Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1401 Skrevet 8. oktober 2023 1 minutt siden, Rosalilje84 said: Det vil Norge aldri ha økonomi til, dessverre. Vil man da ha økonomi til å bygge egne garderober for transpersoner?
Rosalilje84 Skrevet 8. oktober 2023 #1402 Skrevet 8. oktober 2023 paprikaskrue skrev (3 minutter siden): Vil man da ha økonomi til å bygge egne garderober for transpersoner? Vi har allerede handicapgarderober og familiegarderober de fleste steder. Det er mye billigere å utvide disse for å huse det lille antallet transpersoner enn å bygge masse båser i herre- og damegarderober. 3
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1403 Skrevet 8. oktober 2023 1 minutt siden, Rosalilje84 said: Vi har allerede handicapgarderober og familiegarderober de fleste steder. Det er mye billigere å utvide disse for å huse det lille antallet transpersoner enn å bygge masse båser i herre- og damegarderober. Men da kan man argumentere for at de biologisk fødte kvinnene og transkvinnene som ikke har et problem med å fungere i samme garderobe deler kvinnegarderoben, mens de som har et problem med transkvinner sin tilstedeværelse benytter handikapgardeober (som jeg forøvring aldri har sett eksisterer).
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2023 #1404 Skrevet 8. oktober 2023 Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Vi har allerede handicapgarderober og familiegarderober de fleste steder. Det er mye billigere å utvide disse for å huse det lille antallet transpersoner enn å bygge masse båser i herre- og damegarderober. Helt seriøst jøss. Har vi handicapgarderober? Men også – skal handicappede kvinner se peniser, da det er så vanskelig for funksjonsfriske?
Rosalilje84 Skrevet 8. oktober 2023 #1405 Skrevet 8. oktober 2023 Helene1982 skrev (5 minutter siden): Helt seriøst jøss. Har vi handicapgarderober? Men også – skal handicappede kvinner se peniser, da det er så vanskelig for funksjonsfriske? Nei, jeg tenkte at man kunne utvide disse og skille dem med vegger. Eller bygge egen unisexgarderobe, der alle kan være uavhengig av kjønn. 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1406 Skrevet 8. oktober 2023 1 minutt siden, Rosalilje84 said: Nei, jeg tenkte at man kunne utvide disse og skille dem med vegger. Eller bygge egen unisexgarderobe, der alle kan være uavhengig av kjønn. Hvorfor kan man ikke da utvide kvinnegarderoben?
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2023 #1407 Skrevet 8. oktober 2023 Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Nei, jeg tenkte at man kunne utvide disse og skille dem med vegger. Eller bygge egen unisexgarderobe, der alle kan være uavhengig av kjønn. Snakker vi statlige bygg, eller et pålegg for private bedrifter som treningssentere, spa ol?
Rosalilje84 Skrevet 8. oktober 2023 #1408 Skrevet 8. oktober 2023 paprikaskrue skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan man ikke da utvide kvinnegarderoben? Så lenge man skiller kvinnegarderobe fra unisexgarderobe, ville det være null problem. Forresten, hvorfor må vi alltid gjøre noe med kvinnearenaer? Hvor er alle mennene? 4 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1409 Skrevet 8. oktober 2023 Just now, Rosalilje84 said: Så lenge man skiller kvinnegarderobe fra unisexgarderobe, ville det være null problem. Forresten, hvorfor må vi alltid gjøre noe med kvinnearenaer? Hvor er alle mennene? Du har tidligere skrevet at det er muligheten for å se en penis i garderoben som er et problem for deg. Så hvorfor er det da et problem for deg at det er private dusjrom? Har du problemer med å være i samme rom som en transkvinne til tross for at hun har klær på?
Rosalilje84 Skrevet 8. oktober 2023 #1410 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) paprikaskrue skrev (9 minutter siden): Du har tidligere skrevet at det er muligheten for å se en penis i garderoben som er et problem for deg. Så hvorfor er det da et problem for deg at det er private dusjrom? Har du problemer med å være i samme rom som en transkvinne til tross for at hun har klær på? For meg er det ikke noe problem. Men det har aldri lyktes å overtale kommuner til å installere private båser. Selv om mange ungdommer skipper dusjen etter gym i frykt for å bli filmet og mobbet for sin nakne kropp. Hvorfor skal det plutselig være annerledes nå? Og ja, jeg etterspør engasjement for transMENN. Du er mann, burde ikke du også være engasjert i transmennenes rettigheter, kjempe for deres rett til å benytte herregarderober, konkurrere i herreidrett osv? Det er alltid snakk om transKVINNERS rettigheter, og hva biologiske kvinner må tåle, snakk om TERF (men ikke TERM). Hva med mennene? Vil ikke transmenn inn på menns arenaer? Endret 8. oktober 2023 av Rosalilje84 3
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1411 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) 10 minutter siden, Rosalilje84 said: For meg er det ikke noe problem. Men det har aldri lyktes å overtale kommuner til å installere private båser. Selv om mange ungdommer skipper dusjen etter gym i frykt for å bli filmet og mobbet for sin nakne kropp. Hvorfor skal det plutselig være annerledes nå? Og ja, jeg etterspør engasjement for transMENN. Du er mann, burde ikke du også være engasjert i transmennenes rettigheter, kjempe for deres rett til å benytte damegarderober, konkurrere i kvinneidrett osv? Det er alltid snakk om transKVINNERS rettigheter, og hva biologiske kvinner må tåle, snakk om TERF (men ikke TERM). Hva med mennene? Vil ikke transmenn inn på menns arenaer? Hvorfor skal en transmann ha interesse av å benytte en kvinnegarderobe? Det spilles ikke i like stor grad på at transmenn er en trussel mot kvinner. Transmenn utsettes i større grad for andre former for diskriminering. Edit: Om du er bekymret for ungdom som frykter å bli filmet i dusjen så burde jo du også støtte den løsningen som jeg skisserer og ikke snakke for at transpersoner skal henvises til handikapgarderober. Endret 8. oktober 2023 av paprikaskrue
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2023 #1412 Skrevet 8. oktober 2023 Rosalilje84 skrev (3 minutter siden): For meg er det ikke noe problem. Men det har aldri lyktes å overtale kommuner til å installere private båser. Selv om mange ungdommer skipper dusjen etter gym i frykt for å bli filmet og mobbet for sin nakne kropp. Hvorfor skal det plutselig være annerledes nå? Og ja, jeg etterspør engasjement for transMENN. Du er mann, burde ikke du også være engasjert i transmennenes rettigheter, kjempe for deres rett til å benytte damegarderober, konkurrere i kvinneidrett osv? Det er alltid snakk om transKVINNERS rettigheter, og hva biologiske kvinner må tåle, snakk om TERF (men ikke TERM). Hva med mennene? Vil ikke transmenn inn på menns arenaer? Jeg mener at politiet henger etter når det gjelder digitale overgrep og spredning av bilder uten samtykke. Nettsikkerhet bør være et skolefag. Jeg synes det er trist at unge ikke er komfortable med å være nakne, og jeg mener at svaret ikke er at de skal gjemme seg mer, men at fokus på kropp bør bli mindre og kropp mør være mindre sexualisert. Jeg er veldig lite opptatt av fengsel og garderober, men jeg er opptatt av forebygging av overgrep, og mens mange skal bygge om på alle svømmehaller i landet sor å lage transgarderober, for å beskytte kvinner mot transkvinner, viser tallene at den eneste gruppen som opplever mer vold og overgrep enn kvinner, er transkvinner. 1
Rosalilje84 Skrevet 8. oktober 2023 #1413 Skrevet 8. oktober 2023 Helene1982 skrev (8 minutter siden): Jeg mener at politiet henger etter når det gjelder digitale overgrep og spredning av bilder uten samtykke. Nettsikkerhet bør være et skolefag. Jeg synes det er trist at unge ikke er komfortable med å være nakne, og jeg mener at svaret ikke er at de skal gjemme seg mer, men at fokus på kropp bør bli mindre og kropp mør være mindre sexualisert. Jeg er veldig lite opptatt av fengsel og garderober, men jeg er opptatt av forebygging av overgrep, og mens mange skal bygge om på alle svømmehaller i landet sor å lage transgarderober, for å beskytte kvinner mot transkvinner, viser tallene at den eneste gruppen som opplever mer vold og overgrep enn kvinner, er transkvinner. Tanken er ikke å beskytte kvinner fra transkvinner, men å ikke retraumatisere kvinner som har opplevd overgrep. Så lenge det er et krav at man skal dusje naken før bad, bør man ha et valg om å se eller ikke se en penis i dusjen. Blir det åpnet for biologiske menn i kvinnegarderober, vil jeg dusje med badetøy på. At vannet da vil ha dårligere kvalitet, er ikke mitt problem. 5 2
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1414 Skrevet 8. oktober 2023 8 minutter siden, Helene1982 said: Jeg mener at politiet henger etter når det gjelder digitale overgrep og spredning av bilder uten samtykke. Nettsikkerhet bør være et skolefag. Jeg synes det er trist at unge ikke er komfortable med å være nakne, og jeg mener at svaret ikke er at de skal gjemme seg mer, men at fokus på kropp bør bli mindre og kropp mør være mindre sexualisert. Jeg er veldig lite opptatt av fengsel og garderober, men jeg er opptatt av forebygging av overgrep, og mens mange skal bygge om på alle svømmehaller i landet sor å lage transgarderober, for å beskytte kvinner mot transkvinner, viser tallene at den eneste gruppen som opplever mer vold og overgrep enn kvinner, er transkvinner. Støttes. USA: https://reports.hrc.org/an-epidemic-of-violence-fatal-violence-against-transgender-and-gender-non-confirming-people-in-the-united-states-in-2021 "When lawmakers discuss bills banning transgender and non-binary youth from accessing medical care, playing school sports or using restrooms, it sends a message that even from an early age transgender and non-binary people are different and unwelcome. When media companies give a platform to transphobic content or fail to honor those we’ve lost with dignity in death, it sends a message that trans lives are not valuable. Racism, sexism and pervasive stigma against transgender and non-binary people are all deeply ingrained in our culture, creating a toxic reality for our community. But as we’ve seen from the past, society can change. It must ." Norge: https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602 "Nærmere 25 prosent av de spurte transpersonene i undersøkelsen sier de har blitt truet direkte med vold minst én gang de siste fem årene."
Raven.Writingdesk Skrevet 8. oktober 2023 #1415 Skrevet 8. oktober 2023 paprikaskrue skrev (50 minutter siden): Vil man da ha økonomi til å bygge egne garderober for transpersoner? Det handler fint lite om økonomi, men hva som er kultur. Og det er blitt langt med vanlig med unisex toalett. Personlig tror jeg også vi vil se mer unisex garderober i fremtiden (eksempelvis som den jeg har nevnt i Sverige) - Jeg setter veldig stor pris på dine bidrag i tråden og synes det er fint at vi har kommet til en slags enighet. Du har stilt mange kritiske spørsmål som jeg synes har vært bra, og du kommer med forslag til løsninger jeg synes er rasjonelle. Kan jeg spørre deg; hva tenker du om transkvinner som deltar i kvinne idrett? Det skjedde jo innenfor svømming, gjorde det ikke? At en transkvinne vant og var langt bedre enn de andre. Dette var en transkvinne som tidligere hadde konkurrert som mann? Har du noen tanker rundt dette? Spør rett og slett fordi jeg er nyskjerrig på hva svaret ditt vil være.
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2023 #1416 Skrevet 8. oktober 2023 Rosalilje84 skrev (3 minutter siden): Tanken er ikke å beskytte kvinner fra transkvinner, men å ikke retraumatisere kvinner som har opplevd overgrep. Så lenge det er et krav at man skal dusje naken før bad, bør man ha et valg om å se eller ikke se en penis i dusjen. Blir det åpnet for biologiske menn i kvinnegarderober, vil jeg dusje med badetøy på. At vannet da vil ha dårligere kvalitet, er ikke mitt problem. Det jeg fokuserer på er fakta og tall. Det er ikke så mange transkvinner i Norge, og om man skal fokusere på de med penis, er det enda færrre. Så har vi svømmehaller anntall besøkende per år og hvor ofte disse kvinnene besøker svømmehaller og dusjer naken. Så har vi de som har opplevd overgrep. Hvor ofte er de i en svømmehall. Jeg forstår ikke fornuften i å fokusere på en situasjon der en transkvinne møter et overgrepsoffer naken i dusjen, da sjansen for at dette skjer er så liten. Jeg har ikke problemer med at folk dusjer med badetøy.
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2023 #1417 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) paprikaskrue skrev (27 minutter siden): Støttes. USA: https://reports.hrc.org/an-epidemic-of-violence-fatal-violence-against-transgender-and-gender-non-confirming-people-in-the-united-states-in-2021 "When lawmakers discuss bills banning transgender and non-binary youth from accessing medical care, playing school sports or using restrooms, it sends a message that even from an early age transgender and non-binary people are different and unwelcome. When media companies give a platform to transphobic content or fail to honor those we’ve lost with dignity in death, it sends a message that trans lives are not valuable. Racism, sexism and pervasive stigma against transgender and non-binary people are all deeply ingrained in our culture, creating a toxic reality for our community. But as we’ve seen from the past, society can change. It must ." Norge: https://www.nrk.no/norge/studie_-en-av-tre-transpersoner-har-opplevd-seksuelle-overgrep-1.15548602 "Nærmere 25 prosent av de spurte transpersonene i undersøkelsen sier de har blitt truet direkte med vold minst én gang de siste fem årene." Det er jo åpenbart at om man vil forhindre vold og overgrep må målgruppen være heterofile menn. Og det er ikke penisen som er problemet men kvinnesynet hos de som forgriper seg på kvinner. Endret 8. oktober 2023 av Helene1982 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1418 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) 34 minutter siden, Full Ugle said: Det handler fint lite om økonomi, men hva som er kultur. Og det er blitt langt med vanlig med unisex toalett. Personlig tror jeg også vi vil se mer unisex garderober i fremtiden (eksempelvis som den jeg har nevnt i Sverige) - Jeg setter veldig stor pris på dine bidrag i tråden og synes det er fint at vi har kommet til en slags enighet. Du har stilt mange kritiske spørsmål som jeg synes har vært bra, og du kommer med forslag til løsninger jeg synes er rasjonelle. Kan jeg spørre deg; hva tenker du om transkvinner som deltar i kvinne idrett? Det skjedde jo innenfor svømming, gjorde det ikke? At en transkvinne vant og var langt bedre enn de andre. Dette var en transkvinne som tidligere hadde konkurrert som mann? Har du noen tanker rundt dette? Spør rett og slett fordi jeg er nyskjerrig på hva svaret ditt vil være. Helt enig i at det handler om kultur. I et større perspektiv kan man også spørre om i hvilken grad folk er sosialisert inn i oppfatninger om biologisk kjønn. Unisex toaletter høres ut som en helt grei løsning om de er fullstendig "tette" og menn kan lære seg å ta opp toalettsetet når de skal tisse . Kjenner ikke til unisex garderober. Hvordan er den i Sverige lagt opp? Ja, synes vi fikk til en fin diskusjon etterhvert. Vet jeg var litt spiss i går, men jeg tror du kan forstå hvorfor. Jeg liker at du snakker om transpersoner som likeverdige. Vet ikke helt hva jeg skal mene om idrett. Jeg har forståelse for at det sider ved at folk gjennomgår behandling og konkurrer i en annen klasse og at folk opplever det som problematisk. Om folk ikke har gjenomgått manlig pubertet så bør det ikke være noe problem at de konkurrer i rett klasse. Om de har gjennomgått manlig pubert så ser jeg ikke noe problem med at de konkurrer i rett klasse om ulike målinger viser at kroppen ikke gir dem fordeler. I grener som sjakk og skyting mener jeg det bør være null problem at transpersoner deltar i rett klasse. Når det gjelder breddeidrett, barneidrett, skolegym osv så mener jeg det ikke er noe grunnlag for å nekte transungdom/transpersoner å delta i den klassen med kjønnet de identifiserer seg som. Samtidig så tenker jeg det kan være lurt å være oppmerksom på at enkelte politikere og konservative bruker idrett som en brekkstang for sin egen agenda. Endret 8. oktober 2023 av paprikaskrue
Rosalilje84 Skrevet 8. oktober 2023 #1419 Skrevet 8. oktober 2023 Helene1982 skrev (22 minutter siden): Det er jo åpenbart at om man vil forhindre vold og overgrep må målgruppen være heterofile menn. Og det er ikke penisen som er problemet men kvinnesynet hos de som forgriper seg på kvinner. Men transkvinner har vært menn. Det finnes også lesbiske transkvinner, som tenner på biologiske kvinner. Å tro at ingen transpersoner noen gang kan begå overgrep, er svært naivt. Transmennesker er også mennesker. Mennesker begår overgrep, uavhengig av kjønn. Menn begår flere overgrep, blant annet fordi de er sterkere enn kvinner, og har mer testosteron, som gjør dem mer impulsive. 4 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 8. oktober 2023 #1420 Skrevet 8. oktober 2023 23 minutter siden, Helene1982 said: Det er jo åpenbart at om man vil forhindre vold og overgrep må målgruppen være heterofile menn. Og det er ikke penisen som er problemet men kvinnesynet hos de som forgriper seg på kvinner. Ja, helt enig! Man trenger faktisk ikke en penis i det hele tatt for å begå overgrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå