Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

det kommer av at du argumenterer med stråmenn. Og tillegger meg påstander jeg ikke har sagt. Og så kommer du med personangrep.

For øvrig er det ikke personangrep å si at du VIRKER som et troll, og at du VIRKER uempatisk. Det er hvordan jeg oppfatter deg i tråden. Eller skal du kneble ytringsfriheten ytterligere ved at ingen får lov til å si at du fremstår på en negativ måte? 

• Liker 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Så fanger skal ikke beskyttes mot overgrep? Nå ligner du mer og mer et troll, dessverre. Et uempatisk sådant. 

Nå er det jo en del kontekst som må taes med, her. Dersom jeg husker rett var det i Skottland og ikke i England. De gikk jo også tilbake på dette i ettertid. 

https://www.gov.uk/government/news/new-transgender-prisoner-policy-comes-into-force

Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Man bør aldri kalle en Transkvinne for en han. 

En transkvinne er en biologisk mann som identifiserer seg som kvinne. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Det finnes råtne mennesker uansett kjønn og legning. Hvorfor mener du at transkvinner har større potensiale for å begå overgrep enn kvinner?

Har du forskning som viser at transkvinner begår overgrep i flere land?

Jeg sier ikke at noen har større potensial til å begå overgrep enn andre. Det jeg sier, er at man åpnet for juks når man tillater en biologisk mann på kvinnearenaer uten å kreve annet enn at denne mannen erklærer seg som kvinne. 

• Liker 5
Skrevet
Helene1982 skrev (15 minutter siden):

Om noen gjør det, er det ikke noe som bekymrer meg. Jeg er mye mer opptatt av å beskytte samfunnet enn kriminelle fanger.

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

hvor tar du dette fra?

Det er dine egne ord. Ikke mine. 

• Liker 5
Skrevet
Helene1982 skrev (29 minutter siden):

Nei, jeg er ikke bekymret for det. Årsaken til det er at om menn kledde sog ut som kvinner for å oppsøke garderober, ville de gjort det uavhengig om de var transpersoner eller menn som hadde kledd seg ut. Blottere tenner ikke på å se andre nakne, men å være naken selv, så de opererer ikke normalt i garderober. Det største kikkerproblemet vi har, er kameraer og telefoner samt at vi bor tett, samt at det er en del raringer på ulike strender og badeplasser.

det at du nevner en transperson som har begått overgrep er for meg underlig. Hver dag blir kvinner og barn og menn utsatt for overgrep av heterofile menn. Noen havner i retten, mens mange ikke sier noe. Det er ekstremt mange. Å finne en heterofil mann som er en dømt overgriper er lett. Om en mann ønsker å forgripe seg på en kvinne, trenger han ikke å være snikete og kle seg ut. Han er som regel sterkere enn kvinnen og en del av det som tenner ham, er at han har kontroll.

Hvorfor bare ikke ha transkvinner til å skifte i herregarderoben? Problem solved

• Liker 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Nei. Du har selv sagt at du ikke er opptatt av de kriminelle fangene. Altså, er det fritt frem å forgripe seg på dem uten at du bryr deg. De er altså ikke fullverdige samfunnsborgere?

Nei. Vi er i en diskusjon om overgrep, og du snakker om en transperson som soner i England. Jeg er selvsagt for trygge soningsforhold, men jeg er mer opptatt av å beskytte offerene enn å ralle om en engelsk innsatt.

Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Nei. Vi er i en diskusjon om overgrep, og du snakker om en transperson som soner i England. Jeg er selvsagt for trygge soningsforhold, men jeg er mer opptatt av å beskytte offerene enn å ralle om en engelsk innsatt.

En engelsk innsatt som blir voldtatt, er også et offer, vet du. Men siden det er en kriminell, bryr du deg ikke. 

• Liker 3
Skrevet
Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bare ikke ha transkvinner til å skifte i herregarderoben? Problem solved

Men det vil de jo ikke. De vil på kvinnenes arena. Samtidig hører vi aldri transmenn som ønsker å få skifte med biologiske menn. Hvorfor?

• Liker 3
Gjest paprikaskrue
Skrevet
5 minutter siden, Rosalilje84 said:

Jeg sier ikke at noen har større potensial til å begå overgrep enn andre. Det jeg sier, er at man åpnet for juks når man tillater en biologisk mann på kvinnearenaer uten å kreve annet enn at denne mannen erklærer seg som kvinne. 

Hva mener du med juks? Man kan ikke jukse seg bort fra kjemisk kastrering som hormonbehandling for transkvinner innebærer.

Jeg er enig i at det ikke holder å se ut som en tømmerhogger og ærklære seg som kvinne for å bruke kvinnegarderoben. 

Skrevet
Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

For øvrig er det ikke personangrep å si at du VIRKER som et troll, og at du VIRKER uempatisk. Det er hvordan jeg oppfatter deg i tråden. Eller skal du kneble ytringsfriheten ytterligere ved at ingen får lov til å si at du fremstår på en negativ måte? 

Sitat

Nå ligner du mer og mer et troll, dessverre. Et uempatisk sådant. 

I en debatt bør man holde seg til sak og ikke person. Ytringsfrihet er ikke at man går på person i en dabatt. det er faktisk viktig for ytringsfriheten at man kan ha meninger uten at det skal handle om person.

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Problemet er at det har vært tilfeller i England der en heterofil voldtektsmann skiftet kjønn rett før han skulle sone, og krevde å få sone i et kvinnefengsel. 

I Skottland. Dette kan skje i alle grupper. Konteksten er at de gikk tilbake på dette i ettertid og transpersoner som er til fare for andre soner ikke lenger i kvinne - fengsler. 

• Liker 2
Skrevet
Mari Y skrev (2 minutter siden):

Betyr ikke at man burde kalle dem for 'han' av den grunn. Det er viktig og å bruke riktig pronomen. https://theconversation.com/what-are-gender-pronouns-and-why-is-it-important-to-use-the-right-ones-169025

Enig i at man ikke skal kalle de en mann, men de er ingen kvinne. Det er transkvinne. Kvinne vil de aldri bli. 

Er det en ting som har kommet godt ut av denne transaktivismen så er det at menn som meg får øynene opp for hvor viktig det er å stå oppreist for kvinner.  

En transkvinne har ingenting i en jentegarderobe å gjøre, de har ingenting i kvinnesport å gjøre, de har å holde seg ute av debatten om kvinnehelse, om utfordringer kvinner har i hverdagen osv. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

En engelsk innsatt som blir voldtatt, er også et offer, vet du. Men siden det er en kriminell, bryr du deg ikke. 

Jeg mener bare at det er en avsporing i debatten.

Skrevet
Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke dette tilfellet jeg snakket om. 

Jeg kan ikke huske at det var noen sak om dette i England, men jeg husker at saken i Skottland fikk mye oppmerksomhet i England. Så i verste fall bør du underbygge dette 

• Liker 2
Gjest paprikaskrue
Skrevet
2 minutter siden, Rotehodet said:

En transkvinne har ingenting i en jentegarderobe å gjøre, de har ingenting i kvinnesport å gjøre, de har å holde seg ute av debatten om kvinnehelse, om utfordringer kvinner har i hverdagen osv. 

Dette er et godt eksempel på den aggresjonen transkvinner møter.

Skrevet
Rotehodet skrev (13 minutter siden):

Det er dine egne ord. Ikke mine. 

Nei. Jeg sa:

Sitat

Jeg er mye mer opptatt av å beskytte samfunnet enn kriminelle fanger.

og du svarte:

Sitat

Ser du ikke på de innsatte som samfunnsborgere? 

Du kan ikke finne på meninger som du tillegger meg ut fra din fantasi.

Skrevet (endret)
Rotehodet skrev (7 minutter siden):

Enig i at man ikke skal kalle de en mann, men de er ingen kvinne. Det er transkvinne. Kvinne vil de aldri bli. 

Er det en ting som har kommet godt ut av denne transaktivismen så er det at menn som meg får øynene opp for hvor viktig det er å stå oppreist for kvinner.  

En transkvinne har ingenting i en jentegarderobe å gjøre, de har ingenting i kvinnesport å gjøre, de har å holde seg ute av debatten om kvinnehelse, om utfordringer kvinner har i hverdagen osv. 

Dette er jeg i grunnen litt usikre på, fordi kjønn defineres ikke bare ut ifra biologi i alle fall ifølge SNL og Budfir . Og når jeg søker opp ulike kilder, så finner jeg ulike svar helt avhengig av hvilke kilder man leser. I tillegg synes jeg dette med kjønn er ganske vanskelig. 

Når det gjelder debatt, så bør alle som vil  kunne delta i en offentlig debatt få delta i den, slik det er når man har ytringsfrihet. At du er mann betyr ikke at du ikke kan kommentere på kvinnehelse. At du er kvinne betyr ikke at du ikke kan kommentere på menns helse. For noe forbanna tøv. 

Endret av Mari Y
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...