AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #21 Skrevet 10. juni 2020 4 timer siden, newman01 skrev: Det sies vel at rundt 90% taper på et fastrenteopplegg, og at man generelt kun skal binde renta dersom man har behov for trygge rammer i privatøkonomien og ikke tåler en renteoppgang. Men noen har også vært heldige. Jeg var griseheldig og bandt studielånet på 1,54% for 3,5 år siden. Det var en god vurdering, for rett etterpå endret staten metode for beregning av basisrente og påslag, og den spratt opp 0,5% over natta. Hvis du ser på de historiske dataene er sannsynlighet for lavere flytende enn fastrente meget stor sett i et historisk perspektiv. https://www.lanekassen.no/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/ Så jeg bør altså da vente på gjerdet til nye satser for flytende rente kommer etter hvert? Den falt jo ned nå til 2,159%, og det merker jeg på beløpet de pleier å trekke. Går det helt ned til et sted rundt 1,4 vil jo det være svært merkbart. Jeg tåler en renteoppgang og har brent meg på fastrente på et boliglån for en del år siden, så jeg er i utgangspunktet skeptisk til fastrente. Anonymkode: 43c34...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #22 Skrevet 10. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir veldig rådvill på hva jeg skal gjøre. Fastrente pleier jo å ligge høyere enn flytende. Anonymkode: 43c34...7b0 De eneste tilfellene du bør binde renta er når du trenger forutsigbar økonomi. Anonymkode: 80b49...b05 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå