Gå til innhold

Vondt i hoften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slitt med hoftene før, for mange år siden. Fikk kortison, plagene forsvant.

Men nå har jeg fått veldig vondt igjen. Hatt det en stund. Forverres ved aktivitet. Har jogget og gått en del de siste mnd. Etter f. eks. joggetur klarer jeg nesten ikke stå/gå på det ene benet. Det er også smertefullt å reise seg fra sittende stilling, gå ut av bilen. 

Kjenner det også i hverdagen, går på jobben hele tiden. Da er det innimellom bare ubehag, eller jeg kjenner at det er ubehagelig med vanlig gange, andre dager er det direkte vondt ved vanlig gange/reise seg fra stol o.l. 

Føler smerten er annerledes nå enn sist når jeg fikk kortison. Nå kan den verke om natta, å den kan være vond å ligge på. 

Har vært hos legen med det. Vi prøvde en uke på betennelsesdempende, ikke særlig effekt. Har blitt henvist for MR nå.

 

Noen som har vært borti tilsvarende? Hva var det?

Anonymkode: 4a3fd...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde smerter i hoftene, for min del kom smertene egentlig fra ryggen, og etter behandling hos kiropraktor ble jeg bra. Nå holder jeg det i sjakk med øvelser.

Anonymkode: 82e9f...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg hadde det slik. Hoften var utslitt og ble byttet. 

Jeg fikk også kortison og det var bare med på å forverre artrosen fordi brusken ble mykere av det.

Kan jo også selfølgelig være trochanter bursitt som følge av at du går litt skeivt.

Anonymkode: b15ae...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,jeg hadde det slik. Hoften var utslitt og ble byttet. 

Jeg fikk også kortison og det var bare med på å forverre artrosen fordi brusken ble mykere av det.

Kan jo også selfølgelig være trochanter bursitt som følge av at du går litt skeivt.

Anonymkode: b15ae...c59

Oi, akkurat dette sliter jeg også med for tiden.  Legen sa at han tror det er trocanter bursitt. Kan man få det av å gå skjevt ? 

Anonymkode: 9ddec...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, akkurat dette sliter jeg også med for tiden.  Legen sa at han tror det er trocanter bursitt. Kan man få det av å gå skjevt ? 

Anonymkode: 9ddec...e6b

Ja, hvis ganglaget ditt har endret seg litt, kanskje pga et vondt kne eller noe.

Anonymkode: b15ae...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis ganglaget ditt har endret seg litt, kanskje pga et vondt kne eller noe.

Anonymkode: b15ae...c59

Takk for info! Dette visste jeg ikke. Fikk bare plutselig sterke smerter. Jeg har ca 1 cm lengdeforskjell i bena. Kanskje det er grunnen da. Tar betennelses dempende tabl, men straks jeg slutter med de kommer det tilbake. Går trokanter bursitt over av seg selv? 

Anonymkode: 9ddec...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Men burde ikke betennelsesdempende hjelpe på det?

Jeg har vondt inni hoften på en måte, kan kjennes mot rompa. Det var vondt når legen bøyde benet innover (sånn at den vonde hofta stakk ut på en måte).

Men er dette som nevnt over noe som sees på MR?

Leste også litt om bruskskader i hofteleddet.

 

Gått til både fysio og kiropraktor før, mener de har mål at jeg ikke er skjev. Men det kan kanskje komme etterhvert det også.

Takk igjen 😊 Sykt plagsomt og ubehagelig 😅

Anonymkode: 4a3fd...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Men burde ikke betennelsesdempende hjelpe på det?

Jeg har vondt inni hoften på en måte, kan kjennes mot rompa. Det var vondt når legen bøyde benet innover (sånn at den vonde hofta stakk ut på en måte).

Men er dette som nevnt over noe som sees på MR?

Leste også litt om bruskskader i hofteleddet.

 

Gått til både fysio og kiropraktor før, mener de har mål at jeg ikke er skjev. Men det kan kanskje komme etterhvert det også.

Takk igjen 😊 Sykt plagsomt og ubehagelig 😅

Anonymkode: 4a3fd...812

Skjønner deg veldig godt! Det er kjempe vondt:( På meg hjelper betennelses dempende bare der og da. Spør legen om du kan få kortison sprøyte ? Ellers hjelper det å gå mye i skogen synes jeg. + massasje. God bedring 🌺

Anonymkode: 9ddec...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått/jogget masse, ville ikke la det hindre meg før jeg fikk beskjed om at jeg ikke burde, eller får vite hva det er. Men gå tur/jogge gjør at jeg har kjempevondt etterpå 😔 Men skal roe aktiviteten nå frem til MR, da legen sa jeg ikke burde gjøre aktiviteter som fremprovosere smerte. Prøve sykle kanskje.

For sikkert tilbud om kortison etter MR hvis alt ellers er som det skal 😊

 

Takk så mye for svar!

Anonymkode: 4a3fd...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta MR av hofta, men ville gått til en spesialist. Ikke det offentlige, jeg var 4 ganger i det offentlige. Alle bildene som ble tatt viste ingenting ifølge de. Men så gikk jeg til en som driver med hofter, han sendte meg til ny MR med mye større og lengre bildeserie, da så man brusk som var løs.

Kortison er ingen behanding. Typisk helsevesenet å utsette ting med medisiner.

Anonymkode: 451e7...daf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for info! Dette visste jeg ikke. Fikk bare plutselig sterke smerter. Jeg har ca 1 cm lengdeforskjell i bena. Kanskje det er grunnen da. Tar betennelses dempende tabl, men straks jeg slutter med de kommer det tilbake. Går trokanter bursitt over av seg selv? 

Anonymkode: 9ddec...e6b

Det gikk over av seg selv hos meg. Husker ikke hvor lang tid det tok. Dette er noen år siden og jeg har aldri hatt det siden. Men jeg glemmer aldri smertene. Det var så ille at jeg måtte bruke krykker og smertestillende hjalp fint lite. Jeg synes det var verre enn fødselssmerter. Sikkert fordi det var så langvarig. Håper jeg aldri noensinne får det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest er hoftesmerter forårsaket av stramme muskler. Jeg har det selv og det er skikkelig vondt! 

Anonymkode: 644f7...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om piriformis syndrom. 

Anonymkode: 4f7e8...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært plaget med hofta mange år! Klarer bare å bevege benet 30 grader ut til siden. Etter at tøying ikke hadde effekt ble jeg henvist til røntgen. Har noe som heter CAM-deformitet og venter på time hos ortoped. 

Siden jeg trodde det var stive muskler, har jeg tøyd og strukket den i det uendelige. Det har visst ikke vært så heldig i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 37fe2...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene!

Ja det kan jo være alt eller ingenting 🤷‍♀️ Blir spennende å se hva MR sier.

Når jeg søkte opp CAM-deformitet så kom jeg til samme side på nhi jeg hadde lest på i forhold til bruskskader. Er det det du har?

Anonymkode: 4a3fd...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svarene!

Ja det kan jo være alt eller ingenting 🤷‍♀️ Blir spennende å se hva MR sier.

Når jeg søkte opp CAM-deformitet så kom jeg til samme side på nhi jeg hadde lest på i forhold til bruskskader. Er det det du har?

Anonymkode: 4a3fd...812

Det var beskrevet litt nærmere i brevet jeg fikk, og som jeg forsto det er det ekstra brusk på lårbenskulen. Dette fører til at det blir gnisninger mellom kulen og hofteskålene og begrenset bevegelighet. Dette igjen kan lede til bruskskader. Det sto også at jeg hadde artrose, så det er vel bruskbiter som ligger i klem. Får bare se hva ortopeden sier. 🙂 Er svært aktiv så er fint hvis de kan gjøre noe som minsker smertene. 

Lykke til. 🙂

Anonymkode: 37fe2...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde også dette- på MR viste det seg at jeg har grunne hofteskåler (dysplasi) og dermed har fått artrose i den hofta. Grunne hofteskåler skal egt oppdages på nyfødtscreeningen, i så fall kan barnet få en sånn pute man må ligge med med bena ut, slik at hofteskåla kan formes mer. Men det ble ikke oppdaget hos meg, og nå sliter jeg en del med smerter i hofta. særlig når jeg reiser meg opp, har stivnet og på natta. Trening er det som skal til, styrke og spasering. når man blir opp i åra måman kanskje skifte hofte pga dette, men jeg er for bra til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Newbeginnings skrev:

Jeg hadde også dette- på MR viste det seg at jeg har grunne hofteskåler (dysplasi) og dermed har fått artrose i den hofta. Grunne hofteskåler skal egt oppdages på nyfødtscreeningen, i så fall kan barnet få en sånn pute man må ligge med med bena ut, slik at hofteskåla kan formes mer. Men det ble ikke oppdaget hos meg, og nå sliter jeg en del med smerter i hofta. særlig når jeg reiser meg opp, har stivnet og på natta. Trening er det som skal til, styrke og spasering. når man blir opp i åra måman kanskje skifte hofte pga dette, men jeg er for bra til det.

MR henvist av det offentlige? Styrketrening er kjempeviktig, styrker muskulatur rundt leddet. Dette er jo blitt mer vanlig å anbefale folk med artrose. Knebøy er en viktig øvelse.

Men vær kritisk til MR-bildet, om det er godt nok vurdert. Selv gikk jeg privat å fikk ekspert vurdering av en som driver med hofter. Selv om røntgenlegen skrev at alt var normalt så stemte ikke det når han så på bildene. Derfor.

Anonymkode: 451e7...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

MR henvist av det offentlige? Styrketrening er kjempeviktig, styrker muskulatur rundt leddet. Dette er jo blitt mer vanlig å anbefale folk med artrose. Knebøy er en viktig øvelse.

Men vær kritisk til MR-bildet, om det er godt nok vurdert. Selv gikk jeg privat å fikk ekspert vurdering av en som driver med hofter. Selv om røntgenlegen skrev at alt var normalt så stemte ikke det når han så på bildene. Derfor.

Anonymkode: 451e7...daf

Ja, var MR-henvisning fra fastlegen, offentlig. De fant det i alle fall hos meg. Styrke er absolutt viktig. Nå har jeg sluntret unna en stund og det merkes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å unngå aktiviterer som fremprovoserer smerte. Noe som vil si jogging og lange gåturer.

Jeg kjenner det når jeg går på jobb også, men det blir ikke vondt på samme måte som etter en joggetur eller gåtur i f. eks. skogen. Men det merkes hele tiden på jobb nå.

Til morgnen i dag hadde jeg nesten gangsperre, etter at jeg hadde vært oppe en stund, men det kom når jeg skulle gå til bilen min (satte opp tempo). 

Ved jogging er det alltid vondt i starten, å så går det ok. Men blir grusomt etterpå.

Så kjedelig for jeg er egentlig veldig aktiv. Men burde kanskje avvente til jeg vet hva det er. Selv om jeg ikke har lyst til det 😏 tenker at aktivitet uansett er bra 😅🤔

Anonymkode: 4a3fd...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...