Gå til innhold

Hva er det smarteste å gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bestilte bildekk på nett (uten felg!), trodde jeg skulle spare noen kroner som student. Dro på bilverksted og fikk vite at de tar 1600,- fordi de ikke sitter på felg og demonteringen dermed koster en del (jeg var så dum og trodde at et dekkskift var et dekkskift med felg eller ikke)... Jeg som trodde jeg skulle få bytta om til nye sommerdekk før jeg drar på langtur i morgen. Bilen er kjøpt brukt, begge settene med dekk er gamle dekk og fikk beskjed fra naf i mars at de piggfrie vinterdekkene som er på bilen nå har lovlig mønsterdybde men kun varer kun ut sesongen (har kjørt på dem siden mars...

 

Hva er det smarteste for meg? Bruke angreretten min på nettbutikken og sette på de gamle sommerdekkene, eller å få vinterdekkene demontert og montert på de nye sommerdekkene når jeg er tilbake fra ferien?

Anonymkode: 7781b...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville søkt opp et av de små dekkbutikkene med nye landsmenn, frittstående dekkverksted uten fancy logo.  De stedene som også selger brukte dekk til kunder med stramt budsjett.  Jeg brukte selv noe ala Ali's dekkservice; og fikk gjort jobben for 600,- balansering inkludert.  Du må jo fortsatt ha nye dekk.  Men tok monteringsjobben (hjulskiftet) selv.  Da jobben kun består i arbeid og ingen deler, er det stor prisforskjell på hvor du gjør dette, en kjøretur på dagtid på steder de legger om dekk kan bli veldig lønnsom besparelse i forhold til å la fx Dekkmann gjøre jobben.  Billigst er å levere dekk og felger løst for så å hente dette senere, montering av hjul mens du venter er gjerne noen hundre kroner dyrere da det er mer arbeid.  De rimeligste har gjerne ikke noen nettside, så å google dekk der du bor gir ikke svaret på hvor de har sin butikk, du må nesten spørre lokalt der du bor om noen vet om det finnes slike, men et søk på lovlige og godkjente verksteder gir en god start:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Velg gjerne i søket særlig tillatelse til "arbeid på hjul" under begrens søkeresultatet

Endret av Fantorang1
Synonymbruk, logikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Folk må lære seg forskjellen på HJULSKIFT (dekk allerede på felg) og DEKKSKIFT (nye dekk skal monteres på felg) for det er stor forskjell.  

Kommer du med 4 nye dekk, vil ha de lagt på felg, og på bil, innebærer det dekk av/på felg og avbalansering . Mye mer jobb. 

Endret av Audiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på verdien til bilen da om det er verdt det eller ikke eller om du bare kan kjøre på de gamle sommerdekkene som du får byttet over for 300 kr og sendt tilbake de andre.  Hvor gamle er de gamle sommerdekkene? 

En sommer kjørte jeg på gamle piggfrie som uansett skulle kastes og jeg følte meg ikke særlig trygg, men det gikk jo bra. Kjørte i pøseregn flere ganger og ville ikke gjort det igjen kun pga det ikke føltes bra.

Anonymkode: 6954c...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2020 den 0.14, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på verdien til bilen da om det er verdt det eller ikke eller om du bare kan kjøre på de gamle sommerdekkene som du får byttet over for 300 kr og sendt tilbake de andre.  Hvor gamle er de gamle sommerdekkene? 

En sommer kjørte jeg på gamle piggfrie som uansett skulle kastes og jeg følte meg ikke særlig trygg, men det gikk jo bra. Kjørte i pøseregn flere ganger og ville ikke gjort det igjen kun pga det ikke føltes bra.

Anonymkode: 6954c...50e

Jeg ville heller kjørt en ny E-klasse med tynnslitte dekk enn en Opel Astra fra 1990... Hvem bryr seg om bilen? Det er bare penger. Jeg har lest nok rapporter om ungdommer som blir drept i en bil med tynnslitte dekk... Det virker for meg litt absurd, når man får nye dekk montert på bilens felg for noen få tusenlapper. Med sommerdekk er det jo tilnærmet likegyldig hvilken dekk man kjøper også. Har man ikke råd til dekk bør man kjøpe seg sykkel eller noe, mye mindre skadepotensiale på en elsykkel i 25km/t. 

Jeg kan kjøre på racingslicks eller dekk slitt ned på metallet på sommerføre. Det går helt fint så lenge asfalten er tørr, og fri for grus/sand/gjørme/dritt. Men hvis det er noe rundt svingen man ikke forventer går det fra fint til helvette på et øyeblikk. Det er det som er så skummelt om sommeren, dekk uten spor av mønsterdybde slitt ned til metallet funker helt fint. Helt til det er litt vått på veien, og da har man ingen grep...

Grensene i Norge er alt for liberale. 1.6 milimeter kjører man ikke med uten å ha et selvmordsønske. Det er livsfarlig. Jeg bytter sommerdekkene på 3 milimeter. Piggfrie med tilstrekkelig mønster funker jo så lenge man ikke trenger å bremse. Men jeg håper jo de fleste bilister liker å ha mulighet til å bremse...

Jeg synes det er trist at folk slurver med dekk. Det er så farlig, og det er så enkelt å fikse. Tenk å putte et barn i rullestol fordi man skulle spare 400 kroner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2020 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Bestilte bildekk på nett (uten felg!), trodde jeg skulle spare noen kroner som student. Dro på bilverksted og fikk vite at de tar 1600,- fordi de ikke sitter på felg og demonteringen dermed koster en del (jeg var så dum og trodde at et dekkskift var et dekkskift med felg eller ikke)... Jeg som trodde jeg skulle få bytta om til nye sommerdekk før jeg drar på langtur i morgen. Bilen er kjøpt brukt, begge settene med dekk er gamle dekk og fikk beskjed fra naf i mars at de piggfrie vinterdekkene som er på bilen nå har lovlig mønsterdybde men kun varer kun ut sesongen (har kjørt på dem siden mars...

 

Hva er det smarteste for meg? Bruke angreretten min på nettbutikken og sette på de gamle sommerdekkene, eller å få vinterdekkene demontert og montert på de nye sommerdekkene når jeg er tilbake fra ferien?

Anonymkode: 7781b...380

Sånn juridisk slipper du nok unna med å kjøre de piggfrie vinterdekkene. Kravene er 3 milimeter OM vinteren, og 1.6 om sommeren. Så du kan kjøre piggfrie vinterdekk med 2.4 milimeter om sommeren, men ikke om vinteren. Lovlig, hvis du ikke bryr deg om ditt egent liv og din egen helse, eller andres. 

Hvis det er demonteringen som koster er det jo bare å ta av dekkene selv, bare sag dem av... Jeg mistenker dog at det er balansering og montering som koster. 

Om vinterdekkene eller sommerdekkene er best kommer an på alder og mønsterdybde. Jeg ville nok heller kjørt piggfrie vinterdekk med rett under 3mm mønsterdybde enn gamle sommerdekk under 2mm. Men jeg ville kjørt sakte. 

Det smarteste for deg er å ikke kjøre før du har dekk som har minimum 3 mm mønsterdybde og er lagd for det føret du skal kjøre på (sommerdekk altså). Kanskje ikke svaret du håpet på. Men jeg ville spurt dekkverksted (bilverksted er svindyre) om pris på å putte nye dekk på felg med balansering og byttet hjul selv. Men hvis sommerdekkene har nok mønster og ikke er mer enn 5 år (8 til nøds) så kan jo dem fungere, avhengig av hvor langt du skal kjøre. Husk at egenandelen hvis du krasjer er mye mer enn 1600. Og hvis du blir ufør koster det deg enormt mye mer enn 1600. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Tråden er også ryddet for brukerangrep.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...