Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til at dattera selv ønsker å konvertere til hinduismen er fordi hennes tidligere kjæreste er hindu.

De er ikke sammen lenger, og jeg vet at lite om hinduismen. Har googlet litt, har ikke funnet noe omtale negativt om hinduer i Norge, som terror og kvinnefiendtlige holdninger. Hun har i tillegg til en bestevenninne som har foreldre fra Sri Lanka. Foreldrene hennes snakker ikke godt norsk, så det er vanskelig å bli kjent med dem.

Jeg er ikke imot religion, men jeg er redd for at hun kan havne i "radikale" miljøer.

Hva tenker dere om hinduismen?

Anonymkode: 8138d...d2a

• Liker 1
Skrevet

Det er strengt tatt ingen sterke meninger om Hinduismen i Norge. Jeg oppfatter dem som rolige, og utover det har jeg ingen kommentarer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert at det ikke er buddhisme? 

Anonymkode: 2cffa...b1f

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert at det ikke er buddhisme? 

Jeg tror folk flest vet forskjellen på hinduisme og buddhisme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Troll 😂

Anonymkode: 483f0...d65

AnonymBruker
Skrevet

Gjør datteren det? Hinduismen er rimelig merkelig i forhold. Buddhisme er lettere å skjønne og virker som noe mange finner interessant som en livsfilosofi om ikke annet.  

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør datteren det? Hinduismen er rimelig merkelig i forhold. Buddhisme er lettere å skjønne og virker som noe mange finner interessant som en livsfilosofi om ikke annet.  

Ja. Buddhismen er politisk og fiendtlig i forhold. Bare se til Burma (Buddhistene dreper muslimene), og Sri Lanka (Budhistene drepte muslimer og hinduer). Jeg vil ikke akkurat kalle buddhistene for fredelige, for det er de nettopp ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare ute etter om det er noen her som har opplevd noe radikalt etter at barnet deres har konvertert til hinduismen. Jeg har som sagt lite kunnskap om radikalisering i det hinduistiske miljøet. 

Jeg bryr meg ikke om dattera blir hindu for det velger hun selv.

AnonymBruker
Skrevet

I India er det mange radikale hinduer som blant annet både dreper og undertrykker mennesker som spiser ku (storfe). India er også landet med et undertrykkende kastesystem, dvs. systematisk undertrykkelse. Kastesystemet stammer fra hinduismen. 

Saffron terror is a neologism used to describe acts of violence motivated by Hindu nationalism, usually perpetrated by members, or alleged members, of Hindu nationalist organisations like Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) or Abhinav Bharat.[1][2][3] The term comes from the symbolic use of the saffron colour by many Hindu nationalist organisations

https://en.wikipedia.org/wiki/Saffron_terror

Anonymkode: d7094...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste hinduer er fredfulle folk. Men har vært en del krangel mellom hinduer og muslimer i India. Det som er dårlig med hinduismen er kastesystemet, men om din datter er norsk vil hun ikke merke noe til det. (Lys hud anses som høykaste. Hun er heller ikke født inn i en spesiell kaste) Kastesystemet er forbudt ved lov i India, men praktiseres allikevel. Kvinner har ikke like høy status som menn, men det er nok mer kultur enn selve religionen. Det er absolutt ikke slik som i islam at hun må tildekke seg eller være en tjener for mannen... 

Anonymkode: f1234...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som konverte til "hare krishna"- bevegelsen i Hinduismen etter et langt opphold i India. Riktig nok finnes et lite hindumiljø blant etnisk norske (antar dette ut ifra HI). 

Hun er langt ifra å være radikalisert, og virker som hun har blitt ett bedre menneske etter å ha blitt konvertert. Hun respekterer andre synspunkter oftere (tidligere var hun sterkt atesist, og hva som gjorde at hun konevert vet ikke jeg) nå og det har blitt enklere å forholde seg til henne nå.

Hun har fortalt det er to typer hinduer i Norge. Det ene er den gruppen du referer til, altså hinduer som opprinnelig er fra Srilanka ( de er i følge henne den største hindu samfunnet i Norge). Den andre grunnen er hinduer fra opprinnelse fra India. De er nykommere og det er her etniske norske hinduer befinner seg i.

Du har ingenting å frykte vil jeg si.

Anonymkode: 8229d...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Buddhismen er politisk og fiendtlig i forhold. Bare se til Burma (Buddhistene dreper muslimene), og Sri Lanka (Budhistene drepte muslimer og hinduer). Jeg vil ikke akkurat kalle buddhistene for fredelige, for det er de nettopp ikke.

Folk missbruker religion, det er ikke noe nytt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I India er det mange radikale hinduer som blant annet både dreper og undertrykker mennesker som spiser ku (storfe). India er også landet med et undertrykkende kastesystem, dvs. systematisk undertrykkelse. Kastesystemet stammer fra hinduismen. 

Saffron terror is a neologism used to describe acts of violence motivated by Hindu nationalism, usually perpetrated by members, or alleged members, of Hindu nationalist organisations like Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) or Abhinav Bharat.[1][2][3] The term comes from the symbolic use of the saffron colour by many Hindu nationalist organisations

https://en.wikipedia.org/wiki/Saffron_terror

Anonymkode: d7094...b8e

Takk. Det var interessant, men denne bevegelsen er vel ikke så utbredt, da vestlig medier ikke har skrevet så mye dette. Jeg kjenner til kastesystemet deres. Datteren min er etnisk norsk og bor i Norge, sålenge norskhinduer ikke praktiserer slike radikale hendelser så er det greit for meg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk missbruker religion, det er ikke noe nytt. 

