AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Jeg har ei venninne som er så stor at jeg bekymrer meg litt for henne. Hun er såpass stor at klær må kjøpes på utvalgte og spesielle steder, ellers handler hun stort sett kun online fra utenlandske butikker. Hun spiser også store porsjoner og er veldig inaktiv. Jeg er faktisk redd at dette kan føre til store helseproblemer for henne, men hvor mye overvekt er egentlig livsfarlig? Jeg vet at hun veier rundt 140kg, fordelt på 170cm og siden hun er såpass ung som tidlig i 20-årene, har hun sikkert grei helse enn så lenge. Men på sikt? Anonymkode: e829d...035
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Farlig nå og enda farligere på sikt. Hjerte og karsykdommer, diabetes, muskel og skjelettplager, lite fruktbar... Anonymkode: fb677...31a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 Det kommer ann på hvor vekten ligger. Fett som ligger på overkroppen er værst, da det kan skape problemer for organene. Men fett som ligger på lår og rumpe ikke er like farlig. Men 140 kg, er veldig mye uansett hvor fettet ligger! Jeg er 168 cm, og har veid 147 kg. Og det er helt klart ikke bra. Jeg mistet menstruasjon min, og klarte nesten ikke sette håret opp i strikk for det var så tungt å holde armene så høyt! Det er mye risiko rundt så høy vekt, det sliter mye på ledd! Jeg dro til legen å fikk hjelp, ble med på to livstilsendringskurs. Er nå 85 kg, er fremdeles overvektig (jeg er pyse og tørr ikke ta slankeoperasjon), men livet er som en drøm i forhold til 147 kg! Venninen din burde be om hjelp, men det er ikke så lett. Hun må ønske det selv, og det er en beinhard jobb. Det er kanskje ikke så mye du som venn kan gjøre, det er noe hun må innse og ønske selv. Men du kan prøve å snakke med henne for å få henne til å innse at hun har et livsfarlig problem. Min motivasjon var ønske om barn! Anonymkode: f3f02...214
tussi84 Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Med en så høy vekt er det veldig farlig. Om hun ikke har utviklet diabetes 2 allerede, eller feks høyt blodtrykk vil hun nok garantert få det senere. En annen ting hun kommer til å få etterhvert er vonde of slitte knær. Over tid orker ikke kroppen og bære vekten hennes, og knærne kan bli vonde slik at hun må operere dem. Jo mer overvektig du er, jo raskere oppstår slike problemer. Er ikke gitt at man vil få en operasjon heller hvis bmi er for stor, da må man gå ned x antall kg først. Vet ikke om din venninne har barn eller ønsker barn senere? I så fall sist nevnte kan det være vanskelig for henne å bli gravid når hun evt ønsker barn. Heller ikke anbefalt å bli gravid når man har så høy bmi, med tanke på komplikasjoner som kan oppstå i graviditeten for både mor og barn pga overvekten. Skulle hun evt også oppleve at hun ikke blir gravid innen 1 år på egenhånd, og trenger hjelp/utredning til å kanskje få barn vil hun ikke få noen hjelpemidler til å bli gravid pga altfor høy bmi. Grensen hos de fleste klinikker er en bmi på 33. At venninnen din er stor skjønner hun nok selv. Det er det kun hun som kan gjøre noe med. Det eneste du kan kanskje gjøre er å inspirere henne til å lage sunnere mat feks ved at dere lager noe hjemme hos deg av og til. Du kan også foreslå at dere går feks noen turer etc.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer ann på hvor vekten ligger. Fett som ligger på overkroppen er værst, da det kan skape problemer for organene. Men fett som ligger på lår og rumpe ikke er like farlig. Men 140 kg, er veldig mye uansett hvor fettet ligger! Jeg er 168 cm, og har veid 147 kg. Og det er helt klart ikke bra. Jeg mistet menstruasjon min, og klarte nesten ikke sette håret opp i strikk for det var så tungt å holde armene så høyt! Det er mye risiko rundt så høy vekt, det sliter mye på ledd! Jeg dro til legen å fikk hjelp, ble med på to livstilsendringskurs. Er nå 85 kg, er fremdeles overvektig (jeg er pyse og tørr ikke ta slankeoperasjon), men livet er som en drøm i forhold til 147 kg! Venninen din burde be om hjelp, men det er ikke så lett. Hun må ønske det selv, og det er en beinhard jobb. Det er kanskje ikke så mye du som venn kan gjøre, det er noe hun må innse og ønske selv. Men du kan prøve å snakke med henne for å få henne til å innse at hun har et livsfarlig problem. Min motivasjon var ønske om barn! Anonymkode: f3f02...214 Vel, hun er mer stor oventil, vil jeg si. Stor mage, men har også stor rumpe. Anonymkode: e829d...035
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå