Gå til innhold

Vi lyktes!

Anbefalte innlegg

Gjest Amstaffen
Skrevet

I dag tok jeg med meg hunden til en venninne av meg som har sterk hundefobi, hun er av typen som gjerne går milelangt bare hun kan komme seg vekk fra hunder. Taklet dem ikke i det hele tatt. Så i dag bestemte vi oss for at vi måtte prøve å gjøre noe med det.

Jeg har en amstaff som er så snill som dagen er lang, og elsker mennesker over alt på jord. Så vi tok det forsiktig, hun stod i det ene hjørnet av rommet og så redd ut, og hunden var helt rolig og ventet. Vi tok ett og ett skritt mot henne rolig, og tilslutt satt hunden rett ved siden av henne og vasket henne på hånden. Hun var fortsatt veldig skeptisk, men hunden satt der helt rolig ved siden av henne. Så sa jeg at hun kunne prøve å sette seg litt lenger bort på huk, og det gjorde hun, og hunden satt der den satt, så ba jeg henne si at hunden kunne komme rolig bort til henne, noe den gjorde, så satt den seg ned igjen ved siden av henne, og gav kyss klapp og klem. Det var helt utrolig å se, hun er jo selvfølgelig ikke helt 100% med hunder enda, jeg vil si hun er 75%, for hun kunne bli med ut og kaste ball og rope inn hunden igjen og leke. Kjempefint.

Hvem ville vel tro at en slik "monsterhund", en amstaff av alle hunder, klarte å få et menneske som gjerne kunne gå milelangt for å slippe å gå nær en hund? Amstaffen er en av de sikreste hundene jeg noen gang har vært borti, noe så stødig mentalt skal du lete lenge etter, flott hund på alle måter. Tenkte bare jeg skulle gi ut litt positivt inntrykk av rasen, for det trenger den!

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dette er min erfaring også. Amstaffen er en veldig fin rase for å venne hunderedde til hunder.

Gjest Violetta
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det kommer an på rasen. Enhver veltrent hund ville vel gjort samme nytten. :roll:

Gjest Leola
Skrevet

Helt enig med Tante Violett. Dessuten er det vel neppe uten grunn at Amstaffen har fått et dårlig rykte.

Skrevet
Dessuten er det vel neppe uten grunn at Amstaffen har fått et dårlig rykte.

Vil du være så vennlig å opplyse oss andre om hva som er så fryktelig med amstaffen?

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor det kommer an på rasen. Enhver veltrent hund ville vel gjort samme nytten. :roll:

Det er kanskje ikke så veldig rart at man vil fortelle folk at rasen faktisk ikke ER en drapsmaskin. At ett og annet lyspunkt kommer frem innimellom dritten i avisene, er det så forferdelig?

Og jeg skal love deg at min hund ikke hadde gjort samme nytten, uansett hvor lydig og godt sosialisert (jeg regner med at det er det du mener med veltrent, og ikke at hunden skal meldes på tour de france?) han er.

Gjest Violetta
Skrevet

Vil du være så vennlig å opplyse oss andre om hva som er så fryktelig med amstaffen?

Ja nettopp. Skriv et innlegg der du poengterer at det er amstaff det handler om, kun for å provosere. Og så lat som ingenting.

At du gidder.

Jeg gidder ikke. (Herved ute av diskusjonen) :roll:

Skrevet

Ja nettopp. Skriv et innlegg der du poengterer at det er amstaff det handler om, kun for å provosere. Og så lat som ingenting.

At du gidder.

Jeg gidder ikke. (Herved ute av diskusjonen) :roll:

Nå var det ikke jeg som hadde startinnlegget her da :roll:

Gjest Violetta
Skrevet

Nå var det ikke jeg som hadde startinnlegget her da :roll:

Uffda, unnskyld meg. Men satt liksom og ventet.

Typisk at amstaffeiere ikke kan diskutere annet enn hva som er så ekstremt fantastisk med akkurat denne hunden i motsetning til andre hunder som egentlig bare er dumme.

Gidder ikke en sånn diskusjon til.

