Gå til innhold

Vi lyktes!

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Så flott at vennina di ikke er livredd hunder lengre!! Finnes ikke noe bedre enn når folk blir tryggere på seg selv og 4-beinte.

Ang dette med amstaff; trist dem har fått det rykte de har fått og at de er forbudt. Får bare håpe at det hjelper i forhold til kamphund miljøet. Vet politiet jobber intensivt mot dette miljøet, men det er nok ingen lett jobb.

Andre raser overtar nok ryke til amstaffen, men det er nok bare sånn det fungerer. Det er jo en del dødsfall med amstaff inne i bilde, men det er andre hunder det er snakk om. Er nok ikke rase bestemmt om en hund er "farlig" eller ikk, det går på oppvekst, eiere og i noen tilfeller er det "noe galt i hodet på hundene"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg går ikke å frykter ting hele tiden, Amsfaff, langt derifra. Og jeg elsker hunder - har hund nå og har hatt hund i mange år tidligere. Men jeg liker ikke ustabile hunder i hender på ustabile mennesker - og så lenge de såkalte ustabile menneskene foretrekker hunder av typen, pitbull, amstaff, rottwailer, osv - så synes jeg at det er greit at det kommer forbud. Det må ikke bli slik at vi som har hunder skal være redde for å gå tur med dem i frykt for å møte disse. Og når antallet slike hunder er blitt fordoblet på kort tid så tror jeg bare det er et spørsmål før noe går veldig, veldig gale.

Spør du meg er det bedre at de velger amstaff som er så mentalt sterk og glad i mennesker, enn ridgeback, schæfer og andre vokterraser. Da hadde det skjedd flere alvorlige episoder enn det har gjort. Men selvfølgelig burde de ikke ha hund i det hele tatt.

Det er naivt å tro at et forbud hindrer at de som ikke bør ha hund skaffer seg det.

Jeg bor midt i "amstaffland" og er ikke det minste redd på min hunds vegne når vi er ute og rusler. Hvorfor i all verden skal jeg være det?

Skrevet

Leola:

Det er så tydelig at du ikke har noe som helst peiling hva gjelder amstaff og pitbull. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke sagt så mye mer om temaet, blir flau på dine vegne.

Det er så sinnsykt mye jeg kunne sagt, men jeg gidder ikke. De som har bestemt seg for at amstaff er en farlig hund er ofte så trangsynte og fordomsfulle at det ikke er noe poeng i å diskutere med de. Og de har virkelig ikke peiling på hund og hundehold.

Vi som har disse flotte hundene får bare holde sammen og stå på for å etterhvert få gjort om dette forbudet.

Det kommer til å ta tid men det skal ikke være umulig.

Se bare på Sverige.

Til opplysning kan jeg fortelle at fire politimenn fra Sverige reiste hit på eget initiativ til et møte om det som da var planer om dette forbudet. For å fortelle om hvor idiotisk det var. Men for døve ører selvsagt.

Det var også utarbeidet en rapport av et ekspertpanel i Sverige i forbindelse med samme sak der. Hvor amstaffen da altså IKKE ble forbudt. Her hvor vi lot politikere uten peiling bestemme, gadd de ikke engang bla opp i denne rapporten.

Og som det sies lenger opp her. Hadde amstaffen vært en ustabil og farlig hund, skal jeg love dere at vi hadde hatt mange fler stygge tilfeller med tanke på alle rasshøla som har anskaffet seg slike hunder.

Og et forbud mot amstaff og pitbull er jo bare en fis i skogen, det er da mange andre hunder de kan anskaffe seg.

Det er HUNDEHOLDET det må gjøres noe med, ikke hundene. De er uskyldige.

Skam dere, dere som gjør livet surt for oss seriøse amstaffeiere. Trist er det.

Jeg har faktisk opplevd å få kjeft fordi hunden min bjeffet TILBAKE på en annen hund 20 meter unna. Eieren ble så provosert når SÅNNE hunder bjeffet. Da må jeg ærlig innrømme at jeg gikk hjem med klump i halsen.

Måtte lette litt på trykket allikevel.. ;)

Gjest eks hundeeier
Skrevet
Men jeg liker ikke ustabile hunder i hender på ustabile mennesker - og så lenge de såkalte ustabile menneskene foretrekker hunder av typen, pitbull, amstaff, rottwailer, osv - så synes jeg at det er greit at det kommer forbud.

Det med ustabile menneskers hundehold er det ENESTE jeg er enig med deg i. Amstaff og pitbull har jeg ikke personlig erfaring med, annet enn en hyggelig amstaffvalp som kom bort og hilste på meg på t-banen en gang. Folk jeg kjenner som driver seriøst med hunder - av typen oppdrett og lydighet/brukshund - velger gjerne rottweiler, som er en av de andre rasene du nevner. Eller andre "skummelt utseende" raser - felles for valg av rase er vel at den er lettlært og stabil. Stabil, ja.

Lettlærte hunder har selvsagt den ulempen at de lett lærer feil atferd, men ellers er det min entydige oppfatning og erfaring at enhver hund kan (og vil) bli et utyske i feil hender. Golden retriever står faktisk for en stor del av bitestatistikken, kanskje fordi folk TROR det er en trygg hund og ikke tar "hundeforhåndsregler" når de anskaffer eller nærmer seg en slik hund.

Vi hadde selv en samojed - en smilende kosebamse av en polarhund, som ser ut som et lekedyr av en annen verden. Opplevde stadig at unger kom løpende for å omfavne bikkja. Hunden vår var snill og barnevennlig - men som polarhunder flest veldig egenrådig, vanskelig å lære ting "en gang for alle" og ikke forsvarlig å ha løs. Kanskje denne rasen like gjerne skulle vært forbudt som den skumlere amstaffen..?

Skjønner ikke helt hvorfor en amstaffeier ikke skal få lov å skrive noe positivt som h*n faktisk har opplevd med hunden sin, og at det åpenbart er mer akseptabelt å basere meningene sine på synsing og fordommer.

Gjest vofsen
Skrevet

Amstaff blir bla brukt som terapihund i Finland.(andre land også)

Han som driver med trening av politihunder på politiskolen har uttalt seg om Amstaffen. Han mente det var feil med forbud. En hunderase med gode genskaper. Det er i feil hender de blir farlige,men det kan alle hunder bli.

Jeg selv har Rottwailer. Så farlig....sier de som "kan" hund. De har snudd sin oppfatning etter de ble kjent med min hund.

Det er hundeholdet det må gjøres noe med,men det blir vanskelig. Alle kan ta seg sammen ved en evt prøve/test. Og hvem er farlige eiere da? Det vet vi først da media trykker store bokstaver.

Gjest også hundeeier
Skrevet

Amstaff ble vel ikke forbudt fordi den er potensielt farlig. Var ikke forbudet fordi den ble veldig populær kamp og forsvarhund i kriminelle miljøer da? Den var ikke vanlig i Norge, men da den ble vanlig ble den overrepresentert i kriminelle og farlige miljøer, og det var vel pga dette at den ble forbudt. :roll:

Skrevet

Synes at amstaffer, pittbuller og schæfere ser farlige ut jeg :roll: . (sikkert påvirket av deres rykte, for jeg har ikke kunnskap om disse)

Gjest reddd_for_små_hunder
Skrevet

Må bare henge meg på her, så dere kan få høre hva en ikke-hundevant person mener:

Jeg er personlig mye mer nevøs når jeg møter enn liten hund, enn noen av disse såkalte "farlige" hundene. De små hundene får sjeldnere god nok oppdragelse (sier ikke at dette gjelder alle små hunder altså!), fordi de visstnok ikke kan gjøre like stor skade. Dette er bare tull. Kjenenr en som ble bitt av en liten katt på 3 kg, og denne katten bet seg fat i fingeren hennes. Ble reddet løs med hjelp fra en annen. Et lite dyr kan altså gjøre stor skade på mennesker!

Synes det er en skandale at amstaffen har blitt forbudt her i landet. Eneste det går utover er de som er seriøse amstaffeiere, som nå opplever slike fordomsfulle holdninger. Og for ikke å glemme de som tidligere drev oppdrett av rasen. de har investert masse penger og ressurser i gode avlsdyr, som de nå ikke kan sette kull på. Kamphundmiljøet som det her nevnes vil derimot bare finne andre egnede hunder.

Kjenner en med ei rotweilertispe, og makan til stabil hund skal du lete lenge etter. Hun er en utfordring når det gjelder å gi henne nok mosjon og hjernestimuli, men når hun får dette er hun som en drøm.

Forbudet mot hunderasene har blitt innført etter press fra enkelte fordomsfulle grupper.

Lurer på hvilket rase som er den neste som blir forbudt...Er det rotweileren som er så populær, de nå skal forby????

Skrevet
.

Lurer på hvilket rase som er den neste som blir forbudt...Er det rotweileren som er så populær, de nå skal forby????

Neida, en av pådriverne for raseforbudet har hatt rottweiler selv, så den får gå i fred.

:roll:

Utrolig at landets justisminister skal la seg påvirke av tre fedre og en galning, men ekspertisen (bl.a. politi, veterinærer, NKK) ignorerer han glatt!

Skjønner godt at mange har flyktet til Sverige og Danmark, der har de fornuften i behold.

Gjest gjest1
Skrevet

Må "arrestere" deg litt. Vet om en som satt i et sånn utvalg og han var en seriøs oppdretter av amstaff. Og loven fik tilbakevirkende effekt (dvs kull som ar satt på tispa eller valper som ikke var solgt ennå, ble forbudt å selge.

Noe annet man ser i noen land (er det spania el frankrike tro?) er at enkelte raser må bruke munnkurv i offentlige sammenhenger som feks. når de går med dem i byen. Utrolig tragisk og trist!

Skrevet

Spør du meg er det bedre at de velger amstaff som er så mentalt sterk og glad i mennesker, enn ridgeback, schæfer og andre vokterraser.

EYYYYYYYYYYYYYYY

dra ikke ridgebacken inn i dette. Det har vært én episode med ridgebacker og de kommer fra en dårlig kennel samt ble LEDET av en rottis.....

Har nada problem med amstaff i hendene på de rette personene.

Skrevet

EYYYYYYYYYYYYYYY

dra ikke ridgebacken inn i dette. Det har vært én episode med ridgebacker og de kommer fra en dårlig kennel samt ble LEDET av en rottis.....

Har nada problem med amstaff i hendene på de rette personene.

Oisann, beklager :ler: Jeg visste ikke at det hadde vært noen episoder med rasen engang, jeg dro den bare frem som et eksempel fordi den kan være ganske ugrei i feil hender samtidig som den ikke er så mentalt stabil som amstaffen.

Skrevet

Jeg var på hundeutstilling i Harstad i helga som var, og et vennepar av oss skulle stille en Amstaff og en Bullterrier. De var så vidt kommet innenfor porten før en av vaktene kom bort for å høre om de hadde papirer på hundene :o Da var det ei gammel dame som hadde vært å "sladret".

Denne Amstaffen er VERDENS snilleste, og har ei utrolig lang tålmodighet med andre hunder, mot mennesker: Uendelig!

Amstaffen har absolutt ikke fortjent det ryktet den har.

Hunder er i utgangspunktet ikke agressiv.

Nå står jo også Bullterrieren på lista over hunder de vil forby i Norge. Dette mener jeg er fullstendig uten grunn.

Skrevet

tjah --- rr'er betraktes som ganske så stødige.... dete r atferden dems som kan få folk til å tro de ikke er det.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å gå inn på noen diskusjon om rr, men Sundgrens tabeller på genetica tyder jo på at oppdretterne har en del å jobbe med da..som nervøsitet.

Gjest Leola
Skrevet

Ylajali, vel du får bare bli flau over mine hundekunnskaper. Jeg for min del synes det er like skremmende at så mange forsvarer amstaffen til tross for at vi vet følgende:

• Pitbull-egenskaper er avlet inn i amstaff

Pitbull kan lett registreres som amstaff

Pitbull er blandet med amstaff

Eksplosiv økning av amstaff/pitbull etter at uerfarne/unge oppdrettere produserer et stort antall valper som kan selges til høye priser til personer som bruker hundene negativt.

Økning i antall angrep fra amstaff/pitbull på andre hunder

Stor forkjærlighet i amstaffmiljøer for hold av pitbull

I USA har de en nøyaktig statistikk som viser at pitbull og amstaff står for desidert flest alvorlige angrep og drap på mennesker. Når pitbull angriper i USA, anses dette som skjerpende fordi pitbullen anses som farlig våpen.

Gjest Amstaffen
Skrevet

Er det DU, eller MEDIA som vet dette, Leola? Jeg er så utrolig lei av disse bedreviterende, som baserer seg på det media sier, enn folk med erfaring og hundene selv! Siden rasen er såpass intelligent som den er, så er det ikke alltid de i de feil miljøene klarer å kontrollere temperamentet hunden vil få. Diverse mastiffer, rottweiler, dobermann og schæfer dominerer også disse miljøet, og de har ikke akkurat utseendet med seg de heller. Og så mye som schæferen har vært i avisen for både angrep på andre hunder/dyr og mennesker, så synes jeg det er UTROLIG rart at denne rasen ikke har blitt forbudt for lenge siden, hvis vi skal basere oss på media, som den flotte justisministeren vår gjør. Og hva med polarhundene? Som drepte sønnen til en av de tre fedrene? Jeg ser aldri noen oppslag på hundebitt.no om polarhunder, men kamphund, kamphund, kamphund. Jeg er så lei, så lei at andre mennesker skal ødelegge for denne fine rasen, fordi et MENNESKE har fått ødelagt hunden sin, så skal det gå utover en haug av andre hunder og mennesker som er utmerkede representanter for rasen.

Det er ikke så mye pitbull i amstaffen, det er Bull Terrier, Dalmantiner, Bulldog, Mastiff, Pointer, Staffordshire Bull Terrier, Old English White Terrier (utdødd) og Black and Tan Terrier (også utdødd). Staffordshire Bull Terrier er forresten forfedrene til både pitbullen og amstaffen.

Leola, siden du tydeligvis har så store fordommer mot amstaffen/pitbullen, har du personlig erfart noe negativt med dem? Har du vært sammen med en familieamstaff noen gang?

Hvem som helst kan kalle seg en oppdretter, så lenge du har en hannhund og en tispe som er klar til å parres, men det gjør deg uansett ikke til en respektabel oppdretter.

Skrevet

Selvfølgelig er pitbullegenskaper (definer dette) blandet inn i amstaff, de er jo nært beslektet.

Pitbull kan ikke lett registreres som amstaff.. og nå kan jo ikke amstaff registreres lenger heller.

"Eksplosiv økning av amstaff/pitbull etter at uerfarne/unge oppdrettere produserer et stort antall valper som kan selges til høye priser til personer som bruker hundene negativt."

Tenk at vi forsvarer rasen til tross for at det finnes noen idioter som avler valper og selger til andre idioter :o

"Økning i antall angrep fra amstaff/pitbull på andre hunder"

Dette skulle jeg likt å sett statistikk på! Den eneste forskjellen mellom hundeslagsmål med og uten amstaff er at førstnevnte kommer i avisene.

"Stor forkjærlighet i amstaffmiljøer for hold av pitbull"

Jøss, så rart, når de er såpass like.. Jeg kjenner flere oppdrettere og hundeeiere som har golden retrievere OG labradorer..må være noe skummelt på gang der.

"I USA har de en nøyaktig statistikk som viser at pitbull og amstaff står for desidert flest alvorlige angrep og drap på mennesker. Når pitbull angriper i USA, anses dette som skjerpende fordi pitbullen anses som farlig våpen."

For det første: du KAN ikke sammenligne hundehold i USA og Norge. Så vidt jeg vet er både pitbull og "pitbulltype" hunder (ergo kan det være blanding av labrador og pointer) tatt under ett. Pitbull er den mest utbredte rasen i USA. I Norge er det Schæfer og Golden Retriever som skader flest mennesker, og polarhunder har drept. På tide å forby disse?

AKC-registrerte raser:MENNESKEDRAP FRA 1965-2001

rottweiler:54 drap

schæfer:40 drap

siberian husky:21 drap

alaskan malamute:17 drap

grand danois:15 drap

st.bernard:15 drap

chow chow:13 drap

dobermann:13 drap

Amerikansk staffordshire terrier er registrert med to (2!) drap i denne perioden. I rasens hjemland hvor den er såpass populær.

Raseforbudene som kom i fjor er et resultat av private særinteresser, ikke rasenes farlighet.

Skrevet
Selvfølgelig er pitbullegenskaper (definer dette) blandet inn i amstaff, de er jo nært beslektet.

Pitbull kan ikke lett registreres som amstaff.. og nå kan jo ikke amstaff registreres lenger heller.

"Eksplosiv økning av amstaff/pitbull etter at uerfarne/unge oppdrettere produserer et stort antall valper som kan selges til høye priser til personer som bruker hundene negativt."

Tenk at vi forsvarer rasen til tross for at det finnes noen idioter som avler valper og selger til andre idioter :o

"Økning i antall angrep fra amstaff/pitbull på andre hunder"

Dette skulle jeg likt å sett statistikk på! Den eneste forskjellen mellom hundeslagsmål med og uten amstaff er at førstnevnte kommer i avisene.

"Stor forkjærlighet i amstaffmiljøer for hold av pitbull"

Jøss, så rart, når de er såpass like.. Jeg kjenner flere oppdrettere og hundeeiere som har golden retrievere OG labradorer..må være noe skummelt på gang der.

"I USA har de en nøyaktig statistikk som viser at pitbull og amstaff står for desidert flest alvorlige angrep og drap på mennesker. Når pitbull angriper i USA, anses dette som skjerpende fordi pitbullen anses som farlig våpen."

For det første: du KAN ikke sammenligne hundehold i USA og Norge. Så vidt jeg vet er både pitbull og "pitbulltype" hunder (ergo kan det være blanding av labrador og pointer) tatt under ett. Pitbull er den mest utbredte rasen i USA. I Norge er det Schæfer og Golden Retriever som skader flest mennesker, og polarhunder har drept. På tide å forby disse?

AKC-registrerte raser:MENNESKEDRAP FRA 1965-2001

rottweiler:54 drap

schæfer:40 drap

siberian husky:21 drap

alaskan malamute:17 drap

grand danois:15 drap

st.bernard:15 drap

chow chow:13 drap

dobermann:13 drap

Kan du si meg hvor du har funnet denne statistikken? jeg er intr. i den.

Amerikansk staffordshire terrier er registrert med to (2!) drap i denne perioden. I rasens hjemland hvor den er såpass populær.

Raseforbudene som kom i fjor er et resultat av private særinteresser, ikke rasenes farlighet.

Gjest vofsen
Skrevet
Amstaff ble vel ikke forbudt fordi den er potensielt farlig. Var ikke forbudet fordi den ble veldig populær kamp og forsvarhund i kriminelle miljøer da? Den var ikke vanlig i Norge' date=' men da den ble vanlig ble den overrepresentert i kriminelle og farlige miljøer, og det var vel pga dette at den ble forbudt. :roll:[/quote']

ja, det er mulig du har rett. De kriminelle miljøer og andre som driver slik med hunder vil alltid skaffe seg hund. Nå er det to raser som er forbudt,men skal vi fortsette å forby raser pga feil miljø?

Hvem blir neste rase da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...