I Burma var det faktisk buddhistiske munker som sto bak. Religiøse ledere som vi også kan kalle det.  Da misbruker de ikke religionen, men bruker religionen til å gå til angrep mot muslimer. De utryddet en hel landsby med muslimer og brente vekk alt som viste at muslimene bodde her.

En av handlingene som står bak buddhistisk religion. Dette ble nevnt flere ganger på norsk TV. Brennpunkt og Urix viste hvordan religiøse ledere (buddhister) koordinerte dette angrepet. Så ikke kom her og fortelle meg at alle buddhister er fredelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste hinduer er fredfulle folk. Men har vært en del krangel mellom hinduer og muslimer i India. Det som er dårlig med hinduismen er kastesystemet, men om din datter er norsk vil hun ikke merke noe til det. (Lys hud anses som høykaste. Hun er heller ikke født inn i en spesiell kaste) Kastesystemet er forbudt ved lov i India, men praktiseres allikevel. Kvinner har ikke like høy status som menn, men det er nok mer kultur enn selve religionen. Det er absolutt ikke slik som i islam at hun må tildekke seg eller være en tjener for mannen... 

Anonymkode: f1234...d20

Jeg vil også legge til at kvinner ikke har like høy status som menn. Det stemmer. Jeg kjenner ikke så mye til hinduene i Norge, men siden media ikke dekker dem, regner jeg med de er fredelig i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er datteren din? Tenker at det er lettere å bli radikalisert eller fanatisk religiøs i ungdomsårene, enn når man er litt eldre og hjernen er ferdig utvokst. 

Har hun et godt nettverk rundt seg? Gode, trygge venner? Trives på skole/studier/jobb? Føler seg inkludert et sted? Jeg tror disse tingene er veldig viktig, og kanskje særlig mangel på tilhørighet til en gruppe vil kunne føre til at man lettere blir radikalisert. 

Anonymkode: 28f1b...252

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hindusimen kan også være politisk og voldelig, hinduer i India dreper og forfølger muslimer. Men som med de fleste religioner er dette unntak, de fleste er fredelig og ønsker å praktisere sin tro i fred.

Anonymkode: aa4a4...03d

AnonymBruker
Skrevet

Hinduer er gale. De drikker kupiss. Det er hellig drikke. Drikker kupiss som kristne drikker rødvin

Ved innflytting må kua komme inn i huset og pisse. Det betyr rikdom. Galskap. De har kastesystem. Diskriminering satt i system. Og mannfolka dems går med en tråd rundt pikken. Pluss de har stprfest når jentene får sin første mens. Flagge til hele verden at jentungen blør

Hold deg unna. Ikke kan man spise biff heller. Trasig religion med 300 000 guder.

Anonymkode: 48a31...562

AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Hinduer er gale. De drikker kupiss. Det er hellig drikke. Drikker kupiss som kristne drikker rødvin

Ved innflytting må kua komme inn i huset og pisse. Det betyr rikdom. Galskap. De har kastesystem. Diskriminering satt i system. Og mannfolka dems går med en tråd rundt pikken. Pluss de har stprfest når jentene får sin første mens. Flagge til hele verden at jentungen blør

Hold deg unna. Ikke kan man spise biff heller. Trasig religion med 300 000 guder.

Anonymkode: 48a31...562

Det er vanskelig å ta deg seriøs, når du formulerer deg slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2020 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er datteren din? Tenker at det er lettere å bli radikalisert eller fanatisk religiøs i ungdomsårene, enn når man er litt eldre og hjernen er ferdig utvokst. 

Har hun et godt nettverk rundt seg? Gode, trygge venner? Trives på skole/studier/jobb? Føler seg inkludert et sted? Jeg tror disse tingene er veldig viktig, og kanskje særlig mangel på tilhørighet til en gruppe vil kunne føre til at man lettere blir radikalisert. 

Anonymkode: 28f1b...252

Dattera er 21 år. Voksen dame kan man si, og hun er ett godt nettverk. Bestående av etniske og norskfødte med innvandrerbakgrunn. Venninnene hennes er meget godt integrerte i Norge, selvom som jeg fortalte i innlegget så er det mangel på norsk kunnskap hos foreldrene deres.

Ja, hun trives godt på høgskolen og føler seg godt inkludert i det nettverket hun tilhører. Jeg har over tid sett at hun har fått stadig mer interesse for indisk kultur og lignende. Ingen tegn til radikalisering eller lignende, hverken som venninnene hennes (eller deres foreldre).

På 14.6.2020 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som konverte til "hare krishna"- bevegelsen i Hinduismen etter et langt opphold i India. Riktig nok finnes et lite hindumiljø blant etnisk norske (antar dette ut ifra HI). 

Hun er langt ifra å være radikalisert, og virker som hun har blitt ett bedre menneske etter å ha blitt konvertert. Hun respekterer andre synspunkter oftere (tidligere var hun sterkt atesist, og hva som gjorde at hun konevert vet ikke jeg) nå og det har blitt enklere å forholde seg til henne nå.

Hun har fortalt det er to typer hinduer i Norge. Det ene er den gruppen du referer til, altså hinduer som opprinnelig er fra Srilanka ( de er i følge henne den største hindu samfunnet i Norge). Den andre grunnen er hinduer fra opprinnelse fra India. De er nykommere og det er her etniske norske hinduer befinner seg i.

Du har ingenting å frykte vil jeg si.

Tusen takk for svaret ditt. Det var akkurat slike erfaring jeg var ute etter. Jeg er ikke imot religion, men ønsker at dattera har trygge rammer. Ut ifra svaret virker det som hinduene i Norge er relative rolige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...