AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 Vi skal til Danmark i ferien og vil da ha med katten. vi skal da kjøre 4 timer m bil, og så 4 timer med båt. han hater å kjøre bil og gruer meg veldig til å utsette ham for dette.. hvilke type reisebur bør jeg ha? kan man få beroligende fra dyrlegen? Anonymkode: 44d58...937
Tvist Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Har katten rabiesvaksine? Ville prøvd å funnet en annen løsning, hatt den på pensjonat eller hos venner. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 Å reise med hund, katt eller ilder Dyrene må som regel være vaksinert mot rabies. Unntaket er dyr som kun reiser mellom Norge og Sverige. Dersom dyrene kommer fra land utenfor EU/EØS må de i tillegg ha gjennomgått en test som viser at vaksinasjonen har gitt dem tilfredsstillende beskyttelse mot sykdommen. Har du ikke mulighet til at noen kan se etter katten når dere er på ferie? Høres slitsomt ut og katten den lange reisen. Beroligende så lenge er nok ikke bra for den heller dessuten må dere jo holde den inne. Anonymkode: d99be...70c 1
Diamant20 Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 Øv på å kjøre bil i forkant, og la buret står fremme så det blir en trygg hule og noe positivt. Jeg ville prøvd å venne pus til bånd (ta på selen inn først, og vent med ø ta pus ut til pus ikke bryr seg om selen lengre) da kan pus kanskje luftes litt på turen, evt strekke litt på beina i bilen, uten at dere mister all kontroll. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 Er du helt nødt? Jeg har også en katt som hater bil, hun sliter seg selv helt ut på den halvtimen det tar til veterinæren av stress og mjauing. Jeg gruer meg til jeg skal flytte 3 timer unna med henne i bilen. Katten må være inne mens dere er på ferie, og kommer sannsynligvis til å være stresset. Tenk på katten, og ikke bare at du vil ha den med... Kan ingen andre passe den, eller passe huset? Anonymkode: 8053a...e61 2
Brimi Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 Hvis dere absolutt må ha han med må du ha såpass stort bur at det er plass til kattedo og muligens mat/vann. Men hadde jeg vært dere hadde jeg enten fått noen til å passe på katten hjemme eller latt katten være på pensjonat. Antageligvis blir det 4-8 timer med hyl og skrik. Det hadde ikke jeg orket å høre på. Vi måtte kjøre nesten 2 timer og med ferje når vi hentet katten vår og det var konstant mjauing når vi kjørte (hun var relativt stille på ferja). 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du helt nødt? Jeg har også en katt som hater bil, hun sliter seg selv helt ut på den halvtimen det tar til veterinæren av stress og mjauing. Jeg gruer meg til jeg skal flytte 3 timer unna med henne i bilen. Katten må være inne mens dere er på ferie, og kommer sannsynligvis til å være stresset. Tenk på katten, og ikke bare at du vil ha den med... Kan ingen andre passe den, eller passe huset? Anonymkode: 8053a...e61 Kan nok ordne kattepass eller pensjonat, men fordi katten er så knyttet til oss har han det også veldig vondt når han blir passet. Ligger bare og kryper sammen så langt vekk fra folk som mulig... blir litt pest eller kolera føler jeg 😬 alt av vaksiner osv er på plass. ts Anonymkode: 44d58...937
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 Kjørte nettopp 200 mil med en av våre katter og dette er en noe spesiell kattepus. Ikke glad i å kjøre bil, men gikk overraskende bra. Kjøpte et middels hundebur til den lange reisen, filk teppene sine med seg og et beroligende/kvalmestillende middel hos vetrinær som jeg faktisk ikke trengte å bruke. Hadde også sele med, lenke og fikk lufta seg og strekt på bena sine regelmessig. Anonymkode: 47088...9a3
tøydokka Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Kan du ikke få noen til å passe katten hjemme? Det er veldig stressende for en katt å bli dratt med på ferie, om den ikke er vandt til å reise. Sjekk facebookgrupper om du ikke har familie eller naboer som kan trå til. Det er folk som gjerne vil passe katten hjemme viss de får bo i huset ditt mens du er bortreist, og folk som vil påta seg å passe katten hjemme hos seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 Jeg hadde før en som elsket å reise. Hadde da hundebur bak, med do, mat og vann. Dette er også en veldig lydig katt, det er viktig, for er så lett at katter stikker av i det du åpner bildører eller hotelldører. Husk at du må ha vaksiner utover det de behøver i Norge, og EU pass. Fikk så en til som hater bilturer, og med det ble det slutt på ferie med katt. MEN to i stedet for en viste seg at skulle være det som måtte til for at førstemann trivdes hjemme når vi ikke var der. Så nå storkoser de seg sammen hjemme, og vi slipper alt styret på ferie. Anonymkode: d0581...4de
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 Tror den beste løsningen for katten er å få noen til å bo hjemme hos dere eller komme innom. Hvis dere har småsøsken i tenårene så er det sikkert kult for dem å bo alene i huset og tjene noen kroner, for eksempel. Anonymkode: f8553...e1e 1
Gjest Nala79 Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 (endret) Vi kjørte i pinsen fra Østlandet til Vestlandet, 8 timer i bilen, med vår katt på 7 mnd. Det gikk overraskende bra! Hun hamret seg veldig første 30 minutter men etter det var hun rolig og sov mye! Første gangen hennes i bil tilogmed. Hun fikk vann og mat tilbudt underveis men ville ikke ha. Så da vi kom hjem igjen etter nok en 8 timers tur var hun bare glad og fornøyd. Så det er nok individuelt dette med hvordan katter ( eller andre dyr) reagerer:) Vi hadde et normalt kattebur og hadde teppe inni, mat/do var ikke der inne. Endret 13. juni 2020 av Nala79
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #13 Skrevet 13. juni 2020 Jeg unngår å fjerne katter fra territoriet deres så mye som mulig. Territoriumet deres har veldig mye å si for en katts følelse av trygghet. Blir den tatt vekk, eller det skjer forandringer, kan en katt bli svært usikker og utrygg. Det er selvfølgelig noen unntak; veldig selvsikre katter som er vandt med å bli tatt med rundt, takler det fint. Du sier katten er veldig knyttet til dere, og vil derfor ha den med. Er du sikker på at katten er så knyttet til dere at den derfor ikke vil bli stressa av å bli tatt bort fra territoriet? Skjønner at den kanskje er redd for andre mennesker, men dette kan jobbes med. Noen katter HATER når fremmede ser og snakker til de. Jeg fostret en katt som stakk under senga/sofaen om noen kom på besøk. Satt de seg derimot ned på gulvet med ryggen mot katten og ignorerte den helt, så smøg den seg ut for å lukte på. Tenker at katten bør få være hjemme om det er overhode mulig. Anonymkode: 95467...b93 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 Hvor lenge skal dere være borte? Hvis det ikke er mer enn en uke så kan den vel være ute til dere kommer tilbake? Er jo varmt nå om sommeren. Og få evt en nabo til å sette frem mat & vann Anonymkode: e562e...383
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå