Gå til innhold

Hva trenger jeg til husvasken?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du leste riktig. Jeg trenger din hjelp til å handle inn det jeg trenger for å vedlikeholde huset innvendig:

-Stue

-Kjøkken med vask/hvitevarer

-Bad/Toalett

-Øvrige oppholdsrom og soverom

Hva trenger jeg av utstyr, hvilken mopp og rengjøringsmidler kan jeg bruke hvor?

Har flis, laminatgulv, skiferpeis, panelvegger, tapetvegger og hvite takplater.
Håper noen har tid til å hjelpe meg på veien, da jeg aldri har vært borti vedlikehold av egen bolig før (ikke vokst opp i en «vanlig» familie)😊❤️

Anonymkode: f5caf...34d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk denne siden jeg viser til hos Jernia, der får du mange forslag til hva du trenger.

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/c/0502

Jeg er mer enn fornøyd med denne moppen med tilbehør, koster ikke skjorta heller.https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-rengjøringspakke-6-deler/p/11553693

Vaskebøtte: https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/vaskebøtte/c/0502009

Vinduspusseutstyr:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/vindusvask/smartmicrofiber-vindussett-4-deler/p/11741140

Ekstra microfiberkluter:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/ironside-mikrofiberklut-10stk/p/58007833

Denne moppen er med dusj og er helt sikkert praktisk. Da trenger du ikke en ekstra dusjeflaske som den første moppen jeg viser til trenger: https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-spraymopp-mikrofiber/p/11741132

Så har jeg Ajax som jeg bruker innimellom hvis jeg søler på gulvet.

En vanlig gulvklut er også kjekt å ha hvis du søler:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/baderom/baderom-og-vvs/klut/smartmicrofiber-gulvklut-60x50-av-microfiberfor-gulv-og-andre-overflater/p/11741133

Har du ikke oppvaskmaskin, så tenger du en oppvaskbørste og eks Zalo (oppvaskmiddel)

Støvklut til å ta vekk støv på møbler, brukes tørr:https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-støvklut-mikrofiber-32x31cm/p/11577176

Tak er nesten umulig å vaske, men en tørrmopp (den hvite i pakka)  for å ta bort støv før maling. Følger med den første moppen jeg viser til. Du kan også ved behov kjøpe eksta våtmopp og tørrmopp.
Microfiberkluter og mopper gjør at du ikke trenger å bruke annet enn vann på kluten/moppen.
Hvis jeg har glemt noe, så spør igjen. 😀
Du må ikke kjøpe dette hos Jernia, men var så greit å finne bilder til alt der. Du kan sikkert kjøpe det på Europris,  i en matbutikk som andre eksempler.

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Hadde du kommet til meg på Jernia hadde jeg vist deg alle produktene som @Belima anbefaler og linker til. Likevel om du har Rusta og Europris så har de også mye gode rengjøringssaker i sine butikker. Av typiske sprayer til kjøkkenet og rundt om er jeg veldig fan av disse https://www.europris.no/p-spray-vital-fresh-750-ml--antibakteriell-179787 (bilde av en i serien), fin til å bruke både på bad, kjøkken og på spisebordet om du bare skal vaske lett og fort over. 

Skulle jeg ha begynt med en ting så er det denne https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/mopper%2C-kluter-og-børster/smartmicrofiber-spraymopp-mikrofiber/p/11741132, da du kan både tørrmoppe og vaske gulv i samme mopp, kjøp med en ekstra mikrofiberklut som passer, så er du good to go. 

En vanlig bøtte på 10 liter er også genialt å ha, ikke sikkert du trenger den nå, men den blir brukt. 

En annen ting som også er genialt er nal, som Belima linker til over her. Ikke bare for vinduer, men om du har glassdør, gå over denne når du er ferdig så slipper du å måtte som de fleste av oss, å skrubbe glassdøra hver søndag (gleder meg, not)

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer veldig langt med mikrofiberkluter. Kjøp både de grove som kan brukes på kjøkkenbenken, og de fine som kan brukes på speil og glass, og en stor som kan brukes på gulvet.

Jeg vasker kun med mikrofiberkluter og bruker en sjelden gang litt zalo dersom det er veldig skittent. Profesjonelle tester viser at mikrofiberkluter med vann rengjør bedre enn syntetiske/bomullskluter med kjemikalier. Jeg vasker mine mikrofiberkluter i en spesiell vaskepose kjøpt på Kid, fordi den skal forhindre utslipp av mikroplast når jeg vasker klutene i vaskemaskinen. Det eneste stedet jeg bruker andre kjemikalier enn zalo er i toalett fordi det ofte blir misfarget. Men det er hovedsakelig fordi toaletet mitt er veldig gammelt, og sto ubrukt i noen år før jeg kjøpte huset. Hvis man bruker toalettet jevnlig og er flink til å skrubbe vekk avkalkninger med dobørsten, blir det sjelden noe problem. 

Anonymkode: ca56a...82a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe nesten alt du trenger på dagligvarebutikk. 

Jif moppesystem og Jif vindusvask med nal. 

Jeg liker Klar sine produkter: wc rens, allrent (til gulv), spray til glass, baderomsspray og kjøkkenspray. 

Mikrofiberkluter og glassklut til speil/vindu. Vaskebøtte. Toalettkost. Svamper kan være grei å bruke i dusjen. 

Og så en støvsuger. 

Anonymkode: 56fcb...f67

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer veldig langt med mikrofiberkluter. Kjøp både de grove som kan brukes på kjøkkenbenken, og de fine som kan brukes på speil og glass, og en stor som kan brukes på gulvet.

Jeg vasker kun med mikrofiberkluter og bruker en sjelden gang litt zalo dersom det er veldig skittent. Profesjonelle tester viser at mikrofiberkluter med vann rengjør bedre enn syntetiske/bomullskluter med kjemikalier. Jeg vasker mine mikrofiberkluter i en spesiell vaskepose kjøpt på Kid, fordi den skal forhindre utslipp av mikroplast når jeg vasker klutene i vaskemaskinen. Det eneste stedet jeg bruker andre kjemikalier enn zalo er i toalett fordi det ofte blir misfarget. Men det er hovedsakelig fordi toaletet mitt er veldig gammelt, og sto ubrukt i noen år før jeg kjøpte huset. Hvis man bruker toalettet jevnlig og er flink til å skrubbe vekk avkalkninger med dobørsten, blir det sjelden noe problem. 

Anonymkode: ca56a...82a

Man får ikke fjernet bakterier uten såpe og varmt vann, så man må nok vaske med litt mer enn bare vann, om du ikke vil ende opp med diverse bakterievekster sopp, sporer og diverse i huset ditt.

Skrevet
4 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Så, i disse coronatider, saniterer du ikke hjemmet ditt...

Vasker du ikke hendene heller,  og heller ikke kroppen din med såpe heller da, eller? Du bare bruker vann? 😅 

Hva du mener med saniterer hjemmet mitt er jeg ikke sikker på hva betyr. Jeg vasker som jeg alltid gjør i hjemmet. Hender har jeg alltid vasket med såpe og varmt vann og skylt hendene i minst 45 sekunder. Nå er kroppen vår noe annet enn benkeplater, gulv mm.
Jeg får aldri influensa eller andre sykdommer som går, men så har jeg jobbet i helsevesenet i mange år, sikkert derfor jeg alltid er nøye.

• Liker 5
Skrevet

Blå jif og glassklut til speil, klor i doen, blå jif utenpå doen, hvit jif i dusjen og på bademøbler, zalo til gulvvask, eller jif engangsgulvkluter og zalo ellers til rengjøring av flater på kjøkken. Man trenger ikke bruke masse forskjellige typer spray, noen dråper zalo og i en tom sprayflaske kan brukes overalt. 

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
21 minutter siden, Belima skrev:

Hva du mener med saniterer hjemmet mitt er jeg ikke sikker på hva betyr. Jeg vasker som jeg alltid gjør i hjemmet. Hender har jeg alltid vasket med såpe og varmt vann og skylt hendene i minst 45 sekunder. Nå er kroppen vår noe annet enn benkeplater, gulv mm.
Jeg får aldri influensa eller andre sykdommer som går, men så har jeg jobbet i helsevesenet i mange år, sikkert derfor jeg alltid er nøye.

Rengjøre, holde det hygienisk og rent. 

Hvis du har jobbet i helsevesenet i mange år, burde du vite såpass at overflater må rengjøres ordentlig. Eller jobber du i administrasjon eller noe? At du ikke kan se bakteriene med det blotte øye, betyr ikke at de ikke er der. 

Til Ts: Klor til bad og toalett, jif til overflater og speil, gulvvask til gulv. Engangswipes er kjekt til hverdagslig renhold, og klor til desinfisering av håndtak og lignende. Stålull til kjøkkensinken, og spray med klor etter. Blå tube med nylonvask blandet ut i vann til vindusvasken. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, MadameDeRosa said:

Hvis du har jobbet i helsevesenet i mange år, burde du vite såpass at overflater må rengjøres ordentlig. Eller jobber du i administrasjon eller noe? At du ikke kan se bakteriene med det blotte øye, betyr ikke at de ikke er der. 

Til Ts: Klor til bad og toalett, jif til overflater og speil, gulvvask til gulv. Engangswipes er kjekt til hverdagslig renhold, og klor til desinfisering av håndtak og lignende. Stålull til kjøkkensinken, og spray med klor etter. Blå tube med nylonvask blandet ut i vann til vindusvasken. 

Leste du ikke linken som personen postet? Jeg kan klippe ut det første avsnittet for deg:

Undersøkelser gjort av Teknologisk institutt for NRK viser at vann og mikrofiber kan fjerne bakterier og mikroorganismer bedre enn kjemikalier og vanlig klut.

Ifølge undersøkelsene, viser det seg at en ren og litt fuktig mikrofiberklut fjerner så godt som alle bakterier. Videre forsøk viste flere bakterier der det var rengjort med kjemikalier enn der det var gjort rent kun med mikrofiber.

TS: Ikke hør på denne personen, det er hverken nødvendig eller sunt å vaske så mye med klor i et normalt hjem. Det er noe som brukes i institusjoner, svømmehaller osv. 

Jeg synes sånn Swiffer støvkost er greit å ha, det er lettvint for å dra over TV, hyller osv iblant. Også er jeg veldig glad i robotstøvsugeren min, men det koster en del da og er mest praktisk om du har et hjem med lite greier på gulvet (den kommer seg rundt møbler men er ikke så glad i ledninger og andre småting på gulvet, lette ting, poser osv + at den ikke støvsuger like godt i hjørner som når man støvsuger for hånd). 

Regner med at du har oppvaskmaskin så da trenger du sånne pods eller piller til den (det er det letteste) :) Det finnes også maskinrens til både oppvaskmaskin og vaskemaskin som man kan bruke i blant (dette lærte ikke jeg før jeg var godt voksen)

Anonymkode: d7c5b...b1a

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Jeg har ikke bakterieangst, så hos meg holder normalt renhold. Å klore alle steder i et privat hjem er unødvendig. I jobbsammenheng var det annerleses. Jobbet i ambulansetjenesten og der måtte vi bruke sterkere saker når vi gjorde rent innvendig etter en tur, for der skulle jo andre pasienter inn senere.

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, Belima skrev:

Jeg har ikke bakterieangst, så hos meg holder normalt renhold. Å klore alle steder i et privat hjem er unødvendig. I jobbsammenheng var det annerleses. Jobbet i ambulansetjenesten og der måtte vi bruke sterkere saker når vi gjorde rent innvendig etter en tur, for der skulle jo andre pasienter inn senere.

Enig, å klore ned sitt eget hjem er fullstendig unødvendig med mindre man bor med mennesker med sterkt nedsatt immunforsvar. Bruker bare klor i do. 

• Liker 6
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
1 time siden, Apocalypte skrev:

Enig, å klore ned sitt eget hjem er fullstendig unødvendig med mindre man bor med mennesker med sterkt nedsatt immunforsvar. Bruker bare klor i do. 

«Klorer» ikke ned hjemmet, men grundig renhold en gang i blant må jo alle hjem ha.

AnonymBruker
Skrevet
På 13.6.2020 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Ja, du leste riktig. Jeg trenger din hjelp til å handle inn det jeg trenger for å vedlikeholde huset innvendig:

-Stue

-Kjøkken med vask/hvitevarer

-Bad/Toalett

-Øvrige oppholdsrom og soverom

Hva trenger jeg av utstyr, hvilken mopp og rengjøringsmidler kan jeg bruke hvor?

Har flis, laminatgulv, skiferpeis, panelvegger, tapetvegger og hvite takplater.
Håper noen har tid til å hjelpe meg på veien, da jeg aldri har vært borti vedlikehold av egen bolig før (ikke vokst opp i en «vanlig» familie)😊❤️

Anonymkode: f5caf...34d

Til vask: du trenger et dusin vaskefiller i bomull (ikke bruk mikrofiber i desse dager, mikroplast er ugreit). Du kan kjøpe filler på en helt normal dagligvare, men det folk flest gjør er å bruke noe gammelt utslitt tekstil, som en t-skjorte eller en håndduk. Så trenger du helt normal såpe. Den du vasker hendene med duger, alternativt kjøper du helt normal uparfymert vaskesåpe. (Ikke grønnsåpe)

Du vasker gulv ved å fukte en vaskefille i litt såpevann og så vrenge ut absolutt alt vann du får ut. Så tørker du over gulvet. Det skal være tørt igjen i løpet av sekunder. Moderne vask skjer nesten uten vann. Før du tørker over kan du med hell støvsuge raskt over. Vil du ha en mopp, kjøp en du kan feste en fille til. Men du trenger ikke en mopp - det er gjort på minutter å dra en fille over gulvet ved behov (som ikke er ofte, kun ved synlige flekker).

-takplater, malt vegg og tapet: ikke vask dem. Må du flekkfjerne så gjør du det så forsiktig du klarer med en såvidt fuktet klut. All vask vil kunne føre til flekker. Vil du ta en «innflyttervask» så gjør som for gulv (såvidt fuktet klut) men dra over veggen med like mye letthet som om du klappet en katt. Dette er delikate flater.

do, vask og sånt: jeg bruker eddik, såpe, vann, toalettbørste og en av fillene. Blir gullende rent. 

Når du har brukt fillene dine så skyller du dem, tørker dem og legger dem til vask. Desse vasker du på minst 60 grader. (Husk at noen av dem har vært nær doen din)

stålflater: vann eller såpe og vann på en fille. Ikke verre.

Ovn og koketopp: kjøp standard rens på en butikk som selger ovner. Ikke på dagligvaren (de funker ikke særlig godt). Si bare til betjeningen hvilken type du har, og de gir deg riktig rens.

Lurer du? Spør i en butikk. Folk flest spør betjeningen. Det funker helt fint. Ikke føl deg dum om du ikke vet hvordan en vasker skifer, fliser eller laminat. Det er ikke unormalt å spørre om veiledning til sånt.

Og, du? Studentskipnader og andre har ofte for-dummies videoer som viser hvordan en vasker og gjør annet forefallende. søk på YouTube og se og lær.

Anonymkode: 7bdec...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips må være Änglamark Allrengjøringsmiddel, den bruker jeg til nesten alt. Er spesielt glad i å bruke den som tynt såpevann når parketten trenger en skikkelig vask med mer enn bare vann. Moren min bruker grønnsåpe sånn som jeg bruker allrengjøringsmiddelet fra Änglamark, men jeg må innrømme at her i huset brukes grønnsåpe mest til å rense sår og nye tatoveringer.

Anonymkode: cb0f6...7b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du zalo og eddik så har du de vaskemiddel du trenger. Klor er usunt å puste inn og du trenger det slett ikke. Hvorfor skal det være sterilt NEDI doen liksom, skal man drikke fra den? Å desinfisere hjemmet sitt er totalt unødvendig, all skitt, smuss, bakterier, virus og whatever fjernes LETT med zalovann. 

Anbefaler eddik og zalo til veggvask og, det lukter RENT og ikke bare såpe. 

Styr unna alt som har med JIF å gjøre, det er stort sett bare lukt som ikke er sunn å puste inn. Og det blir ikke mer rent fordi om vi kamuflerer dårlig lukt med sterk lukt. 

:)

Et godt moppestativ, gode mopper, dokost, microfiberkluter, vegg-og takmopp. Da har du det du trenger . 

Anonymkode: 49f9d...4b2

• Liker 3
Skrevet

Vil bare nevne salmiakk også, er det som virkelig virker når det er snakk om inngrodd fett og flekker.  River i nesa men er verdt det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...