er sykdom som er uvanlig eller lignende, men ser ikke hvilken skade det kan gjøre av å fortelle at et barn har omgangssyken. Hvorfor mener dere det er dumt? Jeg bare lurer, har ikke barn selv ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke lest om taushetsplikten når du skrev kontrakt? Du kan ikke nevne andre barn ved navn til andre foreldre nei... sier seg selv🙄

Det kan man, jeg kan eksmepel si hvem barnet leker med og lignede. Det går jo ut på sensitiv informasjon, ikke at man ikke kan nevne barn i det hele. Jeg bare lurer på hvor grensen for sensitive opplysninger går 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke sikkert det er seg selv hun snakker om?

Anonymkode: 08e99...c5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke sikkert det er seg selv hun snakker om?

Anonymkode: 08e99...c5b

Jeg lurer for meg selv, studerer første året på barnehagelærer og lurer derfor mtp praksis og lignede ☺️ har ikke kontakt med foreldre siden jeg er student, men greit å vite og jeg syns det var lite utdypet i taushetsplikten vi skrev under før jul. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde meldt ifra til styrer. Brudd på taushetsplikt skal ikke forekomme - overhodet! 

Jeg kjenner jeg blir forvirret? Er det brudd på taushetsplikt å si at et barn ikke har klær når alle foreldrene som henter ser barnet går i sandaler og shorts? De skjønner jo dette uansett. Hva skal man svare foreldren som spør da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir forvirret? Er det brudd på taushetsplikt å si at et barn ikke har klær når alle foreldrene som henter ser barnet går i sandaler og shorts? De skjønner jo dette uansett. Hva skal man svare foreldren som spør da? 

Det er jo bare å si at en liten gruppe barn har vært inne for å holde et barn som ikke kunne ut med selskap, trenger ikke si noe om hvilket barn som ikke kunne ut og hvorfor. Kan også si at de plukket ut tre barn som skulle få *fyll inn aktivitet de har gjort* I barnehagen til barnet vårt er det rett som det er små grupper som har gjort noe annet enn hovedgruppa, det rullerer hvem det er, og om det er fordi det er et barn på gruppa som trenger ekstra oppfølging/tilrettelegging, har for dårlige klær til å være ute, har en forbigående eller varig helseårsak til at det må være inne/på en liten gruppe aner jeg ikke. Det har jeg da virkelig ikke noe med. 

Anonymkode: f6b0b...331

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp temaet med læreren din. Jeg vet ingenting om andre barn i barnehagen hvor barnet mitt går, utenom navn og foreldrene som jeg har hilst på. Og det som mitt eget barn forteller. 

Der jeg jobber prater jeg aldri om hva andre barn mangler osv til andre foreldre. Men jeg kan si at «Jens og Ole har lekt sisten ute i dag». Da bryter jeg ikke taushetsplikten. For foreldrene vet at både Jens og Ole går i samme barnehage. Men hadde jeg sagt «Jens har lekt med andre barn i dag, fordi Ole er hjemme med omgangssyken» ville jeg brutt den. 
Så om en foreldre hadde spurt meg om Jens har lekt med Ole, kunne jeg sagt «Nei, han er ikke her i dag», men jeg kunne ikke utdypet mer enn det. 

Anonymkode: d4770...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, det er brudd på taushetsplikten å si at et annet barn ikke har klær. Det er det bare foreldrene og evt barnevernet som har noe med.  

Anonymkode: f6b0b...331

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp temaet med læreren din. Jeg vet ingenting om andre barn i barnehagen hvor barnet mitt går, utenom navn og foreldrene som jeg har hilst på. Og det som mitt eget barn forteller. 

Der jeg jobber prater jeg aldri om hva andre barn mangler osv til andre foreldre. Men jeg kan si at «Jens og Ole har lekt sisten ute i dag». Da bryter jeg ikke taushetsplikten. For foreldrene vet at både Jens og Ole går i samme barnehage. Men hadde jeg sagt «Jens har lekt med andre barn i dag, fordi Ole er hjemme med omgangssyken» ville jeg brutt den. 
Så om en foreldre hadde spurt meg om Jens har lekt med Ole, kunne jeg sagt «Nei, han er ikke her i dag», men jeg kunne ikke utdypet mer enn det. 

Anonymkode: d4770...e11

Takk for utfyllende svar. Jeg bare ser ikke helt hvordan eksmepel omgangssyke er sensitive opplysninger? Jeg tolker sensitive opplysninger som eksempel informasjon som kan skade barnet/familien eller fremstille de på en negativ måte for andre. Eksempel dersom ett barn har vansker eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva kan man fortelle og ikke fortelle som ansatt i barnehage? Altså hvor går grensen? 

Her er grensen veldig streng iallefall. Jeg lurte veldig lenge (før corona) på hvorfor mitt barn var så mye sammen med ett bestemt annet barn når de var inne. Jeg begynte å bli temmelig irritert fordi barnet mitt ikle var nok ute sammenliknet med de andre barna. 

Så møtte jeg en av foreldrene til det andre barnet, og fikk vite at dette barnet mitt barn var med når de var inne ble bitt av flere andre barn. Men ikke mitt. Jeg skjønner jo nå at de ikke ville lage noe styr ut av dette. Men det hadde et greit å få vite at det var fordi dette ene barnet trengte en lekekamerat hn kunne stole på ikke fikk fysisk til angrep på ungen. 

Anonymkode: e80be...924

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er grensen veldig streng iallefall. Jeg lurte veldig lenge (før corona) på hvorfor mitt barn var så mye sammen med ett bestemt annet barn når de var inne. Jeg begynte å bli temmelig irritert fordi barnet mitt ikle var nok ute sammenliknet med de andre barna. 

Så møtte jeg en av foreldrene til det andre barnet, og fikk vite at dette barnet mitt barn var med når de var inne ble bitt av flere andre barn. Men ikke mitt. Jeg skjønner jo nå at de ikke ville lage noe styr ut av dette. Men det hadde et greit å få vite at det var fordi dette ene barnet trengte en lekekamerat hn kunne stole på ikke fikk fysisk til angrep på ungen. 

Anonymkode: e80be...924

Jeg skjønner egentlig hvorfor de ikke kan si noe her, siden det vil jo fremstille barnet som biter veldig negativt. Samtidig skjønner jeg hvorfor du ønsker å vite grunnen. Men jeg skjønner ikke hvordan omgangssyke kan fremstille noen negativt eller være sensetiv informasjon 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...