AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #1 Skrevet 11. juni 2020 Vi har en utekatt som er en utmerket musejeger. Hun har mark nesten konstant Det tar maks 2,5 mnd før hun igjen må ha ny markkur. I det siste har det gått kun en måned. Dyrlegen har skrevet ut samme markkur, er det mulig hun har blitt resistent? Vi har behandlet henne i tråd med dyrlegens anbefalinger, og jeg slipper ikke katten før jeg vet at tablettene er svelget. Det er bendelorm hun har. Meget lei av å plukke små «riskorn» ut av pelsen, fra gulv og møbler. Vi har små barn og er redd de finner en før meg. Og stakkars pus som er fri for mark bare et x antall uker Anonymkode: 45e07...577
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #2 Skrevet 11. juni 2020 Katten blir ikke resistent, ormen blir det. Å ja de kan bli resistente, så du bør prøve en annen type Anonymkode: b1095...423 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #3 Skrevet 11. juni 2020 Om det kommer døde orm ut rett etter ormkur betyr det jo at ormkuren har virket. Da anbefales det ofte å ta en ny kur om 2-3 uker for å være sikker på at alle stadier av parasitten blir drept av kuren. Ormkur er en kur og virker ikke forebyggende. Så lenge katten får i seg orm igjen så har det ikke mye å si når den sist fikk ormkur. Som over, katter blir ikke resistente, men ormen kan bli resistent. Snakk med veterinær om virkestoffet er riktig utifra type orm. Anonymkode: 00fb8...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #4 Skrevet 11. juni 2020 Problemet med ormekur er at de ikke virker forebyggende, derfor kan hun infisere seg igjen kort tid etter kuren. Anonymkode: 7408a...598
Gjest ti10 Skrevet 11. juni 2020 #5 Skrevet 11. juni 2020 Det heter vel at man bør skifte type ormekur av og til, nettopp fordi ormen kan bli resistent. Ellers varierer det hva slags orm kurene er mot. Det kan du jo sjekke på forpakningen.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #6 Skrevet 11. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det kommer døde orm ut rett etter ormkur betyr det jo at ormkuren har virket. Da anbefales det ofte å ta en ny kur om 2-3 uker for å være sikker på at alle stadier av parasitten blir drept av kuren. Ormkur er en kur og virker ikke forebyggende. Så lenge katten får i seg orm igjen så har det ikke mye å si når den sist fikk ormkur. Som over, katter blir ikke resistente, men ormen kan bli resistent. Snakk med veterinær om virkestoffet er riktig utifra type orm. Anonymkode: 00fb8...fa4 De som henger fast i pelsen er ikke døde, det ser vi fort. Utvider seg og trekker seg sammen. Vi ser det hver eneste dag om hun har mark, og rett etter ormkur finner vi ingenting. 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet med ormekur er at de ikke virker forebyggende, derfor kan hun infisere seg igjen kort tid etter kuren. Anonymkode: 7408a...598 Det er det jeg frykter For som sagt merker vi raskt at ormen faktisk blir borte. Og så tar det ikke lang tid før hun får i seg nye. Den vi har brukt er for både bendelorm og spolorm, men vi har ikke sett noe tegn til spolorm. Hvis det er sånn at hun blir infisert så fort etter en kur som har virket, hva kan vi gjøre? Hun blir nok aldri noe innekatt, da ville hun ha mistrivdes veldig. Det fikk vi erfare da hun var syk og måtte være inne i flere uker. Selv med utetid i bånd ts Anonymkode: 45e07...577
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: De som henger fast i pelsen er ikke døde, det ser vi fort. Utvider seg og trekker seg sammen. Vi ser det hver eneste dag om hun har mark, og rett etter ormkur finner vi ingenting. Det er det jeg frykter For som sagt merker vi raskt at ormen faktisk blir borte. Og så tar det ikke lang tid før hun får i seg nye. Den vi har brukt er for både bendelorm og spolorm, men vi har ikke sett noe tegn til spolorm. Hvis det er sånn at hun blir infisert så fort etter en kur som har virket, hva kan vi gjøre? Hun blir nok aldri noe innekatt, da ville hun ha mistrivdes veldig. Det fikk vi erfare da hun var syk og måtte være inne i flere uker. Selv med utetid i bånd ts Anonymkode: 45e07...577 Det er lite å gjøre annet enn å fortsette å gi ormkur. Men det lønner seg å bytte virkestoff i ormkur hvert 2-3 år nettopp for å unngå resistens. Så om dere har brukt samme i et par år nå, si fra til veterinær. Hvilket merke er det du har brukt? Det er mange typer som tar bendelorm men virkestoff er ofte prazikvantel, noen har det alene og andre sammen med andre virkestoff, også er det panacur som har virkestoff fenbendazol. Anonymkode: 00fb8...fa4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er lite å gjøre annet enn å fortsette å gi ormkur. Men det lønner seg å bytte virkestoff i ormkur hvert 2-3 år nettopp for å unngå resistens. Så om dere har brukt samme i et par år nå, si fra til veterinær. Hvilket merke er det du har brukt? Det er mange typer som tar bendelorm men virkestoff er ofte prazikvantel, noen har det alene og andre sammen med andre virkestoff, også er det panacur som har virkestoff fenbendazol. Anonymkode: 00fb8...fa4 Hun blir 3 år i år. Spørs om det er på tide å bytte Vi har brukt Milbemax. Skulle ønske det fantes noe forebyggende ts Anonymkode: 45e07...577
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 Sett på henne et halsbånd med bjelle. Da blir det vanskeligere for henne å være suksessfull i jakt. Bare pass på at halsbåndet sitter godt, så det ikke kan hekte seg fast i noe. Det finnes kanskje halsbånd som løsner om det blir for mye trykk, så det ikke er fare for at katten hekter seg fast? Hør med dyrebutikken. Ang medisiner, så vet jeg ikke. Dette må diskuteres med dyrlege. Om du føler at de ikke gjør det de kan for å hjelpe, forhør dere med en annen dyrlege. Anonymkode: b4315...6cf
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett på henne et halsbånd med bjelle. Da blir det vanskeligere for henne å være suksessfull i jakt. Bare pass på at halsbåndet sitter godt, så det ikke kan hekte seg fast i noe. Det finnes kanskje halsbånd som løsner om det blir for mye trykk, så det ikke er fare for at katten hekter seg fast? Hør med dyrebutikken. Ang medisiner, så vet jeg ikke. Dette må diskuteres med dyrlege. Om du føler at de ikke gjør det de kan for å hjelpe, forhør dere med en annen dyrlege. Anonymkode: b4315...6cf Den bjella er sykt plagsom for katten også, så det ville ikke jeg anbefalt... Anonymkode: 83021...bc5
Ardwinna Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 Gå til dyrlegen og få resept på Profender dråper til å dryppe i nakken! Enkelt og greit, både for katten og deg.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #12 Skrevet 12. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett på henne et halsbånd med bjelle. Da blir det vanskeligere for henne å være suksessfull i jakt. Bare pass på at halsbåndet sitter godt, så det ikke kan hekte seg fast i noe. Det finnes kanskje halsbånd som løsner om det blir for mye trykk, så det ikke er fare for at katten hekter seg fast? Hør med dyrebutikken. Ang medisiner, så vet jeg ikke. Dette må diskuteres med dyrlege. Om du føler at de ikke gjør det de kan for å hjelpe, forhør dere med en annen dyrlege. Anonymkode: b4315...6cf Bjelle er en måte å gjøre katten gal på. Den blir mindre aktiv på grunn av irriterende ringing i ørene (de har MYE bedre hørsel enn oss!) og man rissikerer (sier ikke at alle blir det) at katten blir passiv. Anonymkode: b1095...423
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #13 Skrevet 12. juni 2020 Bjelle er uaktuelt. Vurderte det tidligere, men tenkte ikke over hvor irriterende det er for katten. Vil ikke gjøre drastiske ting som å klippe klørne heller. Vi får høre litt rundt og se om vi finner en bedre dyrlege. ts Anonymkode: 45e07...577
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #14 Skrevet 13. juni 2020 Bruker profender på våre katter- i nakken. Gir dem faste kurer hver 3 mnd- da har vi unngått dette probleme. Anonymkode: d062a...40c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #15 Skrevet 13. juni 2020 Bruker profender, sånn man drypper i nakken. 2 ganger i året. Har innedo til kattene og sjekker avføringen når jeg renser dokassene. Har aldri observert orm hverken der eller på kattene. Vet hvordan det ser ut, passet en katt som viste seg å være full i ekkel orm. Den dreit og gned seg bortover gulvet på rompen og det var massevis av sånne bendelormledd som beveget seg 🤮Kattene mine går ute så mye de vil, vet ikke om de er noe særlig til jegere. Har aldri sett at de har drept noe mer enn fluer, men antar at det fort kan skje ute i skogen når jeg ikke ser på. Heldigvis har de aldri kommet hjem med "gaver". Men som andre over her sier, så stemmer det at ormebehandling dreper den ormen som er i kattens system på nåværende tidspunkt, den forebygger ikke at katten spiser in ormemus neste dag. Anonymkode: 6e3f0...fb7
Gjest bienvilleparish Skrevet 13. juni 2020 #16 Skrevet 13. juni 2020 Mulig jeg er på villspor, men resistens har med antibiotika å gjøre trodde jeg? 🤔
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #17 Skrevet 13. juni 2020 2 hours ago, oxycodone said: Mulig jeg er på villspor, men resistens har med antibiotika å gjøre trodde jeg? 🤔 Nei. Resistens er et ord som betyr motstandsdyktig. Bakterier kan bli resistente mot antibiotika. Og parasitter kan bli resistente mot anthelmintikum (ormkur). Anonymkode: 00fb8...fa4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå