Gjest MadameDeRosa Skrevet 13. november 2020 #41 Skrevet 13. november 2020 1 time siden, Føsleguri skrev: Skabben må komme inn i huset fra et sted, den dukker ikke magisk opp på badet ditt uten at du eller noen andre i huset har brakt den dit. Og har du fått den inn i huset tror jeg ikke renholdet av toalettet er det som hindrer resten av familien å bli smittet. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skabb---veileder-for-helsepersonell/ Jeg er 99% sikker på at du har midd i sengen. Det er utrolig vanskelig å unngå det. Selvfølgelig, men det er en skabb-epidemi nå. Om de ikke vasker institusjoner ordentlig men med bare vann og microfiberklut, er det ikke rart det er skabb og parasitter på sykehjem etc. Smittes lett, via håndtak etc. Skifter på sengene daglig og vasker og tørketromler på høy temperatur, så lite midd å finne her ja.
Gjest Føsleguri Skrevet 13. november 2020 #42 Skrevet 13. november 2020 17 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Selvfølgelig, men det er en skabb-epidemi nå. Om de ikke vasker institusjoner ordentlig men med bare vann og microfiberklut, er det ikke rart det er skabb og parasitter på sykehjem etc. Smittes lett, via håndtak etc. Skifter på sengene daglig og vasker og tørketromler på høy temperatur, så lite midd å finne her ja. Vasker du dyna, puta og madrassen også daglig?
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #43 Skrevet 13. november 2020 23 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Selvfølgelig, men det er en skabb-epidemi nå. Om de ikke vasker institusjoner ordentlig men med bare vann og microfiberklut, er det ikke rart det er skabb og parasitter på sykehjem etc. Smittes lett, via håndtak etc. Skifter på sengene daglig og vasker og tørketromler på høy temperatur, så lite midd å finne her ja. Var det ikke du som vasket gulvet daglig også? Har du vurdert å søke hjelp for problemene dine? 3
Gjest MadameDeRosa Skrevet 13. november 2020 #44 Skrevet 13. november 2020 (endret) 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Var det ikke du som vasket gulvet daglig også? Har du vurdert å søke hjelp for problemene dine? Noen liker å ha det rent. Er det kun i Norge man er så slurvete med husvask? Bare en gang i uka liksom? Med barn og dyr, blir det raskt behov for en gulvvask her. Det er mye mer normalt enn det ser ut til at du tror, å vaske gulvene daglig. Endret 13. november 2020 av MadameDeRosa
Gjest Skrevet 13. november 2020 #45 Skrevet 13. november 2020 (endret) På 13.6.2020 den 19.20, Belima skrev: Sjekk denne siden jeg viser til hos Jernia, der får du mange forslag til hva du trenger. https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/c/0502 Jeg er mer enn fornøyd med denne moppen med tilbehør, koster ikke skjorta heller.https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-rengjøringspakke-6-deler/p/11553693 Vaskebøtte: https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/vaskebøtte/c/0502009 Vinduspusseutstyr:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/vindusvask/smartmicrofiber-vindussett-4-deler/p/11741140 Ekstra microfiberkluter:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/ironside-mikrofiberklut-10stk/p/58007833 Denne moppen er med dusj og er helt sikkert praktisk. Da trenger du ikke en ekstra dusjeflaske som den første moppen jeg viser til trenger: https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-spraymopp-mikrofiber/p/11741132 Så har jeg Ajax som jeg bruker innimellom hvis jeg søler på gulvet. En vanlig gulvklut er også kjekt å ha hvis du søler:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/baderom/baderom-og-vvs/klut/smartmicrofiber-gulvklut-60x50-av-microfiberfor-gulv-og-andre-overflater/p/11741133 Har du ikke oppvaskmaskin, så tenger du en oppvaskbørste og eks Zalo (oppvaskmiddel) Støvklut til å ta vekk støv på møbler, brukes tørr:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-støvklut-mikrofiber-32x31cm/p/11577176 Tak er nesten umulig å vaske, men en tørrmopp (den hvite i pakka) for å ta bort støv før maling. Følger med den første moppen jeg viser til. Du kan også ved behov kjøpe eksta våtmopp og tørrmopp. Microfiberkluter og mopper gjør at du ikke trenger å bruke annet enn vann på kluten/moppen. Hvis jeg har glemt noe, så spør igjen. 😀 Du må ikke kjøpe dette hos Jernia, men var så greit å finne bilder til alt der. Du kan sikkert kjøpe det på Europris, i en matbutikk som andre eksempler. Jernia er jo overpriset. Dra på Europris eller liknende. Og tak skal forresten ikke vaskes, det skal tørrmoppes. Endret 13. november 2020 av Gjest
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #46 Skrevet 13. november 2020 (endret) 47 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Noen liker å ha det rent. Er det kun i Norge man er så slurvete med husvask? Bare en gang i uka liksom? Det er ingenting som tilsier at psykisk og fysisk friske mennesker trenger renhold på det nivået du skisserer. Å slenge over gulvet under middagsbordet osv daglig er en ting, men ikke generell gulvvask. Det kjenner jeg ingen som gjør. Du må ha utrolig mye tid til overs. Endret 13. november 2020 av Nerine_ 2
Gjest MadameDeRosa Skrevet 13. november 2020 #47 Skrevet 13. november 2020 4 minutter siden, Nerine_ skrev: Var det ikke du som vasket gulvet daglig også? Har du vurdert å søke hjelp for problemene dine? På 11.11.2020 den 8.07, Nerine_ skrev: Ikke jeg heller, blir helt tussete av rot. Søk hjelp selv du. 😉
Gjest MadameDeRosa Skrevet 13. november 2020 #48 Skrevet 13. november 2020 1 minutt siden, Nerine_ skrev: Det er ingenting som tilsier at psykisk og fysisk friske mennesker trenger renhold på det nivået du skisserer. Snedig hvordan du skal trekke paralleller mellom å ha et rent hjem og psykisk sykdom? Man er ikke syk om man vasker gulvene daglig og liker å ha det rent. Noen er mer hygieniske enn andre, og foretrekker å ha det rent og ordentlig rundt seg.
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #49 Skrevet 13. november 2020 Akkurat nå, MadameDeRosa skrev: Søk hjelp selv du. 😉 Å ha det ryddig hjemme kan ikke sammenlignes med sykelig renhold/hygiene.
Gjest Skrevet 13. november 2020 #50 Skrevet 13. november 2020 3 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Snedig hvordan du skal trekke paralleller mellom å ha et rent hjem og psykisk sykdom? Man er ikke syk om man vasker gulvene daglig og liker å ha det rent. Noen er mer hygieniske enn andre, og foretrekker å ha det rent og ordentlig rundt seg. Det er helt unødvendig å vaske gulvene hver dag, med mindre du går inn med gjørmete sko. Overdrevent renhold skaper allergier, astma og nedsatt motstandsdyktighet mot vanlige sykdommer.
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #51 Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, Klagenfurt skrev: Det er helt unødvendig å vaske gulvene hver dag, med mindre du går inn med gjørmete sko. Overdrevent renhold skaper allergier, astma og nedsatt motstandsdyktighet mot vanlige sykdommer. Og det er svært lite miljøvennlig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #52 Skrevet 13. november 2020 46 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Selvfølgelig, men det er en skabb-epidemi nå. Om de ikke vasker institusjoner ordentlig men med bare vann og microfiberklut, er det ikke rart det er skabb og parasitter på sykehjem etc. Smittes lett, via håndtak etc. Skifter på sengene daglig og vasker og tørketromler på høy temperatur, så lite midd å finne her ja. Skifter du seriøst på alle senger hver dag? Det er noe av det villeste jeg har hørt, for ikke å snakke om sløsete og ekstremt lite miljøvennlig. Anonymkode: 170fc...cf1 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #53 Skrevet 13. november 2020 33 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Noen liker å ha det rent. Er det kun i Norge man er så slurvete med husvask? Bare en gang i uka liksom? Med barn og dyr, blir det raskt behov for en gulvvask her. Det er mye mer normalt enn det ser ut til at du tror, å vaske gulvene daglig. Jeg kjenner INGEN som vasker gulvene daglig, det høres ganske manisk ut for meg Forstår det om du snakker om f.eks kjøkken pga søl eller inngangsparti pga dyr som trekker med seg skitt, men å vaske alle gulv hver dag? Nei, det er ekstremt. Og å skifte på sengene daglig? Wow, du er litt miljøversting må jeg si. Hvor høy er strømregningen din? Anonymkode: 84871...754 2
Million Skrevet 13. november 2020 #54 Skrevet 13. november 2020 3 timer siden, MadameDeRosa skrev: Noen liker å ha det rent. Er det kun i Norge man er så slurvete med husvask? Bare en gang i uka liksom? Med barn og dyr, blir det raskt behov for en gulvvask her. Det er mye mer normalt enn det ser ut til at du tror, å vaske gulvene daglig. Men å skifte på sengene daglig i tillegg til alt annet? Bare det må jo ta utrolig mye tid. Alt sengetøyet skal jo vaskes, tørkes, brettes og legges bort også. Hele tiden. Hver dag. Helt unødvendig. Du har i hvert fall ikke problemer med å få tiden til å gå, vil jeg påstå. 3
Gjest Skrevet 13. november 2020 #55 Skrevet 13. november 2020 1 time siden, Million skrev: Men å skifte på sengene daglig i tillegg til alt annet? Bare det må jo ta utrolig mye tid. Alt sengetøyet skal jo vaskes, tørkes, brettes og legges bort også. Hele tiden. Hver dag. Helt unødvendig. Du har i hvert fall ikke problemer med å få tiden til å gå, vil jeg påstå. Dette er jo det minste aspektet. De fleste voksne har vaskemaskin og tørketrommel. Om jeg hadde prioritert dette og driti i miljøet, så hadde det tatt maks 10 min av hver dag.
Million Skrevet 13. november 2020 #56 Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, Klagenfurt skrev: Dette er jo det minste aspektet. De fleste voksne har vaskemaskin og tørketrommel. Om jeg hadde prioritert dette og driti i miljøet, så hadde det tatt maks 10 min av hver dag. "De fleste"? Det er veldig mange som ikke har tørketrommel, rett og slett av plasshensyn. Blant annet jeg. Jeg bruker den som er i vaskekjelleren i blokka de gangene jeg må bruke det (bruker det kun til håndklær for å få dem fluffy og myke). Det tar ikke ti minutter å ta av alt sengetøy på hele familiens senger, kanskje 4-5 senger, legge på nytt hos alle, bære alt til vaskemaskinen og så vaske alle fem sengesettene i tur og orden. Man får kanskje plass til to sett pr maskin, så det må kjøres flere runder i vaskemaskinen for å ta hele familens. Nei, ikke søren om jeg hadde giddet å gjøre det der hver eneste dag. Det er nesten sykelig overdreven renslighet, å skulle skifte på senger hver bidige dag! Og så har vi jo miljøhensynet, som du er inne på. Unødig mye vask og utslipp. 3
Gjest Skrevet 13. november 2020 #57 Skrevet 13. november 2020 9 minutter siden, Million skrev: "De fleste"? Det er veldig mange som ikke har tørketrommel, rett og slett av plasshensyn. Blant annet jeg. Jeg bruker den som er i vaskekjelleren i blokka de gangene jeg må bruke det (bruker det kun til håndklær for å få dem fluffy og myke). Det tar ikke ti minutter å ta av alt sengetøy på hele familiens senger, kanskje 4-5 senger, legge på nytt hos alle, bære alt til vaskemaskinen og så vaske alle fem sengesettene i tur og orden. Man får kanskje plass til to sett pr maskin, så det må kjøres flere runder i vaskemaskinen for å ta hele familens. Nei, ikke søren om jeg hadde giddet å gjøre det der hver eneste dag. Det er nesten sykelig overdreven renslighet, å skulle skifte på senger hver bidige dag! Og så har vi jo miljøhensynet, som du er inne på. Unødig mye vask og utslipp. Normale folk som har 4-5 senger i hus har tørketrommel. Plasshensyn er jo et elendig argument, for det tar jo langt mer plass å tørke sengetøy utenfor maskinen. Jeg hadde brukt 15 min aktiv tid på det du beskriver.
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #58 Skrevet 13. november 2020 34 minutter siden, Klagenfurt skrev: Normale folk som har 4-5 senger i hus har tørketrommel. Plasshensyn er jo et elendig argument, for det tar jo langt mer plass å tørke sengetøy utenfor maskinen. Jeg hadde brukt 15 min aktiv tid på det du beskriver. Så tar gjerne vaskemaskinen 2 timer +/-. Og folk flest med barn har allerede nok tøyvask, og lite tid å gjennføre det på, i forhold til jobb og alt annet som skjer ila dagen. Jeg setter iallefall ikke på vaskemaskin om jeg ikke er hjemme, så for meg er det fysisk umulig å gjennføre vask av sengetøy for alle i huset daglig. Ikke at jeg i min villeste fantasi kunne tenkt meg å gjøre det daglig altså. 2
Gjest Skrevet 13. november 2020 #59 Skrevet 13. november 2020 6 minutter siden, Nerine_ skrev: Jeg setter iallefall ikke på vaskemaskin om jeg ikke er hjemme, så for meg er det fysisk umulig å gjennføre vask av sengetøy for alle i huset daglig. Da ber du jo om å gjøre det vanskelig for deg selv uansett 😉
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #60 Skrevet 13. november 2020 2 minutter siden, Klagenfurt skrev: Da ber du jo om å gjøre det vanskelig for deg selv uansett 😉 Er glad i huset mitt, vil ikke at det skal brenne ned. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå