Gå til innhold

Angst og fysiske symptomer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av den angsten, som sniker seg på uten noe «skikkelig» grunn. Det er de fysiske symptomene som er verst og de kommer uten at jeg egentlig føler at jeg har angst. Er det noen som har det lignende og har noen tips til meg?

De symptomene jeg har nå er(tidligere sjekket hos lege ved samme symptomer også tatt 24-timers EKG, så det skal ikke være noe galt nå)

Hjertebank

smerte i bryst/rygg som flytter seg rundt

høy og litt ujevn puls

blir veldig fort sliten og andpusten

frykten for å falle i bakken og/eller dø(som igjen da forverrer alle andre symptomer)

en slags vibrasjonsfølelse i brystet

Dette kommer i perioder, nå har det vart en ukes tid og jeg merker at angsten for angsten bare blir verre og verre.. Noen som har opplevd samme, eventuelt har tips til meg?

Anonymkode: 7565a...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har også en god del fysiske symptomer på angst, men har dessverre ingen tips. 

Anonymkode: 0b313...286

Skrevet

Tenk "nå kommer angsten igjen". Gjør deg selv klar over at det er angst. Bare angst. Det er ikke noe farlig. Så skifter du fokus til noe annet. Begynn å rydde, ring en venn... etc. Eventuelt begynn å telle fra 100 til 1. Når du skifter fokus og er klar over at det du opplever ikke er farlig vil det gi seg, og du vil få ferre anfall og mer kontroll. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe liknende. Jeg fikk prøve metoprolol, en lav dose. Dette roet hjerterytmen min en god del og gjorde at jeg fikk en del mindre angst også. Plutselig kunne jeg puste med magen for første gang på lenge. Sier ikke at det var noen mirakelkur og alle medisiner har gjerne en bivirkning eller to, men kanskje verdt å spørre fastlegen?

Anonymkode: 38fef...667

AnonymBruker
Skrevet

Opplevd det samme, pluss mye magetrøbbel. 
Pusteøvelser er verdt å prøve! Som noen skriver over her; når du kjenner det kommer, så minn deg selv på hva det er som skjer i kroppen. Prøv å kontroller pusten, og trygge deg selv på at situasjonen faktisk ikke er farlig, men at det du føler er irrasjonelt. Ikke jobb i mot kroppen, aksepter det som skjer, men ha hodet med deg. Slutt å forespeilet deg angstanfall som kanskje kan komme. Tenk heller på hva du kan og skal gjøre når det kommer, og husk på hvor ufarlig det er.

Anonymkode: 16606...d15

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Dvs, jeg har ikke noen angstdiagnose, men jeg kjenner det igjen - for det kommer når jeg har vært overarbeidet og slikt. Da får jeg slike "adrenalinskudd" når jeg sover, så jeg våkner i skikkelig fight or flight med følelsen av at jeg ikke får puste / at kroppen har "glemt" å puste.

Får rask puls av å ligge og prøve sove. Smerte i bryst/rygg (som om musklene er stive). Våkner hver 2. time.

Noen opplever også vondt i venstre arm og tror at de får hjerteinfarkt når de egentlig har et angstanfall. 

Det er "helt normal" med angst, dessverre. (Har venner med diagnosen og de har det likens.)

Om man ikke har medisiner (for eksempel i mitt tilfelle som ikke har noen diagnose og får det stort sett bare når er virkelig ute å kjøre) så pleier det å hjelpe å ta vitamintilskudd (høres teit ut men det er sant) - om mulig, få litt sollys, ro ned leeeeenge før sengetid. Legg deg godt til rette, gå "offline" - hør på litt musikk du liker, som du vet roer deg. Les eller se på noe hyggelig, eller bare ligg å dagdrøm. Jeg har en del youtubere jeg ser på for å "komme ned" når jeg trenger noe som roer meg. Det er da ikke vloggere og sånne nyhetsfolk, bare folk som holder på med egne ting som du kanskje har interesse av. (for eks koselige dataspill osv.)

Man må rett og slett bygge seg en skikkelig trygg sfære å roe heeeeeelt ned i. Med mindre du har en diagnose og kan få SKIKKELIGE medisiner! ;)  

Anonymkode: 28da8...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Dvs, jeg har ikke noen angstdiagnose, men jeg kjenner det igjen - for det kommer når jeg har vært overarbeidet og slikt. Da får jeg slike "adrenalinskudd" når jeg sover, så jeg våkner i skikkelig fight or flight med følelsen av at jeg ikke får puste / at kroppen har "glemt" å puste.

Får rask puls av å ligge og prøve sove. Smerte i bryst/rygg (som om musklene er stive). Våkner hver 2. time.

Noen opplever også vondt i venstre arm og tror at de får hjerteinfarkt når de egentlig har et angstanfall. 

Det er "helt normal" med angst, dessverre. (Har venner med diagnosen og de har det likens.)

