Gå til innhold

Hund med "adferdsproblem"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem med en unghund på 2 år. Etter å ha søkt en del på internett har jeg ikke funnet så mye informasjon og løsninger, så tenkte jeg kunne spørre her.

Det hender daglig (flere ganger om dagen) at hunden napper/ tar hånden min i munnen når vi går ved siden av hverandre. Dette er veldig slitsomt, da han fortsetter selv etter korrigering/ tilsnakk. Han gir seg liksom ikke. Virker som at jo mer tilsnakk han får, jo morsommere blir det for han å fortsette med det. Har også prøvd å gi han kommando som sitt/ligg, men i de fleste tilfeller må jeg selv fysisk få han til å sitte, og få han til å roe seg ned.

Et annet problem vi har, er også at han kommer løpende mot meg eller samboer ute (inngjerdet hage) og går inn for å bokstavelig talt løpe oss ned så enten jeg eller samboer faller i bakken. Må stadig flytte oss kjapt, for han viker ikke unna/ svinger ikke. Han kommer i voldsom fart, og dette er en stor hund. Har flere ganger blitt sneiet av hunden fordi jeg/ vi ikke har flyttet oss kjapt nok. Vi prøver å holde oss rolige, men med bestemt tilsnakk. Det som deretter skjer er at hunden begynner å hoppe på oss, og napper/ lekebiter oss på hendene. Dette kan i tilfeller være vondt, fordi han kan være svært voldsom, og det er en stor hund. Dette skjer uavhengig om jeg er alene med hunden, eller om samboer også er tilstede. (Han er forøvrig kjemisk kastrert - hunden, altså!:fnise:)

Har dere noen råd/tips for løsning på problemene?

Anonymkode: c04e4...4e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan høres ut som om han synes det er en gøy lek. Men jeg forstår at det ikke er like gøy for dere.

Nå vet jeg ikke hvilken rase det er, men det første jeg ville tenkt på var om han får utløp for energien han har, både fysisk og mentalt. En stor hund på to år vil ofte ha masse energi og behov for å få utløp for det. Med en hund som gjør slikt så ville jeg hatt fokus på aktivitet som roer ned (nesearbeid, nyinnlæring, lange turer) og ikke aktivteter som girer opp (lek, herjing med andre hunder, kasting av ball/pinner...).

Det er en del av den langsiktige løsningen, for å få ned stress- og aktivtetsnivået generelt.

Så ville jeg jobbet med å lage gode vaner for å snu selve atferdene (napping, hopping, bli løpt ned...).

På tur ville jeg prioritert godbitsøk og kontakttrening (da frivillig kontakttrening, hvor hunden ser på deg uten at du ber den om det, sier "sitt" osv. Vet ikke om du har vært borti det?). Begge deler gir fokus og kan roe ned stressnivået. Ved godbitsøk, kast godbiter (gjerne maten til hunden hvis han spiser det ute) i grøfta/i gress slik at han må bruke nesen for å finne det. Både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise er med på å roe ned stressnivået.

Gi ham en forventning om at å ta kontakt med deg lønner seg. Stopp og tren kontakt. Hvis han begynner å tulle med en gang du stopper, så kast godbiter på bakken rett før du stopper slik at han er opptatt med det. Når han har spist dem oppp, med en gang han ser opp på deg, si "bra!" og gi godbit. (Tren kontakttrening inne en god del først slik at han kjenner til det og vet hva det er).

Hvis han begynner med det før du får gjort noe så ville jeg enten kastet godbiter på bakken (du belønner det ikke når du kaster godbiter flere ganger på turen og dette er bare en av dem) eller bare bundet ham til et tre/en stolpe, gått unna så han ikke når deg og så kastet godbiter mot ham til han roer seg. Begynn å tren kontakt. Belønn masse for alt du ber ham gjør - og ikke minst belønn om han velger å ta kontakt med deg av seg selv på tur. Gi ham forventninger til å se på deg og ta kontakt heller enn å nappe i deg. Dette kombinert med god aktivisering som gjør ham generelt sett mer sliten og rolig, kan hjelpe.

Ang. problemet i hagen, så er jeg litt usikker på når dette skjer. Er det når dere alle er i hagen samtidig? Er det når han er i hagen først og dere går ut etterpå for å f.eks rope ham inn? 

Jeg ville hatt mye godbitsøk i hagen slik at han får andre forventninger til å være der ute. Ikke lek og herjing i hagen, bare godbitsøk. Deretter ville jeg hatt ham i bånd i hagen (i sele, ikke halsbånd, så han ikke får et heftig rykk i halsen om han løper mot dere) og hatt masse godbitsøk for å roe ned. Kanskje også gitt ham et tyggebein/fylt kong ute slik at han legger seg ned og roer seg i stedet for å løpe rundt (dette er igjen etter han har fått aktivisering som roer ham ned).

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Tabris skrev:

Tusen takk for gode tips!
løpingen,hoppingen og bitingen i hagen skjer helt plutselig. Vi kan ha vært lenge ute, og plutselig får hunden et innfall om å gjøre dette. Det kan skje om det bare er meg og hund, samboer og hund eller oss begge tilstede.

Som oftest søker hunden etter godbiter i hagen hver dag. Han har også hatt en sånn Kong som du beskriver, men det varer ikke så lenge at han er interresert i sånne ting. Hunden kan gjerne være opptatt med biteleker eller søk etter godbiter i noen minutter, men han vil som regel være der vi er. Merker han at vi har rundet hushjørnet, tar det ikke lang tid før han er på plass hos oss igjen. Hunden er mye ute hver dag, som regel ikke alene.

Det med kontakttrening var en god ide, det skal vi absolutt prøve både hjemme og på tur!

Vi har trent mye sitt og ligg, men om jeg ikke har godbiter i lomma så er han lite medgjørlig..Han vil ofte ikke gjøre noe om han ikke får betalt, for å si det sånn!

Igjen, tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Meld dere på kurs :)

Anonymkode: ec594...766

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Han vil ofte ikke gjøre noe om han ikke får betalt, for å si det sånn!

Det er helt forståelig, det vil ikke vi heller. :) Men lurt å gjøre som du sier - ha godbiter i lomma, evt i en godbitveske. Ha de alltid med deg, slik at det ikke er noen forskjell. Ikke bruk godbiter som lokking og bestikking (da kan du få hunder som ikke vil gjøre noe før de ser at du har godbiten i hånda).

Bruk heller godbiten som belønning, dvs at du ikke begynner å bevege hånda mot lommen/godbitveska for å ta frem godbiten før ETTER hunden har gjort det du ber om. Enda bedre blir det om du legger på en belønningslyd, f.eks "bra". Dvs - du sier "sitt", hunden setter seg. Med en gang rumpa treffer bakken sier du kort "bra!", venter 1-2, og SÅ tar frem og gir en godbit.

Da får du en hund som vil jobbe for å høre "bra!" fra deg, ikke bare for å se etter om hånda går i lommen eller ikke, og den blir mer fokusert på deg enn på hender og lommer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...