Gå til innhold

Hvis julefeiring hadde blitt forbudt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Stilte bare spørsmålet for moro for å se hva folk tenkte. Men jeg tror jo ikke at julefeiring blir forbudt.

Anonymkode: 61322...3a6

Det vil det nok reises spørsmål om etterhvert som årene går. Jeg syns de har redusert mye på dette allerede.

Anonymkode: 4d9f3...810

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flertallet av nordmenn tror på Gud. Mange nordmenn melder seg ut av DNK og melder seg inn i mer konservative kristne trossamfunn og blir mer aktive der.

Er du ateist? Isåfall blir det litt arrogant å kalle andres tro for tull, når du selv utgjør mindretallet både i Norge og i verden.

Anonymkode: 86083...4c6

Tror du Jesus døde på korset, sto opp igjen og flere for våre synder? Igjen kom med tall, for ingen i min vennekrets tror på Gud...

Det er 70 ganger mer folk ute på byen en fredagskveld enn det er folk som går i kirken på en søndag. Og ja jeg har både vært på byen en fredagskveld og sett på NRK sine søndags sendinger i fra kirken... folk flest tror ikke på Gud  og igjen vi har ingen statsreligion, det gikk bort for noen år siden. Sorry mac..

Og ja selvsagt er jeg ateist, tror mer på evulusjonsteorien enn at Gud skapte verden på 7 dager. Hva tror du på forresten?

Igjen, påske, jul etc er bare ferier som folk bruker til å drikke, spise god mat og gå i pysj buksen, det er ikke så værst men noe Jesus feiring er det dog ikke.

Anonymkode: 0353b...11c

Skrevet

Hva skulle dette forbudet være knyttet til? Juletrær? Ribbe? Gudstjenester? Portforbud for alle på julaften? En privat julefeiring består for de fleste av så mange komponenter som ikke nødvendigvis er spesifikt knyttet til jul at et forbud vil være umulig. Da må man totalforby baking, stearinlys, svibler, julemusikk, marsipan... En form for julefeiring og markering hadde jeg nok fått til uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Nei tror ikke det gitt. Hadde vært noe rart med Jul på sommeren. 

Anonymkode: 61322...3a6

Halve kloden feirer vel jul på sommeren?

Anonymkode: ca20a...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du Jesus døde på korset, sto opp igjen og flere for våre synder? Igjen kom med tall, for ingen i min vennekrets tror på Gud...

Det er 70 ganger mer folk ute på byen en fredagskveld enn det er folk som går i kirken på en søndag. Og ja jeg har både vært på byen en fredagskveld og sett på NRK sine søndags sendinger i fra kirken... folk flest tror ikke på Gud  og igjen vi har ingen statsreligion, det gikk bort for noen år siden. Sorry mac..

Og ja selvsagt er jeg ateist, tror mer på evulusjonsteorien enn at Gud skapte verden på 7 dager. Hva tror du på forresten?

Igjen, påske, jul etc er bare ferier som folk bruker til å drikke, spise god mat og gå i pysj buksen, det er ikke så værst men noe Jesus feiring er det dog ikke.

Det sier vel sitt om hvilke "mennesker" du har rundt deg. For alle målinger viser at flertallet av nordmenn er gode gudfryktige.

Artig at du kaller andres meninger tullete, mens du selv tror på en ufullstendig teori av en alkoholiker.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og muslimer, hinduer, buddhister osv osv...

Anonymkode: a3bcf...08e

De bryr seg ikke. Mange muslimske, buddhistiske og hinduistiske land hvor det er mye turister eller expats pynter til jul i gatene. Det er først og fremst Jehovas Vitner og Human-Etisk Forbund som lager styr rundt det med julefeiring .

Endret av Jdz
  • Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge SSB er 70% av befolkningen medlem av Den Norske Kirke og ytterligere 365 000 medlem av andre kristne trossamfunn. Hva hver enkelt av dem faktisk tror er ikke så lett å vite, men det er absolutt grunnlag for å si at flertallet av befolkningen er kristne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier vel sitt om hvilke "mennesker" du har rundt deg. For alle målinger viser at flertallet av nordmenn er gode gudfryktige.

Artig at du kaller andres meninger tullete, mens du selv tror på en ufullstendig teori av en alkoholiker.

En kan være et godt menneske uten at det har en skitt med Gud å gjøre. 

Om Gud må ha noe å gjøre med at du er God sier det mye om deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Daria skrev:

Ifølge SSB er 70% av befolkningen medlem av Den Norske Kirke og ytterligere 365 000 medlem av andre kristne trossamfunn. Hva hver enkelt av dem faktisk tror er ikke så lett å vite, men det er absolutt grunnlag for å si at flertallet av befolkningen er kristne.

Jeg er også medlem av statskirken. Men tror absolutt ikke på Gud er definetift ikke kristen...  Igjen Norge har ikke en statsreligion, det sier ganske mye.

AnonymBruker
Skrevet

Jehovas Vitner ja, men de er så få at de ikke er noe å bry seg med.

Morsomt det der, den gruppen som bryr seg minst om julen, er den som får kjekt for at "likestlilingsprofetene" vil favne om alle. Ingen som har bedt at hverken jul skal bli slutt eller bryr seg om inkluderingen som i dette tilfellet skal tvinges på enkelte grupper.

Anonymkode: a5d75...5bb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også medlem av statskirken. Men tror absolutt ikke på Gud er definetift ikke kristen...  Igjen Norge har ikke en statsreligion, det sier ganske mye.

Noe de færreste land i den vestlige verden har og slik skal det være også. Statsreligion hører hjemme hos land vi normalt ikke vil sammenligne oss med.

Den norske kirke står bak det som må være tidenes største juks med medlemstall og rekrutterer nye medlemmer ved fødsel. Medlemstall i Den norske kirke betyr ikke en dritt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Jdz skrev:

fremst Jehovas Vitner og Human-Etisk Forbund som lager styr rundt det med julefeiring

Nope, JV'er vil bare være i fred. Det er rektorer, lærere, elever som absolutt skal forandre på ting fordi de innbiller seg at JV bryr seg. Men det gjør de altså ikke, de vil bare ha muligheten til å slippe å delta, ellers kan man feire jul så mye man vil herfra og til månen.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nope, JV'er vil bare være i fred. Det er rektorer, lærere, elever som absolutt skal forandre på ting fordi de innbiller seg at JV bryr seg. Men det gjør de altså ikke, de vil bare ha muligheten til å slippe å delta, ellers kan man feire jul så mye man vil herfra og til månen.

Da sitter vi med andre ord igjen med en gruppe forstyrrede mennesker som føler seg krenket på vegne av andre mennesker, som selv egentlig ikke føler seg krenket på grunn av andres julefeiring.

What has the world come to? 🤦‍♂️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken fra Seljord skyldtes JV medlemmer som ikke ønsket at barna skulle feire jul. Så de bryr seg tydeligvis, slik HEF også gjør, de to gruppene som maser mest om å avvikle jula.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Jdz skrev:

Noe de færreste land i den vestlige verden har og slik skal det være også. Statsreligion hører hjemme hos land vi normalt ikke vil sammenligne oss med.

Den norske kirke står bak det som må være tidenes største juks med medlemstall og rekrutterer nye medlemmer ved fødsel. Medlemstall i Den norske kirke betyr ikke en dritt.

Sååå enig. Helt absurd hele greien. Sier jo selvsagt ikke en skitt dette antallet som er medlem av dnk, en blir jo tvunget inn i den statistikken fra fødsel. Sier jo selvsagt ikke noen ting om en tror eller ikke..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg prøvd å flytte, hvis jeg ikke hadde klart det hadde jeg fulgt alle reglene fra staten, holdt hodet lavt og håpet at galskapen gikk over snart. Hvis Norge hadde gått bort fra prinsipper som religionsfrihet i eget hjem så er ikke pakker og juletre noe jeg ville risikert død/fengsel for.

Anonymkode: 89e4e...75a

Gjest Tobias Juul Grythe
Skrevet

Da hadde jeg bare vist fingern til de som hadde gjort det forbudt.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Daria skrev:

Vil du skal svare ærlig på noe. Viss du ved fødsel av ble et medlem av en muslim orginassjon fordi du ble inntvunget mot din vilje i dette systemet, slik den norske kirke gjør, ville du da kalt deg muslim? Det er samme dritten.. ser du ikke det? Ikke faen om jeg er en kristen bare fordi foreldrene mine tok et lite gjennomtenkt valt og døpte meg. Det har ikke en skitt med min tro å gjøre. Det må jo du og se.. Og hvor mange nordmenn tror du sette gjelder? Jeg kjenner minst 30 som er medlemmer av den norske kirke ved "tvang" men som selvsagt ikke tror på gud. Det er så mange i den bullshit stattestikken som du kommer med det som selvsagt ikke er kristne. En blir tvunget mot din vilje inn i den stattestikken fordi kirken får penger for hvert medlem, men jeg er ikke kristen selv om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil du skal svare ærlig på noe. Viss du ved fødsel av ble et medlem av en muslim orginassjon fordi du ble inntvunget mot din vilje i dette systemet, slik den norske kirke gjør, ville du da kalt deg muslim? Det er samme dritten.. ser du ikke det? Ikke faen om jeg er en kristen bare fordi foreldrene mine tok et lite gjennomtenkt valt og døpte meg. Det har ikke en skitt med min tro å gjøre. Det må jo du og se.. Og hvor mange nordmenn tror du sette gjelder? Jeg kjenner minst 30 som er medlemmer av den norske kirke ved "tvang" men som selvsagt ikke tror på gud. Det er så mange i den bullshit stattestikken som du kommer med det som selvsagt ikke er kristne. En blir tvunget mot din vilje inn i den stattestikken fordi kirken får penger for hvert medlem, men jeg er ikke kristen selv om. 

Flertallet av DNK sine medlemmer er troende, så joda, flertallet av nordmenn er kristne.Ordningen med automatisk innmelding ble avviklet for flere år siden.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flertallet av DNK sine medlemmer er troende, så joda, flertallet av nordmenn er kristne.Ordningen med automatisk innmelding ble avviklet for flere år siden.

Anonymkode: 

Vel, alt for seint.... så nei..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...