Skrevet

Les det andre innlegget jeg skrev. Amstaffen har et ufortjent dårlig rykte. Den er verken bedre eller verre enn andre raser.

Gjest Amstaffen
Skrevet

Det var jeg som skrev første innlegg, og tenkte faktisk på å hive ut noe positivt om rasen vår, for den HAR faktisk fått mye ufortjent rykte at den er så og så farlig. Har du SETT enkelte av menneskene som eier disse hundene? Jeg har hjulpet en annen venninne av meg som bor i USA, som jobber frivillig på et omplasseringssenter der, og jeg kan love deg at der er det MANGE trister sjeler som kommer innom. En haug av pitbuller dominerer disse omplasseringssenterene, og over 70% av dem har vært i hendene på folk som driver med hundekamper, fordi disse hundene ikke har gjort det godt nok for dem i kamp, det er små valper som kommer inn, valper på 6-7 uker som har vært et kampbytte, og ikke vært bra nok, vært flere av dem som har blitt vanskjøtet. Det er et så trist syn at jeg har ikke ord. Disse hundene har det så jævlig takket være oss mennesker.

Jeg har bare hatt positive erfaringer på det omplasseringssenteret jeg var på og hjalp venninna mi frivillig, uansett hvor mye disse har gjennomgått, så er de like glade. Kan fortelle deg om det ene tilfellet. Var en halvt år gammel pitbull, som hadde fått en kniv tvers gjennom bakbeinet sitt, med vilje av en liten drittunge på 15, fordi hunden ikke dugde nok for han. Hva gjorde denne hunden da den først fikk se oss? Jo, den haltet seg de meterene den kunne, for så å rundslikke oss i ansiktet og logre så hardt med halen at den nesten tippet over. En annen hadde fått halve snutepartiet bitt av, og var helt utsultet, men var fortsatt like blid. Jeg har aldri grått så mye ved å avlive en slik hund. Du må være sterk hvis du skal klare å jobbe på slike steder.

Jeg sier ikke at andre hunder ikke kan gjøre det like bra, men en labrador har ikke et like ufortjent rykte som det en pitbull/amstaff har! Tenk på det! Hvor ofte ser du overskrifter der en vanlig familiehund som en labrador/golden har bitt ihjel en unge, eller bitt av en fleng i ansiktet på et menneske. Nei, du skjønner, labradorer og golden er så flotte familiehunder, så de kan jo aaaldri gjøre noe galt. Jo, det gjør de, men det selger ikke. Amstaffbitt selger, for "alle" vet jo hvilke grusomme monstre disse hundene er, man tror heller på media, enn å tro på faktisk folk som eier disse hundene, og tar seg liten tid til å bli kjent med hundene personlig.

Jeg er så lei av å høre hvilket monster av en hund jeg har, jeg er så lei. Trist. Skal jeg bedømme alle somaliere på en og samme måte, fordi det har vært så mye oppslag i avisene den siste tiden? Nei, vet du hva. Jeg har bedre ting å gjøre. Er ikke rart det blir krig i verden.

Er på tide at det blir vist positive sider av rasen også. Såpass fortjener de, de har så mye mer å gi tilbake, enn vi kan gi dem, uansett.

Gjest vofsen
Skrevet

Nå kan du vel ikke sammenligne somaliere og Amstaffere.

Er det ikke forbudt med Amstaff nå? Tror jeg hørte det.

du behøver ikke gå til Usa for å finne sentre for hunder som har hatt det forferdelig tøft. Vi har nok av eksempler i Norge.

Nå er det vel slik med Amstaff at det har vert mye feile eiere. Det har også skjedd stygge ting med denne hundesorten med rette eiere.

Når det først skjer noe, så blir skaden fatal. Og skulle din "klikke" har heller ikke du en mulighet med den krefter denne hunden har.

Det finnes hunder av din rase som er snille fam.hunder.

Det er flere andre raser i Norge som har et dårlig rykte pga de har vert i feil miljø.

Den hund det er mest bittskader med er vel Golden? Mulig jeg tok feil sort nå,men det var en vanlig hund iallefall.

En puddel kan bli livsfarlig blant folk.

ytre på hunden ar mye å si for andre. Amstaffen har jo ikke akkurat et tiltalende fjes på skeptikere da.

Gjest Amstaffen
Skrevet

:roll:

Jaja, bedrevitere. Jeg sa jo at amstaff ikke er noe bedre enn andre raser, men AKKURAT DENNE RASEN HAR FÅTT ET UFORTJENT RYKTE! JA, det finnes dårlige eksemplarer av denne rasen også.

Ja, jeg har vært borti mange andre raser som har hatt det fælt også, også en cocker spaniel som holdt på å rive av en kollega ansiktet. Også en labrador som gikk til angrep der veterinærassistenten fikk varige skader.

La oss titte litt på statistikker, siden det er et større tall av diverse raser i USA, så tar jeg utdrag fra ATTS (American Temperament Test Society).

Av 480 amstaffer, klarte 400 seg, det vil si 83.3% klarte det.

Av 469 pitbuller, klarte 391 seg, det vil si 83.4% klarte testen.

Av 659 golden retrievere, klarte 551 seg, det vil si 83.6% klarte testen. Jøss, amstaff og pitbull nesten på lik linje med golden? Jøssenavn, her må det da være noe feil? :ironi:

Det var flere pitbuller og amstaffer som overgikk schæferen (82.8%), dobermannen (76.5%) og rottweileren (82.3%), tenk! Så fortell meg hva som gjør amstaffen så VELDIG mye farligere enn schæferen, dobermannen og rottweileren, som faktisk er lovlig her til lands?

Vil gjerne høre hva du har å si på det.

Gjest vofsen
Skrevet

Amstaffen er farlig hos feile eiere. De har blitt avlet opp hos eiere som kun har brukt de til beskyttelse og kamptrening. Der blir disse hundene trigget og blir livsfarlige.

En amstaff er en veldig bra fam.hund hos de rette eiere.

Ingen hund er bedre utstyrt enn de.

De som har gjort stor skade er de som har vert hos feil eier.

Pådrivere for å få de ulovlig var ikke typiske hundeeiere.

Når det gjelser Amstaff,Rottwailer så har de utseendet imot seg. De ser skremmende ut.

Rottwailer er også utbredet i miljøer hvor de kun oppdrar den til å beskytte seg. (bli aggresiv mot andre enn eieren)

Rottwailer er en kjempeflott fam.hund. De er IKKE kjent for å være aggresiv. Det skjer ting med de som med andre hunder.

De siste år med "ulykker " med store hunder, så har det vert hunder som ofte står bundet/inngjerdet. De har hatt mange av hver sort osv.

Mye av skader som har skjedd,skyldes eier

Gjest Leola ii
Skrevet

Det går da ikke an å sammenligne pudler med amstaff eller pitbull. Om en puddel angriper så kan man sparke den bort lett som ingenting - hvis en amstaff eller pitbull angriper så vil det være forgjeves. De har et bitt som tilsvarer flere tonn ... Jeg vet ihvertfall hvem jeg hadde foretrukket å bli angrepet av ... Pitbull er igrunnen udiskutabel - den er heldigvis forbundt i Norge - det spørs hvor lenge det går før amstaff også blir forbudt - hvis den ikke allerede er det.

Gjest Amstaffen
Skrevet

Skal du gå å frykte ting hele tiden, Leola, synes jeg veldig synd på deg. Du kan ikke bare sparke en puddel bort lett som bare det, blir de sinna, så BLIR de sinna, samme som med cocker spanielen, som er en liten hund, og ikke kom og si at de ikke har krefter!

Ja, amstaffen er forbudt nå, og gjør vi slik som Sverige engang gjorde, der de faktisk skjønte at bitestatistikken IKKE forsvant da pitbull og amstaff ble forbudt der, så blir det så mye bedre. Om den og den rasen blir forbudt, så vil ALLTID en ny rase overta. Jeg kan nevne en haug av raser som vil overta i disse miljøene, som faktisk kan være 10 ganger verre enn en amstaff. Disse potetpolitikerene vil slite noe helt forferdelig hvis de skal gjøre alle de rasene forbudt en etter en etterhvert som de blir kjent.

