Nerine_ Skrevet 18. juni 2020 #21 Skrevet 18. juni 2020 (endret) På 14.6.2020 den 20.37, MadameDeRosa skrev: Rengjøre, holde det hygienisk og rent. Hvis du har jobbet i helsevesenet i mange år, burde du vite såpass at overflater må rengjøres ordentlig. Eller jobber du i administrasjon eller noe? At du ikke kan se bakteriene med det blotte øye, betyr ikke at de ikke er der. Til Ts: Klor til bad og toalett, jif til overflater og speil, gulvvask til gulv. Engangswipes er kjekt til hverdagslig renhold, og klor til desinfisering av håndtak og lignende. Stålull til kjøkkensinken, og spray med klor etter. Blå tube med nylonvask blandet ut i vann til vindusvasken. Jobbet du i helsevesenet? Det har jeg gjort i mange år, og vi har regelmessig besøk av folk som sjekker med ATP måler etter mikroorganismer på benkeplater og kontaktflater. Det blir høyere utslag om du har vasket kjøkkenbenken med zalo og vann, enn mikrofiberklut og kun vann. Spør en renholder, så får du kjapt høre at allverdens vaskemidler ikke er nødvendig for normalt renhold. Men mindre du er en skikkelig gris, er det ikke behov for å desinfisere hjemmet ditt. Endret 18. juni 2020 av Nerine_ 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #23 Skrevet 18. juni 2020 Jeg bruker Jif allrent til gulv og de fleste andre flater. Til glass, dusjkabinett osv, bruker jeg edikk. Kiwi har noen gode glasskluter, moppestativ anbefales Jif sitt. Utover det skal man vel egentlig ikke vaske for mye. Anonymkode: 1b625...60c
Orchideae Skrevet 7. november 2020 #24 Skrevet 7. november 2020 På 14.6.2020 den 16.53, MadameDeRosa skrev: Man får ikke fjernet bakterier uten såpe og varmt vann, så man må nok vaske med litt mer enn bare vann, om du ikke vil ende opp med diverse bakterievekster sopp, sporer og diverse i huset ditt. Jo. Mikrofiber er så bra at du fjerner mer med en lett fuktet mikrofiberklut enn du gjør med såpe/sprayer osv. Institusjoner/sykehus bruker mikrofiber. Til TS: Du trenger mikrofiberkluter. Gulvmopp. Zalo og wcrens. Ei vaskebøtte er kjekt. 2
MiniMjau Skrevet 7. november 2020 #25 Skrevet 7. november 2020 Det er flere "vaskedamer"på Instagram, det er en greie. Vaskmedmeg, feks. Der kan du få tips til utstyr, helt sikkert!
Hmmmmmm Skrevet 8. november 2020 #26 Skrevet 8. november 2020 På tapet: Magisk hvit svamp. Får kjøpt den på Europris. Fjerner masse flekker på tapet du ellers ikke får av med andre ting. Sverger til den når man har lys tapet i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #27 Skrevet 8. november 2020 Jeg bruker: Klorin inni toalettskåla, gjerne den med spesialtut Jif Bad på resten av toalettet (sete, knapp, utenpå) Anglamark sin allround rengjører til gulv Zalo og eddik til dusjen Zalo på kjøkken, en sjelden gang den gule skrubben som gjør alt skinnende igjen Bruker mest mikrofiber med vann faktisk, det bruker jeg på alt av flater til støv, og på speil I praksis er det kun toalettet, dusjen og kjøkkenet jeg bruker kjemiske vaskemidler på. Har to mikrofiber vaskefiller og en bøtte, robotstøvsuger og vanlig støvsuger i tillegg. Det er alt, tar lite plass med 4-5 vaskeprodukter vil gjerne ha kun naturlige, fornøyd med å ha byttet grønnsåpe ut med den fra Anglamark. Anonymkode: 84871...754
Gjest MadameDeRosa Skrevet 8. november 2020 #28 Skrevet 8. november 2020 På 18.6.2020 den 10.03, Nerine_ skrev: Jobbet du i helsevesenet? Det har jeg gjort i mange år, og vi har regelmessig besøk av folk som sjekker med ATP måler etter mikroorganismer på benkeplater og kontaktflater. Det blir høyere utslag om du har vasket kjøkkenbenken med zalo og vann, enn mikrofiberklut og kun vann. Spør en renholder, så får du kjapt høre at allverdens vaskemidler ikke er nødvendig for normalt renhold. Men mindre du er en skikkelig gris, er det ikke behov for å desinfisere hjemmet ditt. Har jobbet innen helsevesenet før. Og det er ikke noe rart at det er oppblomstring av skabb og lus i landet her når folk går rundt og tror at det å kun rengjøre med vann og mikrofiberklut er nok. Det er faktisk behov uansett om man er «gris» eller ikke, for å rengjøre ordentlig. På 7.11.2020 den 7.44, Orchideae skrev: Jo. Mikrofiber er så bra at du fjerner mer med en lett fuktet mikrofiberklut enn du gjør med såpe/sprayer osv. Institusjoner/sykehus bruker mikrofiber. Til TS: Du trenger mikrofiberkluter. Gulvmopp. Zalo og wcrens. Ei vaskebøtte er kjekt.
Orchideae Skrevet 8. november 2020 #29 Skrevet 8. november 2020 3 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Har jobbet innen helsevesenet før. Og det er ikke noe rart at det er oppblomstring av skabb og lus i landet her når folk går rundt og tror at det å kun rengjøre med vann og mikrofiberklut er nok. Det er faktisk behov uansett om man er «gris» eller ikke, for å rengjøre ordentlig. Vel, ifølge denne lenken er det viktigste i bekjempelse(i tilegg til behandling selvsagt!) Å vaske sengetøy osv. På 60 grader. Det står at mobiler osv. KAN være mulig smittevei. Men ingen sted står klor eller liknende nevnt. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skabb---veileder-for-helsepersonell/ Så da fortsetter jeg å vaske med mikrofiber med den største ro. 😊 3
Gjest MadameDeRosa Skrevet 8. november 2020 #30 Skrevet 8. november 2020 (endret) 14 minutter siden, Orchideae skrev: Vel, ifølge denne lenken er det viktigste i bekjempelse(i tilegg til behandling selvsagt!) Å vaske sengetøy osv. På 60 grader. Det står at mobiler osv. KAN være mulig smittevei. Men ingen sted står klor eller liknende nevnt. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skabb---veileder-for-helsepersonell/ Så da fortsetter jeg å vaske med mikrofiber med den største ro. 😊 Det er funnet skabb på mobiltelefoner også, så det ER en av mange smitteveier. https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-skabb-pa-mobiltelefoner/72068672 Kos deg med parasittene du, så koser jeg meg i et rent og friskt miljø 😉 Endret 8. november 2020 av MadameDeRosa
Gjest Blondie65 Skrevet 8. november 2020 #31 Skrevet 8. november 2020 Jeg vasker servant og toalett på badet med klorinspray. Jeg vasker gulv med et allrent middel som dufter sitron - eller engangsmopper fra Europris med samme duft. Jeg har Jif moppesystem. Jeg har en bøtte, og så bruker jeg kjøkkenvask eller baderomsvask i tillegg. Jeg bruker Zalo oppvaskmiddel til kjøkkenvask og mikrofiberklut med vann på kjøkkenbenk. Jeg bruker en nal til speil og vindu sammen med en ru og en glatt mikrofiberklut. Enten nylonvask eller zalo eller sunlight som vaskemiddel. Jeg bruker middel spesielt laget for kjeramisk topp til komfyren sammen med kjeramisk topp skrape. Jeg bruker magisk svamp til striper på overflater. Jeg bruker ikke sepe i dusjen, utover shampo og balsam. Jeg bruker håndsepe til hender på badet. For nedvask eller tette avløp kan jeg også bruke salmiakk da det er fettløsende. En blanding av Zalo og salmiakk tar de verste flekkene.
