Gå til innhold

USA


nett91

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur til USA når reiserådene letter. Jeg er forberedt på at det kan bli en stund til. Men ønsker å komme i kontakt med noen som har reist dit før. Dette blir min første tur, så jeg skulle gjerne ha fått litt hjelp til å forstå meg på det praktiske rundt visa osv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

På 11.6.2020 den 7.16, reiseglad skrev:

Som vanlig norsk borger som ikke er straffet skal du søke om ESTA:https://esta.cbp.dhs.gov/esta  Godkjennes i løpet av noen timer. 

Kan jeg søke nå selvom reisen ikke er bestilt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, nett91 skrev:

 

Kan jeg søke nå selvom reisen ikke er bestilt enda?

Ja, men det er jo ikke et veldig stort poeng. ESTA er gyldig i 2 år (eller til passet utløper avhengig av hva som kommer først), du må bare huske å oppdatere informasjonen. Litt usikker på hva som kreves nå siden jeg er LPR, men mente man burde ha adressen for første natt i USA i gamle dager, så dermed greit å vente til man vet når og hvor man skal (men informasjonen kan som sagt oppdateres).. 

Anonymkode: 25bd0...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESTA er det viktigste ja, og det stemmer at du må legge inn adressen du skal bo på i skjemaet. 

Ville riktignok drøyd reiseplanlegginga litt, ettersom USA er full fart på vei tilbake til 1860 nå. 

Anonymkode: 4483d...3a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan men det er ikke noe vits i å søke om Esta så tidlig, her har det aldri tatt mer enn 1-2 dager å få det godkjent. Med mindre du har noe på rullebladet da og må gjennom en vanlig visa prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det noe mer man burde tenke på(ikke ts, men skal til usa)

Anonymkode: 3684e...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det noe mer man burde tenke på(ikke ts, men skal til usa)

Anonymkode: 3684e...eed

At passet ditt er gyldig minst 6 mnd etter du returnerer fra USA. Ellers så kommer det helt annet på hva slags reise du skal på og hvor men sånn praktisk ifht innreise er det kun esta og gyldighet på pass man må tenke på og selvfølgelig en god reiseforsikring da det er kjempe dyrt selv med en liten konsultasjon hos lege der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, nett91 skrev:

 

Kan jeg søke nå selvom reisen ikke er bestilt enda?

Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years (starting the date that you are approved) or until your passport expires, whichever comes first*. This means that as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period.

Anonymkode: 93e93...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2020 den 7.16, reiseglad skrev:

Som vanlig norsk borger som ikke er straffet skal du søke om ESTA:https://esta.cbp.dhs.gov/esta  Godkjennes i løpet av noen timer. 

Takk for svar. Hva med om man har mistet førerkort i fartskontroll? Er dette noe som kn gi avslag på søknaden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

ESTA er det viktigste ja, og det stemmer at du må legge inn adressen du skal bo på i skjemaet. 

Ville riktignok drøyd reiseplanlegginga litt, ettersom USA er full fart på vei tilbake til 1860 nå. 

Anonymkode: 4483d...3a1

Jeg skal bo hos noen som bor der. Ja, jeg bestiller ikke før om noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 2.16, nett91 skrev:

Takk for svar. Hva med om man har mistet førerkort i fartskontroll? Er dette noe som kn gi avslag på søknaden? 

Nei. 
Ikke kryss ja på støtte av terrororganisasjoner, psykisk sykdom osv så går det fint. 
ESTA får du svar på i det du klikker send. Det gjorde ihvertfall jeg. Det finnes mange luresider der ute, du skal bruke den som slutter på .gov. De andre er mye dyrere. 

Anonymkode: ae559...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 
Ikke kryss ja på støtte av terrororganisasjoner, psykisk sykdom osv så går det fint. 
ESTA får du svar på i det du klikker send. Det gjorde ihvertfall jeg. Det finnes mange luresider der ute, du skal bruke den som slutter på .gov. De andre er mye dyrere. 

Anonymkode: ae559...07d

får man ikke innreise om man har angst/og eller depresjonssykdom

Anonymkode: 3684e...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst og depresjon går an. Aner ikke om du blir avvist om du skriver at du har alvorlig schizofreni, er psykotisk, suicidal eller lider av gigamani (som presidenten selv)😲😲

Anonymkode: b9a5a...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.6.2020 den 11.38):

får man ikke innreise om man har angst/og eller depresjonssykdom

Anonymkode: 3684e...eed

Hva om man har asperger? Noen som vet?

Anonymkode: 4a376...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om man har asperger? Noen som vet?

Anonymkode: 4a376...105

USA er generelt strenge på at mennesker med lidelser eller helseproblemer (herunder autismespekterforstyrrelser) innvandrer til landet. Man får som regel avslag på perm. oppholdstillatelse hvis man oppgir at man har autismespekterforstyrrelse. Derimot er besøk en annen kategori. Der er nok reglene løsere.

Men, jeg tror at man har rett til å holde tett om helseopplysningene sine på applikasjoner som visa. Man kan bli sparket ut fra landet (miste visa) om man "får" autisme, fordi det kan være kostnader relatert til universelle rettigheter / psykisk helsehjelp. Derimot trenger aldri staten å vite at du har denne diagnosen. 

Anonymkode: cac27...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva om man har asperger? Noen som vet?

Anonymkode: 4a376...105

Asperger er ikke noe problem. Jeg har Asperger og har vært i USA tre ganger. Det er ikke noe man plikter å opplyse om i Esta heller. En ting som derimot er skikkelig ødeleggende for USAferie slik det er nå,er dollarkursen. Var i Arizona og Utah i fjor og det var helt ville priser i forhold til det det var før. Samme priser som i Norge og tidvis enda dyrere. Ferien var en fantastisk erfaring med mange gode minner, men en økonomisk katastrofe 🙈

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 22.34):

USA er generelt strenge på at mennesker med lidelser eller helseproblemer (herunder autismespekterforstyrrelser) innvandrer til landet. Man får som regel avslag på perm. oppholdstillatelse hvis man oppgir at man har autismespekterforstyrrelse. Derimot er besøk en annen kategori. Der er nok reglene løsere.

Men, jeg tror at man har rett til å holde tett om helseopplysningene sine på applikasjoner som visa. Man kan bli sparket ut fra landet (miste visa) om man "får" autisme, fordi det kan være kostnader relatert til universelle rettigheter / psykisk helsehjelp. Derimot trenger aldri staten å vite at du har denne diagnosen. 

Anonymkode: cac27...4e9

Stemmer dette virkelig? Man får ikke permanent oppholdstillatelse om man fra tidligere har diagnosen asperger? 
 

 

Anonymkode: 4a376...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nett91 skrev (På 16.6.2020 den 2.16):

Takk for svar. Hva med om man har mistet førerkort i fartskontroll? Er dette noe som kn gi avslag på søknaden? 

Sikkert om man er statsborger i "feil" land 

Anonymkode: 6a27c...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjukt dyrt, bare så du er klar over det!

Anonymkode: 45f0a...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...