Gå til innhold

Er folket for å avskaffe gamle biler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for klimatiltak, men synes det er så fryktelig synd at disse som sitter å dikterer angående tiltak ikke representerer en god andel av befolkningen. Det er gjerne rike til delvis rike folk som kommer med slike forslag igjennom media og politikk. Disse folkene har selvsagt ingen problemer med dette, de kan bare stikke å kjøpe seg en ny tesla.

Samtidig er mange andre avhengig av bil for å komme seg på jobb, men også mindre mulighet til å kjøpe seg nyere bil. Og kanskje bor dem på et sted som sier at elbil ikke lar seg gjøre.

Jeg for min egen del er mest sint fordi jeg liker eldre biler og jeg er totalt avhengig av å bruke traktor for å komme meg hjem på vinteren.

Hvorfor kommer de ikke med et mere rettferdig tiltak? Alle kunne hatt sin personlige kvote. Du kan kjøre fryktelig langt på den flyturen noen tar til london hvert år for eksempel. Så her er det mye dobbelt moral. Hva med å la folk som ikke drar på slike flyturer få kjøre gammel bil?

Anonymkode: 21ebe...74c

AnonymBruker
Skrevet

Miljøkampen har en tendens til å tråkke på de som er svakest/fattigst. Det er det ingen tvil om, vi må betale mer og mer for å kjøre bilene vi har, men vi har ikke råd til å kjøpe elbil med det første. Leier leilighet, og har ikke økonomi til verken å rigge til noe lading, samt det virker upraktisk å få til her også. Da må vel i tillegg huseier være med på det.

Har ikke råd til å kjøpe noe elbil, kjører biler til ~30k, er avhengig av å kjøre en del mil daglig fra og til jobb. Og tidene er umenneskelige, det går ikke buss herfra til jobb så jeg kan være der klokka 6 om morran.

Og hvem skal da sitte igjen og betale mer og mer i bensinavgifter, for ikke å snakke om å få følelsen av å gjøre noe galt - med all denne skammen som jo snakkes om? Tjo, det blir jo vi som har minst.

Anonymkode: 09338...907

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Miljøkampen har en tendens til å tråkke på de som er svakest/fattigst. Det er det ingen tvil om, vi må betale mer og mer for å kjøre bilene vi har, men vi har ikke råd til å kjøpe elbil med det første. Leier leilighet, og har ikke økonomi til verken å rigge til noe lading, samt det virker upraktisk å få til her også. Da må vel i tillegg huseier være med på det.

Har ikke råd til å kjøpe noe elbil, kjører biler til ~30k, er avhengig av å kjøre en del mil daglig fra og til jobb. Og tidene er umenneskelige, det går ikke buss herfra til jobb så jeg kan være der klokka 6 om morran.

Og hvem skal da sitte igjen og betale mer og mer i bensinavgifter, for ikke å snakke om å få følelsen av å gjøre noe galt - med all denne skammen som jo snakkes om? Tjo, det blir jo vi som har minst.

Må bare legge til, jeg glemte bompenger, som vi selvfølgelig må betale desto større andel av, da de som har råd til elbil slipper unna med lang lavere takst.

AnonymBruker
Skrevet

Om et par år blir det å ha bil som går på fossilt brensel en "shame"-greie. Jeg skal uansett kjøre fossilt iallefall de neste ti-årene grunnet lading, har ikke garasje, og min bruk av bil som innebærer mye utført til friluftsliv hele året. Gidder ikke å ha strøm som stressfaktor.

Anonymkode: 58691...d39

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om et par år blir det å ha bil som går på fossilt brensel en "shame"-greie. Jeg skal uansett kjøre fossilt iallefall de neste ti-årene grunnet lading, har ikke garasje, og min bruk av bil som innebærer mye utført til friluftsliv hele året. Gidder ikke å ha strøm som stressfaktor.

Anonymkode: 58691...d39

Ja kan godt hende det blir d i byene men ikke på landet. Å kjøre tesla er fremdeles fører uansett til mere utslipp en å kjøre dieselbil generelt. Altså ikke vanlige el biler men selve teslaen har veldig høye utslippskostnader ved produksjon. Så burde bli en shame greie det også.

El bilene kommer til å bli bedre og kunne kjøre lengre. Men kan ikke se helt for meg at en kan dra til fjells og parkere en el bil i 1 uke og kjøre den hjem igjen etterpå blir noe en kan gjøre de neste 10 årene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei! Etterhvert som elektriske biler blir billigere og mer effektive vil det skje naturlig at flere velger det, per idag er det for mange for dyrt for mange med dårlig råd som fortsatt må komme seg på jobben i bygdene.

Anonymkode: db99b...370

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja kan godt hende det blir d i byene men ikke på landet. Å kjøre tesla er fremdeles fører uansett til mere utslipp en å kjøre dieselbil generelt. Altså ikke vanlige el biler men selve teslaen har veldig høye utslippskostnader ved produksjon. Så burde bli en shame greie det også.

El bilene kommer til å bli bedre og kunne kjøre lengre. Men kan ikke se helt for meg at en kan dra til fjells og parkere en el bil i 1 uke og kjøre den hjem igjen etterpå blir noe en kan gjøre de neste 10 årene.

Er vel ikke helt riktig dette. Jeg bor selv på landet og det er da ladestasjoner her jeg bor. 

Selv en Tesla slipper totalt sett ut mindre enn dieselbilen din etter få år. Jeg har en litt mindre elbil og har utslippsmessig gått i pluss etter ca 2 år. Nå som bilen er 4 er det bare "overskudd" heretter.

Har selv satt bilen på Gardermoen i 14 dager om vinteren. Gjenstående batteri var bare noen få km lavere enn når jeg satte fra meg bilen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er så dumt. Vår dieselbil (halvgamel) bruker lite drivstoff og forurenser lite, vi kjører heller ikke mye. Men, vi må ha hengerfeste og vi må kunne reise trygt til fjellet (særlig på vinteren). Elbiler nå er rett og slett ikke gode nok til vårt behov. Ellers tenker jeg at de skulle heller satse på utbygging av togspor. I store deler av landet vårt er tog ikke et alternativ. Lurer på om de har prøvd å komme fra Bergen til Molde (eks) uten å ta fly? Her er det potensial til en god og langsiktig investering for miljø og industri. Alt vi produserer går med skip eller lastebil, og vi produserer mye. Kanskje om tog var bedre utbygd ville folk kunne ha elbil som mer enn konebil.

Anonymkode: 1e88e...0ec

Skrevet

Litt skeptisk til å tvinge samfunnet over på elektrisk... kostnader med strøm er så ustabile og høye..

Må ha en firehjulstrekker til å dra tung henger, så elbil utgår uansett. Men kunne godt ha en elmoped eller lignende som alternativ på dager med oppholdsvær.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Skiftenøkkel skrev:

Litt skeptisk til å tvinge samfunnet over på elektrisk... kostnader med strøm er så ustabile og høye..

Må ha en firehjulstrekker til å dra tung henger, så elbil utgår uansett. Men kunne godt ha en elmoped eller lignende som alternativ på dager med oppholdsvær.

Elektrisk energi er den eneste formen av energi der vi idag vet vi har ubegrenset tilgang til. Infrastruktur koster, vi komme til å bruke tid på hele tiden optimalisere produksjonen, men ja i forhold til alternativer, er elektrisitet mer stabil.

Vi har teknologi for å konvertere denne energien til andre energiBÆRERE, så i framtiden kan Dieselpurka og flyet ditt til å reise basert på ren energi i like stor grad som batteri bilen, men poenget er at utviklingen på batteri antagelig svekker gevisnten av dette. 

Dagens utvalg av El-biler, speiler hvem som kjøper elbiler, følgelig er det først nå kommet akseptable familiebiler. Den typen bil som tar tunge hengere med firehjulsdrift kommer også. Det er ikke tekniske årsaker til problemet, det er at bilfabrikkene ikke ser markedet for å ta kostnaden til å sertifisere dem.

Jeg regner med at hele maskinparken min blir elektrisk til slutt. Det at de for øyeblikket ikke er det, handler om at vi ikke teknologisk har kommet langt nok, ikke at det ikke kommer. Det tok tid før Tesla kom, og man fikk en Elbil som fungerer for Norsk bilmarked, i etterdønningen er det kommet mange alternativer. Det samme kommer du til å se andre steder. 

(Jeg bekymrer meg egentlig ikke for elektrifiseringen. Det har ført til mange kule kjøretøy. Da er det verre at jeg antagelig mister tilgang til rattet/styret og eierskapet til bilen lenge før den siste bensinstasjonen er borte. )    

Endret av Druid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...