Om man ikke har medisiner (for eksempel i mitt tilfelle som ikke har noen diagnose og får det stort sett bare når er virkelig ute å kjøre) så pleier det å hjelpe å ta vitamintilskudd (høres teit ut men det er sant) - om mulig, få litt sollys, ro ned leeeeenge før sengetid. Legg deg godt til rette, gå "offline" - hør på litt musikk du liker, som du vet roer deg. Les eller se på noe hyggelig, eller bare ligg å dagdrøm. Jeg har en del youtubere jeg ser på for å "komme ned" når jeg trenger noe som roer meg. Det er da ikke vloggere og sånne nyhetsfolk, bare folk som holder på med egne ting som du kanskje har interesse av. (for eks koselige dataspill osv.)

Man må rett og slett bygge seg en skikkelig trygg sfære å roe heeeeeelt ned i. Med mindre du har en diagnose og kan få SKIKKELIGE medisiner! ;)  

Anonymkode: 28da8...f3c

Jeg har flere diagnoser og har sobril, men føler ikke det hjelper nå, prøver å pust osv uten effekt. Tror det har blitt mye med dette korona-greiene og permitteringer med påfølgende dårlig økonomi og at kroppen min nå sier stopp.. Skulle bare ønske jeg liksom heller fikk et «anfall» hvor jeg gråt og skrek også gikk det over. Nå ligger det bare å murrer..

-ts

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noe liknende. Jeg fikk prøve metoprolol, en lav dose. Dette roet hjerterytmen min en god del og gjorde at jeg fikk en del mindre angst også. Plutselig kunne jeg puste med magen for første gang på lenge. Sier ikke at det var noen mirakelkur og alle medisiner har gjerne en bivirkning eller to, men kanskje verdt å spørre fastlegen?

Hva slags medisin er dette? Har sobril, men det har ikke noe effekt..

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg får angst vet jeg at det er angst og ikke hjertet eller andre ting.. 

får alle de kroppslige symptomene med prikking, svette, skjelvinger osv. 
men det verste er følelsen av at NÅ bryter jeg sammen og blir gal. Sammen med en sterk fortvilelse, skam og en ekstremt frykt for at jeg vil bli i den tilstanden livet ut 

Anonymkode: 77c71...5ec

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags medisin er dette? Har sobril, men det har ikke noe effekt..

Metoprolol er en betablokker, en hjertemedisin som brukes mot bla. høyt blodtrykk. Den virker inn på forskjellige ting i kroppen, men hovedsaklig gjør den at hjertet slår litt saktere. Jeg har normalt blodtrykk, men fikk prøve det likevel fordi jeg hadde så sterk hjertebank at jeg ikke fikk sove. Jeg har også Sobril jeg kan ta, men det kan jo ikke brukes hver dag og jeg får en del bivirkninger av Sobril som ikke er til å leve med på sikt, egentlig. Metoprolol kan tas enten ved behov eller daglig. Men noen kan ikke bruke denne typen medisiner, for eksempel hvis man har lavt blodtrykk eller andre sykdommer. Men det vet jo fastlegen hvis du spør.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Metoprolol er en betablokker, en hjertemedisin som brukes mot bla. høyt blodtrykk. Den virker inn på forskjellige ting i kroppen, men hovedsaklig gjør den at hjertet slår litt saktere. Jeg har normalt blodtrykk, men fikk prøve det likevel fordi jeg hadde så sterk hjertebank at jeg ikke fikk sove. Jeg har også Sobril jeg kan ta, men det kan jo ikke brukes hver dag og jeg får en del bivirkninger av Sobril som ikke er til å leve med på sikt, egentlig. Metoprolol kan tas enten ved behov eller daglig. Men noen kan ikke bruke denne typen medisiner, for eksempel hvis man har lavt blodtrykk eller andre sykdommer. Men det vet jo fastlegen hvis du spør.

Ah, ja, kan nevne det for fastlegen neste gang. Har normalt til litt høyt blodtrykk fra før og noen anfall med takykardi (puls opp mot 200 i hvilende tilstand) og litt sves, så kanskje det kan være lurt. Takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ah, ja, kan nevne det for fastlegen neste gang. Har normalt til litt høyt blodtrykk fra før og noen anfall med takykardi (puls opp mot 200 i hvilende tilstand) og litt sves, så kanskje det kan være lurt. Takk for tips!

Bare hyggelig. Fortell meg gjerne hvordan det går, hvis du føler for det. :)

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg får angst vet jeg at det er angst og ikke hjertet eller andre ting.. 

får alle de kroppslige symptomene med prikking, svette, skjelvinger osv. 
men det verste er følelsen av at NÅ bryter jeg sammen og blir gal. Sammen med en sterk fortvilelse, skam og en ekstremt frykt for at jeg vil bli i den tilstanden livet ut 

Anonymkode: 77c71...5ec

Oohhh det kunne vært meg som skrev dette.

Anonymkode: 8d34d...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...