Heller innføre et eller annet slag av hundesertifikat, enn å forby en hel rase en etter en, så andre mennesker og hunder skal få lide for det, fordi noen idioter av mennesker bruker hunden som beskyttelse og penisforlenger.

Skrevet
Det går da ikke an å sammenligne pudler med amstaff eller pitbull. Om en puddel angriper så kan man sparke den bort lett som ingenting - hvis en amstaff eller pitbull angriper så vil det være forgjeves. De har et bitt som tilsvarer flere tonn ... Jeg vet ihvertfall hvem jeg hadde foretrukket å bli angrepet av ... Pitbull er igrunnen udiskutabel - den er heldigvis forbundt i Norge - det spørs hvor lenge det går før amstaff også blir forbudt - hvis den ikke allerede er det.

Det har du helt rett i, hadde du blitt angrepet av en storpuddel hadde du fått mye mer skader enn om en amstaff eller liten pit hadde angrepet deg. Sparke vekk en krakilsk puddel lett som ingenting, er nesten så jeg håper du får prøvd deg en gang :ler:

Duverden..ikke rart raser blir forbudt om dette er hva folk "vet" om hunder!

Gjest vofsen
Skrevet

En venn tråkket ved et uhell på en pappilon. Hunden ble rasende og redd. den bet seg fast i tærne til vedkomende.Den slapp ikke taket,men eieren måtte tvinge gapet opp på den.

Ingen som tenkte på avliving. Eier måtte på legevakt og få stivkrampesprøyte. (det var hull på tærne)

En får høre meninger om alle slags hunder. Greit at man har meninger,men kom heller med fakta om hunderasene.

Ser man en Rottwailer, så er det HJELp...farlig hund. Da kommer historier om hvor farlige de er.

nabo har en hund på størrelse med en stor mopp. Husker ikke navn på rasen. Den hater folk og andre hunder. Et raseri ut av all verden. den er aldri sammem med andre hunder. Aldri. Ikke folk heller, bare eier. Så den hunden er ødelagt. Eier burde vert tatt fra hunden.

Jeg går ikke frivillig bort til den hunden.

Mange som har hund som aldri skulle hatt det. De står ute hele dagen i inngjerdinger. Det er trimmen de får. Er det rart det klikker for de+

Så har du de som kun er i bånd på eiendommen.

Skrevet
Skal du gå å frykte ting hele tiden, Leola, synes jeg veldig synd på deg. Du kan ikke bare sparke en puddel bort lett som bare det, blir de sinna, så BLIR de sinna, samme som med cocker spanielen, som er en liten hund, og ikke kom og si at de ikke har krefter!

Ja, amstaffen er forbudt nå, og gjør vi slik som Sverige engang gjorde, der de faktisk skjønte at bitestatistikken IKKE forsvant da pitbull og amstaff ble forbudt der, så blir det så mye bedre. Om den og den rasen blir forbudt, så vil ALLTID en ny rase overta. Jeg kan nevne en haug av raser som vil overta i disse miljøene, som faktisk kan være 10 ganger verre enn en amstaff. Disse potetpolitikerene vil slite noe helt forferdelig hvis de skal gjøre alle de rasene forbudt en etter en etterhvert som de blir kjent.

Heller innføre et eller annet slag av hundesertifikat, enn å forby en hel rase en etter en, så andre mennesker og hunder skal få lide for det, fordi noen idioter av mennesker bruker hunden som beskyttelse og penisforlenger.

Helt enig! :klappe:

Gjest Leola
Skrevet

Jeg går ikke å frykter ting hele tiden, Amsfaff, langt derifra. Og jeg elsker hunder - har hund nå og har hatt hund i mange år tidligere. Men jeg liker ikke ustabile hunder i hender på ustabile mennesker - og så lenge de såkalte ustabile menneskene foretrekker hunder av typen, pitbull, amstaff, rottwailer, osv - så synes jeg at det er greit at det kommer forbud. Det må ikke bli slik at vi som har hunder skal være redde for å gå tur med dem i frykt for å møte disse. Og når antallet slike hunder er blitt fordoblet på kort tid så tror jeg bare det er et spørsmål før noe går veldig, veldig gale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...