Nerine_ Skrevet 8. november 2020 #32 Skrevet 8. november 2020 1 time siden, MadameDeRosa skrev: Har jobbet innen helsevesenet før. Og det er ikke noe rart at det er oppblomstring av skabb og lus i landet her når folk går rundt og tror at det å kun rengjøre med vann og mikrofiberklut er nok. Det er faktisk behov uansett om man er «gris» eller ikke, for å rengjøre ordentlig. Hva er sammenhengen mellom mikrofiberklut og skabb/lus...? Vet du i det hele tatt hvordan det smitter? 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #33 Skrevet 9. november 2020 På 15.6.2020 den 0.05, Apocalypte skrev: Bruker bare klor i do. Hva i all verden?! Hvorfor i alle dager gjør du det? Som om ikke jordas vannbeholdning forurenses nok fra før ... Anonymkode: ceda5...316 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #34 Skrevet 9. november 2020 Bruker bare Klorin, allrent, mopp og mikrofiber. Anonymkode: 6db4f...10c
Gjest MadameDeRosa Skrevet 9. november 2020 #35 Skrevet 9. november 2020 På 8.11.2020 den 12.46, Nerine_ skrev: Hva er sammenhengen mellom mikrofiberklut og skabb/lus...? Vet du i det hele tatt hvordan det smitter? Å ikke vaske og å aldri vaske med såpe og varmt vann eller å aldri bruke klor på de Ka toalett og bad, vil over tid kunne føre til problemer.
Nerine_ Skrevet 9. november 2020 #36 Skrevet 9. november 2020 1 time siden, MadameDeRosa skrev: Å ikke vaske og å aldri vaske med såpe og varmt vann eller å aldri bruke klor på de Ka toalett og bad, vil over tid kunne føre til problemer. Hva har toalett og bad med skabb/lus å gjøre? Du blander jo alt mulig i diskusjonen her.... Kos deg i ditt innbilte renere og friskere miljø du🙂 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 13. november 2020 #37 Skrevet 13. november 2020 På 9.11.2020 den 22.33, Nerine_ skrev: Hva har toalett og bad med skabb/lus å gjøre? Du blander jo alt mulig i diskusjonen her.... Kos deg i ditt innbilte renere og friskere miljø du🙂 Som sagt, skabb kan overleve i noen dager på overflater. Manglende renhold sprer derfor det og andre ting. Jepp, koser meg og har hverken midd eller annen drit i hjemmet mitt.
bib_84 Skrevet 13. november 2020 #38 Skrevet 13. november 2020 Jeg bruker en skvett klor i toalettet for å fjerne misfarging. Vasker toalettskåla med Änglamark sin wc-rens (kjøpes på Coop) På speil og vask på badet bruker jeg bare mikrofiberklut med vann, også tørker jeg over med en tørr mikrofiberklut. Bruker Jif universalspray for å fjerne evt flekker ellers på badet, og Jif baderomsspray for å vaske dusj og badekar. På kjøkkenbenken bruker jeg også mikrofiberklut med vann, men bruker i tillegg litt zalo innimellom. På gulvene (laminat) bruker jeg enten bare en godt oppvridd gulvmopp med vann, eller jif engangsvåtmopp (den blå, må også vris godt opp). Støvtørking gjør jeg med klut og vann.
Gjest Føsleguri Skrevet 13. november 2020 #39 Skrevet 13. november 2020 19 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Som sagt, skabb kan overleve i noen dager på overflater. Manglende renhold sprer derfor det og andre ting. Jepp, koser meg og har hverken midd eller annen drit i hjemmet mitt. Skabben må komme inn i huset fra et sted, den dukker ikke magisk opp på badet ditt uten at du eller noen andre i huset har brakt den dit. Og har du fått den inn i huset tror jeg ikke renholdet av toalettet er det som hindrer resten av familien å bli smittet. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skabb---veileder-for-helsepersonell/ Jeg er 99% sikker på at du har midd i sengen. Det er utrolig vanskelig å unngå det.
Nerine_ Skrevet 13. november 2020 #40 Skrevet 13. november 2020 34 minutter siden, MadameDeRosa skrev: Som sagt, skabb kan overleve i noen dager på overflater. Manglende renhold sprer derfor det og andre ting. Jepp, koser meg og har hverken midd eller annen drit i hjemmet mitt. Nå må du skille mellom manglende renhold og renhold med mikrofiber. Rengjøring med mikrofiber er ikke manglende renhold. Jeg har heller ikke midd og annen drit i hjemmet mitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå